Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: "Dags för Samsung att skrota Note 7"

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med de senaste fallen av exploderande Note 7-enheter är det dags för Samsung att helt kassera produkten. Annars riskerar företagsnamnet att svärtas permanent.

Läs hela artikeln här

Tror att det kostar mer för Samsung att skrota produkten (är ju inte direkt gratis att ta fram den) än vad det kostar att göra säljuppehåll, identifiera problemet och lansera en reviderad version som "Note 7.2" eller liknande.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-10-10 17:44
Ursprungligen av Erik Nyberg:

Tror att det kostar mer för Samsung att skrota produkten (är ju inte direkt gratis att ta fram den) än vad det kostar att göra säljuppehåll, identifiera problemet och lansera en reviderad version som "Note 7.2" eller liknande.

Nej det skulle absolut kosta en hel del att skrota produkten, men alla problem den lider av kostar också en hel del pengar och den kostnad som ett svärtat rykte kommer medföra lär på sikt kasta en skugga över kostnaden för att lägga ner Note 7. Att returnera miljontals enheter, reparera, skicka tillbaks och sedan repetera denna procedur när den första åtgärden inte fungerade kostar en hel del pengar. Sedan har du kostnader relaterade till att operatörerna tvingas erbjuda ersättningstelefoner, antingen Samsungs egna eller konkurrerande produkter, vilket också lär irritera operatörerna en del vilket riskerar att skada relationen med Samsung. Att Note-familjen associeras med nedbrända lokaler och flygförbud kommer att hämma framtida produkter, särskilt om Samsung inte lägger ner och startar om på ny kula nu. Och som jag är inne på i texten kan det ju skada andra produkter som Galaxy S8 med flera. Så även om den initiala kostnaden blir stor är det nog det bästa Samsung kan göra just nu, börja om på ny kula och vinna tillbaks förtroendet hos konsumenterna (och flygbolagen).

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2016-10-10 18:06

Det där med en avliden häst (syftande på Samsung)? Kan inte annat än hålla med men marknadsavdelningen ser inte alltid verkligheten igenom samma filter som andra. Samsung har länge varit i en dalande bana (imho) vad det gäller kvalite, dock gissar jag att de satt prestige i sitt flaggskepp och det lär gå som med Vasa om de inte aktar sig.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2016-10-10 19:40

Ja, jag skulle överraskas om det här inte blir slutet för Samsung Galaxy Note 7.

Man måste ju någonstans börja fundera över vad försäljningen av den här modellen är värd jämte förlusterna från ett försvagat varumärke. Om inte Samsung, så allra minst Galaxy Note-serien, vilket känns illa nog. Man fick inte slut på eländet i och med första revisionerna, nu får det bara inte hända mer. Pinsamhetsgränsen var passerad redan förra gången!

Men jag antar att Samsung jobbar frenetiskt i detta nu på att vikta risker och förluster, mot kostnaden i att gå till botten med problemet med en förnyad design där sådant här inte har lika lätt för att uppstå, och att släppa en ny modell.

Samtidigt tycker jag att timingen känns jätteknepig nu. När ska man släppa en Note 8? Lagom till julhandeln? Då ligger samtidigt Note 7-incidenterna i så färskt minne att det känns nästan övertydligt att de försöker tvinga deras kunder att blicka framåt. Och hur kul är det egentligen att känna att man nästan tar en risk att ge en "Note 8" i julklapp? Man ska ju inte känna sig rädd över att använda en smartphone (eller phablet).

Svårt att säga eftersom jag som "iDevice"-användare är naturligt inte helt objektiv, men åtminstone jag känner mig inte det minsta sugen på Samsungs enheter med vad som har hänt på sistone. Särskilt med tanke på konkurrensen. Kanske är hotet från Apple inte ens ensamt om att vara allvarligt med allt detta, utan att som av en händelse storsatsar Google just nu på premiummobiler i och med Pixel-serien och LG är precis på gång med LG V20, först ut med Android Nougat.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2016-10-10 19:50

Förresten så har jag känt att ett annat problem med en andra returomgång är att det för t.ex. flygbolag eller rederier blir nästan ohållbart att särskilja returerna från varandra. Om ett bolag förbjudit "oreviderade" Note 7 på sina flygplan (vad jag vet så har det hänt sådana här saker), så känns det svårt om de ska börja tillåta en sorts revision, men inte den förra/dåliga. Det blir så komplicerat att det nog blir lättare att förbjuda alla Galaxy Note 7:or rakt av.

