Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macOS Sierra och VPN (PPTP stöd försvinner)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-16 16:41

Vad jag förstår så kommer stödet för PPTP att slopas iom macOS Sierra. Då får man alltså använda sig av OpenVPN eller annat protokoll istället. För min del blir det OpenVPN men ni som har erfarenhet, är Tunnelblick den bästa klienten? Viscosity verkar inte alls vara lika bra iaf, vad har ni för erfarenheter?

Senast redigerat 2016-09-20 16:19
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-16 18:06
Ursprungligen av zinned:

Vad jag förstår så kommer stödet för PPTP att slopas iom macOS Sierra. Då får man alltså använda sig av OpenVPN eller annat protokoll istället. För min del blir det OpenVPN men ni som har erfarenhet, är Tunnelblick den bästa klienten? Viscosity verkar inte alls vara lika bra iaf, vad har ni för erfarenheter?

Trafik som skickas genom PPTP ska alltså anses som klartext.
Tunnelblick gör det mesta, inte lika snyggt GUI som Viscosity, men vad vill man ha?

Ursprungligen av zinned:

Vad jag förstår så kommer stödet för PPTP att slopas iom macOS Sierra. Då får man alltså använda sig av OpenVPN eller annat protokoll istället. För min del blir det OpenVPN men ni som har erfarenhet, är Tunnelblick den bästa klienten? Viscosity verkar inte alls vara lika bra iaf, vad har ni för erfarenheter?

PPTP ska man inte köra alls.
Tunnelblick är den jag kör med på macOS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-17 01:09
Ursprungligen av keptang:

PPTP ska man inte köra alls.
Tunnelblick är den jag kör med på macOS.

I know.

Jag installerade Tunnelblick nu och håller på att ändra mina script som är skrivna att starta VPN-anslutningen etc. Problem uppstår då det varierar KRAFTIGT i hur lång tid det tar i handskakningen hos tjänsteleverantören av VPN-anslutningen, det kan ta allt från 10 sekunder att ansluta till 60 sekunder då den autentiserar/hämtar config/etc etc varje gång man ansluter.

Ska det verkligen variera så? Tips? Använder mig av Anonine som leverantör.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-20 16:04
Ursprungligen av keptang:

PPTP ska man inte köra alls.
Tunnelblick är den jag kör med på macOS.

Sedan några dagar så har jag installerat Tunnelblick och kör med den OpenVPN mot Anonine. Jag har editerat mina script för att min automatik ska fungera med connect/disconnect av Tunnelblicks anslutning.

Dock har jag stött på ett två problem som jag behöver tips/andra infallsvinklar på...

1) Med min tidigare native PPTP-koppling i OSX så var det inga problem att remota in via en VNC-klient över SSH mot datorn som hade VPN-anslutning igång för trafiken utåt. Nu, med Tunnelblick och OpenVPN, så nås inte min klient utifrån alls. Stendött. Jag förstår inte varför, jag menar att VPN-tunneln som är upprättad från datorn där hemma mot VPN-leverantören hanterar ju trafiken som går UT mot internet. Den ska ju inte påverka trafiken som går in.

Å andra sidan så har jag ju ett helt annat utsides-IP med VPN-anslutningen igång och min domänadress (DNS hos domän-registraren som är inställd mot mitt skarpa IP från min ISP) pekar ju på ett annat IP. Men fortfarande, det är ju samma scenario med PPTP och då fungerade det. Why?

2) När jag ansluter med OpenVPN med Tunnelblick så kan det ta 10 sekunder att ansluta men i andra fall kan det ta 60 sekunder...det är tillsynes helt random och det skapar problem. Först så säger Tunnelblick något i still med "Ansluter..." och så räknar en klocka upp de förflutna sekunderna. I nästa steg säger den något i stil med "Laddar ner konfiguration" och så kan det allt från kanske 5 sekunder till 50 sekunder. Så kan det ju inte få vara, någon som kan ge lite inblick i detta?

Som sagt, jag använder Anonine som leverantör, ni har kanske tips på andra/bättre leverantörer?

1
Bevaka tråden