Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal Macbook pro, värd att uppgradera?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-20 09:19

Hej
Har en gammal macbook pro från 2008 som inte används. Antingen slängs den, säljs för mågar hundra (om någon ens köper) eller skänks i släkten till gammal tant/tonåring om det går att uppgradera den (till typ surfdator, inte för tunga spel.. men kanske Minecraft?). Men är det värt det, kan man få den så pass bra? Processor och sånt känns ju ganska kostsamt...?

13-inch, late 2008
2 GHz Intel Core 2 Duo
4 gb (2x2) 1067 mhz DDR3
Nvidia Gefore 9400m 256 mb

Vill ju inte lägga en jädra massa pengar, men om det skulle "bli som ny" för några tusenlappar så kanske. Men behöver er hjälp då. Vad tror ni? Tänker SSD och mer minne skulle ju vara enkelt.. resten kanske asdyrt?

tacksam för hjälp!

Ursprungligen av martenj:

Tänker SSD och mer minne skulle ju vara enkelt.. resten kanske asdyrt?

Resten omöjligt är det rätta svaret. Det går inte att byta processor och grafikkort.

Det enda du kan göra är att utöka minnet och byta disken. Vilket skulle göra den till en helt ok surfdator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-20 09:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Resten omöjligt är det rätta svaret. Det går inte att byta processor och grafikkort.

Det enda du kan göra är att utöka minnet och byta disken. Vilket skulle göra den till en helt ok surfdator.

aha. grafikkort visste jag men trodde man kunde köpa processor faktiskt. men okej, tack.

minns och disk... kan denna sen uppgraderas till nya OSX? skulle den funka för typ minecraft? försöker bara komma på vad den faktiskt går att använda till, så jag vet om jag ens ska försöka

Ursprungligen av martenj:

...kan denna sen uppgraderas till nya OSX?...

Den kan köra max 10.11 El Capitan. Klarar inte det kommande 10.12 Sierra. (Det finns kanske sätt att komma runt det, men officiellt så går det inte)

Ursprungligen av martenj:

...skulle den funka för typ minecraft?

Spel har jag inte en aning om, så det får någon annan svara på.

Ursprungligen av martenj:

...Har en gammal macbook pro från 2008...

Det finns ingen MacBook Pro late 2008 med 2,0 GHz processor. Det du har är nog en MacBook (utan Pro). Jag gissar att det är den här: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-20 09:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den kan köra max 10.11 El Capitan. Klarar inte det kommande 10.12 Sierra. (Det finns kanske sätt att komma runt det, men officiellt så går det inte)

Spel har jag inte en aning om, så det får någon annan svara på.

Det finns ingen MacBook Pro late 2008 med 2,0 GHz processor. Det du har är nog en MacBook (utan Pro). Jag gissar att det är den här: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Ok tack!

Aha trodde att aluminium var PRO.

Det går att köra Minecraft någotsånär på en hyfsat jämförbar MacBook Air late 2010. Min är en 13" med bara 2GB RAM, 1,86 GHz C2D och 128 GB SSD. Den har tjänat mig väl som bl a extramaskin för cad och Adobe CS när min "riktiga" MBP varit indisponibel. När den inte är på resa funkar den som just surf- och Minecraftdator åt barnen.

En SSD vore nog prio 1. En 128 GB får man hålla aktiv koll på och rensa vid behov - man bör ju ha minst 10% ledigt, gärna mer, för att allt skall flyta på.

  • Medlem
  • 2016-09-20 12:20

Jag antar att det är Macbook som avses, den första i unibody-aluminium. Den blir snabbare med en SSD och mer RAM (max 8 GB). Med patch tool klarar den Mac OS Sierra (som kommer idag). Snabb nog? Jo, för vanlig surf och strömmande medier och andra ordinära datorarbeten.

Ursprungligen av martenj:

Hej
Har en gammal macbook pro från 2008 som inte används. Antingen slängs den, säljs för mågar hundra (om någon ens köper) eller skänks i släkten till gammal tant/tonåring om det går att uppgradera den (till typ surfdator, inte för tunga spel.. men kanske Minecraft?). Men är det värt det, kan man få den så pass bra? Processor och sånt känns ju ganska kostsamt...?

13-inch, late 2008
2 GHz Intel Core 2 Duo
4 gb (2x2) 1067 mhz DDR3
Nvidia Gefore 9400m 256 mb

Vill ju inte lägga en jädra massa pengar, men om det skulle "bli som ny" för några tusenlappar så kanske. Men behöver er hjälp då. Vad tror ni? Tänker SSD och mer minne skulle ju vara enkelt.. resten kanske asdyrt?

tacksam för hjälp!

annars kan jag köpa den för några hundra! samlar på macdatorer!

1
Bevaka tråden