  • Medlem
  • 2016-10-10 22:11

Undrar om någon ny "säker" Note 7 med Exynos processor exploderat eller om det bara är Snapdragon?

Tråkigt då jag såg framemot denna fantastiska telefon som hade allt.

Finns inget alternativ i dagsläget för mig
Får väl kräma ur ett år till på min Note Edge ?

Senast redigerat 2016-10-10 22:38
  • Medlem
  • 2016-10-10 22:46
Ursprungligen av JND:

Ja, jag skulle överraskas om det här inte blir slutet för Samsung Galaxy Note 7.

Man måste ju någonstans börja fundera över vad försäljningen av den här modellen är värd jämte förlusterna från ett försvagat varumärke. Om inte Samsung, så allra minst Galaxy Note-serien, vilket känns illa nog. Man fick inte slut på eländet i och med första revisionerna, nu får det bara inte hända mer. Pinsamhetsgränsen var passerad redan förra gången!

Men jag antar att Samsung jobbar frenetiskt i detta nu på att vikta risker och förluster, mot kostnaden i att gå till botten med problemet med en förnyad design där sådant här inte har lika lätt för att uppstå, och att släppa en ny modell.

Samtidigt tycker jag att timingen känns jätteknepig nu. När ska man släppa en Note 8? Lagom till julhandeln? Då ligger samtidigt Note 7-incidenterna i så färskt minne att det känns nästan övertydligt att de försöker tvinga deras kunder att blicka framåt. Och hur kul är det egentligen att känna att man nästan tar en risk att ge en "Note 8" i julklapp? Man ska ju inte känna sig rädd över att använda en smartphone (eller phablet).

Svårt att säga eftersom jag som "iDevice"-användare är naturligt inte helt objektiv, men åtminstone jag känner mig inte det minsta sugen på Samsungs enheter med vad som har hänt på sistone. Särskilt med tanke på konkurrensen. Kanske är hotet från Apple inte ens ensamt om att vara allvarligt med allt detta, utan att som av en händelse storsatsar Google just nu på premiummobiler i och med Pixel-serien och LG är precis på gång med LG V20, först ut med Android Nougat.

Samsung planerat inte att släppa S8 tidigare och en Note 8 ligger säkert inte förrän efter sommaren

Finns inget alternativ enligt mig till Note rakt av.
S7 Edge är det närmaste man kan komma
Note är unik det är det som är det sorgliga

Det märkliga är att vi inte hör om några Note som havererat i Europa där utbytesprogrammet rullat ett tag.

Jag avbokar inte ännu i alla fall utan att se vart det landar ?

  • Medlem
  • 2016-10-10 22:50
Ursprungligen av ekloev:

Nej det skulle absolut kosta en hel del att skrota produkten, men alla problem den lider av kostar också en hel del pengar och den kostnad som ett svärtat rykte kommer medföra lär på sikt kasta en skugga över kostnaden för att lägga ner Note 7. Att returnera miljontals enheter, reparera, skicka tillbaks och sedan repetera denna procedur när den första åtgärden inte fungerade kostar en hel del pengar. Sedan har du kostnader relaterade till att operatörerna tvingas erbjuda ersättningstelefoner, antingen Samsungs egna eller konkurrerande produkter, vilket också lär irritera operatörerna en del vilket riskerar att skada relationen med Samsung. Att Note-familjen associeras med nedbrända lokaler och flygförbud kommer att hämma framtida produkter, särskilt om Samsung inte lägger ner och startar om på ny kula nu. Och som jag är inne på i texten kan det ju skada andra produkter som Galaxy S8 med flera. Så även om den initiala kostnaden blir stor är det nog det bästa Samsung kan göra just nu, börja om på ny kula och vinna tillbaks förtroendet hos konsumenterna (och flygbolagen).

Vi får se om du har rätt men så länge du inte sitter med i styrelsen hos Samsung så är dina gissningar lika bra som alla andras.

Om man bortser ifrån batteri problemet så är Note 7 den mest kompletta mobilen i år och bannemig den vackraste med ?

  • Medlem
  • 2016-10-10 23:16

It's as dead as a dodo, skrev jag redan igår. Produkten kommer att gå i graven. Det spelar ingen roll att den är potentiellt fantastisk. Samsungs varumärke tål inte fler smällar (pardon the pun). Jag skulle bli förvånad om den fortfarande marknadsförs om en månad.

