Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borttagning av Rösstyrning - Blå skärm

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Något jag aldrig haft problem/upplevt tidigare. Om man trycker ngn sekund för länge på Hemknappen så tänds blå skärm upp med rubriken rösstyrning. Har inte ngn sådant aktiverat - ej heller Siri.
Hur blir man av med det ? Kom i och med 10.0.2. iPhone 7 128 GB.

  • Avstängd
  • 2016-10-01 07:38

Varför länkar du till en till en felsökningsguide som att det vore ett fel på telefonen när det inte är det?

  • Avstängd
  • 2016-10-01 07:45
Ursprungligen av adress@mac:

Något jag aldrig haft problem/upplevt tidigare. Om man trycker ngn sekund för länge på Hemknappen så tänds blå skärm upp med rubriken rösstyrning. Har inte ngn sådant aktiverat - ej heller Siri.
Hur blir man av med det ? Kom i och med 10.0.2. iPhone 7 128 GB.

Vad jag kan se i inställningarna och efter att ha Googlat så finns det ingen möjlighet att stänga av det.
Finns guider om det men bara på tidigare versioner av iOS som inte är aktuella.

  • Avstängd
  • 2016-10-01 07:52

Tydligen så kan man inte stänga av det men man kan förhindra att man av misstag aktiverar det när telefonen är i fickan.

http://www.wikihow.com/Turn-Off-Voice-Control...

Ursprungligen av Hffre:

Varför länkar du till en till en felsökningsguide som att det vore ett fel på telefonen när det inte är det?

För att jag uppfattade det som att det är ett fel på telefonen såklart.

  • Avstängd
  • 2016-10-01 09:58
Ursprungligen av barbapappa_86:

För att jag uppfattade det som att det är ett fel på telefonen såklart.

Det är bra att du länkar till en felsökningsguide men onödigt att göra det för varje fråga som ställs.
För att alla upplevda problem är inte ett fel utan en inställning av OS:et

Ursprungligen av Hffre:

Det är bra att du länkar till en felsökningsguide men onödigt att göra det för varje fråga som ställs.
För att alla upplevda problem är inte ett fel utan en inställning av OS:et

Jag länkar till felsökningsguiden för att jag tror det kan hjälpa TS. Har du något problem med det så är du välkommen att skriva till mig via PM.

  • Avstängd
  • 2016-10-01 10:39
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag länkar till felsökningsguiden för att jag tror det kan hjälpa TS. Har du något problem med det så är du välkommen att skriva till mig via PM.

Det går inflation i att länka till en felsökningsguide varje gång och ett enkelt sätt att försöka hjälpa någon.
När det i själva verket inte har något med saken att göra och kan i många fall bara skapa mer bekymmer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-01 10:39
Ursprungligen av adress@mac:

Något jag aldrig haft problem/upplevt tidigare. Om man trycker ngn sekund för länge på Hemknappen så tänds blå skärm upp med rubriken rösstyrning. Har inte ngn sådant aktiverat - ej heller Siri.
Hur blir man av med det ? Kom i och med 10.0.2. iPhone 7 128 GB.

Röststyrning är en gammal relik från tiden före 2011 då iOS 5 introducerade Siri. Och den gick inte att stänga av då heller. Lustigt nog dök denna gamla tråd upp, du brottades med detta redan 2010!

Lösningen är som sagt att slå på efterträdaren Siri som åtminstone har inställningar för att inte kunna aktiveras vid låst skärm.

  • Avstängd
  • 2016-10-01 10:41
Ursprungligen av IngoX:

Röststyrning är en gammal relik från tiden före 2011 då iOS 5 introducerade Siri. Och den gick inte att stänga av då heller. Lustigt nog dök denna gamla tråd upp, du brottades med detta redan 2010!

Lösningen är som sagt att slå på efterträdaren Siri som åtminstone har inställningar för att inte kunna aktiveras vid låst skärm.

Väldigt konstigt att Apple inte har tagit bort funktionen?
När Siri ersätter och gör det på ett bättre sätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-01 10:57
Ursprungligen av Hffre:

Väldigt konstigt att Apple inte har tagit bort funktionen?
När Siri ersätter och gör det på ett bättre sätt.

Det enda jag kan tänka som förklaring är att behålla det för de som vill kunna röststyra musikuppspelning och telefonsamtal men inte accepterar att viss information som Siri behöver sparas på Apples servrar. Men då borde de redan före 2010 haft en avstängningsknapp. Om man inte vill prata med en apparat, så vill man inte.

Annars har funktionen bara berättigande på en gammal iphone eller ipod, kunde helt tas bort i nyare iOS.

Ursprungligen av IngoX:

Röststyrning är en gammal relik från tiden före 2011 då iOS 5 introducerade Siri. Och den gick inte att stänga av då heller. Lustigt nog dök denna gamla tråd upp, du brottades med detta redan 2010!

Lösningen är som sagt att slå på efterträdaren Siri som åtminstone har inställningar för att inte kunna aktiveras vid låst skärm.

