Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmän tråd om Apple Watch

Tråden skapades och har fått 903 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Bihffs:

Tror ni att Apple kommer låta Spotify komma med en app till klockan? Så man kan köra offlinelistor utan telefonen. (Vet att det funkar med Apple Music)

I dagsläget är det väl endast Apple Music som fungerar offline ? Deezer har ju en app, men jag vet inte om den fungerar med offline musik när man inte har telefonen i närheten ?

Spotify har ju numera en deal med Samsung att leverera en app till deras "Gear" sortiment - alltså armbandet Gear Fit2 och klockan Gear S3

Frågan är om den dealen är exklusiv - alltså om det innebär att de inte släpper offline-appar till Apple Watch och Android Wear ?

Chansen är ju också att Google respektive Apple "låst" sina klockor så att det endast är den egna musik-tjänsten som fungerar offline ? (Apple Music till Apple Watch och Google Play Music till Android Wear)

Ursprungligen av zinned:

Måste fråga er som har gen 1 av klockan och som kör watchOS 3.0.

Om ni håller inne kronan och då aktiverar Siri, hur flyter animationen ner till för er då? Jag kan ha fel men hos mig tycker jag den laggar något enormt och jag kan inte minnas att det var så tidigare.

Hos mig fungerar Siri precis som tidigare. Inget lagg.

Ursprungligen av zinned:

Måste fråga er som har gen 1 av klockan och som kör watchOS 3.0.

Om ni håller inne kronan och då aktiverar Siri, hur flyter animationen ner till för er då? Jag kan ha fel men hos mig tycker jag den laggar något enormt och jag kan inte minnas att det var så tidigare.

Ibland så blir det någon form av fördröjning, men då är det snarare hela sirifunktionen som laggar. Det kan också komma upp en text som säger något om att Siri är inte klar och kommer att tappa mig på handleden när den är klar.

  • Medlem
  • Urshult
  • 2016-09-26 08:51

Min klocka har slutat "regga" att jag står upp. Jag har stått upp i 2 timmar nu och den har bett mig att ställa mig upp 2 ggr nu. Nån som har nåt förslag hur jag kan lösa detta?

Ursprungligen av nufc78:

Min klocka har slutat "regga" att jag står upp. Jag har stått upp i 2 timmar nu och den har bett mig att ställa mig upp 2 ggr nu. Nån som har nåt förslag hur jag kan lösa detta?

Rör på dig?

Jag har inte helt koll på algoritmen och den verkar lite flexibel mellan varven men det räcker inte med att stå upp. Du måste röra på dig också. Det är iofs inget nytt, så har det varit hela tiden.

  • Medlem
  • Urshult
  • 2016-09-27 07:34
Ursprungligen av BlackSmp:

Rör på dig?

Jag har inte helt koll på algoritmen och den verkar lite flexibel mellan varven men det räcker inte med att stå upp. Du måste röra på dig också. Det är iofs inget nytt, så har det varit hela tiden.

Jag får testa detta=)

  • Medlem
  • Urshult
  • 2016-09-30 12:35

Min klocka larmade inte imorse som den gjort alla andra vardagar. Den satt i/på laddaren men laddaren va inte inkopplad i väggen. Kan detta vara orsaken? Nån som haft samma problem?

Ni som använder apple watch (har ingen sådan med är nyfiken på hur det fungerar) - vilka saker gör ni mest med den och vilka saker måste man gå över till telefonen?. Hur långt ifrån kan man ha klockan från mobilen?

Hanterar snabba svar på notiser

Ibland svarar jag på telefonsamtal via klockan om telefonen ligger långt borta

Hälsogrejer

Snabba nyhetsuppdateringar från Omni

Mer sällsynt: styr podcast via telefonen

Ha koll på jobbkalendern

Titta på foton (fotoalbumurtavlan) samtidigt som jag kollar upp tiden - för att bli glad

Har inte koll på hur långt bort jag kan gå. Wi-fi täcker hela huset så jag har aldrig märkt att den kopplar ner

Se vad klockan är och samtidigt utetempen.
Låsa upp datorn, Den inbyggda i Watch för MPn, och MacID för den bärbara då denna också låser denna.
Se vem som ringer.
Snabbt se notiser, meddelanden mm.
Använda "Buy Me a Pie" inköpslista när jag handlar etc.
Timerern för tillfälliga påminnelser.
Kalkylator.
Vädret.
Navigering i Kartor eller Here.
Fjärrkontroll.
Aktivitet.
Kalender

Hanterar snabba svar på notiser

Ibland svarar jag på telefonsamtal via klockan om telefonen ligger långt borta, och ibland svarar jag i klockan ute på stan av misstag vilket ser underligt ut att gå och prata med armen

Tack för info! Är förvånad att det går att läsa texter såsom meddelande, notiser, kalender, nyheter på en sådan liten yta. Däremot trodde jag att man använde den mest för att svara på samtal vilket verkar inte vara fallet.

Ursprungligen av calinou:

Tack för info! Är förvånad att det går att läsa texter såsom meddelande, notiser, kalender, nyheter på en sådan liten yta. Däremot trodde jag att man använde den mest för att svara på samtal vilket verkar inte vara fallet.

Rent krasst så är det för jobbigt att hålla armen i rätt vinkel för att föra ett samtal via klockan en längre stund.

Förutom att man ser en aning fånig ut;)

Ursprungligen av calinou:

Tack för info! Är förvånad att det går att läsa texter såsom meddelande, notiser, kalender, nyheter på en sådan liten yta. Däremot trodde jag att man använde den mest för att svara på samtal vilket verkar inte vara fallet.

Det går alldeles utmärkt att läsa text, även med mina trötta ögon. Du får tänka dig att dessa bilder är mindre dvs som Watch-skärmen:

Någon fler?

