Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple kan ta bort fler hörlursportar

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter Iphone 7 överväger Apple att ta bort hörlurskontakten från ännu fler enheter, enligt en undersökning som cirkulerar. Först ut kan bli Macbook Pro.

Läs hela artikeln här

För min del så får de gärna ta bort 3.5mm-kontakten från Macbook (oavsett modell) och ersätta den med ljud via USB-C. Då följer den en ny standard som kommer att kunna användas av alla.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-16 10:04

Känns som en rimlig utveckling på mobilen, men på datorer får de gärna lugna sig lite.

Motivet är att de vill göra MB vattentät eller att de känner sig modiga?

Ursprungligen av Json_81:

Känns som en rimlig utveckling på mobilen, men på datorer får de gärna lugna sig lite.

Varför då? Det enda du behöver idag är USB C-portar eftersom de kan samköras med Thunderbolt 3. Varför ska vi sitta kvar med gamla USB 3, HDMI etc? Det finns få om ens någon anledning att göra det. Du kan ju till och med få ljud via C-standarden.

Ursprungligen av Redaktionen:

Efter Iphone 7 överväger Apple att ta bort hörlurskontakten från ännu fler enheter, enligt en undersökning som cirkulerar. Först ut kan bli Macbook Pro.

Läs hela artikeln här

Adapterfest...

Det är min känsla över Apples produktutveckling just nu.
Så länge det är till förmån för nån form av prestanda/batteritid så fine för mej.
Förhoppningsvis blir USB-C porten kvar ett tag så adaptrarna med tiden kan fasas ut igen.

Det kan bara bli bättre!...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-16 14:07

Synd bara att det blev Lightning på i-enheterna....

Ursprungligen av kenjon:

Synd bara att det blev Lightning på i-enheterna....

Långsiktigt är USB-C i alla enheter (inklusive iphone) det bästa för de flesta.
Kommer bytet i samband med övergången till närfältsladdning, månne..?

Nu får Apple börja bestämma sig. Antingen kör man Lightning på samtliga enheter eller så kör man USB-C på samtliga enheter.
Nu måste man ha Lightning hörlurar OCH USB-C hörlurar om man vill köra med sladd…

Mindre bra lösning är att ha Lightning kontakt på samtliga macburkar eller USB-C <-> lightning adapter.

Den bästa lösningen kanske vore att ha USB-C på nya kommande i-enheterna.

Alternativ lösning är förstås att köra trådlöst, men alla gillar det inte…

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-16 15:19
Ursprungligen av oldpeer:

Varför då? Det enda du behöver idag är USB C-portar eftersom de kan samköras med Thunderbolt 3. Varför ska vi sitta kvar med gamla USB 3, HDMI etc? Det finns få om ens någon anledning att göra det. Du kan ju till och med få ljud via C-standarden.

För att ingenting har USB-C kontakt i andra änden?
De får gärna pusha åt det hållet, men inte plocka bort 3,5mm, hdmi etc än.

Ursprungligen av Json_81:

För att ingenting har USB-C kontakt i andra änden?
De får gärna pusha åt det hållet, men inte plocka bort 3,5mm, hdmi etc än.

Hur många hörlurar och annat inom mobiltelefontillbehör har Apples lightning? Inte många, men nu när Apple har valt att slopa 3.5mm-kontakten så kommer det att komma ut högar av hörlurar och tillbehör med den kontakten. Detsamma gäller USB-C. Bara en större och tung tillverkare tar steget fullt ut så kommer också tillbehörstillverkare och annan hårdvara att följa med. Det vi väntar på (om jag har förstått det rätt) är en slutgiltig standard för integrerat ljud, vilket borde komma alldeles snart och är säkert något som Apple också inväntar innan de tar steget fullt ut.

Marknaden är mogen för en ny standard och borttagande av alla gamla kontakter. Och den som sitter med de gamla anslutningarna har möjlighet att använda adapter för att t.ex få USB-C till HDMI.

Ursprungligen av The Real Viking:

Nu får Apple börja bestämma sig. Antingen kör man Lightning på samtliga enheter eller så kör man USB-C på samtliga enheter.
Nu måste man ha Lightning hörlurar OCH USB-C hörlurar om man vill köra med sladd…

Mindre bra lösning är att ha Lightning kontakt på samtliga macburkar eller USB-C <-> lightning adapter.

Den bästa lösningen kanske vore att ha USB-C på nya kommande i-enheterna.

Alternativ lösning är förstås att köra trådlöst, men alla gillar det inte…

Jag håller med dig här. Det bäste vore om Apple gick in med samma standard på alla enheter istället för att verka gå i riktningen att de ska köra lightning på iOS-enheterna och USB-C på datorerna. Antingen handlar det om princip och tjurighet eller så ser Apple en klar fördel med den egna kontakten på iOS-enheter. Hur som skulle deras egen kontakt inte vara lämplig för datorerna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-16 15:58

Jag tror de hade lite för bråttom med att införa Lightning. Idag hade de nog valt USB-C istället....