  • Medlem
  • 2016-10-11 05:28
Ursprungligen av Erik Nyberg:

Tror att du har blandat ihop begreppen lite här. Detta är en krönika, ingen nyhet. "Nyhetsvärdet" är således helt irrelevant.

Ge mig lite utrymme för min frustration
Skall bli intressant och se hur Samsung /Telenor hanterar mina bokningar som jag dessutom börjat betala på och köpt tillbehör för en hel del utan kunna använda då telefonen aldrig ser dagens ljus ?

Dock finns det värre problem här i världen

Jävligt tråkigt, ingen annan telefon som är intressant.
Synd att äpplet plockade bort 3.5mm, men skippade trådlösladdning och behöll de gigantiska sorgekanterna.

"Sorgekanterna" lär försvinna nästa år!

Hur är det med trådlösladdning, försvinner typ 70% fortfarande ut i luften eller all ström går till telefonen?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-10-11 09:33
Ursprungligen av PaO:

Vi får se om du har rätt men så länge du inte sitter med i styrelsen hos Samsung så är dina gissningar lika bra som alla andras.

Om man bortser ifrån batteri problemet så är Note 7 den mest kompletta mobilen i år och bannemig den vackraste med ?

Det var ju förvisso inte en gissning, utan snarare min åsikt och resonerande runt hur Samsung borde hantera situationen. Jag menade att de borde lägga ner produkten, och idag visar det sig att Samsung också har insett att det inte längre är hållbart att försöka sälja den: http://www.99mac.se/artikel/9386-samsung-ater...

Nu återstår det bara att se hur mycket Note 7-problemen kommer påverka kommande lanseringar, på internet glömmer ingen men om Galaxy S8 och efterföljande produkter är problemfria kanske konsumenterna återvänder.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-10-11 09:37
Ursprungligen av PaO:

Ge mig lite utrymme för min frustration
Skall bli intressant och se hur Samsung /Telenor hanterar mina bokningar som jag dessutom börjat betala på och köpt tillbehör för en hel del utan kunna använda då telefonen aldrig ser dagens ljus ?

Dock finns det värre problem här i världen

Oj, du får gärna uppdatera här när du får reda på hur det blir med din situation. På andra marknader har kunder erbjudits en annan telefon från Samsung eller andra märken, eller pengarna tillbaks, ska bli intressant att se hur Svenska operatörer hanterar situationen. Rimligtvis borde du kunna få tillbaks pengarna även för tillbehören, kan man hoppas i alla fall.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-10-11 09:45
Ursprungligen av JND:

Förresten så har jag känt att ett annat problem med en andra returomgång är att det för t.ex. flygbolag eller rederier blir nästan ohållbart att särskilja returerna från varandra. Om ett bolag förbjudit "oreviderade" Note 7 på sina flygplan (vad jag vet så har det hänt sådana här saker), så känns det svårt om de ska börja tillåta en sorts revision, men inte den förra/dåliga. Det blir så komplicerat att det nog blir lättare att förbjuda alla Galaxy Note 7:or rakt av.

Ja alla Note 7-enheter kommer sannolikt att vara förbjudna hos flygbolagen från och med nu, frågan är hur länge kunder som äger andra Samsung-produkter kommer få frågan "är det där en Note 7" när de flyger. Problemet har blivit så pass stort att varumärket Samsung kommer vara förknippat med bränder, åtminstone ett litet tag framöver. Angående din tidigare fråga där så skulle jag gissa att det inte blir en Note 8 förrän senare nästa år, när det mesta av den här kalabaliken (förhoppningsvis) är historia. Att lansera en ny medlem i den produktfamiljen nu skulle nog vara en dålig idé. Eftersom Galaxy S7 har varit en framgångsrik produkt kan de ändå lansera Galaxy S8 och vara öppna med att de har gjort allt tänkbart för att se till att det inte finns några problem med batteriantändning längre. Efter en inledande skepsis kan försäljningen ta fart om telefonen inte har några problem, men detsamma gäller nog inte för Note-familjen.

1 inlägg borttaget, läs våra trivselregler och vårda språket.

  • Medlem
  • 2016-10-11 10:57

Det jag menar är att många som köper Apple har ingen insyn i hur teknik funkar för det ska ju bara funka eller hur? aldrig några problem. när ni skriver då att nån annan tillverkare borde göra si eller så då börjar ju folk som inte har en aning om hur det fungerar att kommentera och självklart så skrivs det i summa summarum NER MED SAMSUNG VI HATAR SAMSUNG VI GÖR NARR AV SAMSUNG VI GÖR NARR AV ALLT SOM INTE ÄR APPLE.

