Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Journalför ditt liv med Day One 2

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-03-28 11:53

Jag klickade på (texten) "Lös in".

Det verkar som om det har gått för bra för DayOne för fort?!

Därav att de höjde priserna en deeel kanske.
Har inget emot att betala om grejer har kvalitet.
Nu reagerade jag, för DayOne håller inte måttet.

Förstod aldrig varför de skulle ta bort sync till iCloud?
För deras egen sync är inte bra!
Får de betala något till Apple för att de använde deras sync i 1:a versionen?
DayOne var inte ens särskilt intresserade på riktigt att hjälpa till. Tomma ord, vanligt kopierat svar utan engagemang kändes det som när jag var i kontakt med dem idag.

Jag har haft mindre texter som inte syncat över till Macen tidigare. De har funnits på iPaden, där jag skrivit dem, och sen försvunnit ifrån iPaden när jag öppnat samma inlägg på Macen.
Det var mindre kommentarer, inget längre. Jag kunde skriva ner det igen någorlunda liknande.

Idag hade jag skrivit en längre text på iPaden och eftersom de lovat att continuity skulle fungera nu till och med, så tänkte jag fortsätta på Macen eftersom det blev längre och viktigare än förväntat.
Vad som då istället händer är att hela texten försvann på iPaden utom de första raderna när jag öppnar DayOne på Macen.
Aldrig haft någon data-loss förut. Det var j**ligt viktigt det som jag skrev.

Inget att lita på med andra ord, föränn iCloud sync blir möjligt igen. Om det blir det.
Blir till att skriva, definitivt längre grejer, i appar nu som tillhandahåller betrodd och beprövad sync.
Till och med Dropbox är trovärdigare. De har aldrig failat, och dem har man ju använt länge.

Någon som har andra liknande appar som kör iCloud?

Bra och ge kritik här i fall någon annan också har.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-01 15:27

Tråkigt att du haft problem. De hade tydligen planerat serverunderhåll igår, kan det ha strulat till det? Men det ska ju inte orsaka dataförlust om det görs rätt, bara att synken försenas.

Själv har jag inte upplevt några problem med synken, ser bara att den verkar ske snabbt när jag öppnar appen. Men i ärlighetens namn så använder jag nästan bara DayOne på iphonen. Trodde jag oftare skulle sätta mig vid DayOne på imacen när jag vill skriva längre texter, men som den anteckningsbok den är så blir det mest kortare minnesnoteringar direkt i stunden, i iphonen. Men det händer att jag i efterhand redigerar på macen, då är det bra att ha.

Ursprungligen av panther:

Förstod aldrig varför de skulle ta bort sync till iCloud?
För deras egen sync är inte bra!
Får de betala något till Apple för att de använde deras sync

Angående borttagen synk via icloud - du har säkert redan sett det men här är deras egen förklaring till varför de valt att köra på egna servrar.

Kortfattat betydligt dyrare än att använda iCloud och Dropbox men de ser förbättrad pålitlighet och säkerhet med specialanpassad lösning som de själva har kontroll över och möjlighet till fler framtida funktioner.
Personligen tycker jag det räckte med funktionerna som redan fanns. Men det är klart, om de redan hade utvecklat en krypterad weblösning när 2.0 kom hade det räckt så att jag inte hade behövt köpa macversionen..,

Ursprungligen av IngoX:

Tråkigt att du haft problem. De hade tydligen planerat serverunderhåll igår, kan det ha strulat till det? Men det ska ju inte orsaka dataförlust om det görs rätt, bara att synken försenas.

Själv har jag inte upplevt några problem med synken, ser bara att den verkar ske snabbt när jag öppnar appen. Men i ärlighetens namn så använder jag nästan bara DayOne på iphonen. Trodde jag oftare skulle sätta mig vid DayOne på imacen när jag vill skriva längre texter, men som den anteckningsbok den är så blir det mest kortare minnesnoteringar direkt i stunden, i iphonen. Men det händer att jag i efterhand redigerar på macen, då är det bra att ha.
Angående borttagen synk via icloud - du har säkert redan sett det men här är deras egen förklaring till varför de valt att köra på egna servrar.

Kortfattat betydligt dyrare än att använda iCloud och Dropbox men de ser förbättrad pålitlighet och säkerhet med specialanpassad lösning som de själva har kontroll över och möjlighet till fler framtida funktioner.
Personligen tycker jag det räckte med funktionerna som redan fanns. Men det är klart, om de redan hade utvecklat en krypterad weblösning när 2.0 kom hade det räckt så att jag inte hade behövt köpa macversionen..,

Det är rätt många som har haft/har problem med dayone’s sync har jag förstått efter lite surfande.
Jaha, service underhållet nämnde inte supporten. Jaja, han fattade väl att det var orsaken.

