Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Villken HD

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag konstaterat att HD i min dotters Imac 350 pajat, har även läst att man inte bör sätta i en 7200rpm då det kan bli för varmt.

Har kollat in manualen och tror att jag kan byta den själv, MEN jag har ingen aning om vilken typ av HD det skall vara, kan man köpa vilken som helst ata 100, ata 133, IDE och allt vad dom heter, kan man knalla in på vilken PC butik som helst eller måste man köpa en speciell MAC HD, har läst om att den måste vara Marterkopplad???? etc

F

Vilken IDE som helst funkar. Masterbyglad är den från början. Köp 120 Gb, det är det enda vettiga. Möjligen 80 Gb om du får den billigt. Det knepiga är att hitta en 5400-varvare, om det nu är så säkert att de är svalare. Det säljs nästan bara 7200-varvare!

Det som är jobbigt är att flytta över alla filer. Jag har en G4 som jag kunde trycka i den nya disken i, och så kopierade jag rubbet över nätverket. Har du ingen Mac i närheten med plats för två diskar så är det knepigare. (Fast är den gamla disken helt död så kan du ju glömma det problemet.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Vilken IDE som helst funkar. Masterbyglad är den från början. Köp 120 Gb, det är det enda vettiga. Möjligen 80 Gb om du får den billigt. Det knepiga är att hitta en 5400-varvare, om det nu är så säkert att de är svalare. Det säljs nästan bara 7200-varvare!

Det som är jobbigt är att flytta över alla filer. Jag har en G4 som jag kunde trycka i den nya disken i, och så kopierade jag rubbet över nätverket. Har du ingen Mac i närheten med plats för två diskar så är det knepigare. (Fast är den gamla disken helt död så kan du ju glömma det problemet.)

Nä den är helt död, skall iof prova att sätta in den i min B/W G3och göra en test, då kan jag via min router koppla ihop dom och rädda det som ev. går

Tack för tipset

F

Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Kolla här:
Samsung 120GB 5.400 RPM

Verkar vara ett bra tips, tack
F

Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Kolla här:
Samsung 120GB 5.400 RPM

Ganska dyrt jämfört med en 7200-varvare på portorder, men ska man vårda sin iMac och hålla sej till 5400 så har man nog inte så mycket att välja på.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-08-25 13:38

Jag hittade samma disk 200kr billigare på
pcbutiken om du vill köpa den billigare. Har dock ingen aning om hur pcbutiken sköter sig i returfrågor och sådant. Men billigt är det.

o11e

Problemet löst

Jag köpte en Seagate Baracuda 40 GB på Mycom i Pubhuset i Stockholm 684 inkl moms, satte in den i min gamla B/W mac och tog den gamla 20 GB och satte in i min dotters Imac, nätade sedan över mina gamla dokument till den nya HD innan jag formatterade om HD i Imac,n

slutsats; dottern fick + 16 GB jag fick +20GB, allt för 684:-

Tack för hjälpen

F

PS
Det var en barnlek att byta HD i Imac,n, 4 skruvar så var hela bakstycket borta, 6 skruvar så var det skyddande metallhöljet borta och därunder satt HD,n med fyra skruvar, tidsåtgång ca 15 min
DS

1
Bevaka tråden