Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-07 13:48
Ursprungligen av Göran K:

Så kan det säkert vara, men eftersom de använder konsumentdiskar är statistiken helt anpassad för oss konsumenter. Eller?

Det tycker inte jag, de använder diskarna betydligt mer frekvent än vad en vanlig konsument gör.

  • Avstängd
  • 2016-09-08 07:00
Ursprungligen av kenjon:

Det tycker inte jag, de använder diskarna betydligt mer frekvent än vad en vanlig konsument gör.

Så med andra ord kommer dom hålla längre för en konsument.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-08 09:39

Det kan vara vilket som. De pajar ofta när man startar upp dem; det brukar vara strömrusningen i kalla komponenter som brukar vara ödesdiger.

  • Avstängd
  • 2016-09-08 09:40
Ursprungligen av kenjon:

Det kan vara vilket som. De pajar ofta när man startar upp dem; det brukar vara strömrusningen i kalla komponenter som brukar vara ödesdiger.

En anledning till att aldrig stänga av en NAS.

  • Medlem
  • 2016-09-11 22:33

Min Synology DS 413 har kört fast i uppdateringsprocessen.
Den annonserade om att det fanns en ny uppdatering. DSM 6.0.2 Update 1. Jag gjorde som vanligt, klickade på "uppdatera nu". Klickade Ok för att starta uppdateringen efter att den hade laddats ned. Men nu står NASen bara och tuggar och i Safari står det bara "Förbereder", och att det ska ta ca 10 minuter.
Det står ju att man inte ska stänga av NASen under uppdateringen, så vad gör jag nu? (I skrivande stund har den tuggat i 20 minuter)

Edit: Tydligen var det bara sidan som hängt sig. Provade att logga in via en ny flik och då kom jag in och kunde konstatera att uppdateringen blivit installerad. Phu! Hade hjärtat i halsgropen där en stund.

Senast redigerat 2016-09-11 22:43
  • Avstängd
  • 2016-09-12 22:55
Ursprungligen av Dalle:

Min Synology DS 413 har kört fast i uppdateringsprocessen.
Den annonserade om att det fanns en ny uppdatering. DSM 6.0.2 Update 1. Jag gjorde som vanligt, klickade på "uppdatera nu". Klickade Ok för att starta uppdateringen efter att den hade laddats ned. Men nu står NASen bara och tuggar och i Safari står det bara "Förbereder", och att det ska ta ca 10 minuter.
Det står ju att man inte ska stänga av NASen under uppdateringen, så vad gör jag nu? (I skrivande stund har den tuggat i 20 minuter)

Edit: Tydligen var det bara sidan som hängt sig. Provade att logga in via en ny flik och då kom jag in och kunde konstatera att uppdateringen blivit installerad. Phu! Hade hjärtat i halsgropen där en stund.

Hur tycker du din NAS fungerar med DSM 6.0
Har läst att den skulle bli slöare så jag vågar inte uppdatera.

  • Medlem
  • 2016-09-13 07:26

@Hffre Inte vad jag har märkt. Men de senaste månaderna har den inte haft några tyngre arbetsuppgifter.

Inte använda DSM6 till Synology om man använder ISCSI

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?...

Ursprungligen av Hffre:

Hur tycker du din NAS fungerar med DSM 6.0
Har läst att den skulle bli slöare så jag vågar inte uppdatera.

Jag skulle nog vänta. Jag har en Synology DS713+ extrautrustad med 4gb ram och jag tycker DSM 6.x var ett steg år fel håll. Inte lika katastrofal som när de första versionerna av DSM 5.x kom men i alla fall.

  • Avstängd
  • 2016-09-13 23:23

Ok då vet jag och skippar att uppdatera.

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-09-15 17:00

Beställde en Qnap TS-251+ som ska landa ikväll. Ska bli spännande att se hur bra jag får den fungera för det jag vill.

Ursprungligen av Borttaget:

Jag kan tyvärr inte ta Backblaze seriöst hur mycket jag än vill.

De använder konsument-diskar i en företagsmiljö för att spara pengar när de istället borde satsa på helt andra diskar.

