Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olyckorna tornar upp sig för Galaxy Note 7

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter bekymmer med återkallade produkter på grund av exploderande batterier anklagas nu Samsung Galaxy Note 7 för att ha orsakat flera olyckor.

Läs hela artikeln här

Väntade i en hel månad på min Note 7 men avbeställde så fort jag fick reda på detta fiaskot. Beställde en iPhone 7 plus istället

  • Medlem
  • 2016-09-10 09:59
Ursprungligen av grenhall:

Vad konstigt att inte Apple gör sig lustiga över Samsungs olyckor såsom de tenderar att göra när något inte faller väl ut för Apple. Undrar varför... Undrar varför... ¯\_(ツ)_/¯

Samsung SDI kanske levererar batteriet till nya iPhone 7 och 7 Plus

Ursprungligen av PaO:

Samsung SDI kanske levererar batteriet till nya iPhone 7 och 7 Plus

Det är inte utan att jag har funderat över det...

Funderat? Nej, oroat mig

  • Medlem
  • 2016-09-10 13:05
Ursprungligen av _empty:

Ja det har får ett tag sedan hittar felet
Det sitter i Samsung SDI batterier
Samsung SDI leveretar 70 procent och kinesiska ATL 30 procent. ATL batteri är inte drabbade
Undra om dom jobbar övertid
Tydligen kan vid extrema förhållanden de båda sidorna i batteri få kontakt med varandra

Det är tråkigt när farliga saker händer som brinnande telefoner, inte kul. Dock konstigt att inte hela internet har vält utav detta. Hade det varit en Apple-pryl hade vi sett stora rubriker...

  • Medlem
  • 2016-09-10 15:25
Ursprungligen av PaO:

Samsung SDI kanske levererar batteriet till nya iPhone 7 och 7 Plus

Men om man skall vara lite seriös
Så kunde inte detta komma vid ett sämre tillfälle för Samsung. De var pågång bra med S7 telefonerna och nu Note 7 som faktiskt fick väldigt bra recensioner även av pro iPhone och Nexus journalister. Otroligt dåligt och uselt att detta med kvalitet missas i tester och det är ett stort bakslag. Apple behöver precis som Samsung en stark konkurrent för att utvecklas. Samsung överlever och jag avbokar inte mina Note 7.

Det som oroar mig är att Android är så dominerande och tar fortfarande marknadsandelar från IOS enligt senaste statistiken. Jag vill personligen se minskad andel för Android och ett starkt IOS men framförallt att Windows blir en spelare att räkna med då har vi verkligen mångfald och valmöjligheter
För vad vore mobilbranschen utan Samsung och Apple

  • Medlem
  • 2016-09-10 17:01
Ursprungligen av hummel:

Det är tråkigt när farliga saker händer som brinnande telefoner, inte kul. Dock konstigt att inte hela internet har vält utav detta. Hade det varit en Apple-pryl hade vi sett stora rubriker...

Jag har funderat på samma sak då jag jobbar med tillverkning (dock inte tekniska prylar)
Apple får ju alltid fler artiklar och click bait och rants det kommer man inte ifrån.
Men anledningen till att det inte finns mer på nätet om denna fadäs är att Samsung var oerhört snabba med att återkalla och sluta sälja Note 7.
Det finns 35 bekräftade fall dvs 0.1 procent
Det är 35 för mycket men journalister kan inte skriva att Samsung inte gör allt för att återställa det hela
Kanske något fler artiklar men inte mycket mer om Apple agerat lika snabbt som Samsung i ett sådant fall.
Oavsett skick på din Note 7 den kan ha spräckt skärm så har du 3 val. Pengar tillbaka, inbyte eller välja en av S7 telefonerna och få mellanskillnaden
Behåller du bokningen får du presentkort på 500 kr personligen från Samsung
Jag behåller min bokningar

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-09-10 20:07

SAS tycker heller inte om den nya Samsung telefonen.

http://www.sas.se/info/

  • Medlem
  • 2016-09-10 20:10
Ursprungligen av smurf:

SAS tycker heller inte om den nya Samsung telefonen.

http://www.sas.se/info/

Vore ju kostigt annars
Ringar på vattnet

Ursprungligen av PaO:

