Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av hårddisk iMac G3.

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla kloka

Jag skulle vilja veta hur jag går till väga för att byta hårddisk i min iMac G3 Indigo. Är det svårt, hur mycket måste rivas?

Den som sitter i nu låter nämligen som en sågklinga och sjunger nog på sista versen!

Jonas

Kolla här så ser du hur grejerna sitter.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-21 12:50

Du måste skruva loss underdelen som sitter med 4 st skruv. 2 av dem sitter under luckan för VGA-kontakten. Ta bort hela underdelen.

Sedan måste du lossa ytterligare 6 st skruvar som håller gallret över moderkortet. Använd pincett för att hålla i skruvarna, så att du inte tappar ner dem i datorns inre.

När moderkortet är frilagt så kan du lossa två skruvar som håller hårddisken. Lossa IDE-kabeln och strömkabeln och ta ut hårddisken. Sätt i den nya hårddisken som skall vara byglad Master. (Normalt är den det från fabrik om du har köpt en ny)

Montera sedan tillbaka allt i omvänd ordning.

Klart!

Tips: Passa på att byta PRAM-batteri (3,6 v)samtidigt. Annars vill inte datorn gå i vila per automatik den dagen batteriet är slut.

Senast redigerat 2003-08-21 14:05

Låter inte särskilt besvärligt, tack så mycket för en utmärkt redogörelse, och tack för tipset om manualen. Den ska jag spara ner för framtida behov.

Jonas

Satt precis och skruvade isär min iMac DV för att sätta in en Barracuda 7200.7 80 Gb som jag har haft liggande. Gick väldigt smidigt att byta förutom lite pillande med alla små skruvar man inte får tappa. Startade upp med Mac OS X CDn men datorn hittar inte min nya hårddisk. Har den byglad som master.
Är det något mer man måste göra eller är det så att inte en Ultra ATA fungerar i en iMac med ATA?

/fredrik

En 7200-rpm blir klart varmare än originaldisken. Eftersom datorn saknar fläkt är det risk att den bränns sönder snabbare.

Jag hade inte vågat installera en sådan disk i en iMac såvida jag inte bygger om den med fläktar och liknande för att fixa den kylning som Apples konstruktörer ignorerade.

Problemet med iMacens värme är lödningar etc mjuknar vilket till slut leder till att datorn lämnar in. Den känsligaste komponenten - som är en anledning till att jag skulle bränna alla iMac CRT utan fläkt på bål är "analogkortet" eller Power/analogue board. Det kontrollerar strömförsörjning och bildskärm och är en komponent som normalt sett brukar brännas sönder efter två-tre år. Två iMacar i min närhet har båda avlidit på det viset, den ena är en DV SE från 1999, den andra var en DV+ från 2000.

Problemet med analogkortet är de djävulska kostnaderna ett byte kostar. 4-5000 kronor. Det riktigt vidriga är att om lilla analogkortet byts är risken stor för nytt haveri efter några månader. På vilken komponent? Analogkortet, alltid lilla analogkortet!:mad:

iMac DV SEn som dog var inne för byte av analogkort (min vän fick ut det på sin försäkring) men sedan höll den i fyra månader ungefär - och så var det dags igen. 4-5000 kronor tack. I ren reparationskostnad skulle datoreländet kostat 10000 kronor på fyra månader. Jag kallar det ekonomisk ruin.

Har inte behövt (peppar peppar) lägga ut en krona på mina Quadror från 1993 eller min 8500/120 för att reparera hårdvarufel.

Jag skulle således om jag hade en tre år gammal iMac CRT lägga ner planerna på HD-byte och istället köpa en Power Mac. Vilken Power Mac som helst är bättre och pålitligare. Jag anförtror mig hellre åt en 8100/110 med G4-kort än en iMac CRT som väntar på att få belasta reparationskontot med lilla analogkortet.:mad:

Du kommer garanterat att döda iMacen snabbare om du ökar driftstemperaturen i den genom att installera en 7200-rpmsdisk såvida du inte förbättrar kylningen.

Jag har 120 Gb i min iMac. Hoppas den inte blir varm. Tystare är den utan vidare. Men hur ska jag veta om den håller på att bli för varm?

En varning när man öppnar en iMac: det är lätt att bryta plasttungorna i framkanten. För mej bröts båda två med ett pang, och då satt jag och försökte följa Apples egna instruktioner. Dåligt! Jag vet inte vad jag gjorde för fel, men ni kan ju ta varning och vara försiktigare på nåt sätt.

Ett enda problem har jag efter bytet: Netscape 6 (OS9) tappade alla inställningar, alla bookmarks, rubbet! Vad är det som inte blev kopierat? Jag har länge känt att Netscape inte förlorade webläsarloppet bara på monopolism utan också på att det är ett förbaskat sunkigt program. Det är svårt att stå emot när det verkligen är så uppenbart dåligt. Nu verkar det alltså som om det inte ens kan läsa sina inställningar om man flyttat dem till en annan disk!Någon som känner igen problemet?