Det finns också denna smarta laddstationen, Mackablar måste vara en nyare webshop.

Apple Watch Alu laddstation

Ursprungligen av macfanatic:

Det finns också denna smarta laddstationen, Mackablar måste vara en nyare webshop.

Apple Watch Alu laddstation

Billig men jag kör min istället

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-27 13:31
Ursprungligen av BlackSmp:

Billig men jag kör min istället

Jag har sett den hos tillverkaren på nätet och dennes webbshop men det är inte lösligt att beställda den för $13 där och sedan betala ca 400 kr ytterligare för att få den skeppad till sverige. Har du tips på var man kan köpa denna hållare till vettigt pris?

  • Medlem
  • 2017-01-27 14:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Någon fler?

Jodå

Ursprungligen av zinned:

Jag har sett den hos tillverkaren på nätet och dennes webbshop men det är inte lösligt att beställda den för $13 där och sedan betala ca 400 kr ytterligare för att få den skeppad till sverige. Har du tips på var man kan köpa denna hållare till vettigt pris?

Jo då... Totalt ca 260 kr med frakt och allt. Köpte iofs tre stycken och delade frakten med några kompisar men frakten är bara ca €2

http://www.elagostore.eu/stand/apple-watch-stands/w3-vintage-stand

  • Medlem
  • 2017-01-27 17:48

Finns det fler här som har haft problem med träningsappen på klockan? För mig kan informationen om tid, puls, distans etc försvinna och det blir bara en svart skärm. Försöker jag swipa från höger till vänster kan jag ana informationen, men så fort jag släpper fingret så blir skärmen svart igen. Har hänt i WatchOS 3, 3.1 och nu senast i 3.1.3.
Enda sättet att avhjälpa felet är att avsluta träningen helt och sedan påbörja en ny igen. Ibland blir skärmen svart efter 5 minuter, ibland 20 minuter och i vissa fall inte alls...

  • Medlem
  • 2017-01-28 20:46

Ingen?

Ursprungligen av Dalle:

Ingen?

Fungerar fint för mig med senaste och näst senaste versionen av WatchOS. Tränar då rullande ca 4 gånger i veckan.

Jag slog till på ett billigt bambu hållare för min apple watch, 45kr! Lite trä är bättre än inget trä

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2017-01-29 09:39
Ursprungligen av Dalle:

Finns det fler här som har haft problem med träningsappen på klockan? För mig kan informationen om tid, puls, distans etc försvinna och det blir bara en svart skärm. Försöker jag swipa från höger till vänster kan jag ana informationen, men så fort jag släpper fingret så blir skärmen svart igen. Har hänt i WatchOS 3, 3.1 och nu senast i 3.1.3.
Enda sättet att avhjälpa felet är att avsluta träningen helt och sedan påbörja en ny igen. Ibland blir skärmen svart efter 5 minuter, ibland 20 minuter och i vissa fall inte alls...

Nej inga problem här. Jag var ute igår och gick med klockan och träning fungerade alldeles utmärkt. Kör 3.1.3. Har du provat att starta om klockan bara?

  • Medlem
  • 2017-01-29 21:24

@wemme Glömde nog skriva det. Har provat att starta om både telefon och klocka flera gånger. Ibland hjälper det, men inte alltid.

  • Medlem
  • 2017-01-30 08:45

En annan sak som är ganska irriterande med WatchOS 3.1.3 är att skärmlåset försvann. Nu finns bara "droppen" om man vill låsa skärmen.
Fungerar ungefär lika bra, Men för att låsa upp måste man snurra på kronan och lyssna på högtalarens spastiska ryckningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-30 10:46
Ursprungligen av Dalle:

En annan sak som är ganska irriterande med WatchOS 3.1.3 är att skärmlåset försvann. Nu finns bara "droppen" om man vill låsa skärmen.
Fungerar ungefär lika bra, Men för att låsa upp måste man snurra på kronan och lyssna på högtalarens spastiska ryckningar.

Jag är nog förvirrad nu, vad är det för skärmlås du syftar på? Jag känner inte till något skärmlås förutom det som finns när man har haft klockan av sig och tar på sig den, för att därefter få låsa upp via kod eller via telefonens upplåsning.

  • Medlem
  • 2017-01-30 11:18

@zinned Samma skärmlås kunde man tidigare aktivera själv i kontrollcenter på klockan. Användbart om man tex vill sova med klockan på men ändå kunna se vad klockan är.
Nu får man ta av klockan och sedan ta på sig den igen för att aktivera låset.

??

Ursprungligen av Dalle:

@zinned Samma skärmlås kunde man tidigare aktivera själv i kontrollcenter på klockan. Användbart om man tex vill sova med klockan på men ändå kunna se vad klockan är.
Nu får man ta av klockan och sedan ta på sig den igen för att aktivera låset.

??

Jag kommer inte ihåg den funktionen (skärmlås) men jag brukar gå in i inställningar och slå av "väck skärm". Tillräckligt enkelt och bra.

Dessutom så ska det komma ett "bioläge" i nästa OS-uppdatering som gör det ännu enklare.

Eller snarare: jag har ett minne av att jag såg en text om det var på väg - jag kan minnas fel.

Edit: jag har sedan länge slagit av behovet av PIN-kod för att låsa upp klockan. Ser inget direkt behov av det.

En liten frankrnwatch

Modern buckle på en 42mm

Tog en chans när de banden finns för 500kr. 2.500 hade varit lite väl häftigt men 500kr kändes som att jag kunde riskera

Ska byta ut fästet mot klockan till ett 42mm

Nånn mer som har märkt att Mimmi mus ibland inte kan prata rent, hon tappar ord

Testat både på Series 1 & 2

Bevaka tråden