Bra transparens väldigt bra.

sen kanske jag är lite åt andra hållet i det jag skriver så det uppfattas som att jag försvarar men jag blir så trött på att det bara är en sida hela tiden när detta likväl drabbar alla tillverkare i någon utsträckning det är liksom problem med tekniken i sig så istället för att säga att Samsung är körda så borde det vara att alla kritiserar tekniken så att det blir någon förändring.

Senast redigerat 2016-10-12 01:08
  • Medlem
  • 2016-10-11 11:13

Pappan till den flicka som drabbades av en överhettad ersättnings-Note uttrycker det bra, angående varför Samsung egentligen inte kunde göra något annat än att införa säljstopp:

Citat:

Andrew Zuis says the replacement phones should be now recalled as well.
“If the new phones that are supposed to be the replacement aren't doing what it's supposed to, there's no reason my daughter or someone to be injured by their phone,” he said.

Källa.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2016-10-11 11:24

Jag är en inbiten selektivist (inte "anti-apple" person). Vissa produkter är bra (mac-mini!) andra har jag efter att ha köpt dem (iphone 4+) ogillat. Personligen. Vad det gäller Samsungs satsning på att göra en premium telefon har minst sagt exploderat dem i ansiktet och som det siades om i denna Krönika (aka tyckande) så har Samsung nu kastat in handuken. Gissar dock att det är för stora summor involverade för att de helt bara ska kasta dessa telefoner på närmaste "land-fill".

Argumentet att folk måste vara tekniska experter för att få köpa en telefon är ju roande, men sant det verkar bli ett drev när man ska tycka om produkter. De som är Agnostiker (?) står och flinar vid sidan dock. Samsung har väll inte ett rykte om att vara riktigt bra kvalite? Apple gjorde väll en fadäs med sin förra modell och "böjbarheten".

Senast redigerat 2016-10-11 17:11

Något som jag tycker är väldigt märkligt när det gäller Samsungs telefoner och dess användare. Märker inte ni att telefonerna laggar nåt så in i norden? Näst intill oanvändbara enligt min mening.

  • Medlem
  • 2016-10-11 11:44

Alltid lika konstigt när det gäller sådant här. Om man bejakar en viss produkts tillkortakommanden, här Note 7, förutsätts man därför framhäva värste konkurrentens alternativ, här Iphone 7. För min del är kopplingen bisarr. Det är fullständigt orimligt och ologiskt att Iphone 7 skulle påverkas i gynnsam riktning bara för att Note 7 floppar. Det är både ett tanke- och argumentationsfel.
Som jag ser det, när Note 7 floppar, blir världen mindre rik på alternativ beroende på vilka preferenser man har. Och det tycker jag är tråkigt. Men man tvingas väl acceptera att vissa personer anser att allt som har med Samsung att göra per definition är dåligt. Och omvänt, att allt som har med Iphone att göra skulle vara det. Jag kan inte för mitt liv begripa mig på det. Ändå finns det där.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-10-11 13:36
Ursprungligen av Teo90:

Det jag menar är att många som köper Apple har ingen insyn i hur teknik funkar för det ska ju bara funka eller hur? aldrig några problem. när ni skriver då att nån annan tillverkare borde göra si eller så då börjar ju folk som inte har en aning om hur det fungerar att kommentera och självklart så skrivs det i summa summarum NER MED SAMSUNG VI HATAR SAMSUNG VI GÖR NARR AV SAMSUNG VI GÖR NARR AV ALLT SOM INTE ÄR APPLE.

Bra transparens väldigt bra.

sen kanske jag är lite åt andra hållet i det jag skriver så det uppfattas som att jag försvarar men jag blir så trött på att det bara är en sida hela tiden när detta likväl drabbar alla tillverkare i någon utsträckning det är liksom problem med tekniken i sig så istället för att säga att Samsung är körda så borde det vara att alla kritiserar tekniken så att det blir någon förändring.

Jag tycker att din generalisering av Apple-köpare som tekniskt okunniga är felaktig. Som med allt annat finns det de som gillar Apple/IOS, och de finns de som ogillar det, och av dessa människor finns olika nivåer av tekniskt kunnande representerat. Det har inte heller dykt upp några kommentarer i stil med de Samsung-hatande kommentarerna du vill påvisa i din kommentar, du läser in något som inte riktigt existerar här.