Jag håller inte med. Billigare diskar kan bygga en säkrare lösning för samma peng, trots att dom går sönder lite oftare. Just av skälet att du kan lagra samma data på två (eller flera) olika diskpackar (och eller datacenter) istället för bara på ett ställe. På mitt företag använder jag enterprisediskar i kritiska DB-servrar, men i mina redundanta streamingservrar har jag billiga konsumentdiskar istället. Det är driftsäkerhet per krona som är det relevanta - inte den den mest driftsäkra hårddisken. Men, såklart påverkar HUR driftsäkra de individuella diskarna är den övergripande driftsäkerheten. Men, det är den övergripande säkerheten som är de relevanta.

Senast redigerat 2018-07-23 15:15
  • Medlem
  • Boston
  • 2016-09-16 16:56
Ursprungligen av Gurra:

Beställde en Qnap TS-251+ som ska landa ikväll. Ska bli spännande att se hur bra jag får den fungera för det jag vill.

Tyvärr var en av diskarna DOA så jag fick bara nosa lite på hur allt kan tänkas funka. Där föll mitt helgnöje bort, om inte B&H är snabba nog att leverera en ersättningsdisk imorrn.

Spontant kan man ju definitivt säga att man får tänka bort mac-tänket och på riktigt gå tillbaka till servermiljöer. Inte oväntat såklart, men det var länge sen jag höll på och pillade så det kommer kräva tungan rätt i munnen...

Jag skaffade nyligen en Synology DS216J och idag när jag kom hem var alla lampor släckta. Inga problem
att få igång den och när jag loggar in på den så har jag ett meddelande som säger: Servern råkade ut för
en felaktig avstängning. Är detta något som händer ibland? Jag antar att alla mina inställningar finns kvar,
jag ska kolla i helgen när jag har lite mera tid. Jag har inte haft strömavbrott. Några idéer?

Senast redigerat 2016-09-16 22:03
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag skaffade nyligen en Synology DS216J och idag när jag kom hem var alla lampor släckta. Inga problem
att få igång den och när jag loggar in på den så har jag ett meddelande som säger: Servern råkade ut för
en felaktig avstängning. Är detta något som händer ibland? Jag antar att alla mina inställningar finns kvar,
jag ska kolla i helgen när jag har lite mera tid. Jag har inte haft strömavbrott. Några idéer?

Hände det endast en gång?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hände det endast en gång?

Det är första och enda gången än så länge.

Ursprungligen av RolexJocke:

Det är första och enda gången än så länge.

Då kan du sitta lugnt i båten. Kan vara en idé att kolla loggarna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-17 12:04
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då kan du sitta lugnt i båten. Kan vara en idé att kolla loggarna.

Går ofta ställa in vad den ska göra efter strömavbrott.

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-09-28 22:16

Mycket nöjd med min TS-251+ än så länge. Enkelt att komma igång (även om jag knappast utnyttjar fulla potentialen än), Plex flyter på fint och även transcoding av filer funkar bra så vitt jag kan se. I princip knäpptyst är den också.

  • Avstängd
  • 2016-09-30 07:08
Ursprungligen av Gurra:

Mycket nöjd med min TS-251+ än så länge. Enkelt att komma igång (även om jag knappast utnyttjar fulla potentialen än), Plex flyter på fint och även transcoding av filer funkar bra så vitt jag kan se. I princip knäpptyst är den också.

Nu tror jag inte att den transcodar för det är den för klen för. Utan den remuxar på sin höjd.

https://forums.plex.tv/discussion/163812/qnap...

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-09-30 16:59
Ursprungligen av Hffre:

Nu tror jag inte att den transcodar för det är den för klen för. Utan den remuxar på sin höjd.

https://forums.plex.tv/discussion/163812/qnap...

Nåja, den står på Plex lista för att klara transcoding av 720p men det är såklart en massa faktorer som avgör. I vilket fall som helst så har jag än så länge inte stött på några filer som inte flyter bra på min Apple TV mot Plex på NAS:n.

