Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fri roaming kommer sakna tidsgräns i EU

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Roaming inom EU kommer att blir kostnadsfritt från och med 15 juli 2017. Initialt var förslaget att den fria roamingen skulle begränsas till 90 dygn, men nu slopas det förslaget.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-09-21 16:25

EU har misslyckats med flera frågor men nu kommer äntligen något bra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-21 20:22

Betyder det att jag kan surfa/ringa/messa som vanligt när jag är i hela EU? Utan att betala mer än vad jag skulle gjort om jag var uppkopplad mot en mast som står i Sverige?

  • Medlem
  • 2016-09-21 20:35
Ursprungligen av reboot81:

Betyder det att jag kan surfa/ringa/messa som vanligt när jag är i hela EU? Utan att betala mer än vad jag skulle gjort om jag var uppkopplad mot en mast som står i Sverige?

Japp, så uppfattar jag det i alla fall.

Citat:

På Post- och telestyrelsens hemsida står det så här:

Användning inom EU till hemmapriser så långt det är skäligt

Från och med den 15 juni 2017 får operatörer inte längre ta ut extraavgifter för roamingtjänster som används när du reser inom EU. Enligt huvudregeln ska det inte kosta mer än i hemlandet att ringa, sms:a eller surfa när du befinner dig i ett annat EU-land. Operatörerna får däremot begränsa mängden tjänster som du får ta del av till samma pris som hemma, om det finns risk för missbruk eller onormal användning. Till exempel ska det inte löna sig att teckna ett abonnemang i ett annat land än det du bor i permanent. En sådan begränsning kallas för en policy för skälig användning.

Operatörerna kan ta ut en extraavgift i vissa fall

Enligt reglerna får operatörerna i undantagsfall ta ut en extraavgift också efter den 15 juni 2017 om operatören inte har möjlighet att täcka sina kostnader för att leverera tjänsten. En sådan avgift får bara tas ut på den användning av tjänster som överskrider gränsen för skälig användning (se ovan). För att kunna ta ut en sådan avgift måste operatören få avgiften godkänd av PTS på förhand.

Operatörerna får inte ta ut någon extraavgift för mottagna sms eller för mottagna röstmeddelanden. Däremot kan det fortfarande kosta pengar att lyssna av röstmeddelanden när du reser inom EU.

Utan tidsgräns på roamingen så kan man skaffa EU:s billigaste abbonemang och köra på som vanligt här i Sverige. Lär kunna bli lite prispress på det

Ursprungligen av Code Red:

Utan tidsgräns på roamingen så kan man skaffa EU:s billigaste abbonemang och köra på som vanligt här i Sverige. Lär kunna bli lite prispress på det

Läste du inte hela texten?

  • Medlem
  • 2016-09-21 21:45
Ursprungligen av Code Red:

Utan tidsgräns på roamingen så kan man skaffa EU:s billigaste abbonemang och köra på som vanligt här i Sverige. Lär kunna bli lite prispress på det

Det lär inte bli någon prispress, men det kan bli billigare för dem konsumenter som inte blir upptäckta. Men när lagen träder i kraft så kommer nog operatörerna hålla stenkoll och då märks det ganska fort vilka som fuskar och inte. Mer om detta finns i inlägg #4.

Ursprungligen av MalcomX:

Läste du inte hela texten?

Jo, det var någon klausul om överdrivet användande. Men vad är det liksom?

Ursprungligen av reboot81:

Betyder det att jag kan surfa/ringa/messa som vanligt när jag är i hela EU? Utan att betala mer än vad jag skulle gjort om jag var uppkopplad mot en mast som står i Sverige?

Så fungerar det (i princip) redan – om man har Telenor.

  • Medlem
  • 2016-09-21 22:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så fungerar det (i princip) redan – om man har Telenor.

Precis, liknar även 3Öresund (men det gäller ju bara Danmark), och Telia med samma priser i Norden som hemma.

Ursprungligen av Code Red:

Jo, det var någon klausul om överdrivet användande. Men vad är det liksom?

Det är vad det står, men jag skall förklara för dig

Om ett abonnemang köpt i tex Spanien, används i Sverige mer än i Spanien eller mer än så, är det ganska enkelt att förstå att det är ett abonnemang köpt i Spanien för att användas i Sverige.

1
Bevaka tråden