Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ryssland väljer inhemskt framför Microsoft

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inhemska mailsystem ersätter Microsoft Outlook och Exchange Server på uppemot 6 000 datorer i Moskva. På sikt kan 600 000 datorer och servrar omfattas av bytet.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-09-28 11:36

Något för Sverige. Utveckla något eget eller bygga på färdiga lösningar från open source. Finns bra mycket licens pengar att spara.

Så länge den inhemska produkten är minst lika stabil, snabb och användarvänlig som produkten den ersätter är det en bra ersättare förutsatt att det finns en framtida kontinuitet i produkten (tillverkaren måste ha stabil och bra ekonomi och programmerare) så att produkten utvecklas framåt med tiden.

Läset för många år sedan att stora tunga företag, institutioner, stater, kommuner, städer - i USA mest - fasade ut MS till Linux-lösningar. Det var väl 10 år sedan t.ex. Californien (på delstatsnivå - myndgheter etc) helt lämnade MS? Om jag inte minns fel så tjänade dom in hela bytet med utveckling och allt på fem år tack vare uteblivna licenskostnader till MS. Räknar man t.ex. 20 års drift för en stat så kan det röra sig om enorma besparingar.
Ryssarna gör nu alltså vad man i (rika) väst gjort i 10-15 års tid.

Att mindre och medelstora företag/organisationer/etc hoppar på MS-tåget fattar jag; även om man i längden skulle tjäna ekonomiskt på att köra ett alternativ, så skulle det kräva kunskap och insats - och man har fullt upp med annat så att säga. Det är samma sak om man vill streama video; för mindre enheter är det lämpligast att bara gå ut på marknaden och köpa hela paketet i molnet och sedan betala abonnemanget. Bjässarna - SVT t.ex. - tar fram egen in-house-lösning. Det blir billigare och dom har full kontroll och har man tusentals anställda redan så kan man antälla några till.

Det är företag/organisationer som befinner sig i gråzoonen storleksmässigt som har mest huvudbry...ska vi köpa färdigbakat eller baka eget? Ska vi ha en ny avdelning? Anställa? Jour-drift? Det pågår mååånga sådana diskussioner och möten om detta runt om i hela världen just nu.

  • Medlem
  • 2016-09-28 14:12

Ryssland och Nordkorea blir bara mer och mer lika varandra. På många sätt.

Ryssland är ju ett jätteland. Att dom inte har en inre IT-marknad och utveckling beror bara på deras vidriga historia (dom var först i rymden, men sen gick det utför). Att jätteländ som t.ex. Ryssland och Kina! bara skulle köra amerikanska grejer är för mig absurt. Klart dom vill och ska utveckla eget. Jag önskar dom lycka till och hoppas dom kan ta sig in på globala IT-marknaden...men det är nog högst osannolikt...där har dom hittils bara utmärkt sig genom att ha klotets vassaste hackers...och det tjänar man ju inga stålar på.

Nordkorea är en liten obskyr skitnation - kan inte ens jämföras med kulturnationen Ryssland. Synd bara att ryssarna aldrig får igång demokrati...dom verkar - uppriktigt - inte digga konceptet...demokrati...och Putin - idioten som styr just nu - är en mycket, mycket ond man. Men han är också dödlig...om 100 år kanske även Ryssland har demokrati. Who knows?

(med demokrati menar jag i detta fall Liberal Borgerlig Demokrati - typen vi kör med i "väst" sedan ca. ett sekel och i USA sedan deras revolution).

Ursprungligen av Dalle:

Ryssland och Nordkorea blir bara mer och mer lika varandra. På många sätt.

1
Bevaka tråden