Ett program till klarade inte flytten: ICQ. Det fick jag installera om. Alla andra gör rätt (Photoshop, Pagemaker, Acrobat, Home Page mm och hundra små hjälpprogram av olika slag).

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-23 21:25

Märk väl att max HD är 137GB i iMac!

Jag har en 7200 varvare i min iMac och mitt analog kort brann åt skogen när orginal HD satt fortfarande var aktiv. Så jag vet inte om det hänger ihop med just 7200 varvare.

Däremot steg tempraturen när jag bytte till en 7200 varvare. Löste det genom att ta bort metall gallret och då skönk tempraturen med 5 grader.

Metallgallret? Borde inte ett sånt leda bort värme?

Kanske man skulle byta till en 5400-varvare för säkerhets skull, men är det säkert att det är svalare egentligen?

Lilla analogkortet dör oavsett hårddisk, men en mer värmekrävande disk snabbar på förloppet (om det inte redan dött).

Generellt är datorn så katastrofalt byggd att det är bättre att bygga in fläktar i den för att förbättra kylningen i samband med HD-byte. Alternativt köpa en Power Mac.

iMacen blir alldeles för varm under drift. Det leder till problem med driftsäkerheten och det blir inte bättre av att lilla analogkortet kostar 4-5000 kronor att byta.:mad:

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-24 10:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 10:47

Uppgradering av G3 iMac, några ytterligare länkar:

Mest om de första modellerna (revA och rev B)

http://www.theimac.com/upgrade.shtml

http://www.theimac.com/drive_steps.html


Senare modeller (bättre bilder):

http://www.macworld.com/2001/10/bc/howtoimac/

OBS! I denna artikel kommer tray-loading först, och slot-loading längre ner i artikeln.

Lycka till/thomas

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
[B]Metallgallret? Borde inte ett sånt leda bort värme?

Tror att det snarare värmer gallret som i sin tur håller kvar värmen och hettar upp allt annat. Har en stor takfläkt som går så jag får dubbelkylning

Hur vanligt är felet med analogkortet egentligen? I detta forum låter det som att det är oundvikligt, dvs att det inträffar förr eller senare. Men läser jag annonser finns det många gamla iMacar till salu, t ex blueberry 233/333 vilken har rätt många år på nacken idag. Jag utgår ifrån att dessa fortfarande fungerar.

Jonas

Med tanke på alla rapporter är det här med analogkortet något som beror på ett konstruktionsfel. Det är därmed ingen fråga om utan när det avlider.

Jag hade inte tagit i en iMac med tång ens, hellre en Power Mac 8100 med G3/G4-kort för min del. Den brinner inte upp.:D

En två-tre-fyra år gammal iMac befinner sig i farozonen för analogkortshaveri. Min kompis köpte en iMac och den dog efter 24 timmar. Gissa vilken komponent?:mad:

Sedan förstår jag inte varför man ens är sugen på något så misslyckat som en iMac. Jag har varit emot den hela tiden av misstanke mot konstruktionen och nu när analogkorten börjat avlida har jag avskrivit den totalt.

Hur iMac TFT fungerar i längden vet jag inte, men förhoppningsvis håller den bättre eftersom den förefaller vara betydligt bättre konstruerad.

Hade iMac CRT haft ett vettigt kylsystem och särskild kylning för analogkortet som håller det svalt skulle maskinen sannolikt hålla lika bra som en Power Mac. Men jag hade ö.h.t byggt om iMacen totalt ifråga om kylningen om jag köpt en som fortfarande fungerar. Analogkortet brinner upp p.g.a gradvis överhettning vilket smälter ner det.

Ett exempel på den ohälsosamma iMac-värmen är att en DVD som varit inne i maskinen i tio minuter är väldigt varm medan skivan är svagt ljummen efter två timmar i DVD-spelaren.

Det där med fläktlöshet i en dator med en relativt stor CRT-skärm är inget annat än idioti. Tur att inte flygplanstillverkare köpts upp av Apple och testat det med avionikutrustningen. Det hade blivit effektfullt.:D Tänk er bara, sex CRT-skärmar på panelen och så ingen ordentlig kylning.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 18:43

Hallå!

Här sitter jag med en 120 gigs seagate barracuda 7200 och en iMac g3500 med en högljudd hårddisk i.

Jag har hört att de nyare diskarna är svalare än de som sitter internt, även om dom är 7200. Det beskedet fick jag när jag ringde till Dataservice i Norrköping som är auktoriserad mac-återförsäljare.

Vet ni om det finns något sätt att mäta temperaturen inuti datorn? På det sättet skulle jag kunna kolla före/efter och se om det är någon fara.

