Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google släpper Android 7.0 Nougat

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2016-09-11 21:48
Ursprungligen av PaO:

Då iCloud Drive bara har max 2TB så räcker inte det till ändå. IOS är bäst Android med Touchwiz är sämst

Du förstår helt klart inte hur backup mot iCloud fungerar...ridå.

  • Medlem
  • 2016-09-11 21:58
Ursprungligen av Hffre:

Du förstår helt klart inte hur backup mot iCloud fungerar...ridå.

Jag önskar centrallagring av all min data
Åtkomst överallt
Önskar ingen uppdelad lagring då kunde jag använt mig av Dropbox eller Google Drive eller Google Foto
Jag fullkomligt gillar Android Samsung och Touchwiz

Hjälpte svärfar fixa iordning hans nya iPhone gisses vad många inloggningar och konto även för gratisappar. Samma dag hjälpte jag min fru med hennes S7 wow vilken skillnad

Men hey that me

Ursprungligen av alix:

Jag studsade till när jag såg det där! Detta eftersom jag har en Android med i det närmaste vaniljutförande och där kan man just bara ställa in att det ska vibrera vid samtal. Alla andra vibrationer får man styra via apparna, vilket inte i sig direkt har med Android att göra (annat än att systemet tillåter det). Däremot kan man i iOS ställa in alla möjliga vibrationer, dels finns det flera förval, dels kan man designa egna, vad gäller en lång rad inbyggda funktioner (där räknas också Twitter och Facebook!). Se dumpar.

https://snag.gy/upvKxV.jpg

Sedär ännu krångligare alltså. Fantastiskt. Hur menar du att det INTE har med Android att göra? Eller du menar att eftersom Android som system struntar i att låta sina användare enhetligt specificera att man vill att det ska vibrera varje gång något händer så är det inte en funktion i systemet? Vilket nonsens.

Sedan vet jag inte varför du visar vibreringsmönster? Hur är det relevant? Det som är relevant är den bilden jag bifogar. Något annat är valbara alternativ good-to-have. Inte ett tvång som det är på Android. Om du ska studsa till och hoppa in i en diskussion kanske du ska göra det med rätt infallsvinkel och inte bara kasta in irrelevanta ojämförbara skärmdumpar.

  • Medlem
  • 2016-09-11 23:38
Ursprungligen av grenhall:

Sedär ännu krångligare alltså. Fantastiskt. Hur menar du att det INTE har med Android att göra? Eller du menar att eftersom Android som system struntar i att låta sina användare enhetligt specificera att man vill att det ska vibrera varje gång något händer så är det inte en funktion i systemet? Vilket nonsens.

Sedan vet jag inte varför du visar vibreringsmönster? Hur är det relevant? Det som är relevant är den bilden jag bifogar. Något annat är valbara alternativ good-to-have. Inte ett tvång som det är på Android. Om du ska studsa till och hoppa in i en diskussion kanske du ska göra det med rätt infallsvinkel och inte bara kasta in irrelevanta ojämförbara skärmdumpar.

Ditt svar här ovan är fullständigt obegripligt eftersom du inte verkar inse vidden av det jag citerade av vad du skrev. Men det gör inget, ha det så bra.

  • Medlem
  • 2016-09-12 06:03
Ursprungligen av grenhall:

Sedär ännu krångligare alltså. Fantastiskt. Hur menar du att det INTE har med Android att göra? Eller du menar att eftersom Android som system struntar i att låta sina användare enhetligt specificera att man vill att det ska vibrera varje gång något händer så är det inte en funktion i systemet? Vilket nonsens.

Sedan vet jag inte varför du visar vibreringsmönster? Hur är det relevant? Det som är relevant är den bilden jag bifogar. Något annat är valbara alternativ good-to-have. Inte ett tvång som det är på Android. Om du ska studsa till och hoppa in i en diskussion kanske du ska göra det med rätt infallsvinkel och inte bara kasta in irrelevanta ojämförbara skärmdumpar.

