Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud "Säkerhetskopiera nu" fungerar inte

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-29 18:27
Ursprungligen av IngoX:

Nej, ingen spärr hos operatören, men någon annan faktor som avgör när Apple anser att det är för dålig nätverkskontakt, det kan väl inte bara vara att kommunikationen går via mobilmaster? Jag menar att det finns ju många som bara kör internet via mobilnät-router hemma och jag tycker man borde hört mer "klagomål" om det förhindrade icloud-backup.

Jag vet inte, jag har duglig men inte så snabb 4G täckning hemma. Av nyfikenhet ska jag försöka komma ihåg att ta med ipaden till jobbet och testa.

Ursprungligen av IngoX:

Nej, ingen spärr hos operatören, men någon annan faktor som avgör när Apple anser att det är för dålig nätverkskontakt, det kan väl inte bara vara att kommunikationen går via mobilmaster? Jag menar att det finns ju många som bara kör internet via mobilnät-router hemma och jag tycker man borde hört mer "klagomål" om det förhindrade icloud-backup.

För att inte bli stämda i US of A och skyhöga mobildataräkningar (eller hamna på förstasidan av Aftonbladet kanske ).
Mobilnätrouter är en helt annan sak och ses som wifi av iOS-enheten.

Kolla på ikonen för uppkopplingen när du använder personal hotspot mellan iOS-enheter, det är ingen wifi-ikon som syns.

Ursprungligen av IngoX:

Nej, ingen spärr hos operatören, men någon annan faktor som avgör när Apple anser att det är för dålig nätverkskontakt, det kan väl inte bara vara att kommunikationen går via mobilmaster? Jag menar att det finns ju många som bara kör internet via mobilnät-router hemma och jag tycker man borde hört mer "klagomål" om det förhindrade icloud-backup.

Exakt, det kan inte vara att du kör via mobilnätsrouter som stoppar för om du kör via mobilnät-router hemma så tycker mobilen att den är uppkopplad till ett wifinät och kör på som vanligt - förutsatt att den får tillräckligt bra kontakt med sina servrar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-30 22:12
Ursprungligen av Json_81:

Testade nu, delar jag nät till ipaden så avbryts backup direkt och det står pga "poor network connection".

Ursprungligen av keptang:

Kolla på ikonen för uppkopplingen när du använder personal hotspot mellan iOS-enheter, det är ingen wifi-ikon som syns.
http://www.ads-links.com/images/wp/ipad_bluetooth_tethering.jpg

Ursprungligen av BlackSmp:

Exakt, det kan inte vara att du kör via mobilnätsrouter som stoppar för om du kör via mobilnät-router hemma så tycker mobilen att den är uppkopplad till ett wifinät och kör på som vanligt - förutsatt att den får tillräckligt bra kontakt med sina servrar.

Men ibland funkar det att göra iCloud-backup när enheten är ansluten via internetdelning från en annan iOS-enhet. Utan wifi-symbol. Jag hade i bakhuvudet att jag gjort det förr och testade igen med gott resultat tidigare ikväll. Så frågan är då, vad är det som avgör när det går och när det inte går?

Förutsättningarna i testet:

  • Utdelat internet från en iPhone 5s, iOS 10.0.2. Halebop-abonnemang, vid tillfället uppkopplad 4G Telia.

  • En gammal iPhone 4 som användes efter återställning en månad i somras, utan simkort. iOS 7.1.2, total backup är bara 45 MB. Ansluts till det utdelade wifit från iP5s (notera kedjesymbolen) och det går utmärkt att genomföra en iCloud-backup.

Före:

Under tiden:

Efter:

Bevaka tråden