Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud "Säkerhetskopiera nu" fungerar inte

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Peace 99mac'ers!
När man tänker säkerhetskopiera sin iPad och väljer "Säkerhetskopiera nu" i inställningar, så verkar det inte fungera helt.
När man trycker så ser det ut som den skall börja säkerhetskopiera, men avbryts omedelbart.
Någon som vet vad det kan bero på?
iPaden är ansluten till iPhonens Wi-Fi.
//Tackar för hjälpen.

Senast redigerat 2016-09-25 23:27

Vad har du gjort för att försöka lösa problemet? Du skriver inte heller vilken iPad det är eller vilken version av iOS du har på den. Ursäkta om jag låter lite hård, men efter så många trådar som du har skapat och efterfrågat hjälp så borde du ha lärt dig att detta är information som alltid efterfrågas.

Börja med att göra en hard reset. Kontrollera även att du har utrymme på iCloud (här antar jag bara att du försöker säkerhetskopiera till iCloud och inte iTunes då det inte framgår vilket sätt du försöker säkerhetskopiera på).

  • Avstängd
  • 2016-09-25 22:32

Varför har du iPad:en ansluten till din iPhones Wi-Fi? Har du inget internet hemma?
Tänk på att du blåser all surf på ditt mobila bredband på ditt sätt.

Det går förmodligen inte på en "metered"/mobil uppkoppling, vilket du ska vara glad för då ditt mobila data ryker snabbare än kvickt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-26 06:32
Ursprungligen av Hffre:

Varför har du iPad:en ansluten till din iPhones Wi-Fi? Har du inget internet hemma?
Tänk på att du blåser all surf på ditt mobila bredband på ditt sätt.

Ursprungligen av keptang:

Det går förmodligen inte på en "metered"/mobil uppkoppling, vilket du ska vara glad för då ditt mobila data ryker snabbare än kvickt.

Visst är det bra att påpeka att det drar mycket data, men varför förutsätter ni att det skulle ta slut?
Finns abonnemang med duglig mängd data, och en del av oss har kvar obegränsade

Backup har jag inte testat via hotspot, men gick fint att uppdatera till iOS 10 så vore konstigt om inte backup funkar.

Utrymme i icloud har varit problemet för mig när det strulat.

Ursprungligen av Json_81:

Visst är det bra att påpeka att det drar mycket data, men varför förutsätter ni att det skulle ta slut?
Finns abonnemang med duglig mängd data, och en del av oss har kvar obegränsade

Backup har jag inte testat via hotspot, men gick fint att uppdatera till iOS 10 så vore konstigt om inte backup funkar.

Utrymme i icloud har varit problemet för mig när det strulat.

Varför? Jo, för att de undantag du nämner är just undantag... Bäst att ge råd utifrån vad som är ett vanligt scenario om man inte vet mer detaljer.

Sedan så kan vi alltid diskutera formuleringarna;)

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad har du gjort för att försöka lösa problemet? Du skriver inte heller vilken iPad det är eller vilken version av iOS du har på den. Ursäkta om jag låter lite hård, men efter så många trådar som du har skapat och efterfrågat hjälp så borde du ha lärt dig att detta är information som alltid efterfrågas.

Börja med att göra en hard reset. Kontrollera även att du har utrymme på iCloud (här antar jag bara att du försöker säkerhetskopiera till iCloud och inte iTunes då det inte framgår vilket sätt du försöker säkerhetskopiera på).

Sorry, det är en iPad Air.
Med den senaste IOS 9.
(Inte 10:an)

Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Sorry, det är en iPad Air.
Med den senaste IOS 9.
(Inte 10:an)

Och det andra jag skrev om?

Ursprungligen av Hffre:

Varför har du iPad:en ansluten till din iPhones Wi-Fi? Har du inget internet hemma?
Tänk på att du blåser all surf på ditt mobila bredband på ditt sätt.