Långt ifrån samma problem som för 6 år sedan. Då rörde det sig om ett bluetooth headset från SonyEricsson där funktionen fanns ex vid upprinning. All röststyrning är avstängd i den mån det finns inställningar för det. Headset används inte heller.
Siri är också avstängt. Gäller en iPhone 7 rakt upp och ned.Vad jag förstår av inläggen - finns inget mer att göra. Problemet hade jag dock inte på dom senaste iPhone modellerna. Har haft 10 totalt sedan 2007.
Kom först nu med iPhone 7 och senaste iOS.
Kan inte göra mer än att ändra trycket lite på hemknappen 1-3 och se om det hjälper lite. Det är ju det enda som skiljer telefonerna åt och ev kan påverka röststyrning - vad jag tror - skall tilläggas...... ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-01 15:48
Ursprungligen av adress@mac:

Långt ifrån samma problem som för 6 år sedan. ...

Det är väl exakt samma problem såtillvida att om Apple hade infört möjligheten att stänga av funktionen att långt tryck på hemknappen - eller på headset-fjärren - startar röststyrning så skulle du inte ha något problem. För sex år sedan hade du ett headset som oftare utlöste det än på andra headset, nu har du en ny telefon där hemknappen är annorlunda.

Om du mest besväras av feltryck när telefonen är i fickan kan du som sagt var aktivera Siri för att sedan stänga av att Siri aktiveras från headset eller hemknapp när telefonen är låst. Men om det dyker upp när du normalt använder hemknappen - ja då är det kört. Jag använder och uppskattar Siri, och det händer ju att hon dyker upp ibland när jag inte menat det. Men jag har i övrigt tystat hennes röst, och det är ju bara att trycka på knappen en gång till, så jag accepterar det.

Skriv en lagom arg feedback och kräv att Apple tar bort röststyrning helt, eller inför ett reglage. Man ska inte behöva sätta på en oönskad funktion för att kunna få bort en annan!

Ursprungligen av IngoX:

Det är väl exakt samma problem såtillvida att om Apple hade infört möjligheten att stänga av funktionen att långt tryck på hemknappen - eller på headset-fjärren - startar röststyrning så skulle du inte ha något problem. För sex år sedan hade du ett headset som oftare utlöste det än på andra headset, nu har du en ny telefon där hemknappen är annorlunda.

Om du mest besväras av feltryck när telefonen är i fickan kan du som sagt var aktivera Siri för att sedan stänga av att Siri aktiveras från headset eller hemknapp när telefonen är låst. Men om det dyker upp när du normalt använder hemknappen - ja då är det kört. Jag använder och uppskattar Siri, och det händer ju att hon dyker upp ibland när jag inte menat det. Men jag har i övrigt tystat hennes röst, och det är ju bara att trycka på knappen en gång till, så jag accepterar det.

Skriv en lagom arg feedback och kräv att Apple tar bort röststyrning helt, eller inför ett reglage. Man ska inte behöva sätta på en oönskad funktion för att kunna få bort en annan!

Jag upplever det inte som exakt samma som för 6 år sedan - och det måste vara min upplevelse som räknas. Rätt eller fel om du ursäktar. Har inget headset till som jag skrev. Röststyrning med den blå skärmen kommer ibland när jag trycker på hemknappen - inte alltid. Ibland säger den dessutom att rösstyrning inte är aktiverad - men skärmen kommer upp i alla fall i samband med det. Alla avstängningar och aktiveringar som föreslås är gjorda. Ingen skillnad. Bokar nog en tid i Täby och ber dom titta på det nästa vecka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-01 18:32
Ursprungligen av adress@mac:

Jag upplever det inte som exakt samma som för 6 år sedan - och det måste vara min upplevelse som räknas.

Din upplevelse är rätt. Det är att röststyrning saknar avstängningsmöjlighet som är fel. Då som nu.

Ursprungligen av adress@mac:

Alla avstängningar och aktiveringar som föreslås är gjorda. Ingen skillnad.

Menar du att röststyrning kan komma upp, även om du har aktiverat Siri?

Ursprungligen av adress@mac:

Bokar nog en tid i Täby och ber dom titta på det nästa vecka.

Rapportera gärna tillbaks vad de säger. Tycker de å sin arbetsgivares vägnar ska skämmas lite. Även Siri borde idag ha en riktig avstängningsknapp, utan att reliken röststyrning kommer upp och spökar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-01 19:05
Ursprungligen av adress@mac:

Ibland säger den dessutom att rösstyrning inte är aktiverad - men skärmen kommer upp i alla fall i samband med det.

Förresten - att den ibland säger att röststyrd uppringning är avaktiverad fast du får upp den blå skärmen beror på att du slagit av inställningen TouchID och lösenkod > Röststyrd uppringning. (Denna inställning syns ej när Siri är aktiverad). Då kan man inte röstuppringa när skärmlåset är på. Röststyrning för musik går inte att stänga av.

Det är dock en mycket viktig inställning, för den gamla röststyrningsfunktionen är rätt så usel. Ett tryck på hemknappen och lite allmänt bakgrundsbrus gör att röststyrning ofelbart tolkar det som att du vill ringa upp just den där personen du helst vill glömma och för länge sedan borde tagit bort från din telefonbok. Jag blev vansinnig på alla fickuppringningar innan jag hittade den inställningen, och innan jag började använda Siri.

Slutligen kan jag tipsa den som idag använder Siri och till äventyrs vill testa antikviteten röststyrning att innan ni slår av Siri först slå på inställningen Allmänt > Tangentbord > Aktivera diktering. Då kan man tillfälligt slå av Siri utan att de data Siri och diktering använder (t.ex vilka smeknamn jag brukar använda för olika kontakter) raderas från Apples server. Då slipper man att Siri behöver lära om när man testat livet utan Siri en stund.

1
Bevaka tråden