Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nej det är inte bara du - gagat är ett konstigt ord

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples nya Iphone-färg gagatsvart väcker frågetecken hos många, vilket inte minst Google-sökningar på ordet visar.

Läs hela artikeln här

Vad är det för fel på blanksvart eller pianolack/pianoblankt/pianosvart? Eller tror Apple att folk tror att det är en plastig Samsung då?

Eller behåll det engelska namnet. Tidigare hade vi "Space grey". Då kan vi väl ha "Jet black" också.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller behåll det engelska namnet. Tidigare hade vi "Space grey". Då kan vi väl ha "Jet black" också.

Nja, "Space Grey" hette "Rymdgrå" i Sverige.

Ursprungligen av Erik Nyberg:

Nja, "Space Grey" hette "Rymdgrå" i Sverige.

Ok, det var kanske så officiellt. Men hos återförsäljare så pratar man om både space grey, rose gold och gold.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, det var kanske så officiellt. Men hos återförsäljare så pratar man om både space grey, rose gold och gold.

hos premium resellers menar du..?

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2016-09-15 14:44

Bara "becksvart" hade ju varit bättre än Gagatsvart eftersom det i alla fall är en term som används precis som jet black är i engelskan, och det härstammar ju från samma sak (beckkol). Gagatsvart är det ju ingen som säger...

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2016-09-15 14:44
Ursprungligen av gabriela:

hos premium resellers menar du..?

Vilka annars? Apple Store är ju inte återförsäljare, dom säljer ju sina egna produkter.

  • Medlem
  • 2016-09-15 14:52
Ursprungligen av rassej:

Vilka annars? Apple Store är ju inte återförsäljare, dom säljer ju sina egna produkter.

Gabriela skojade nog angående användandet av engelska ord trots att de finns på svenska. Särskilt när man blandar engelska och svenska ord. Exempel:
Jag ska gå till en premium reseller och köpa en rymdgrå Iphone.
Eller:
Jag ska gå till en auktoriserad återförsäljare och köpa en space gray Iphone.
Borde vara det ena eller det andra, alltså:
Jag ska gå till en auktoriserad återförsäljare och köpa en rymdgrå Iphone.
Eller:
Jag ska gå till en premium reseller och köpa en space gray Iphone.
Jag föredrar den på svenska. Som innehåller lånord...
On topic: Becksvart blir utmärkt. Gagat är gaggigt...

Jag gillar gagatsvart!

Ursprungligen av gabriela:

hos premium resellers menar du..?

En snabb titt på Prisjakt, så hittar man engelska färgbenämningar hos Macoteket, Siba, Netonnet, Mediamarkt, Tele2, m.fl.

Senast redigerat 2016-09-15 16:12
Ursprungligen av alix:

Gabriela skojade nog angående användandet av engelska ord trots att de finns på svenska.

Du är spot on! Bra workat!

Citat:

Gagat är gaggigt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-15 21:28
Ursprungligen av Redaktionen:

Kanske tyckte Apples marknadsföringsgrupp att beckkolssvart inte hade samma lockande klang som gagatsvart.
Läs hela artikeln här

Tyska applestore har valt Diamantschwartz och på finska ett ord som direktöversätts till Spegelsvart. Båda dessa förklarar utseendet bättre än becksvart, gagatsvart, kolsvart eller jetblack tycker jag.

  • Medlem
  • 2016-09-15 21:53
Ursprungligen av IngoX:

Tyska applestore har valt Diamantschwartz och på finska ett ord som direktöversätts till Spegelsvart. Båda dessa förklarar utseendet bättre än becksvart, gagatsvart, kolsvart eller jetblack tycker jag.

Varken diamanter eller speglar är väl svarta? Inte normalt, i alla fall. Så att det skulle funka bättre än becksvart håller jag inte med om. Det är ändå ett etablerat ord i svenskan. NE:s ordbok:

iPhone 7 presenterades den 7 september, inte den 9 september som artikeln nämner

Gagatsvart är ett vackert ord och jag tycker om att Apple ger mig tillfälle till att lära mig nya ord.

Och när det gäller svarta diamanter så...

  • Medlem
  • 2016-09-16 06:55

Det ironiska är att både gagat och diamant består av kol och används till smycken. De är ändå väsentligt olika. Att hitta en och annan svart diamant går alldeles utmärkt (sådana kallas enligt NE carbonado, vilket låter som en pastarätt). Det finns alltid några svarta får, eller katt bland hermelinerna, om man så vill.
Trivia: Rubin och safir består båda av korund (kan man då säga korundblå? Eller korundröd? Fniss...)

Senast redigerat 2016-09-16 08:31

Hört i lunchkön: någon snubbe har minsann beställt en i7+ i googlesvart...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2016-09-16 07:27
Ursprungligen av GustafMA:

Hört i lunchkön: någon snubbe har minsann beställt en i7+ i googlesvart...

I just threw up in my mouth a little...

1
Bevaka tråden