Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa begagnad Imac från 2012 - bra/dåligt? Råd emottages tacksamt

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag funderar på att köpa en begagnad Imac (2012) som jag ska använda som arbetsdator hemma. Jag jobbar som formgivare så den måste fungera med Adobe Suiten med flera program öppna utan att vara seg. Jag har fått erbjudande om att få köpa en Imac från 2012 för 6500 men vet inte om priset är bra eller om datorn är för gammal. Finns det någon kunnig som kan ge mig råd. Säljaren har använt datorn endast för vardagsbruk.

tack för svar!

Har du fler specs på den? Minne, hårddisk/SSD, grafik etc. Annars är det svårt att kommentera priset.

Är det 21,5 eller 27 tum?

En iMac från 2012 är generellt en helt okej dator i dagsläget. Det enda jag hade aktat mig för är om den har en hårddisk, och inte SSD eller fusion drive.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

...Det enda jag hade aktat mig för är om den har en hårddisk...

Ja, jag hade också hellre valt en modell med SSD. Men det går ju att köra med en extern SSD som startskiva. Kostar inte så mycket. Så jag tycker inte att det spelar så stor roll om den har en snurrdisk.

Ursprungligen av Kreatören:

...köpa en Imac från 2012 för 6500...

Du säger detta som om det bara fanns en enda sådan modell.

Du måste berätta mycket mer, annars är det omöjligt att bedöma priset.

- Vilken skärmstorlek?
- Hur mycket internminne?
- Vilken processor?
- Vilken disk? (typ och storlek)
- Och om det är en 27-tummare så finns det även olika grafikkort.

Senast redigerat 2016-09-25 12:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, jag hade också hellre valt en modell med SSD. Men det går ju att köra med en extern SSD som startskiva. Kostar inte så mycket. Så jag tycker inte att det spelar så stor roll om den har en snurrdisk.

Sant, men det är ändå bekvämt att ha den inbyggd i datorn tycker jag. Mindre risk för att sladdar åker ur under körning, och så reducerar man mängden skräp på sitt skrivbord.

Detta var ju den första modellen i den nya tunna formfaktorn så det är i praktiken uteslutet att gå in och uppgradera nåt mer än RAM själv.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

...i praktiken uteslutet att gå in och uppgradera nåt mer än RAM själv.

Och är det 21,5-tummaren så är RAM i princip också uteslutet. Det går, men är inte ett jobb för vem som helst.

Senast redigerat 2016-09-25 13:24

Sorry - jag är verkligen ingen expert. men det är en 27 tum!
Intel Core i5 2.7 GHz 4GB 1 TB dator.

Och tack för alla svar! Hjälpte denna extrainfo?

Ursprungligen av Kreatören:

...27 tum Intel Core i5 2.7 GHz 4GB 1 TB

Då är det inte 2012-modellen. Det är möjligt att den förre ägaren köpte den under 2012, men modellen är den som kallas "mid 2011".

Den här:
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/sp...

6500 kr för den datorn är ett bra pris, men jag hade ju nog provat att pruta en femhundring till.

Du kommer att behöva utöka minnet. 4 GB är alldeles för lite. Att köpa 2 x 4 GB, så att du får totalt 12 GB, kostar väl runt 500 kr. Det ska räcka, men har du råd med mer, köp 2 x 8 GB i stället.

Vilken version av Adobe-programmen tänker du köra? Grafikkortet är väl i minsta laget för de nyare versionerna där, men det funkar.

Senast redigerat 2016-09-25 13:57

Upptäckte nu en sak till...

Eftersom det är 2011-modellen, så har den inte USB 3, utan bara USB 2. Detta ser jag som en stor nackdel, och skulle få mig att tveka på ett köp.

jag arbetar alltid i de senaste programmen så det är ett måste att det funkar utan problem. Det låter som att det är mer värt att investera i en ny dator eller att hitta en nyare begagnad modell i detta fallet. Tusen tack för era snabba och bra svar!

Håller med Jesper där, 2011 är rätt gammalt och om du vill ligga på topp med mjukvaran borde du inte ha för gammal hårdvara. Bättre att investera i nåt nytt som du kan ha i många år.

Du kan ju se om det kommer nåt spännande nu i oktober.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-25 23:24
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Håller med Jesper där, 2011 är rätt gammalt och om du vill ligga på topp med mjukvaran borde du inte ha för gammal hårdvara. Bättre att investera i nåt nytt som du kan ha i många år.

Du kan ju se om det kommer nåt spännande nu i oktober.

Kommer ju samtidigt ut en del intressant på blocket i samma veva!

Ursprungligen av reboot81:

Kommer ju samtidigt ut en del intressant på blocket i samma veva!

Det är säkert sant. Men jag tycker att det är oerhört svårt att se vilka är seriösa säljare. För alla är inte sådana … Skulle kunna tänka mig nån gång att köpa även en ganska ny begagnad dator, men vågar inte köpa osett.
Hoppas att nya iMac släpps ny i höst. Vill de använda nyaste processorn, hinner de nog inte börja sälja maskinerna ännu i oktober.

1
Bevaka tråden