  • Medlem
  • Borås
  • 2016-09-16 17:45

Jag tycker man borde ha SCSI på allt. Det var en rejäl kontakt som man kunde låsa fast också, nackdelen är kanske det där med terminatorn.
(ett fredagsinlägg)

Ursprungligen av Ola:

Jag tycker man borde ha SCSI på allt. Det var en rejäl kontakt som man kunde låsa fast också, nackdelen är kanske det där med terminatorn.
(ett fredagsinlägg)

Jag har en låda som jag ännu inte orkar slänga med allsköns kontakter och kablar i.
PS/2, ADB, SCSI (D-sub, Centronics och 10 andra varianter, termineringar i lika många varianter, USB-A till B, DIN, Mini-DIN, Diverse FW-kontakter, RJ9, Siemens, flatkabelkontakter, Philips, Cannon mfl, SCART, komponent-Video, Banan-kontakter ....

Det enda som är oföränderligt är att det är en konstant förändring. Ut med gammalt, in med nytt....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-16 19:26
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror de hade lite för bråttom med att införa Lightning. Idag hade de nog valt USB-C istället....

Hoppas innerligt att årets iPhone är de sista med Lightning.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-09-16 19:32

Ersätt allt med USB-C säger jag. Men Apple måste tänka på vinstmarginalen också, om deras siffernissar räknar ut att de kan tjäna 0,002% mer på att köra lightning så blir det så för att det är absolutely imazing and super brave.

Analoga kontakter - t.ex. minitele i datorer, mobiler, etc - är den sista analoga resten i det digitala paradigmskiftet (konsumentprodukter) som började för 20 år sedan. Denna gamla rest kommer nu att fasas ut och givetvis är det Apple som börjar...det har dom alltid gjort.
När detta är gjort är det bara FM-radio som är kvar av analogt (om vi snackar betydande system) - i USA dessutom AM vid sidan av FM. När det gäller analog radion så är det dock en svårare nöt att knäcka...många, dyra och segdragna försök har gjorts under 20-30 års tid, men det har alltid pajat ihop. Nu är det meningslöst att ens satsa på det då IP tar över ALLT. FM-systemet ligger kvar som ett slags civilförsvars-projekt. Själv har jag inte lyssnat på FM-radio på många år...jag har tillgång till en miljard radiostationer i alla mina datorer, paddor och telefoner - även P1 (som är den enda svenska kanalen jag lyssnar på).

Ursprungligen av Demiurgen:

Denna gamla rest kommer nu att fasas ut och givetvis är det Apple som börjar...det har dom alltid gjort.

Nej, Apple började inte med att ta bort hörlursuttaget.

Som flera andra skriver så hoppas jag verkligen att USB-C tar över även hos Apple. Varför ha USB-C på datorer och Lightning på iOS-enheter, det finns ingen logik i det.

Vem var det då? Har Samsung redan gjort det? HTC? Vem?

Ursprungligen av keptang:

Nej, Apple började inte med att ta bort hörlursuttaget.

Ursprungligen av oldpeer:

Jag håller med dig här. Det bäste vore om Apple gick in med samma standard på alla enheter istället för att verka gå i riktningen att de ska köra lightning på iOS-enheterna och USB-C på datorerna. Antingen handlar det om princip och tjurighet eller så ser Apple en klar fördel med den egna kontakten på iOS-enheter. Hur som skulle deras egen kontakt inte vara lämplig för datorerna.

IPhone 8, får troligen en rejäl ny design både designmässigt, materialval (glas? Som iPhone 4 & 4S) och teknik (TouchID bakas in i skärmen, Amoledskärm, kantikant skärm eller skärmar som viker runt kanten likt vissa Samsungmodeller). Varför inte passa på att ersätta Lightning med USB-C? Något liknande omvälvande teknikskifte väntar jag också på iPad, som också kunde få USB-C.

Senast redigerat 2016-09-16 20:24
Ursprungligen av Demiurgen:

Vem var det då? Har Samsung redan gjort det? HTC? Vem?

Motorola/Lenovo m.fl.
OPPO (världens fjärde största tillverkare) gjorde det redan 2014.

Fler kommer följa, som Apple gjort t.ex.

Aha. Det hade jag ingen aning om. Nu fattar jag varför det inte varit ett ramaskri från "anti-Apple-freaksen" nu när Apple tar bort telepluggen. Det har varit tyst som natten...jag tyckte det var skumt...nu fattar jag varför..."Android-lägret" hade redan gjort det.

Ursprungligen av keptang:

Motorola/Lenovo m.fl.
OPPO (världens fjärde största tillverkare) gjorde det redan 2014.

Fler kommer följa, som Apple gjort t.ex.