En fråga
Finns där någon inställning på IOS som är lik stör ej som jag har på mina Samsung
Tex att man kan endast låta favoriter komma igenom
Den funktionen använder jag ofta på möten

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-12 06:10
Ursprungligen av PaO:

En fråga
Finns där någon inställning på IOS som är lik stör ej som jag har på mina Samsung
Tex att man kan endast låta favoriter komma igenom
Den funktionen använder jag ofta på möten

Ja, det finns en liknande inställning. På iOS heter den ... Stör ej!

Ursprungligen av grenhall:

Oj vilket långt inlägg bara för att svara att du anser Android vara bättre än iOS och att Apple ska skämmas som låser in oss användare.

Apples operativsystem är mer intuitivt än Android och framför allt i Samsungs tappning. Kom in i 2000-talet nu. Vissa människor tycker kanske det är världens roligaste pryl att ställa in vibration i varje SMS-app de har på telefonen men personligen, och många med mig tycker det är väldigt skönt att gå in i inställningar, ljud och sedan dra en slider från höger till vänster för att aktivera vibration.

Du kan inte jämföra Android med iOS. Det är helt felaktigt men du är inte den första som gör det.

Android som grundsystem är möjligtvis världsledande men det är ju inte det folk använder. Folk använder Samsungs "Tizen-inspirerade"-variant eller något annat trams. Skulle tro att de som faktiskt använder vanilla Android är typ mindre än Symbian-användarna idag. Kom nu inte dragandes med "Android är Android" för det är bara inte sant. Android är möjligtvis lika uruselt rent minnesmässigt men det är långtifrån alla som har det lite mer enkla utseendet vanilla Android har med Material.

Nej AppStore är en dålig idé. Det är bevisat.

Gällande appar till Mac på AppStore och bara där. Tja ingen dum idé alls faktiskt.

Som alix redan verkar ha konstaterat så har du fel avseende inställning av vibrationer i android. Ja, Google erbjuder möjligheten för mjukvaruutvecklare att lägga in fler funktioner genom sina program för att utöka funktionaliteten för vibrationer. Men den användare som inte tar den möjligheten kan lika enkelt ställa in det på ett och samma ställe och få samma basfunktionalitet som med iOS. Varför tycker du att det är skadligt att erbjuda användare alternativ utöver basfunktionalitet?

Vadå "Android som grundsystem är möjligtvis världsledande men det är ju inte det folk använder"? Cirka 66 % av användarna av smartphones (och tablets) använder android idag. Det spelar ingen roll om det är ett tizen-inspirerat gränssnitt eller inte. Grundsystemet är detsamma, och det är också styrkan. Det vill säga att "Be together, not the same" är en träffande slogan. Sedan hur många som använder Vanilla-versionen är helt irrelevant.

App Store är en dålig idé ur den aspekten att det sätter upp hinder för fri utveckling, och låter ett enormt företag diktera villkoren för vilka program som användarna ska ha tillgång till. Hur kan man över huvud taget försvara ett sådant tilltag? Och att du dessutom öppnar för att välkomna ett sådant hyss till macOS säger ju bara hur oerhört verklighetsfrånvänd du är.

Senast redigerat 2016-09-12 09:19
Ursprungligen av oldpeer:

Som alix redan verkar ha konstaterat så har du fel avseende inställning av vibrationer i android. Ja, Google erbjuder möjligheten för mjukvaruutvecklare att lägga in fler funktioner genom sina program för att utöka funktionaliteten för vibrationer. Men den användare som inte tar den möjligheten kan lika enkelt ställa in det på ett och samma ställe och få samma basfunktionalitet som med iOS. Varför tycker du att det är skadligt att erbjuda användare alternativ utöver basfunktionalitet?

