Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples garanti för Iphone 7 täcker inte vattentåligheten

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vatten och dammtålighet var en av de stora nyheterna hos de nya Iphone 7-modellerna, men detta täcks inte i produktgarantin.

Läs hela artikeln här

Detta görs inte hos någon tillverkare med IP-klassade telefoner. Så intet nytt på västfronten.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2016-09-09 19:23

För en själv är det ju rätt självklart att det inte täcks av garantin även om den är IP67 klassad. Men tror ändå det är bra att informationen kommer ut för det är nog inte självklart för den stora massan.

Risken är väl att många tänker "vattentät" och ska testa o filma lite och självklart går mobilen sönder. Så kommer dom gråtandes till Apple och vill ha den lagad på garantin för den skulle ju vara "vattentålig". Finns det personer som tror att en iPhone kan bli vattentät av en ny iOS version liksom så...

Vad som är svårt avgöra är ju om den vart på 20cm djup eller 20m......

Fast det kanske kan avgöras med ngn sak som pajjar på 20m ? Ngn glasampull el lliknande...

Läste lite om Apples patent på området och är det gjort så i sjuan så lär den inte sluta fungera även om det kommer in vatten i enheten. Både tätskikt över alla kretskort samt specialtätningar vid alla kontakter, bl a.

Tänk på att vattenstrålen från en dusch kan ge ett avsevärt högre tryck än vad som specas med IP67, dvs att vara ovanför vattnet kan utsätta prylar för värre saker.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-11 14:41

Säger de IP67 så ska den ju klara det. Annars är det falsk marknadsföring.
Att Apple (och andra) i USA kan friskriva sej förvånar mej inte. Men jag undrar om det skulle funka i en svensk domstol, om de har skrivit att den klarar IP67.

Ursprungligen av kenjon:

Säger de IP67 så ska den ju klara det. Annars är det falsk marknadsföring.
Att Apple (och andra) i USA kan friskriva sej förvånar mej inte. Men jag undrar om det skulle funka i en svensk domstol, om de har skrivit att den klarar IP67.

Ja det blir väl KKL isåfall om problem skulle uppstå. Garanti är ju frivilligt.

Som det står i artikeln:

Citat:

iPhone 7 och iPhone 7 Plus tål vatten, stänk och damm. De har testats i laboratorium och uppfyller kraven för klass IP67 i enlighet med IEC-standard 60529. Graden av tålighet mot vatten, stänk och damm är inte permanent och skyddet kan minska vid normal användning. Försök inte att ladda en blöt iPhone. I användarhandboken kan du läsa om hur du bäst rengör och torkar din enhet. Vätskeskador täcks inte av garantin.

Det är ett skydd för olyckshändelser, ingen garanti att den överlever. Jag kommer att använda telefonen som jag gör idag och hoppas att den, om olyckan är framme, klarar sig bättre än den SonyEricsson som jag tappade i från båten när jag fastnade med handen i handsfreesladden...

Jag tror att det kommer att bli svårt att hävda något mot Apple om det händer en olycka. De är tydliga med begränsningarna och IP67 utgör i sig ingen garanti för att produkten verkligen klarar vatten i verkliga livet.

Det finns ganska många trådar om liknande problem för andra tillverkare (Samsung, SonyEricsson etc).

Om vi jämför med dykarur så brukar man hävda att klockorna måste testas varje år för att vara säker på att tätningen fortfarande är intakt (i alla fall i de forum som jag har besökt från och till)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-11 18:23

Säger de att den ska klara IP67, så ska den det. Däremot kan de hävda försämringen pga ålder, men under ett år borde man kunna få rätt.

Jag tycker iofs att du tar ut högst eventuella problem långt i förväg nu...

Fast du får gärna peka på den lagstiftning och paragraf som du tänker hänvisa till om du skulle drabbas av sådana problem. Jag har ingen aning om det finns tillämpliga paragrafer så jag har ingen aning om det är möjligt hävda något med rimlig sannolikhet att vinna en tvist. Det känns som att Apple är tydliga i avgränsningen av sina garantiåtaganden och du måste kunna hävda att dessa begränsningar är oskäliga på något sätt.