Ursprungligen av reboot81:

Hoppas innerligt att årets iPhone är de sista med Lightning.

Ursprungligen av The Real Viking:

IPhone 8, får troligen en rejäl ny design både designmässigt, materialval (glas? Som iPhone 4 & 4S) och teknik (TouchID bakas in i skärmen, Amoledskärm, kantikant skärm eller skärmar som viker runt kanten likt vissa Samsungmodeller). Varför inte passa på att ersätta Lightning med USB-C? Något liknande omvälvande teknikskifte väntar jag också på iPad, som också kunde få USB-C.

Jag tror (tyvärr) inte att Apple kommer att ta bort lightning i och med iPhone 8. Att de tar bort 3.5mm-kontakten är ett stort teknikskifte för Apple (som inte var först med det, vilket tidigare har påpekats i tråden). Nu kommer tillverkarna att spotta ut massor av tillbehör som har lightning-kontakt så att det passar med den nya iPhonen som släppts. Därför tror jag inte att Apple tänker kasta om allt igen så snabbt. Nu kommer man att envisas ett tag och hamna lite efter.

...men jag kan ha fel - den som lever får se.

Ursprungligen av Demiurgen:

Aha. Det hade jag ingen aning om. Nu fattar jag varför det inte varit ett ramaskri från "anti-Apple-freaksen" nu när Apple tar bort telepluggen. Det har varit tyst som natten...jag tyckte det var skumt...nu fattar jag varför..."Android-lägret" hade redan gjort det.

Copycat-Apple har satt fart igen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-16 22:41
Ursprungligen av oldpeer:

Hur många hörlurar och annat inom mobiltelefontillbehör har Apples lightning? Inte många, men nu när Apple har valt att slopa 3.5mm-kontakten så kommer det att komma ut högar av hörlurar och tillbehör med den kontakten. Detsamma gäller USB-C. Bara en större och tung tillverkare tar steget fullt ut så kommer också tillbehörstillverkare och annan hårdvara att följa med. Det vi väntar på (om jag har förstått det rätt) är en slutgiltig standard för integrerat ljud, vilket borde komma alldeles snart och är säkert något som Apple också inväntar innan de tar steget fullt ut.

Marknaden är mogen för en ny standard och borttagande av alla gamla kontakter. Och den som sitter med de gamla anslutningarna har möjlighet att använda adapter för att t.ex få USB-C till HDMI.

I sak håller jag, men jag tycker de kan ta det lite lugnare på datorfronten.
Jag vill helst inte ha en drös adaptrar.

Osökt parallell, de som får nya datorer på jobbet får även med en adapter till VGA.

  • Medlem
  • 2016-09-17 06:34
Ursprungligen av kenjon:

Synd bara att det blev Lightning på i-enheterna....

Hade det inte varit för licenspengar så hade det suttit USB typ C där. Är du orolig för att porten skall slitas ut i förtid nu när hörlursuttag och laddning gör att många kommer att använda samma port dubbelt så mycket

  • Medlem
  • 2016-09-17 06:37
Ursprungligen av oldpeer:

Jag tror (tyvärr) inte att Apple kommer att ta bort lightning i och med iPhone 8. Att de tar bort 3.5mm-kontakten är ett stort teknikskifte för Apple (som inte var först med det, vilket tidigare har påpekats i tråden). Nu kommer tillverkarna att spotta ut massor av tillbehör som har lightning-kontakt så att det passar med den nya iPhonen som släppts. Därför tror jag inte att Apple tänker kasta om allt igen så snabbt. Nu kommer man att envisas ett tag och hamna lite efter.

...men jag kan ha fel - den som lever får se.

Copycat-Apple har satt fart igen.

Vi får inte glömma alla licenspengar Apple får för Lightninganslutna tredjeparts hörlurar / produkter

Ursprungligen av Demiurgen:

Vem var det då? Har Samsung redan gjort det? HTC? Vem?

Huaweii var ett märke som var före

De kunde också frågat "Använder du Thunderbolt-porten?"...

Jag misstänker att Apple egentligen vill ta bort Lightning och helt gå över till USB-C...men dom "kan" inte just nu av varumärkesskäl. Troligtvis skulle det skada varumärket nu om dom plötsligt krånglar till det för hundra miljoner människor. Dom tar det pö om pö - denna gång kör dom utrotandet av minitele (tillsammans med andra tillverkare) - detta för att öppningen inte är bra om man vill ha vatten/damm-täta grejer och det är ju dessutom en analog dinosaurier som det var dags att avrätta.
Dom väntar några år...sedan ryker Lightning också. Det som jag tycker är skumt är att dom valde Lightning på nya tangentborden/mössen för Mac. Detta tyder på att Lightning blir kvar längre än vad jag först gissade.
2019 ryker Lightning. That's my guess.

Bevaka tråden