99mac täcker mobila produkter och den digitala livsstilen, och i vår bevakning av teknikmarknaden har vi skrivit om Samsung-produkter sedan länge. Jag som har författat denna krönika är själv Samsung-kund, har varit så sedan Galaxy S2-tiden (har ägt S2, S4 och nu senast S6), så jag har definitivt inget intresse i att vara anti-Samsung eller pro-Apple. En telefon som i stora antal exploderar och skadar människor och egendom är ett stort problem, och då täcker vi det som ett stort problem. När rapporter om Apples problem med antenner på Iphone 4 eller böjbarheten hos Iphone 6 har dykt upp har vi bevakat dessa precis som vi bevakar spridda problem i andra produkter vi använder i vardagen. Skillnaden med Note 7 jämfört med dessa produkter är att Note 7-problemet är många resor värre, något som illustreras av att Samsung nu faktiskt helt lägger ner försäljning av produkten.

Senast redigerat 2016-10-12 01:08
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-10-11 13:48
Ursprungligen av Alix:

Alltid lika konstigt när det gäller sådant här. Om man bejakar en viss produkts tillkortakommanden, här Note 7, förutsätts man därför framhäva värste konkurrentens alternativ, här Iphone 7. För min del är kopplingen bisarr. Det är fullständigt orimligt och ologiskt att Iphone 7 skulle påverkas i gynnsam riktning bara för att Note 7 floppar. Det är både ett tanke- och argumentationsfel.
Som jag ser det, när Note 7 floppar, blir världen mindre rik på alternativ beroende på vilka preferenser man har. Och det tycker jag är tråkigt. Men man tvingas väl acceptera att vissa personer anser att allt som har med Samsung att göra per definition är dåligt. Och omvänt, att allt som har med Iphone att göra skulle vara det. Jag kan inte för mitt liv begripa mig på det. Ändå finns det där.

Absolut, Note 7 är faktiskt en väldigt bra telefon/phablet, innan batteriproblemen började dyka upp hade jag rekommenderat den som alternativ till vänner. Förhoppningsvis tar Samsung med sig de goda egenskaperna de faktiskt utvecklade till Note 7 och införlivar detta i kommande produkter, förhoppningsvis utan större problem. Ytterligare en nackdel med så uppmärksammad problematik är att eventuella mindre fel eller brister i kommande Samsung-produkter lätt kan blåsas ur proportion, internet glömmer aldrig trots allt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-10-11 13:53
Ursprungligen av Gordon67:

Något som jag tycker är väldigt märkligt när det gäller Samsungs telefoner och dess användare. Märker inte ni att telefonerna laggar nåt så in i norden? Näst intill oanvändbara enligt min mening.

Det där är ett problem som är olika allvarligt i olika produkter. Det var inte ett stort problem i Galaxy S2, S4 eller S6, även om de definitivt har mer lagg i gränssnittet än de borde ha med tanke på den kraftfulla hårdvaran. Galaxy S3 var en katastrof ur det avseendet, den laggade mycket redan vid lansering och blev nästintill oanvändbar efter något år. De senaste utgåvorna av Samsungs produktfamiljer har dock skalats ner rejält vad det gäller överflödiga funktioner och resurskrävande systemtjänster, så nya Samsung-telefoner är inte alls lika laggiga som de har varit. Jämfört med en Iphone eller en telefon med en ren Android-installation lider de dock fortfarande av onödigt lagg.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-11 15:30

Som tur är tror jag inte kunder är tillräckligt upplysta eller bryr sig såpass mycket att de skulle börja bojkotta Samsung.
Inte den stora massan, de 90% som köper en Facebook/Snapchat-enhet.

Men jag undrar varför Samsung ännu inte lagt upp mer info på sin hemsida, sista infon ärfrån 23:e sept.

  • Medlem
  • 2016-10-11 17:57
Ursprungligen av ekloev:

Absolut, Note 7 är faktiskt en väldigt bra telefon/phablet, innan batteriproblemen började dyka upp hade jag rekommenderat den som alternativ till vänner. Förhoppningsvis tar Samsung med sig de goda egenskaperna de faktiskt utvecklade till Note 7 och införlivar detta i kommande produkter, förhoppningsvis utan större problem. Ytterligare en nackdel med så uppmärksammad problematik är att eventuella mindre fel eller brister i kommande Samsung-produkter lätt kan blåsas ur proportion, internet glömmer aldrig trots allt.