Kan ni verifiera eller motsäga påståendet att nya diskar är svalare?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 20:02

Jag har tänkt att köpa en Seagate 120 gig 7200 rpm. Problemet att det intte finns med 5400 rpm... Och jag vill ha en Seagate eftersom jag vill ha så tyst som möjligt. Är det någon som sagt kan verifiera att 7200 rpm är för snabbt/varmt? Kan det klara att stå på i två dagar?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 20:17

Jag ringde som sagt till Dataservice i Norrköping. Dom ringde till Hitatchi som tillverkar hårddiskar. Dom lämnade uppgiften att det gick bra med 7200.

Jag har också en kompis som har satt in en 7200, och den har inte gått sönder (än i alla fall )

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 20:32

Hur länge har kompisen haft den installerad?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 20:35

Ett halvår typ.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-08 20:38

Testa om ThermographX fuknkar med din G3:
http://www.macupdate.com/info.php/id/13019

Jag tror inte det bör vara några problem med 7200, även föregånde serie Barracuda V snurrade med 7200 rpm om jag minns rätt. Läs andras erfarenheter här:
http://www.xlr8yourmac.com/

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 21:27

Om inte ovanstående program fungerar i iMacen pga. avsaknad av tempsensor vid fläkt/CPU är ju den tryggaste lösningen trots allt en digital termometer.

Det finns många sätt att mäta på, vissa mer rafinerade än andra. Bäst är väl om ni kan komma åt och placera en digitaltermometers sensor inuti maskinen och få ut kabeln på något smidigt vis när ni stängt den (enklare med en PowerMac än iMac). En nödlösning är annars att noggrannt mäta upp temperaturen på utblåsluften från maskinen och försöka tolka värmeutvecklingen i maskinen utifrån den.

Det går bra om man mäter noggrant på samma ställe, samt refererar till rumstemperatur osv. Och naturligtvis även påfrestar datorn (CPUn) på samma vis vid de olika mättillfällena.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 21:31

Programmet funkar fint. Just nu snittar jag på 118 Fahrenheit.... Vet inte hur mycket man kan lita på dom siffrorna. Jag borde i alla fall få ett annat värde när jag sätter i den nya HD:n.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 21:39

Härligt. I inställningarna kan du välja grader celsius om du vill. Sedan bör du kunna få en översikt över temperaturgivare. Förmodligen har du bara en, och då sitter den troligtvis på själva CPUn. I G5:an finns det ju tex. lite fler (7st), vilket rör till det en del då de har kryptiska namn osv.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 22:06

Jag vet inte om jag vågar chansa på en 7200. Jag skulle inte ha råd att lägga att byta ut det där kortet för 4000 kr. Men åt andra sidan så hittar jag inte någon 5400 disk. Jag vill inte köpa över nätet pg av jag inte orkar (:. Jag vill helst ha en Seagate eftesom dem låter minst men jag har som sagt inte hittat någon alls som går på 5400.Maxtor blir det inte iaf, har hört dåliga saker om dem. Det skulle ju kunna gå om man hade en mätare och när det var väldigt varmt att man stänga av datorn eller la lite isbitar i bärhandtaget :D.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 22:12

Thermograph X fungerar ju utmärkt enligt svanerik. Förutsatt att ni har samma revision.

Utifrån egna erfarenheter vill jag även påstå att en Seagate Barracuda 7200 rpm disk ej blir lika varm som äldre 5400 rpm diskar.

Det finns för övrigt en hårddisk i Barrracuda-serien på 5400rpm. Det är dock en 40GB disk. Kostar ca. 600kr inkl. moms.

Utöver den disken är det bara några av Samsungs modeller som arbetar i 5400rpm. Ifa. om man undersöker de flesta återförsäljares sortiment. Om inte någon sitter på någon utgången disk i lager förstås.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 22:45

mm jag tycker att 40 gig är lite för lite. Jag måste någ ha 80 gig åtminstonde. Jag ska rädda en extern FW hd som krashade pga av Panther. Så nu måste jag lägga filerna någonstans så jag måste ha lite utrymme..

Tror att det där med att analogkortet skulle gå åt skogen är lite si och så. När de byte mitt så frågade jag servicegubben på Dataservice och han berättade att det var både gamla och nya iMac:ar som råkade ut för det och att det var ganska så vanligt (alltså DV varianten). Min 7200 varvare har suttit i sen augusti för då la den av och inte iMacen

Jag hade tur för det var en IBM med tre års garanti och den hade suttit i ca 2 år. Fick en ny från dustin utan problem. Som sagt, min går utan metallgallret och den är lite kallare. Funderar på att slänga in en 120GB innan min son får den för snart är det dags för en ny Mac. Dessutom så sitter det 640MB Ram i och det har gjort att OS X har rullat helt ok! Sen är alla USB portar plus en 4-portars hubb och Firewire upptagna med diverse saker som en bl a skrivare, palm, trådlös trackball, Blåtand adapter, iSub, joypad, brännare och pocket HD. Åndå så fungerar det utan problem!

Är jäkligt imponerad faktiskt!

Bevaka tråden