Vadå "Android som grundsystem är möjligtvis världsledande men det är ju inte det folk använder"? Cirka 66 % av användarna av smartphones (och tablets) använder android idag. Det spelar ingen roll om det är ett tizen-inspirerat gränssnitt eller inte. Grundsystemet är detsamma, och det är också styrkan. Det vill säga att "Be together, not the same" är en träffande slogan. Sedan hur många som använder Vanilla-versionen är helt irrelevant.

App Store är en dålig idé ur den aspekten att det sätter upp hinder för fri utveckling, och låter ett enormt företag diktera villkoren för vilka program som användarna ska ha tillgång till. Hur kan man över huvud taget försvara ett sådant tilltag? Och att du dessutom öppnar för att välkomna ett sådant hyss till macOS säger ju bara hur oerhört verklighetsfrånvänd du är.

Ja, det kom ju verkligen från rätt användare.

Fel och fel det är uppenbarligen ännu sämre nu än tidigare.

Hur menar du att man kan ställa in det på ett enkelt sätt?

Ahh du förstår alltså inte skillnaden på det man ser och det man inte ser. Låt mig förklara. Ios är detsamma var du än använder det. Android är inte detsamma. Så i praktiken skulle man kunna säga att du kan inte hjälpa en Xiaomi-användare ställa in ljusstyrkan för det behöver inte finnas på samma ställe som i din Samsung-enhet. Förstår du nu?

Det är verkligen inte irrelevant. Vanilla Android är Android. Punkt. Det Samsung och de andra tillverkarna håller på med är bara massförstörelse. Jag menar inte på något vis att iOS är större för det är det inte. Det är mycket mycket bättre men inte större.

Använder du MacOS?

Ursprungligen av grenhall:

Fel och fel det är uppenbarligen ännu sämre nu än tidigare.

Hur menar du att man kan ställa in det på ett enkelt sätt?

Ahh du förstår alltså inte skillnaden på det man ser och det man inte ser. Låt mig förklara. Ios är detsamma var du än använder det. Android är inte detsamma. Så i praktiken skulle man kunna säga att du kan inte hjälpa en Xiaomi-användare ställa in ljusstyrkan för det behöver inte finnas på samma ställe som i din Samsung-enhet. Förstår du nu?

Det är verkligen inte irrelevant. Vanilla Android är Android. Punkt. Det Samsung och de andra tillverkarna håller på med är bara massförstörelse. Jag menar inte på något vis att iOS är större för det är det inte. Det är mycket mycket bättre men inte större.

Använder du MacOS?

Vad är det sämre (eller skadligt) att erbjuda användarna alternativ vid sidan om grundfunktionaliteten? Du besvarar inte frågan.

Ditt problem är att du inte gör skillnad på nivåerna i ett system. Android är android. Det går inte att diskutera (förutom då för dig som försöker hitta alla möjliga sätt att gå emot). Ovanpå det har du olika grafiska gränssnitt från tillverkarna och dess fungerar olika i varierande grad, ja. Och det är helt okej. Varför ska alla vara exakt likadana? Att ge möjligheten att förändra, men ändå använda samma grundsystem, driver innovationen framåt och skapar större förutsättningar för nya spännande lösningar. Att en Xiaomi-användare inte alltid kan ta hjälpa av en som använder sig av Samsungs produkter (trots att de kör samma grundsystem) är inte nödvändigtvis ett problem även om du gärna försöker hitta alla möjliga sätt för att det ska vara ett problem.

Så jo, jag tänker gå tillbaka här och säga att Android är Android.

Jag använder inte längre macOS eftersom det inte finns några moderna Macbooks att köpa efter att jag sålde min befintliga. Skulle Apple få för sig att stoppa all mjukvara som inte kommer via App Store så skulle jag aldrig mer köpa en Mac.

Ursprungligen av oldpeer:

Vad är det sämre (eller skadligt) att erbjuda användarna alternativ vid sidan om grundfunktionaliteten? Du besvarar inte frågan.

