Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

interna högtalare+bluetooth/aux-utgång Samtidigt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag undrar om någon känner till ifall det går att köra ut två olika ljud på två olika ställen samtidigt? Jag kör bluetooth till min stereo, och skulle gärna vilja kunna lyssna på musik i stereon samtidigt som jag kollar på youtube med de interna högtalarna..
Går det att få till på något sätt?

Kollat audio MIDI settings? Antar att du har en Mac? I sådanafall vilken och vilen version av macOS?

PS: istället för att skapa ännu en tråd så kan man klicka på triangeln anmäl och be en admin att få den flyttad.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kollat audio MIDI settings? Antar att du har en Mac? I sådanafall vilken och vilen version av macOS?

PS: istället för att skapa ännu en tråd så kan man klicka på triangeln anmäl och be en admin att få den flyttad.

ok! ska tänka på det nästa gång så vi slipper några dubbletter.. kollade efter knappar för att flytta/ta bort inlägg, men ska använda anmäl funktionen nästa gång då.. Japp jag har en macbook air med el capitan.. nja, tittade där nu, men hitta inget som såg vettigt ut?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-22 23:25

ChromeCast Audio. Från Spotify streamar du till CCA som i sin tur skickar ut ljud i 3,5mm/optisk till stereon.
Om man ska gå in på detaljer så är det CCA som spelar ljudet - Spotify på datorn styr CCA:n.
Har du en gammal iPhone som bara ligger så kan du göra samma sak med den. Starta Spotify på gammelmobilen, och du kan styra den via Spotify på datorn. Dessutom får du betydligt bättre ljud med mina två lösningar jämfört med Blåtand.

Ursprungligen av reboot81:

ChromeCast Audio. Från Spotify streamar du till CCA som i sin tur skickar ut ljud i 3,5mm/optisk till stereon.
Om man ska gå in på detaljer så är det CCA som spelar ljudet - Spotify på datorn styr CCA:n.
Har du en gammal iPhone som bara ligger så kan du göra samma sak med den. Starta Spotify på gammelmobilen, och du kan styra den via Spotify på datorn. Dessutom får du betydligt bättre ljud med mina två lösningar jämfört med Blåtand.

ChromCast kör väl via wifi (precis som airport express)? det ger ju en fördröjning som gör att hela systemet failar så fort man ska se en film eller videoklipp..
Via iphone är så jag gör det just nu, stänger av bluetooth på datorn, startar musiken genom telefonen och styr genom spotify på datorn, tyvärr känns det som en småbökig lösning att stänga ner, ansluta etc, samt att jag i soffan sitter närmare ena högtalaren, så när jag kör genom datorn kan jag justera ballansen för att kompensera för det..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-22 23:55
Ursprungligen av rjanderssen:

ChromCast kör väl via wifi (precis som airport express)? det ger ju en fördröjning som gör att hela systemet failar så fort man ska se en film eller videoklipp..
Via iphone är så jag gör det just nu, stänger av bluetooth på datorn, startar musiken genom telefonen och styr genom spotify på datorn, tyvärr känns det som en småbökig lösning att stänga ner, ansluta etc, samt att jag i soffan sitter närmare ena högtalaren, så när jag kör genom datorn kan jag justera ballansen för att kompensera för det..

Det var inte det du frågade om i första inlägget

Nej, filmljud går inte köra via CCA. Men du kan få musik till stereon, och youtubeklippets ljud ur datorns högtalare.

Du behöver inte starta musiken på mobilen, och ej heller stänga av blåtand.
Lämna en gammal mobil igång, uppkopplad mot wifi endast, inkopplad med sladd till stereon, Spotify igång.

När du vill spela musik på stereon så startar du den på datorn och i Spotify väljer du sedan denna gammelmobil i knappen "Tillgängliga enheter".
Med CCA funkar det ungefär likadant (din CCA dyker upp på samma ställe i Spotify) men du får en enhet som garanterat alltid är igång. Och så får du lite bättre ljud. En CCA går loss på 400kr.

Ursprungligen av reboot81:

Det var inte det du frågade om i första inlägget

Nej, filmljud går inte köra via CCA. Men du kan få musik till stereon, och youtubeklippets ljud ur datorns högtalare.

Du behöver inte starta musiken på mobilen, och ej heller stänga av blåtand.
Lämna en gammal mobil igång, uppkopplad mot wifi endast, inkopplad med sladd till stereon, Spotify igång.