Ursprungligen av keptang:

Det går förmodligen inte på en "metered"/mobil uppkoppling, vilket du ska vara glad för då ditt mobila data ryker snabbare än kvickt.

Är ute hos mormors och morfars atm.
Kan man inte internetdela för att uppdatera iPaden?
Har för mig jag gjorde det en gång.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Och det andra jag skrev om?

Det finns utrymme, har dock ingen hård omstart gjort ännu.

Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Det finns utrymme, har dock ingen hård omstart gjort ännu.

Hur mycket?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur mycket?

Ca. 3Gb.

Jag skall ta med iPaden hem där vi har Wi-Fi imorn. Men jag tänkte nån visste något tips/trix för säkerhetsuppdatering.

Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Men jag tänkte nån visste något tips/trix för säkerhetsuppdatering.

Gör det ofta och gärna till fler källor. Thats it.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-26 09:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Varför? Jo, för att de undantag du nämner är just undantag... Bäst att ge råd utifrån vad som är ett vanligt scenario om man inte vet mer detaljer.

Sedan så kan vi alltid diskutera formuleringarna;)

Var framför allt formuleringen jag reagerade på
Men datapaket på 10-20GB är inte ovanligt, och då är lite backup inga problem.
Jag låter allt rulla över 4G (dropbox etc, apple vägrar ju fortfarande) och använder nästan aldrig wifi.
Sällan jag gör av med så mycket mer än 10-15GB.

Till TS, du har 3GB ledigt, men hur stor är backupen du försöker göra?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Gör det ofta och gärna till fler källor. Thats it.

Senaste gjordes i mitten av juli.

Ursprungligen av Json_81:

du har 3GB ledigt, men hur stor är backupen du försöker göra?

Det vet jag faktiskt inte, var kollar man upp det?
Är det baserat på hur många Gb som är sparat på iPaden?
Isf ~10Gb.

Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Det vet jag faktiskt inte, var kollar man upp det?
Är det baserat på hur många Gb som är sparat på iPaden?
Isf ~10Gb.

Tror inte det går: https://support.apple.com/sv-se/HT204247

Hur som haver. Detta problem beror oftast pga för litet utrymme. Ovan länk förklarar vad du kan göra för att slimma ned din kopia. Du kan även kontakta Apple, de har löst vissa problem gällande säkerhetskopia till iCloud för mig.

Och du har fortfarande inte svarat på om du har testat en hard reset...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-26 17:45
Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Det vet jag faktiskt inte, var kollar man upp det?
Är det baserat på hur många Gb som är sparat på iPaden?
Isf ~10Gb.

Settings -> iCloud -> Storage -> Manage Storage -> välj din ipad

Om du använder iCloud photo library visas det separat ovanför din ipad i listan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-09-27 06:59
Ursprungligen av Json_81:

Settings -> iCloud -> Storage -> Manage Storage -> välj din ipad

Om du använder iCloud photo library visas det separat ovanför din ipad i listan.

Stämmer bra. Men i iOS 10 har den börjat räkna fel. Nu står (troligen) bara det nya deltat och inte den nya totalen som i iOS 9.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-27 09:32
Ursprungligen av frazze:

Stämmer bra. Men i iOS 10 har den börjat räkna fel. Nu står (troligen) bara det nya deltat och inte den nya totalen som i iOS 9.

Spelar ju ingen roll för detta syftet, det framgår ju om den kommande backupen är större än det lediga utrymmet (och då misslyckas den).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-27 13:35

Du kan även testa att radera den förra säkerhetskopian och göra om det. Brukar funka när detta problemet uppstår.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-09-27 17:02
Ursprungligen av Json_81:

Spelar ju ingen roll för detta syftet, det framgår ju om den kommande backupen är större än det lediga utrymmet (och då misslyckas den).

Om det står att nuvarande/aktuell backup är 940MB men nästa är beräknad till 92MB så är det frågan vilken siffra som gäller. Eller vad säger du?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-27 19:35
Ursprungligen av frazze:

Om det står att nuvarande/aktuell backup är 940MB men nästa är beräknad till 92MB så är det frågan vilken siffra som gäller. Eller vad säger du?

