Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota från extern SSD

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Har en 4K imac med HDD som är helt bedrövligt långsam. Vad tror ni om att köpa en Lacie thunderbolt extern SSD och lägga OSX på den? Hur mycket snabbare kommer den bli och finns det potentiella problem? Hur stor skillnad skulle det vara att boota från en USB 3.1 disk? Vill verkligen inte plocka isär den redan. Kanske gör det när garantin gått ut och sätter in en PCI disk.

Kan jag skapa en identisk kopia av mitt system och lägga på SSDn så jag bara kan fortsätta utan att installera allt från början?

Ursprungligen av paulreedsmith:

Hur mycket snabbare kommer den bli...

Svårt att ange något mått, men det blir mycket snabbare med en SSD.

Ursprungligen av paulreedsmith:

...finns det potentiella problem?...

Nej.

Ursprungligen av paulreedsmith:

...Hur stor skillnad skulle det vara att boota från en USB 3.1 disk?...

Detta är bara en gissning, men i den dagliga användningen tror jag inte att du märker någon större skillnad mellan en Thunderbolt- och en USB3-disk.

Ursprungligen av paulreedsmith:

Kan jag skapa en identisk kopia av mitt system och lägga på SSDn så jag bara kan fortsätta utan att installera allt från början?

Ja. Går att göra via Skivverktyg, men jag föredrar Carbon Copy Cloner. Finns även ett liknande program som heter Super Duper.

Senast redigerat 2016-09-11 22:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Går inte att ange något mått, men det blir mycket snabbare med en SSD.

Nej.

Ja. Går att göra via Skivverktyg, men jag föredrar Carbon Copy Cloner. Finns även ett liknande program som heter Super Duper.

Står att disken jag köper kan komma upp i 400mb/s. Kan jag räkna med den prestandan? Vet att jag varit nöjd med diskar som läst 200mb/s så allt över det känns bra.

Denna BTW

https://www.macforum.se/lacie-rugged-thunderb...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-11 22:37

Om du provar din interna disk med Blackmagic's Disk Speed Test så lär du se läs/skriv på max 90MB/s.
En SSD ger inte bara högre dataöverföringshastighet utan även snabbare åtkomsttider.

Ursprungligen av reboot81:

Om du provar din interna disk med Blackmagic's Disk Speed Test så lär du se läs/skriv på max 90MB/s.
En SSD ger inte bara högre dataöverföringshastighet utan även snabbare åtkomsttider.

Helt otroligt vilken skillnad. Datorn känns mkt snabbare än min MBPr 15 och min Macbook till och med. Får ut Write/Read på 261/387 och dunkade igång TRIM via terminal med.

Frågan är bara hur jag kan få datorn att alltid boota från denna disken? Nu måste jag hålla inne option vid start, annars startar den från hårddisken.

Edit: Installerade Sierra och nu bootar den automatiskt från min ssd.

Senast redigerat 2016-10-14 16:20
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-14 16:34

Har en MBPr 15 som jag har haft problem med random reboots vilket gör den nästan omöjlig att använda. Startat den från Thundebolt disken från min iMac nu och den har gått helt utan problem i en vecka. På den inbyggda SSD startar den om 1-15 gånger per dag.

Ska jag lägga 2000 på en ny/begagnad SSD? Är det 100% problemet tror du? Har försökt hitta ett mönster i omstarterna under månader nu. Ibland när den börjar starta om så gör den det konstant. Då brukar jag bara stänga den och använda den dagen efter igen och då funkar den oftast 5-10 timmar innan en ny omstart. Men att den går perfekt på extern disk har såklart tydliggjort läget en hel del. Vill inte lägga mer pengar på den men om jag visste säkert att den skulle funka med ny SSD så gör jag det. Kör hårdvarutestet och den visar inte på några problem. Men kan det vara nått på logik-kortet? Kontakten till SSD?

1
Bevaka tråden