Jag har funderat på samma sak då jag jobbar med tillverkning (dock inte tekniska prylar)
Apple får ju alltid fler artiklar och click bait och rants det kommer man inte ifrån.
Men anledningen till att det inte finns mer på nätet om denna fadäs är att Samsung var oerhört snabba med att återkalla och sluta sälja Note 7.
Det finns 35 bekräftade fall dvs 0.1 procent
Det är 35 för mycket men journalister kan inte skriva att Samsung inte gör allt för att återställa det hela
Kanske något fler artiklar men inte mycket mer om Apple agerat lika snabbt som Samsung i ett sådant fall.
Oavsett skick på din Note 7 den kan ha spräckt skärm så har du 3 val. Pengar tillbaka, inbyte eller välja en av S7 telefonerna och få mellanskillnaden
Behåller du bokningen får du presentkort på 500 kr personligen från Samsung
Jag behåller min bokningar

Inte helt fel.

Dilemmat kring "appleskandalerna" är de är (i princip) pseudoskandaler där rätt ovidkommande faktorer blåses upp långt bortom rimlighetens gräns.

Det Samsung har drabbats av här är onekligen allvarligt och kan (i värsta fall) döda så de måste agera resolut och snabbt.

Dock så tror jag fortfarande att rubrikerna hade varit betydligt större om Apple drabbats - helt enkelt pga clickbait-effekten. Rubriker om Apple säljer click - många click

Slår man på reuters News på sin ATV4 har de ett nyhetsinslag om det.

Man får inte flyga med den nu.
Ägare uppmanas stänga av den och lämna in den och får en annan lur plus 25USD för besväret.
Oklart om man får behålla den nya eller om man bara lånar den under tiden...
Personligen vet jag inte om jag hade velat ha tillbaa den felaktiga luren ens när den var fixad.

De visar den "klassiska" bilden på en brunnen lur och intervjuar reuters "technoGizmo"-expert
som säger att det här kommer kosta Samsung miljarder....

  • Medlem
  • 2016-09-11 13:00
Ursprungligen av Sixten:

Slår man på reuters News på sin ATV4 har de ett nyhetsinslag om det.

Man får inte flyga med den nu.
Ägare uppmanas stänga av den och lämna in den och får en annan lur plus 25USD för besväret.
Oklart om man får behålla den nya eller om man bara lånar den under tiden...
Personligen vet jag inte om jag hade velat ha tillbaa den felaktiga luren ens när den var fixad.

De visar den "klassiska" bilden på en brunnen lur och intervjuar reuters "technoGizmo"-expert
som säger att det här kommer kosta Samsung miljarder....

Du får flyga med den
Men inte starta eller ladda den och på vissa flygbolag får du inte checka in den

Den nya Note 7 kommer endast med ATL batteri vilket är opåverkad

Dock är detta ett mycket allvarligt fel och kostar Samsung pengar och anseende

Tråd rensad, håll er till topic eller låt bli att kommentera. Det går även bra att använda PM om ni önskar det mellan varandra.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-09-12 15:22

Eftersom jag varit på semester en vecka har jag inte hängt med i nyheterna. Blev förvånad när jag satte mig på planet hem (Norwegian) i lördags och de specifikt nämnde Samsung telefonen och att den inte fick vara påslagen eller laddas under resan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-12 17:13

Läser du inte 99mac.se bara för att du har semester???

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-12 23:39
Ursprungligen av PaO:

Samsung SDI kanske levererar batteriet till nya iPhone 7 och 7 Plus

Nej det gör dom inte.

  • Medlem
  • 2016-09-13 04:45
Ursprungligen av zappee:

Nej det gör dom inte.

