Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har FTP-tjänsten ändrats iom 10.11?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-21 16:59

Hej!
Har precis hjälpt en god vän som köpt en ny iMac. Hon har till sin gamla iMac som körde Maveriks kunnat nätverksskanna direkt från från Xerox WC 7345 till en mapp på skrivbordet.
Jag har hjälpt andra på hennes kontor med samma sak tidigare och det har fungerat bra.

Vad jag gjort är startat FTP tjänsten via terminalen med:

Citat:

sudo -s launchctl load -w /System/Library/LaunchDaemons/ftp.plist

Sedan har jag delat ut den mapp via Delning och gett användaren skrivrättigheter.

I skrivaren har jag lagt ftp://xxx.xxx.xx.xx/desktop/scannat och det har fungerat kanon på ett flertal datorer.

Men så idag, när hon köpt en iMac med 10.11 så fungerar inte detta längre. Skrivaren säger att den inte kan logga in via ftp och att jag ska kontrollera mina inloggningsuppgifter.

På den nya är det samma användarnamn, det är samma mapp osv.
Det enda som skiljer är OSX-versionen och ip-adressen men den har jag givetvis uppdaterat.

Skrivaren är inställd på att ansluta via port 21, men jag har också testat 22.
Via terminalen har jag testat

Citat:

ftp localhost

och den säger att tjänsten är igång.

ENORMT tacksam för all hjälp!
Tack!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-09-21 18:24

Hmmm... Klurigt.

Men jag skulle istf att leta felet flytta fram dina vänners användarupplevelser genom att börja använda Image Capture/Bildinsamling eller ännu hellre skanningsfunktionen inne i utskriftdialogen. Xerox brukar vara duktiga på att uppdatera sina drivrutiner och ge dom mycket funktioner. Mitt tips är helt enkelt att du laddar hem den som hör till skrivaren. Sedan vill jag minnas att skanningen kommer du åt genom en flik för den installerade skrivarkön. Med denna lösning får du också möjlighet till att beskära innan scanning etc.

Du kommer bli ännu mer uppskattad om du väljer denna lösning...

Antingen får du rätt driver när du skapar skrivarkön eller så laddar du ned denna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-21 19:49
Ursprungligen av frazze:

Hmmm... Klurigt.

Men jag skulle istf att leta felet flytta fram dina vänners användarupplevelser genom att börja använda Image Capture/Bildinsamling eller ännu hellre skanningsfunktionen inne i utskriftdialogen. Xerox brukar vara duktiga på att uppdatera sina drivrutiner och ge dom mycket funktioner. Mitt tips är helt enkelt att du laddar hem den som hör till skrivaren. Sedan vill jag minnas att skanningen kommer du åt genom en flik för den installerade skrivarkön. Med denna lösning får du också möjlighet till att beskära innan scanning etc.

Du kommer bli ännu mer uppskattad om du väljer denna lösning...

Antingen får du rätt driver när du skapar skrivarkön eller så laddar du ned denna

Hmm mjo men det är en stor skrivare och står på andra våning. Kan ändå se en funktion med att lägga alla papper i mataren och sen trycka iväg det till en pdf som du senare kan hantera.

Med bildinsamling måste man gå upp, lägga papperna på plats, gå ned och trycka på scanna, gå upp och hämta dom :/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-21 20:33

Enligt Interactive User Guide - PDF Version så fixar printern även att maila dokument. Kan det vara en lösning?

Kan en annan dator på nätverket ansluta till hennes Mac via ftp? Skriva?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-21 20:35
Ursprungligen av reboot81:

Enligt Interactive User Guide - PDF Version så fixar printern även att maila dokument. Kan det vara en lösning?

Kan en annan dator på nätverket ansluta till hennes Mac via ftp? Skriva?

Mjo, det är en absolut sista lösning med mail. Inte testa ansluta via ftp från annan dator i nätverket faktiskt, tack! Ska testa detta!

Det irriterar mig dock att hamnat i denna situation. Visst, man kan alltid hitta ett annat sätt att göra jobbet på, men jag vill hitta felet

EDIT: Kan nu bekräfta att andra datorer i nätverket kan ansluta och skriva via ftp, på samma konto som ligger inlagt i skrivaren.

Senast redigerat 2016-09-21 21:05
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-23 10:54

Hittade lösningen!

Det verkar som att rättigheterna för FTP access behövde fixas.. konstigt med tanke på att datorn va helt ny.
Körde iaf detta i terminalen: dseditgroup -o edit -u ADMINKONTO -a SKANNERKONTOT com.apple.access_ftp

Efter detta fungerade det utan problem. Läste om att det är inte bara Xerox-enheter som haft detta problemet, utan flera andra skrivare.
Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden.

1
Bevaka tråden