Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se/30

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-24 00:51

Köpte en SE/30 på loppis idag för en hundring, kom hem startade den och allt var frid och fröjd. Rensade sen bort lite jag inte behövde från hårddisken och startade om. Kom upp en glad mac och allt såg bra ut, tre sekunder senare dyker det helt oväntat upp en ledsen mac och under den står det 0000000F och 00000028, vad betyder det och vad ska jag göra. Tror det var system 7.1 på den. Provade att ladda ner system 7 från apple och starta med disk tools disketten men det funkade inte. Snälla hjälp mig!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-24 10:02

Är det ingen som kommer ihåg hur man ska göra! Jag vill helst inte behöva bygga om den till ett akvarium!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 10:42

Det kan vara hårddisken som är paj, ett mycket vanligt fel på SE/30. Du kan också pröva med att nollställa PRAM eller byta PRAM-batteriet.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-24 10:56

Okej, ska prova att zappa pram. Men den borde ju starta från verktygsdisken ändå. Har provat med både system 6.0.8 och 7.0, nerladdade från apple, men den vägrar starta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 11:03

Här kan du läsa om Apples felkoder när en ledsen Mac visas på skärmen. Här är mer.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-24 11:05

Tack, ska genast kolla det!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 08:38

Nope, den vägrar fullkomligt att gå igång. Tror att det lutar åt nåt hårdvarufel, kanske hårdisken eller minnena.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-08-25 09:00

En klassiker är ju annars att det blir smuts i RAM-minnenas kontakter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 09:03

Jag hade ett liknande fel på en SE/30 en gång. Spelar din en liten trudelutt också?

Testa att byta PRAM-batteriet först. Ta loss minnena (även VRAM) och sätt tillbaka dem. Byt hårddisken.

Tydligen är det så att vissa datorkomponenter, jag tror att det är kapacitatorerna, "ruttnar" med åren, mem som sagt: det kan vara oxid på RAM-kontakterna också.

I mitt fall slutade historien med att jag slet ut innanmätet i datorn.

Hej Jag hade ett likadant problem, problemet var att om man "rensade" i systemmappen så fungerar den inte, leta reda på min tråd på denna sidan,

Jag laddade hem ett nytt system 7.0 på svenska (det senaste) och gjorde en ominstallation av systemet, fungerade bra.

F

Rättelse,
såg inte att du provat detta, Fort och Fel!!!!!!!!

F

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 13:19

Var på ny loppis i helgen och hittade en ny Mac. En SE FDHD med dubbla floppys. Problemet är att det inte fanns några systemdiskar så om någon har kvar dessa så tar jag tacksamt emot en kopia. Även program som går att köra på den tas emot med glädje.:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-31 13:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fade
Var på ny loppis i helgen och hittade en ny Mac. En SE FDHD med dubbla floppys. Problemet är att det inte fanns några systemdiskar så om någon har kvar dessa så tar jag tacksamt emot en kopia. Även program som går att köra på den tas emot med glädje.:)

Hur många gamla macar kan du hitta på loppis egentligen? :eek: Är det en specialgrej för Hässleolm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-31 14:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fade
Var på ny loppis i helgen och hittade en ny Mac. En SE FDHD med dubbla floppys. Problemet är att det inte fanns några systemdiskar så om någon har kvar dessa så tar jag tacksamt emot en kopia. Även program som går att köra på den tas emot med glädje.:)

System 7.5.3 och uppdateringen till 7.5.5 finns att hämta gratis från Apple. Kolla här! (Du behöver 19 disketter.)

Här har du system från 1.1 till 7.5

http://home.earthlink.net/~gamba2/syslist.html

Och här är det mera, bland annat svenskt 7.0 det sista svenska systemet? till denna burkan

http://archaic-apples.shauny.de/files/mac/International%20System%20SW/
Lycka till

F

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 15:48

Tack för länkarna! System sju blir jobbigt att köra utan hårddisk är jag rädd. Får väl prova med 4an.;) Har haft lite tur i sommar faktiskt, varit på tre loppmarknader och hittat två underbara klenoder som jag ska vårda ömt. Kanske hässleholmarna inte förstår bättre!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fade
Tack för länkarna! System sju blir jobbigt att köra utan hårddisk är jag rädd. Får väl prova med 4an.;) Har haft lite tur i sommar faktiskt, varit på tre loppmarknader och hittat två underbara klenoder som jag ska vårda ömt. Kanske hässleholmarna inte förstår bättre!

Jag tror att 6 går att köra utan HD

F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-31 19:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Jag tror att 6 går att köra utan HD

Jadå, det går alldeles utmärkt och det var något jag utnyttjade i min gamla köksdator - den körde system 6.0.3 + ett pastatimerprogram + tetris.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 19:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Jadå, det går alldeles utmärkt och det var något jag utnyttjade i min gamla - den körde system 6.0.3 + ett pastatimerprogram + tetris.

Åhhh... En plus som pasta-timer
Snacka om världens coolaste äggklocka

[Kan man inte ha MSfile eller filemaker som receptsamling oxå???]

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 20:18

Jag vill också ha pastatimer i macen!

Har en Mac IIfx som vägrar starta (ger då svart skärm med konstiga kod-siffror och ett döds-pling) om det inte sitter en SCSI-sladd i den externa SCSI-kontakten. Den behöver inte vara kopplad till nå'n annan SCSI-enhet. Uppfyller man detta så funkar datorn klockrent.

Definitivt hårdvarufel i alla fall!:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-31 20:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fade
Jag vill också ha pastatimer i macen!

Jag ska försöka lägga ut programmet på nätet...

Man lägger in olika pastasorter (med resp koktid) i en textfil, dessa sorter kommer upp i en lista i själva pastatimerprogrammet - bara att välja och klicka på "start"!

Programmet (som skrevs av min dåvarande kombo) rymdes på systemdisketten. Sehr praktisch!

Det fungerar inte i system 7 (eller senare os).

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 21:35

Tei: Schysst!
Jag har nu fått igång båda macarna, går inte att göra systemdisketter på macar med MacOS 8 eller högre. Fick dra igång min gamla 5500 med 7.5.5 och fixa diskarna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-09-01 08:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Har en Mac IIfx som vägrar starta (ger då svart skärm med konstiga kod-siffror och ett döds-pling) om det inte sitter en SCSI-sladd i den externa SCSI-kontakten. Den behöver inte vara kopplad till nå'n annan SCSI-enhet. Uppfyller man detta så funkar datorn klockrent.

Definitivt hårdvarufel i alla fall!:cool:

Det var som tusan! Jag har haft samma fel på en IIfx också, undrar om det är ett inbyggt fel?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-01 09:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Det var som tusan! Jag har haft samma fel på en IIfx också, undrar om det är ett inbyggt fel?

Nix
De hade en SCSI som inte var helt som de brukar och som krävde mycket mycket mer av terminering etc.
Högst normalt att det verkar "hokus pokus"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 10:14

Japp, IIfx krävde speciella scsi-terminatorer (svarta isf de vanliga grå) och var öht mer petiga på scsi-planet.

1
Bevaka tråden