Ditt problem är att du inte gör skillnad på nivåerna i ett system. Android är android. Det går inte att diskutera (förutom då för dig som försöker hitta alla möjliga sätt att gå emot). Ovanpå det har du olika grafiska gränssnitt från tillverkarna och dess fungerar olika i varierande grad, ja. Och det är helt okej. Varför ska alla vara exakt likadana? Att ge möjligheten att förändra, men ändå använda samma grundsystem, driver innovationen framåt och skapar större förutsättningar för nya spännande lösningar. Att en Xiaomi-användare inte alltid kan ta hjälpa av en som använder sig av Samsungs produkter (trots att de kör samma grundsystem) är inte nödvändigtvis ett problem även om du gärna försöker hitta alla möjliga sätt för att det ska vara ett problem.

Så jo, jag tänker gå tillbaka här och säga att Android är Android.

Jag använder inte längre macOS eftersom det inte finns några moderna Macbooks att köpa efter att jag sålde min befintliga. Skulle Apple få för sig att stoppa all mjukvara som inte kommer via App Store så skulle jag aldrig mer köpa en Mac.

Det sämre i sammanhanget är att det är krångligt med Android. Du försöker påstå att det inte är det. Remember?

Vad är det för fantastiska innovationer du menar har kommit genom att separera Androids olika UI? Jag hör och ser bara folk som köper Android men inte begriper sig på ens en tiondel av allt de måste ställa in. Jag ser allt som går emot användarvänlighet som ett problem. När man delar upp ett operativsystem så till den mildra grad att användare av till synes "samma" system inte kan hjälpa varandra, ja då har man kommit långt i det innovativa...

Använder du några av Apples produkter eller du hänger bara kvar här för att framföra synpunkter om något som ingen Apple-anhängare bryr sig om?

Ursprungligen av grenhall:

Det sämre i sammanhanget är att det är krångligt med Android. Du försöker påstå att det inte är det. Remember?

Vad är det för fantastiska innovationer du menar har kommit genom att separera Androids olika UI? Jag hör och ser bara folk som köper Android men inte begriper sig på ens en tiondel av allt de måste ställa in. Jag ser allt som går emot användarvänlighet som ett problem. När man delar upp ett operativsystem så till den mildra grad att användare av till synes "samma" system inte kan hjälpa varandra, ja då har man kommit långt i det innovativa...

Använder du några av Apples produkter eller du hänger bara kvar här för att framföra synpunkter om något som ingen Apple-anhängare bryr sig om?

Och det krångliga är då förstås att det erbjuder alternativ som finns där om användaren vill använda dem.

Är det viktigt att äga minst en Apple-produkt för att ha en åsikt? Och är det ett krav för att yttra sig på 99mac nu mer?

Jag har en iPhone.

Ursprungligen av oldpeer:

Och det krångliga är då förstås att det erbjuder alternativ som finns där om användaren vill använda dem.

Är det viktigt att äga minst en Apple-produkt för att ha en åsikt? Och är det ett krav för att yttra sig på 99mac nu mer?

Jag har en iPhone.

Nej det krångliga är att dessa alternativ inte synliggörs så användare utan djupare kunskap i operativsystemet inte förstår var man hittar dessa inställningar. För dig är det kanske helt logiskt att inställningar för samtal i inställningar men inställningar för sms finns inte där utan det får man gå in i inställningar för appen för att hitta. Istället för att det finns en generell inställning och sedan kan man stänga av vibration för sms i just sms-appen. Hade varit mycket mer logiskt för 99% av alla användare.

Du får ha hur mycket åsikter som helst om Android på http://www.swedroid.se. Här diskuterar vi Apple och Apple-produkter.

Citat från Om 99Mac:

Citat:

99mac grundades 2001 och har sedan hösten 2012 en redaktion på plats i Stockholm. Vi satsar på att bli Sveriges största mötesplats för Appleentusiaster. Vi publicerar nyheter, tester, reportage, guider och mycket annat intressant material dagligen. Våra medlemmar närmar sig 100 000 personer och de har sedan starten producerat över 1,8 miljoner inlägg i vårt populära diskussionsforum.