Det betyder att du använder 940MB och efter nästa backup 1032MB (940+92).
Så det borde ju funka om du har 3GB ledigt.
Hur är det med foton?

Det funkade alla tiders att säkerhetskopiera iPaden med Wi-FI hemma.
Kanske var det för mycket att säkerhetskopiera på iPhonens Wi-Fi, det har ju dock funkat innan.

Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Det funkade alla tiders att säkerhetskopiera iPaden med Wi-FI hemma.
Kanske var det för mycket att säkerhetskopiera på iPhonens Wi-Fi, det har ju dock funkat innan.

Det var väl ipaden som du inte kunde säkerhetskopiera? Hur ska du ha det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-29 12:05
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det var väl ipaden som du inte kunde säkerhetskopiera? Hur ska du ha det?

Och det är ju det han skriver: Att säkerhetskopiera ipaden ansluten till utdelat internet från iphonens mobilnät avbröts men med ipaden ansluten till wifi-nätet hemma gick det bra.

Hittar ingen info om att det inte ska funka att säkerhetskopiera via wifi-hotspot, men en formulering som kan antyda att det finns en mekanism som inte tillåter icloud-säkerhetskopiering vid vissa begränsande förhållanden. Om jag spekulerar; man kanske bara når 3G uppkoppling i sommarstugan och en 3G-profil hos mobiloperatören förhindrar icloud-kopieringen, men när man har 4G-uppkoppling funkar det?

Citat:

*Om alternativet Säkerhetskopiera nu är gråtonat, kan det bero på att du inte är ansluten till Wi-Fi eller på att det finns en begränsning i nätverket. En del offentliga internetnätverk (till exempel på skolor eller företag) har profiler eller begränsningar som gör att iCloud-säkerhetskopia inte är tillgängligt.
https://support.apple.com/sv-se/HT203516

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-29 13:05
Ursprungligen av IngoX:

Hittar ingen info om att det inte ska funka att säkerhetskopiera via wifi-hotspot, men en formulering som kan antyda att det finns en mekanism som inte tillåter icloud-säkerhetskopiering vid vissa begränsande förhållanden. Om jag spekulerar; man kanske bara når 3G uppkoppling i sommarstugan och en 3G-profil hos mobiloperatören förhindrar icloud-kopieringen, men när man har 4G-uppkoppling funkar det?

Testade nu, delar jag nät till ipaden så avbryts backup direkt och det står pga "poor network connection".
Tvivlar på att operatören har någon spärr, det skulle ju strida mot nät-neutraliteten.
Verkar vara apple som dummar sig igen (kan de sluta med idiotin att man inte får uppdatera OS / större appar över mobilnät eller åtminstone göra en inställning om det).

Ursprungligen av IngoX:

Och det är ju det han skriver: Att säkerhetskopiera ipaden ansluten till utdelat internet från iphonens mobilnät avbröts men med ipaden ansluten till wifi-nätet hemma gick det bra.

"iPhonens Wi-Fi" - jag måste lära mig att läsa...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-29 13:24
Ursprungligen av Json_81:

Testade nu, delar jag nät till ipaden så avbryts backup direkt och det står pga "poor network connection".
Tvivlar på att operatören har någon spärr, det skulle ju strida mot nät-neutraliteten.
Verkar vara apple som dummar sig igen (kan de sluta med idiotin att man inte får uppdatera OS / större appar över mobilnät eller åtminstone göra en inställning om det).

Nej, ingen spärr hos operatören, men någon annan faktor som avgör när Apple anser att det är för dålig nätverkskontakt, det kan väl inte bara vara att kommunikationen går via mobilmaster? Jag menar att det finns ju många som bara kör internet via mobilnät-router hemma och jag tycker man borde hört mer "klagomål" om det förhindrade icloud-backup.

Bevaka tråden