Håller med dig

Jag tror och hoppas att Samsung kommer tillbaka med de säkraste telefoner efter detta. Tur kanske att det drabbade Samsung som har muskler tänk om det hade varit HTC eller Sony.

Apple har ju bästa kassa av alla men tänk om det hänt iPhone 7 med 60 till 70 procent av vinsten till Apple

Oavsett tror jag att vi konsumenter får säkrare mobiler i framtiden överlag

Ursprungligen av Redaktionen:

Med de senaste fallen av exploderande Note 7-enheter är det dags för Samsung att helt kassera produkten. Annars riskerar företagsnamnet att svärtas permanent.

Läs hela artikeln här

Ja, det är klart att Samsung drar in Note 7. De är ju ansvarsfulla, till skillnad från Apple.

Fem minuters googling ger

Iphone 6+ och 5:
http://www.kiro7.com/news/local/seattle-man-suffers-second-degree-burns-when-iphone-explodes-in-pocket/410919898

Iphone 6+:
https://www.yahoo.com/tech/iphone-explodes-catches-fire-student-back-pocket-131642093.html

Och några till, men jag länkar inte t.ex. exploderande Iphone 7 från Reddit pga tonen eller Iphone 7 med uppsvällt batteri pga omständigheterna.

Eftersom Iphone 5 och 6 drabbats, kommer troligen liknande rapporter för Iphone 7 och Iphone 7+.

Och då hoppas jag redaktionen är lika snabb på att kräva att Iphone skrotas?

  • Medlem
  • 2016-10-11 21:15
Ursprungligen av HolyFather:

Ja, det är klart att Samsung drar in Note 7. De är ju ansvarsfulla, till skillnad från Apple.

Fem minuters googling ger

Iphone 6+ och 5:
http://www.kiro7.com/news/local/seattle-man-suffers-second-degree-burns-when-iphone-explodes-in-pocket/410919898

Iphone 6+:
https://www.yahoo.com/tech/iphone-explodes-catches-fire-student-back-pocket-131642093.html

Och några till, men jag länkar inte t.ex. exploderande Iphone 7 från Reddit pga tonen eller Iphone 7 med uppsvällt batteri pga omständigheterna.

Eftersom Iphone 5 och 6 drabbats, kommer troligen liknande rapporter för Iphone 7 och Iphone 7+.

Och då hoppas jag redaktionen är lika snabb på att kräva att Iphone skrotas?

Vad tror du om denna

http://www.express.co.uk/life-style/science-t...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-10-11 21:19
Ursprungligen av HolyFather:

Ja, det är klart att Samsung drar in Note 7. De är ju ansvarsfulla, till skillnad från Apple.

Fem minuters googling ger

Iphone 6+ och 5:
http://www.kiro7.com/news/local/seattle-man-suffers-second-degree-burns-when-iphone-explodes-in-pocket/410919898

Iphone 6+:
https://www.yahoo.com/tech/iphone-explodes-catches-fire-student-back-pocket-131642093.html

Och några till, men jag länkar inte t.ex. exploderande Iphone 7 från Reddit pga tonen eller Iphone 7 med uppsvällt batteri pga omständigheterna.

Eftersom Iphone 5 och 6 drabbats, kommer troligen liknande rapporter för Iphone 7 och Iphone 7+.

Och då hoppas jag redaktionen är lika snabb på att kräva att Iphone skrotas?

Redaktionen har skrivit om Iphone-modeller som exploderar, senast detta fall:
http://www.99mac.se/artikel/9340-iphone-7-bor...

Vi har hittills inte fått någon anledning till att kräva att en Iphone-modell ska skrotas eftersom det hittills handlat om enskilda fall som faller inom ramen för vanliga produktdefekter. Alla mobila enheter som använder högkapacitets-batterier dras med risken att enstaka batterier blir defekta och exploderar. Det har vi sett i allt från mobiltelefoner till plattor och datorer, från Apple såväl som Lenovo, Samsung, Dell och andra. Med Note 7 är det ett utbrett problem, till den grad att det är ett direkt produktfel som gör exploderande batteri till mer av en regel än ett undantag. Om en Iphone-modell exploderar i en sådan utsträckning att det är en fara för alla kunders hälsa och egendom kan du vara säker på att vi kommer kräva att den skrotas också.

Bevaka tråden