Ursprungligen av grenhall:

Nej det krångliga är att dessa alternativ inte synliggörs så användare utan djupare kunskap i operativsystemet inte förstår var man hittar dessa inställningar. För dig är det kanske helt logiskt att inställningar för samtal i inställningar men inställningar för sms finns inte där utan det får man gå in i inställningar för appen för att hitta. Istället för att det finns en generell inställning och sedan kan man stänga av vibration för sms i just sms-appen. Hade varit mycket mer logiskt för 99% av alla användare.

Du får ha hur mycket åsikter som helst om Android på http://www.swedroid.se. Här diskuterar vi Apple och Apple-produkter.

Citat från Om 99Mac:

Användare utan djupare kunskap behöver i regel inte hitta dessa funktioner eftersom de fortfarande kan göra tillräckligt bra grundinställningar i operativsystemets standardinställningar. T.ex att välja eller välja bort vibration som tagits som exempel.

Vi diskuterar Apple och Apple-produkter. Skillnaden är att du helst vill kväva kritik och låtsas som att allt Apple gör är fantastiskt. Och notera så klart som övriga skribenter påtalar att redaktionen har lagt upp en artikel OM android på 99mac.

Senast redigerat 2016-09-12 13:28
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-12 13:11
Ursprungligen av grenhall:

Du får ha hur mycket åsikter som helst om Android på http://www.swedroid.se. Här diskuterar vi Apple och Apple-produkter.

Men 99mac-redaktionen har här valt att skriva en nyhet om android. Du behöver inte läsa i kommentarstrådar till nyheter du inte är intresserad av. Än mindre kommentera om du bara är ute efter att underhålla ett plattformskrig, det är oerhört tröttsamt.

Jag har ingen android-enhet, har aldrig använt en, men tycker ändå att det är intressant att hålla mig minimalt uppdaterad om vad som händer. @PaO brukar ge insiktsfulla informativa inlägg, tack!

  • Medlem
  • 2016-09-12 13:17
Ursprungligen av grenhall:

... Du får ha hur mycket åsikter som helst om Android på http://www.swedroid.se. Här diskuterar vi Apple och Apple-produkter.

Citat från Om 99Mac ...

Är du medveten om att du skriver i en tråd som har lagts upp av redaktionen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-12 13:48

@IngoX @alix

Det är väl absolut besynnerligt att @oldpeer ständigt talar ner iOS och macOS men tvärt om vad det gäller Android och Samsung. Allt detta i ett forum som är "Sveriges största mötesplats för Appleentusiaster".

En observation.

Ursprungligen av oldpeer:

Användare utan djupare kunskap behöver i regel inte hitta dessa funktioner eftersom de fortfarande kan göra tillräckligt bra grundinställningar i operativsystemets standardinställningar. T.ex att välja eller välja bort vibration som tagits som exempel.

Vi diskuterar Apple och Apple-produkter. Skillnaden är att du helst vill kväva kritik och låtsas som att allt Apple gör är fantastiskt. Och notera så klart som övriga skribenter påtalar att redaktionen har lagt upp en artikel OM android på 99mac.

Men det är ju just det man inte kan göra! Vad är det du inte förstår?

Där har du fel. Jag låtsas inte att allt Apple gör är fantastiskt för det behöver jag inte. Så bara för att en sida lägger upp en artikel om ett annat operativsystem så ska Droidboisen flockas? Kanske får be Ida och Jakob att inte skriva om Android här om det påverkar er så ni måste skriva av er.

Ursprungligen av IngoX:

Men 99mac-redaktionen har här valt att skriva en nyhet om android. Du behöver inte läsa i kommentarstrådar till nyheter du inte är intresserad av. Än mindre kommentera om du bara är ute efter att underhålla ett plattformskrig, det är oerhört tröttsamt.

Jag har ingen android-enhet, har aldrig använt en, men tycker ändå att det är intressant att hålla mig minimalt uppdaterad om vad som händer. @PaO brukar ge insiktsfulla informativa inlägg, tack!