Det trodde jag inte heller

  • Avstängd
  • 2016-09-13 23:24
Ursprungligen av PaO:

Det trodde jag inte heller

Nej men du önskar så Samsung inte är så ensam att vara usel

  • Medlem
  • 2016-09-14 05:47
Ursprungligen av Hffre:

Nej men du önskar så Samsung inte är så ensam att vara usel

Man alltid dra nytta av andras olycka och den enda sanna glädjen är skadeglädjen osv
Man kan även skämta om det som tex jag fick ett pangpris på min nya Note 7

Är det dåligt att detta händer: Ja
Är det ett stort problem: Ja
Men tycker samtidigt att det är synd då Samsung verkligen var på gång med fina produkter. Speciellt då även de mest inbitna Apple journalister lovordade Note 7

Om några veckor börjar nya Note 7 rulla ut och jag kan vänta på mina är bara glad att jag inte hann få dem och att de brände ned mitt hus

Det kan hända den bäste och Samsung har i mina ögon agerat mycket snabbt och korrekt

Mobilbranschen behöver en stark aktör som vågar gå head to head mot Apple och iPhone annars vore det oerhört tråkigt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-14 09:04

Från The Verge:
"Samsung is patching its recalled Note 7 for people in South Korea who don’t want to return their devices. The software update will attempt to avoid any battery explosions by only letting devices charge up to 60 percent, the AP reports, and will roll out on September 20th."

Edit: Ska det ta en vecka till att sänka laddningsnivån till 60 %? Borde lätt kunna fixas över dagen.....

Senast redigerat 2016-09-14 10:30
  • Avstängd
  • 2016-09-19 08:31
Ursprungligen av PaO:

Man alltid dra nytta av andras olycka och den enda sanna glädjen är skadeglädjen osv
Man kan även skämta om det som tex jag fick ett pangpris på min nya Note 7

Är det dåligt att detta händer: Ja
Är det ett stort problem: Ja
Men tycker samtidigt att det är synd då Samsung verkligen var på gång med fina produkter. Speciellt då även de mest inbitna Apple journalister lovordade Note 7

Om några veckor börjar nya Note 7 rulla ut och jag kan vänta på mina är bara glad att jag inte hann få dem och att de brände ned mitt hus

Det kan hända den bäste och Samsung har i mina ögon agerat mycket snabbt och korrekt

Mobilbranschen behöver en stark aktör som vågar gå head to head mot Apple och iPhone annars vore det oerhört tråkigt

Ingen hemlighet vad du har dina sympatier utan dom döljer du dåligt.
Det är verkligen inte synd om Samsung utan dom kommer rida ut denna storm genom att kopiera,ljuga,stjäla ogenerat hejdlöst.
För är man så oförskämt lat att man skickar in en patentansökan och orkar inte illustrera egna bilder utan kopierar AW så förtjänar man skit...så enkelt är det.

Är helt övertygad att den dagen när Apple gör en miss så är du snabb och påpekar det.

Edit: Ja det dröjde inte så länge http://www.99mac.se/forum/p/2287796

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-19 09:56

Jag tycker inte han döljer dem alls
Han skriver inte att det är synd om Samsung, bara att det är synd att det har hänt. Jag tolkar det som att det är synd för kunderna, att detta har hänt.
Jag försvarar inte Samsung, men visst behövs det konkurrens, patentplagiatet är rent löjligt, tycker jag.

  • Avstängd
  • 2016-09-19 10:10
Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker inte han döljer dem alls
Han skriver inte att det är synd om Samsung, bara att det är synd att det har hänt. Jag tolkar det som att det är synd för kunderna, att detta har hänt.
Jag försvarar inte Samsung, men visst behövs det konkurrens, patentplagiatet är rent löjligt, tycker jag.

Naturligtvis så är det synd om kunderna och då menar jag dom kunder som fått egendom förstörda pga av brinnande telefoner.

  • Medlem
  • 2016-09-19 20:17
Ursprungligen av Hffre:

Ingen hemlighet vad du har dina sympatier utan dom döljer du dåligt.
Det är verkligen inte synd om Samsung utan dom kommer rida ut denna storm genom att kopiera,ljuga,stjäla ogenerat hejdlöst.
För är man så oförskämt lat att man skickar in en patentansökan och orkar inte illustrera egna bilder utan kopierar AW så förtjänar man skit...så enkelt är det.

Är helt övertygad att den dagen när Apple gör en miss så är du snabb och påpekar det.