Jo, jag hörde/läste också deras förklaring till att de skippade sync-stödet för andra tjänster, när jag uppgraderade till 2.0
Jag tror inte på DayOne.
Apple iCloud och även Droppbox (faktiskt) har mycket högre ’reliability’ tycker jag.
Jag tror att det handlar om pengar.
Mitt förtroende för dem efter att deras sync gett data-förlust finns inte kvar. Något sådant ska överhuvudtaget inte hända.
Och deras respons är under ALL kritik. Skitstövlar kort gott!

Det är oftast kortare noteringar jag använt/använder DayOne till också. Det här var ett undantag, och det pallande den inte, uppenbarligen.
Möjligen kan man ju också gå tillbaka till DayOne 1…

Under natten har jag gjort korrigeringar i vad jag kommer att använda för appar för olika typer av skrift.
Jag vill ha kontroll över mina texter, och känna förtroende för de tjänster jag använder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-01 17:07
Ursprungligen av panther:

Jag tror inte på DayOne.
Apple iCloud och även Droppbox (faktiskt) har mycket högre ’reliability’ tycker jag.
Jag tror att det handlar om pengar.

När det gäller kostnaden för serverlösning tror jag de talar sanning, för det är i princip gratis för utvecklare att använda iCloud om man ändå tänkt distribuera sin app via App Store. Mängden lagring och trafik skalar upp bra med fler klienter, särskilt för en app som oftast används för text.
Apple's new iCloud storage plans: Cheap for consumers, even cheaper for developers
https://developer.apple.com/icloud/

Så förutsatt att de inte är dumma i huvudet måste alltså något annat än kostnaden fått dem att välja egen serverlösning. Det kan vara som de säger, att de såg problem för vissa användare med dataförlust via iCloud (vilket du väl också fann länkar om), eller dubbla inlägg på Dropbox och att det är svårt att felsöka och utveckla vidare för ett system man inte har kontroll över. Men jag antar att det är "Platform expansion and new features" som lockar dem mest. Jag spekulerar att de så småningom vill övergå till att erbjuda sina tjänster som prenumerationer, som så många andra app-utvecklare gör. Kanske en gratis eller riktigt billig app med grundfunktion, och olika prenumerationsnivåer för de som vill ha fler funktioner. Troligen ger det bättre och stabilare inkomst över tid, så på sätt och vis har du ju rätt då. Men de är inte där än.

Jag kan inte säga emot dig, det är bara en känsla.
jag har aldrig haft data loss på vare sig iCloud eller Dropbox i alla fall.
Vilket inte är så bara för mig.
Känns det inte bra så brukar det finnas anledning till det.
Datalossen jag snackade om var med deras egen sync, som många med mig nu har haft,
kan inte svara för om folk har haft det med iCloud.
Har inte sökt på det.

Hur som helst så hittade jag en annan app som också har en webapp.
Just nu kommer jag testa webappen på mina enheter, med dropbox sync.
Vill man ha pro versionen, appen, på iOS som så kostar det 40:-
Man slipper dyr macOS app
Verkar rätt ok http://diaroapp.com
Taggningen, kanske inte

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-01 17:39

En nackdel med DayOne och deras vidare utveckling är att de inte har något eget öppet diskussionsforum där sådana här frågeställningar kan samlas. Visst, det kräver att man är beredd att ta emot och hantera offentlig kritik, men jag tror att de tjänar på det i längden. Jämför med 1Password, deras forum har nog hjälpt dem utveckla en bättre produkt.

Ursprungligen av IngoX:

En nackdel med DayOne och deras vidare utveckling är att de inte har något eget öppet diskussionsforum där sådana här frågeställningar kan samlas. Visst, det kräver att man är beredd att ta emot och hantera offentlig kritik, men jag tror att de tjänar på det i längden. Jämför med 1Password, deras forum har nog hjälpt dem utveckla en bättre produkt.

Just det, de hade de inte heller.
App utvecklare måste nog vara intresserade av att skapa/ha en bra kommunikation med sina användare.
Det tar ju lite tid, men det är ju så man bygger förtroende.
Det kommer ju dyka upp andra appar, lite klent just nu kanske.

MacJournal har ju inte uppgraderats på evigheter tex
Macapp och iPad funkar, iPhone går inte att logga in.
Den är ju bra på längre texter.
Hoppas att de kommer tillbaka starkt

Jag kommer att leta vidare efter bra ersättare.

Senast redigerat 2016-10-01 18:13
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-16 08:59

Sedan 28 juni 2017 har DayOne övergått till prenumerationsmodell.
Blog | Day One Goes Premium

Som tidigare köpare av apparna är jag tydligen Plus-medlem och har kvar samma funktioner som tidigare. Synken mellan ios och mac fungerar.

Ser personligen inget behov av premiumprenumeration i dagsläget, antagligen försöker de locka med nya funktioner i framtiden.
Day One Premium FAQ

#Nyhetstips

Bevaka tråden