Seriöst?

Ursprungligen av alix:

Är du medveten om att du skriver i en tråd som har lagts upp av redaktionen?

Nej helt omedveten men ett stort tack för att du informerar mig om det. Jag ska genast anteckna detta!

  • Medlem
  • 2016-09-12 14:32
Ursprungligen av oldpeer:

... Apples system är i grunden bra, men begränsningarna måste diskuteras ...

Ursprungligen av zinned:

@IngoX @alix

Det är väl absolut besynnerligt att @oldpeer ständigt talar ner iOS och macOS men tvärt om vad det gäller Android och Samsung. Allt detta i ett forum som är "Sveriges största mötesplats för Appleentusiaster".

En observation.

En observation som inte stämmer. Redan i denna tråd, se ovan, kan man se att oldpeer skriver att Apples system i grunden är bra. Problemet, för en del, är mer att oldpeer kritiserar det oldpeer inte gillar med Apples system. Så till den grad att oldpeer anmodas sluta göra det. Jag har främst, av kostnadsskäl i grunden, varit en Androidanvändare sedan 2011. Nu har jag fått en avlagd Iphone och har de senaste dagarna satt mig in i hur Ios fungerar. Jag ser för- och nackdelar med båda. Beroende på vem man är och vad man vill, eller inte vill, så passar det ena bättre än det andra. Jag kan inte påstå att något av dem är "bäst". Jag är rätt neutral. De olika systemen Android och Ios är därtill objektivt sett ganska snarlika varandra, även om jag kan förstå att man vill framhäva skillnaderna. Den största nackdelen med Android för min del är att den i ökande grad bara återfinns på gigantiska mobiler, och de växer hela tiden. Därför är jag himla glad för den Iphone 5s jag har fått. Den är lagom stor enligt min smak. Jag har väldigt stora händer, så det handlar inte om det. Det är det att jag på välkänt gubbmanér vill kunna ha mobilen i byxfickan...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-12 14:36
Ursprungligen av alix:

Det är det att jag på välkänt gubbmanér vill kunna ha mobilen i byxfickan...

Exakt, samma här

Just därför går min gräns vid vanliga iPhone X 4,7", den är precis så den ryms i den normala byxfickan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-12 14:49
Ursprungligen av zinned:

@IngoX @alix

Det är väl absolut besynnerligt att @oldpeer ständigt talar ner iOS och macOS men tvärt om vad det gäller Android och Samsung. Allt detta i ett forum som är "Sveriges största mötesplats för Appleentusiaster".

En observation.

Varför ska jag kommentera beteendet hos en användare jag inte svarat eller nämnt? (eftersom du pingar mig tolkar jag ditt inlägg som en fråga till mig) Om du tycker någon t.ex trollar, anmäl då den användaren.

För att ändå kommentera din "observation", så observerar jag att denna tråd innehåller intressanta diskussioner och synpunkter. Men tyvärr har debattörerna på båda sidor svårt att acceptera att man kan tycka olika om vad som är rätt och fel och en tro att man på ett forum kan få den andre att ändra uppfattning. Det kan man inte!

Ursprungligen av grenhall:

Seriöst?

Ja. Jag läser gärna om de 1% som inte är mac här på 99mac. Det var därför jag valde detta forum en gång i tiden, här slapp man (ofta) idiotiskt plattformskrig.

  • Medlem
  • 2016-09-12 15:11

Android är inte så dåligt som många får det att se ut som. Det har blivit betydligt bättre på senare tid och det rullar på bra i nästan alla fall.

Senast redigerat 2016-09-12 22:07

Tråd rensad, föreslår att man låter att bli att skriva om man inte kan hålla sig till våra trivseregler.

edit: Trådens ämne är alltså Android 7.0 Nougat, så skriv om det.

edit 2: Tråd låst.

Senast redigerat 2016-09-14 00:06
Bevaka tråden