  • Avstängd
  • 2016-10-01 06:37
Ursprungligen av Gurra:

Nåja, den står på Plex lista för att klara transcoding av 720p men det är såklart en massa faktorer som avgör. I vilket fall som helst så har jag än så länge inte stött på några filer som inte flyter bra på min Apple TV mot Plex på NAS:n.

Så du har bara 720p-filer? Den listan som Plex har är minimikrav och ska inte ses som att det kommer fungerar bra.

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-10-03 16:11
Ursprungligen av Hffre:

Så du har bara 720p-filer? Den listan som Plex har är minimikrav och ska inte ses som att det kommer fungerar bra.

Jag förstår det och av precis den anledningen känns det relevant att rapportera att det fungerar bra för mig.

  • Medlem
  • 2016-11-20 14:56

Har problem med min Synology DS413 med senaste DSM 6.0.2-8451.
Den vägrar starta en virusscan. Den installerar de senaste virusdefinitionerna, men hänger sig sedan när den ska initialisera skakningen. Användning av CPU och RAM sticker upp på 60-75% men inte ett skit händer. Nu har den tuggat så här 25 minuter.
Provade att starta om systemet samt att ominstallera Antivirus Essential, allt så klart utan framgång. Ett test av hårddiskarna ger inga felmmedelanden, varken det korta eller långa testet.

Edit: Efter över en halvtimme startade testet. Men det går extremt långsamt.

Några idéer?

Ursprungligen av Dalle:

Har problem med min Synology DS413 med senaste DSM 6.0.2-8451.
Den vägrar starta en virusscan. Den installerar de senaste virusdefinitionerna, men hänger sig sedan när den ska initialisera skakningen. Användning av CPU och RAM sticker upp på 60-75% men inte ett skit händer. Nu har den tuggat så här 25 minuter.
Provade att starta om systemet samt att ominstallera Antivirus Essential, allt så klart utan framgång. Ett test av hårddiskarna ger inga felmmedelanden, varken det korta eller långa testet.

Edit: Efter över en halvtimme startade testet. Men det går extremt långsamt.

Några idéer?

Jag vet inte om jag helt fel ute men räcker det inte med ett virusprogram på datorn du backar upp?
Är den virus fri borde väl din NAS vara det också?

  • Medlem
  • 2016-11-20 16:54
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag vet inte om jag helt fel ute men räcker det inte med ett virusprogram på datorn du backar upp?
Är den virus fri borde väl din NAS vara det också?

Så är det säkert. Men jag har inget antivirus på datorn.

Ursprungligen av Dalle:

Så är det säkert. Men jag har inget antivirus på datorn.

Jag skulle nog satsat på virusskydd i datorn istället för i NAS'en. Nu kör jag ju PC och då antar jag att utbudet är större.

Förr sa ju de vise att det inte fanns virusskydd till Mac för att ingen skrev virus till dessa men jag gissar på att det är svunna tider.

  • Medlem
  • 2016-11-20 18:44
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag skulle nog satsat på virusskydd i datorn istället för i NAS'en. Nu kör jag ju PC och då antar jag att utbudet är större.

Förr sa ju de vise att det inte fanns virusskydd till Mac för att ingen skrev virus till dessa men jag gissar på att det är svunna tider.

Jag gissar på att det fortfarande stämmer om man talar om virus i dess rätta bemärkelse. Med det finns trojaner till MacOS. Men NASen kör ju någon form av Linux. Vet inte hur känsligt det är faktiskt.

Ursprungligen av Dalle:

Jag gissar på att det fortfarande stämmer om man talar om virus i dess rätta bemärkelse. Med det finns trojaner till MacOS. Men NASen kör ju någon form av Linux. Vet inte hur känsligt det är faktiskt.

Det är inget att oroa dig för.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-07 17:11

Med senaste Synology 6.1 RC fungerar det att göra Time Machine backup över SMB! (no more AFP!!)

Kör backup nu på 160GB som test.

Time Machine on macOS

You can now designate multiple shared folders with specific usage quotas (available on Btrfs volumes) to use as backup destinations, preventing unauthorized access or overcapacity. In addition, SMB is now supported on Time Machine on macOS Sierra

Bevaka tråden