Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det någon enkel skärmdelning/stream-programvara

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-27 12:32

Hej! Jag behöver livestreama mitt skrivbord och det jag gör på min iMac till en PC för att jag ska lyckas förklara lite grejer för en kund. Finns det något enkelt smidigt sätt att göra det dator till dator online? Helst gratis eftersom det är en engångsgrej till en trög kund

Tack för hjälpen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-27 12:51

Jag använder TeamViewer, gratis för privata supportärenden.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-27 14:03
Ursprungligen av IngoX:

Jag använder TeamViewer, gratis för privata supportärenden.

. Kanon, å då kan man titta på ena datorn å jobba på den andra så att säga?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-27 14:20

Jag har bara använt det till att se på eller fjärrstyra datorn för den jag ger support till, men det ska gå lika bra att dela din egen skärm eller bara ett specifikt programfönster till den du vill instruera.

  • Medlem
  • Täby
  • 2016-09-27 15:56

Jag använder Teamviewer när Morsan behöver hjälp(W10). Fungerar förträffligt!

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-27 19:12

Hej igen det jag behöver är att jag ska kunna live visa mitt illustrator för en kund, där jag ska in och påtala lite brister som dom inte lyckas förstå trots skärmdumpar med inringade delar å allt möjligt men kunden får inte kunna in å pilla bara se!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-27 22:19
Ursprungligen av Ulf81:

Hej igen det jag behöver är att jag ska kunna live visa mitt illustrator för en kund, där jag ska in och påtala lite brister som dom inte lyckas förstå trots skärmdumpar med inringade delar å allt möjligt men kunden får inte kunna in å pilla bara se!

Och det går alltså utmärkt med TeamViewer. Istället för Fjärrstyr väljer du Möte > Presentation. Sedan kan du bjuda in deltagare och välja Presentera skärmbild, kunden kan inte pilla på nåt hos dig. Det finns en whiteboard-funktion så du kan rita pilar och ringa in saker på din skärm och den andre ser samma sak. Den du ger support behöver ha installerat TeamViewer-appen. Det finns en förenklad app (QuickJoin) som du kan maila till personen som de bara behöver dubbelklicka på, utan att installera, och knappa in mötets sessions-ID som du t.ex kan ge dem via telefon, så är ni igång.

Om detta gäller något de själva ska göra i Illustrator på sin dator skulle jag föreslå att istället fjärrstyra deras dator. Då vet du att du ser det de ser till vardags och upptäcker samtidigt om det t.ex är något i deras version av Illustrator som är annorlunda eller inte funkar, det kan ju vara orsaken till strulet! Då kan istället du vid behov pilla och rätta till. Även där finns det en förenklad app du kan maila till dem (QuickSupport). De får upp ett lösenord som de meddelar dig och du knappar in för att få tillgång till att se (och vid behov styra) deras dator, återigen enklast via telefon. Det är även möjligt att prata via appen, men det brukar vara enklast och minst störningar att hålla igång ett vanligt telefonsamtal parallellt.

Det finns även appar till iOS, så att man kan supporta, se och fjärrstyra någon annans dator på språng från sin iPhone. Det blir väldigt smått, men det går! Däremot går det inte tvärtom, att se eller fjärrstyra någon annans iOS-enhet.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-09-27 22:27

Du kan även dela din skärm med hjälp av Skype. Också det mellan olika plattformar.

1
Bevaka tråden