Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta kontakter ios7 och 10

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har en iphone 4 med ios 7.1.2 som jag vill flytta över kontakter till en iphone 5s med ios 10, kan jag göra en backup i itunes från 4an och sen bara synka de på nytt till min 5a?

Ja, fast om du använder ICloud för att lagra kontakterna så är det till och med ännu smidigare eftersom telefonen så synkar kontakterna från molnet

Ursprungligen av BlackSmp:

Ja, fast om du använder ICloud för att lagra kontakterna så är det till och med ännu smidigare eftersom telefonen så synkar kontakterna från molnet

Är detta även möjligt om man delar itunes konto mellan två mobiler, eller kommer kontakterna att krocka/slå ihop då?

Vad menar du med iTunes-konto?

Om du menar iCloud-konto så beror det på hur du har ställt in kontot på respektive mobil

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad menar du med iTunes-konto?

Om du menar iCloud-konto så beror det på hur du har ställt in kontot på respektive mobil

jag kör alltså samma iTunes konto på olika mobiler, då jag delar de med en annan familjemedlem.

Kommer kontakterna då att krock/slås ihop om jag tar backup till samma konto?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-09-24 16:39

I iTunes köper du appar. Med iCloud så synkas användardata (kalender, kontakter etc) mellan alla enheter som är inloggade med samma AppleID. Du kan numera med familjedelning använda separata AppleID på varje enhet, men ändå ladda ned samma app-inköp på flera olika enheter.

Jag känner igen din lösning som var det enda alternativet om man hade flera enheter och ville bara betala en gång för samma app.

Ursprungligen av frazze:

I iTunes köper du appar. Med iCloud så synkas användardata (kalender, kontakter etc) mellan alla enheter som är inloggade med samma AppleID. Du kan numera med familjedelning använda separata AppleID på varje enhet, men ändå ladda ned samma app-inköp på flera olika enheter.

Jag känner igen din lösning som var det enda alternativet om man hade flera enheter och ville bara betala en gång för samma app.

Ah det är så de funkar, då borde inte bli nåt problem om backuperna är oberoende av varandra?

Man vill ju undvika att får varandras kontakter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-09-24 18:47

Det är nog också att trots det tidigare gemensamma AppleID:t så finns också ett unikt enhets-id med. Du ser texten "denna iPhone" under rätt backup.

Backupperna är per device, inte per "itunes-id" - det som påverkas är vilket id som du måste logga in på för att kunna ladda ner apparna igen som du har på respektive enhet när du återställer enheten från backuppen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-09-24 19:32
Ursprungligen av Laserturken:

Är detta även möjligt om man delar itunes konto mellan två mobiler, eller kommer kontakterna att krocka/slå ihop då?

Men dom är ju redan gemensamma i och med att du använder samma Apple-ID för iCloud.

Ursprungligen av frazze:

Men dom är ju redan gemensamma i och med att du använder samma Apple-ID för iCloud.

Kom bara ihåg att du kan välja att inte synka kontakterna via iCloud och i sådana fall är de inte gemensamma - men jag tror att en sådan inställning är ett undantagsfall - de flesta som använder iCloud synkar kontakterna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-25 14:25

De flesta verkar ha svårt att hålla isär "iTunes-ID" och "iCloud-ID". Båda går under benämningen AppleID, men är helt olika. Dock kan man använda samma ID på båda om man vill (vanligt för singelhushåll), men man kan i familjen ha samma AppleID på iTunes, och var sitt personliga AppleID på iCloud (för att hålla isär Kontakter, Kalender etc). Det vanliga (innan Familjedelning kom) var att den som ansvarade för inköpen i iTunes (med kreditkortet) använde samma AppleID både för iTunes och iCloud, medan övriga familjemedlemmar använde samma AppleID på iTunes, men hade sitt eget personliga för iCloud.
Ursäkta om detta var glasklart innan, men jag får många frågor om detta från kompisar

Ursprungligen av frazze:

Det är nog också att trots det tidigare gemensamma AppleID:t så finns också ett unikt enhets-id med. Du ser texten "denna iPhone" under rätt backup.

Då bör det inte bli nån krock om de känner igen vilken enhet som är ansluten.

Ursprungligen av kenjon:

De flesta verkar ha svårt att hålla isär "iTunes-ID" och "iCloud-ID". Båda går under benämningen AppleID, men är helt olika. Dock kan man använda samma ID på båda om man vill (vanligt för singelhushåll), men man kan i familjen ha samma AppleID på iTunes, och var sitt personliga AppleID på iCloud (för att hålla isär Kontakter, Kalender etc). Det vanliga (innan Familjedelning kom) var att den som ansvarade för inköpen i iTunes (med kreditkortet) använde samma AppleID både för iTunes och iCloud, medan övriga familjemedlemmar använde samma AppleID på iTunes, men hade sitt eget personliga för iCloud.
Ursäkta om detta var glasklart innan, men jag får många frågor om detta från kompisar

Tackar det visste jag inte, man lär sig nåt nytt varje dag.

@kenjon
Har jag förstått rätt att jag måste använda famlijedelning för att kunna använda samma Apple id och där igenom kunna ha två olika iCloud konto?

Sen där igenom kunna dela upp kontakterna mellan de olika telefonerna?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-30 16:07
Ursprungligen av Laserturken:

@kenjon
Har jag förstått rätt att jag måste använda famlijedelning för att kunna använda samma Apple id och där igenom kunna ha två olika iCloud konto?

Sen där igenom kunna dela upp kontakterna mellan de olika telefonerna?

Du måste använda familjedelning för att dela på inköp och annat, men det har inget med kontakter att göra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-30 16:42

Min lösning är att aktivera iCloud-> Kontakter på ett datorkonto och där sortera upp kontakterna per AppleID.
Råkar ni få dubletter så är det en barnlek att gå in och markera&slänga de kontakter som ska bort genom att sitta vid datorn i 2min.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-31 09:48

Man MÅSTE inte använda familjedelning, men det underlättar när barnen ska flyga ut, då har de redan sitt AppleID och apparna. Kör ni med gemensamt AppleID för iTunes måste de köpa apparna igen sedan. Men då är väl de apparna utdaterade sedan länge

1
Bevaka tråden