Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ljus-styrkan är för svag för filmer/serier

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Filmer och serier som jag tittar på min MBP från netflix och HBO nordic blir alldeles för mörka. Ibland ser man knappast någonting i synnerhet när det gäller inomhusscener. Är det ytterligare någonting man kan göra åt på datorn fast det är max ljusstyrka?

  • Medlem
  • 2016-10-05 19:24

Morötter och glasögon kanske?

Ursprungligen av Dalle:

Morötter och glasögon kanske?

Det är ingen fel på min syn eftersom det ser ganska bra ut på tv:n.

  • Medlem
  • 2016-10-05 19:38

Sorry. Ser att jag missade en i inlägget ovan.
Blir nog tyvärr svårt att få skärmen ljusare än maxvärdet.

Ursprungligen av Dalle:

Sorry. Ser att jag missade en i inlägget ovan.
Blir nog tyvärr svårt att få skärmen ljusare än maxvärdet.

Det vore bra att någon kan prova så att man får bekräftelse att det inte är fel på min skärm.

Ursprungligen av calinou:

Det vore bra att någon kan prova så att man får bekräftelse att det inte är fel på min skärm.

Vad menar du med det? Vad är det som någon ska prova?

Gäller det enbart på Netflix och HBO? Är det bättre på andra ställen, som t.ex SVT Play? I så fall lär det inte vara något fel på din skärm.

- Vilken MBP-modell är det?
- Vilken webbläsare är det? Har du provat med annan webbläsare?
- Visa gärna med bilder.

Senast redigerat 2016-10-06 11:01
  • Avstängd
  • 2016-10-06 23:05
Ursprungligen av calinou:

Det vore bra att någon kan prova så att man får bekräftelse att det inte är fel på min skärm.

Nu har jag provat och kommit fram till att det är fel på din skärm.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-06 23:33

Första träffen (för mig iaf) på googlesökningen "os x ljusstyrka" är https://support.apple.com/kb/PH7115?locale=sv...

Knappen F2 är på max och har även varit på skärminställningarna och det är väl inget man kan göra mera där vad gäller ljusstyrkan. Nu är det i alla fall lite bättre pga upptäckte att ljusnivå bli bättre beroende på hur mycket locket är utfällt. Är det helt utfällt (som jag brukar ha) då är det nästan som man inte ser någonting alls.
Kolla till ex på HBO-nordic/ The affär/säsong 2 avsnitt 3/från ca 15 minuter inspelning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-07 14:33

Kanske kan hjälpa att profilera skärmen med en annan vitpunkt...?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med det? Vad är det som någon ska prova?

Gäller det enbart på Netflix och HBO? Är det bättre på andra ställen, som t.ex SVT Play? I så fall lär det inte vara något fel på din skärm.

- Vilken MBP-modell är det?
- Vilken webbläsare är det? Har du provat med annan webbläsare?
- Visa gärna med bilder.

Det blir samma oavsett webbläsare. Vad gäller OBH-nordic:s filmer så är det Chrome pga flash

Ursprungligen av kenjon:

Kanske kan hjälpa att profilera skärmen med en annan vitpunkt...?

Jag kan väl prova att ändra om det inte är för svårt att göra. Hur gör man detta?

Ursprungligen av calinou:

Det blir samma oavsett webbläsare. Vad gäller OBH-nordic:s filmer så är det Chrome pga flash

Tack för att du åtminstone svarade på ett par av frågorna. Det är ett steg i rätt riktning. Men du hoppade över den kanske mest intressanta frågan.

Gäller det enbart på Netflix och HBO? Är det bättre på andra ställen, som t.ex SVT Play?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tack för att du åtminstone svarade på ett par av frågorna. Det är ett steg i rätt riktning. Men du hoppade över den kanske mest intressanta frågan.

Gäller det enbart på Netflix och HBO? Är det bättre på andra ställen, som t.ex SVT Play?

Samma på SVT play

Ursprungligen av calinou:

Samma på SVT play

Nu börjar det likna något, gällande informationsinsamlingen. Efter två dygn och 16 inlägg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-08 17:24
Ursprungligen av calinou:

Jag kan väl prova att ändra om det inte är för svårt att göra. Hur gör man detta?

Äpplet - Systeminställningar - Bildskärmar - Färg - Kalibrera...
Där kan du justera hur grafikkortet ska hantera vitt-grått-svart. Jg vet dock inte om det hjälper

Ursprungligen av kenjon:

Äpplet - Systeminställningar - Bildskärmar - Färg - Kalibrera...
Där kan du justera hur grafikkortet ska hantera vitt-grått-svart. Jg vet dock inte om det hjälper

Tack för tipset. Nu har jag testat att kalibrera den befintliga (färg LCD). Jag har kommit underfund med att filmerna är kanske inte anpassade för att ses på en dator-bildskärm.

Ursprungligen av calinou:

...kommit underfund med att filmerna är kanske inte anpassade för att ses på en dator-bildskärm.

Netflix, HBO, SVT Play - inte anpassade för att ses på datorskärm? Tack för dagens första skratt!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Netflix, HBO, SVT Play - inte anpassade för att ses på datorskärm? Tack för dagens första skratt!

Jag menar att på en tv är det är mer avancerat/spännvid vad gäller att justera sådana saker.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-09 13:32

När du kollar på film, har du skärmen rakt framför dig på 1-3m avstånd?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-09 15:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Netflix, HBO, SVT Play - inte anpassade för att ses på datorskärm? Tack för dagens första skratt!

Tjänsterna är nog anpassade, men inte filmerna som sådana. De flesta skräckfilmer är ibland så mörka att det är mycket svårt att se ens vad som händer. Det är nog för att dölja den dåliga kvalitéten...

Ursprungligen av reboot81:

När du kollar på film, har du skärmen rakt framför dig på 1-3m avstånd?

3-4 meter ifrån på min tv. Varför frågar du om det?

Ursprungligen av kenjon:

Tjänsterna är nog anpassade, men inte filmerna som sådana. De flesta skräckfilmer är ibland så mörka att det är mycket svårt att se ens vad som händer. Det är nog för att dölja den dåliga kvalitéten...

Du menar på tv:n eller datorskärm?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-09 16:37

Jag tycker det är generellt, även på bio....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-09 19:29
Ursprungligen av calinou:

3-4 meter ifrån på min tv. Varför frågar du om det?

Därför att jag försöker lösa ditt problem.
En skärm har möjlighet till godkänd betraktning inom viss vinkel horisontellt och vertikalt. Ser du din egen spegelbild i skärmen är den vinkeln 0/0.

Mitt råd är att du tar och jämför med andra enheter, gärna en annan dator av liknande årsmodell

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det är generellt, även på bio....

Det kanske är generellt på det viset. Skräckfilmer brukar jag inte titta på.

Ursprungligen av reboot81:

Därför att jag försöker lösa ditt problem.
En skärm har möjlighet till godkänd betraktning inom viss vinkel horisontellt och vertikalt. Ser du din egen spegelbild i skärmen är den vinkeln 0/0.

Mitt råd är att du tar och jämför med andra enheter, gärna en annan dator av liknande årsmodell

Tack till dig och alla andra som försöker lösa mitt problem. Inser nu att det blir ganska mycket att utreda med detta.

1
Bevaka tråden