När du vill spela musik på stereon så startar du den på datorn och i Spotify väljer du sedan denna gammelmobil i knappen "Tillgängliga enheter".
Med CCA funkar det ungefär likadant (din CCA dyker upp på samma ställe i Spotify) men du får en enhet som garanterat alltid är igång. Och så får du lite bättre ljud. En CCA går loss på 400kr.

Men då kan jag ju lika gärna köra det via airport expressen? problemet blir ju att jag får koppla om eller använda någon typ av splitter om jag ska se film.. sen kommer jag ihåg att när jag körde via airport expressens 3,5 att jag störde mig på fördröjningen även med musik.. Telefonen jag använder är min ordinarie tyvärr.. Sen med risk för att låta som en lantis (eller om jag bara har för dålig stereo) så kan jag ärligt talat inte höra någon skillnad i kvaliten när jag har min iphone inkopplad direkt i kabeln eller via bluetooth länken, så argumentet "bättre ljud" funkar inte för mig

Tycker ju att dock att det borde finnas smidigare lösning (genom mjukvara).. funkar ju med vlc..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-23 01:46
Ursprungligen av rjanderssen:

Men då kan jag ju lika gärna köra det via airport expressen? problemet blir ju att jag får koppla om eller använda någon typ av splitter om jag ska se film.. sen kommer jag ihåg att när jag körde via airport expressens 3,5 att jag störde mig på fördröjningen även med musik.. Telefonen jag använder är min ordinarie tyvärr.. Sen med risk för att låta som en lantis (eller om jag bara har för dålig stereo) så kan jag ärligt talat inte höra någon skillnad i kvaliten när jag har min iphone inkopplad direkt i kabeln eller via bluetooth länken, så argumentet "bättre ljud" funkar inte för mig

Tycker ju att dock att det borde finnas smidigare lösning (genom mjukvara).. funkar ju med vlc..

Kan du spela musik på AE samtidigt som du lyssnar på youtubeklipp?
Trådlöst kommer alltid ge fördröjning. Personligen tycker jag blåtand ger mer fördröjning än Spotify Connect. CCA kommer någonstans därimellan. Men vad gör några <1s när det är musik som inte har någon video att synka med? Annat är det med youtubeklipp, blir ju inte njutbart att köra _det_ ljudet via blåtand/CCA.

Vad är det som funkar med VLC?

Ursprungligen av reboot81:

Kan du spela musik på AE samtidigt som du lyssnar på youtubeklipp?
Trådlöst kommer alltid ge fördröjning. Personligen tycker jag blåtand ger mer fördröjning än Spotify Connect. CCA kommer någonstans därimellan. Men vad gör några <1s när det är musik som inte har någon video att synka med? Annat är det med youtubeklipp, blir ju inte njutbart att köra _det_ ljudet via blåtand/CCA.

Vad är det som funkar med VLC?

inte kollat något närmare på AE eftersom jag minns att jag tyckte fördröjningen var lite störande och att jag måste koppla om kablar eller köpa någon spitter/växel, men AE kommer upp som alternativ iaf på telefons spotify.. Tycker video funkar kanon via blåtand, har aldrig märkt att det varit någon typ av lagg, eller att det inte är synkat.. kanske är min skalle som är så seg att ljud och bild KAN vara lite osynk utan att jag märker det, men ingen annan som kollat på film hos mig på projektorn som nämnt minsta kommentar om att ljudet eventuellt är lite fördröjt..

I vlc finns det i menyraden att man kan gå in och ställa ljudenhet för vart ljudet ska sändas ut helt manuellt, så kan t.ex ställa in att ljudet från vlc ska gå via bluetooth sbh20 trots att resterande systemljud/datorljud är genom inbyggda högtalare.. så resultatet alltså blir att filmens ljud går via bluetooth och ut i högtalarna, men alla andra ljud går genom datorns inbyggda..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-23 11:40

Du kan ju mer på ämnet än jag - VLC fixar det som du säger. Och jag gissar att de löst fördröjningen på något sätt, för det funkar finfint.
Har du lokal musik på MP3 så kan du väl köra den via VLC?

Hur VLC har löst det kan man fråga sig.

Ursprungligen av rjanderssen:

...kollade efter knappar för att flytta/ta bort inlägg, men ska använda anmäl funktionen nästa gång då...

Ta bort tråd/inlägg kan du göra själv. Klicka på "Ändra"-knappen. Där finns sedan ett val för att radera.

OBS! "Ändra"-knappen finns bara i inlägget i ett dygn ungefär, sedan krävs det admins inblandnng.

Senast redigerat 2016-09-23 13:15
1
Bevaka tråden