Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5:an

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-24 10:54

En liten fråga om utrymmet i G5:an. Har precis beställt en undrar därför hur många hårddiskar man får in egentligen. Kan bara läsa mig till att man får in 2 totalt i G5:an. Stämmer det? finns det inte plats för fler i datorn? Går det inte med extra pci kort eller nåt?

Jag har nämligen extra diskar i dom burkar som jag har nu som jag skulle vilja ha över sedan.

Martin

  • Medlem
  • 2003-08-24 11:06

G5:an har S-ATA anslutning som inte kan hantera äldre diskar men ett PCI kort fungerar även fast det bara finns två hårddiskplatser i lådan. De två hårddiskplatserna ser du längst upp i högra hörnet. På nivån under finns PCI platserna och bakom dessa verkar det finnas ett utrymme som skulle kunna anpassas för en eller två diskar om man vill. Annars så blir det att sätta de gamla diskarna i Firewire lådor och koppla in externt.

So why is Serial ATA so hot?
a) When faster drives are made, it has the theoretical bandwidth of 150MB/sec.
b) Bus master operation requires less CPU attention during transfers between the PCI Bus and system memory.
b) It uses thinner cabling (looks like a firewire cable that was run over by a steam roller). They potentially improve air flow and simplify installation.
c) With the right controller and adaptor/casing, you can run SATA drives externally and "hot swap" them.

Any down side?
Yes. You can only connect one drive per channel. You're allowed two drives per channel with conventional ATA and "lotza" drives per channel on FireWire 800.

Don't toss your Parallel ATA drives yet.
Wiebetech has already announced a SATA dock that lets you use conventional ATA drives as SATA drives externally. I found a few companies already offering IDE to SATA converters that should allow you to use your existing IDE/ATA drives with a SATA controller. Addonics makes a good one. Stay tuned, because I know a company working on a variation that will convert your internal ATA drives to Serial ATA.

1
Bevaka tråden