Jag tror att du måste komma runt KKL, 21§ på något sätt.

Citat:

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida.

Senast redigerat 2016-09-11 23:15

Vi vet väl alla här att det kommer 1000 Youtube-videos på folk som testar detta på fredag?

Ursprungligen av grenhall:

Vi vet väl alla här att det kommer 1000 Youtube-videos på folk som testar detta på fredag?

Japp, det har jag redan förutspått

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-11 23:34
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tycker iofs att du tar ut högst eventuella problem långt i förväg nu...

Fast du får gärna peka på den lagstiftning och paragraf som du tänker hänvisa till om du skulle drabbas av sådana problem. Jag har ingen aning om det finns tillämpliga paragrafer så jag har ingen aning om det är möjligt hävda något med rimlig sannolikhet att vinna en tvist. Det känns som att Apple är tydliga i avgränsningen av sina garantiåtaganden och du måste kunna hävda att dessa begränsningar är oskäliga på något sätt.

Jag tror att du måste komma runt KKL, 21§ på något sätt.

Är inte IP67 rätt meningslöst om du får problem med telefonen efter några stänk?
Har svårt att se Apple vinna det.

Ursprungligen av zappee:

Är inte IP67 rätt meningslöst om du får problem med telefonen efter några stänk?
Har svårt att se Apple vinna det.

Några stänk? Kom tillbaka när du har ett konkret fall att diskutera istället för hypotetiska spekulationer.

Man kan alltså inte direktöversätta "splash proof" med vattenstänkstålig hur gärna man än vill. IP-klassningen har sina kriterier och det är alltså dessa man får utgå ifrån om man ska kommentera och försöka diskutera detta som egentligen inte är ett problem då vi kan titta på hur många som fått vattenskador på sina Apple Watch Series 1 klockor. Jag har då inte fått problem trots aktivt badande med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-13 08:22

Tycker IP 67 är toppen, min 6:a, följde med ut i skogen en dag, och det regna, och det regna och rätt gissat -regna.
Trodde jag var rätt klädd, men något i gortex-jackan var inte riktigt tätt, så skärmen blev kreativ och fick bytas.
En sån dag kommer IP 67 vara toppen.
Finns säker någon här som har bra koll på industriell standard finns det något samband mellan IP-klass och garantinivå.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-13 08:53
Ursprungligen av ne100:


Finns säker någon här som har bra koll på industriell standard finns det något samband mellan IP-klass och garantinivå.

Nej, två vitt skilda ting.

Ursprungligen av grenhall:

Man kan alltså inte direktöversätta "splash proof" med vattenstänkstålig hur gärna man än vill. IP-klassningen har sina kriterier och det är alltså dessa man får utgå ifrån om man ska kommentera och försöka diskutera detta som egentligen inte är ett problem då vi kan titta på hur många som fått vattenskador på sina Apple Watch Series 1 klockor. Jag har då inte fått problem trots aktivt badande med den.

Precis jag har duschat dagligen mer eller mindre men min Apple Watch Series 1 utan några bekymmer heller till och med råkat hoppa ner i mitt Spa bad hemma utan att det hände något. Jag tror mest det har med nervositet för stämningar och elände då det är USA vi pratar om.

Ursprungligen av ne100:

Tycker IP 67 är toppen, min 6:a, följde med ut i skogen en dag, och det regna, och det regna och rätt gissat -regna.
Trodde jag var rätt klädd, men något i gortex-jackan var inte riktigt tätt, så skärmen blev kreativ och fick bytas.
En sån dag kommer IP 67 vara toppen.
Finns säker någon här som har bra koll på industriell standard finns det något samband mellan IP-klass och garantinivå.

Det kan inte ha berott på ångbastu innanför jackan? Jag har märkt att en del membranjackor inte andas sådär jättebra och kroppsfukten därför kan skapa en väldigt fuktig och varm miljö inuti, utan läckage utifrån. Hursomhelst, IP67 kommer hjälpa även där!

1
Bevaka tråden