Edit: Ja det dröjde inte så länge http://www.99mac.se/forum/p/2287796

Jag döljer inget med att min snuttefilt är Noteserien. Gick 2013 från iPhone 4S efter att ha sett Erica Griffin en timmes recension av Note 3. Insåg att jag kunde strunta i privat dator, GPS och surfplatta samt förändra mitt digitala liv i grunden. Men dock har jag ett allmänt teknikintresse och njuter lika mycket av en keynote från Apple som Samsung

Det är synd om många i denna soppan men naturligtvis allra mest de kunder som inte bara fått en produkt som inte håller måttet utan kanske även egendomen förstörd. Nu är det snart ur världen då Korea redan rullar ut ersättning och UK med.

Det kan man tycka att det är med patent bilden men det är ungefär som jag skriver att det är snålt att inte betala universitet för sina uppfinningar.

Om Apple hade haft ett gigantiskt problem med en produkt och de agerar korrekt inget att förlöjliga sedan kan alltid skämta ändå som tror du att jag kan byta in min medföljande Gear VR mot en brandsläckare

  • Medlem
  • 2016-09-19 20:20
Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker inte han döljer dem alls
Han skriver inte att det är synd om Samsung, bara att det är synd att det har hänt. Jag tolkar det som att det är synd för kunderna, att detta har hänt.
Jag försvarar inte Samsung, men visst behövs det konkurrens, patentplagiatet är rent löjligt, tycker jag.

Håller med dig att konkurrensen är oerhört viktig för oss konsumenter. Ju bättre och innovativa Apple är desto bättre blir min framtida Note telefon

Denna katastrof har hittils kostat samsung 14 miljarder dollar - åtminstone i fallande aktiekurs. Detta är dock säkert normaliserat om ett år, men man hajar ju att ett företag i denna typ av gigantisk massmarknad - Samsun och Apple t.ex. - verkligen måste testa grejerna IN ABSURDUM innan man skeppar ut på marknaden. Det finns nog ett gäng personer - på olika nivå - på Samsung och/eller på underleverantören av batterier (om Samsung inte gör dom själva...men dom tillverkar väl nästan allt som finns på jorden?) som har det vääääldigt jobbigt just nu. I Asien daltar man inte med ansvarsfrågor.

  • Medlem
  • 2016-09-20 17:24
Ursprungligen av Demiurgen:

Denna katastrof har hittils kostat samsung 14 miljarder dollar - åtminstone i fallande aktiekurs. Detta är dock säkert normaliserat om ett år, men man hajar ju att ett företag i denna typ av gigantisk massmarknad - Samsun och Apple t.ex. - verkligen måste testa grejerna IN ABSURDUM innan man skeppar ut på marknaden. Det finns nog ett gäng personer - på olika nivå - på Samsung och/eller på underleverantören av batterier (om Samsung inte gör dom själva...men dom tillverkar väl nästan allt som finns på jorden?) som har det vääääldigt jobbigt just nu. I Asien daltar man inte med ansvarsfrågor.

Håller med dig

Samsung SDI har ca 25 procent av världsmarknaden på mobila batterier. De stod för 70 procent av batterier till Note 7 och Kinesiska ATL för 30 procent. Tydligen har man gått över till pouch teknologi gällande batterier och SDI batteri till Note 7 var deras första. Dessutom avskeda man mycket folk för besparingar och ville komma före iPhone 7. Allt detta gjorde att man fick en episk katastrof på halsen. Man satt på grenen och sågade av den. ATL batteri är ännu opåverkade. Jeepen som exploderade hittar man ingen koppling till Note 7 (St Petersburg räddningstjänst). Nu rullar ersättning ut med grön batteri ikon och jag hoppas jag får mina innan jul

En sak är säker inte bara Samsungs batteri som kommer att kollas extra jag tror nog att alla tillverkare gör det samma

Vad som blir kvar av Samsung SDI återstår att se

  • Medlem
  • 2016-09-26 05:28

Räddningstjänst i St Petersburg har inte hittar någon koppling mellan Note 7 och den exploderande Jeepen. Note 7 har gigantiska problem med SDI batterier men det finns nu 26 fall av säkert över 100 som är förfalskade. Det visar sig att rätt många av dessa tänt på sina Note 7 själva. När Samsung försöker komma i kontakt med dessa drar de tydlihen tillbaka sin anmälan

Bevaka tråden