Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken MacBook behöver jag?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag känner mig lite vilsen då jag inte vet vilken nivå jag behöver lägga mig på vid nästa MacBookköp.
Det jag sysslar med som tar mest kraft är grafisk formgivning i Illustrator och Photoshop. Inga superavancerade grejer men hyfsat stora bilder ibland.

Bortsett från skärmstorlek och hårddisk, hur ska jag tänka gällande ovan?

Ursprungligen av theplague:

Hej!
Jag känner mig lite vilsen då jag inte vet vilken nivå jag behöver lägga mig på vid nästa MacBookköp.
Det jag sysslar med som tar mest kraft är grafisk formgivning i Illustrator och Photoshop. Inga superavancerade grejer men hyfsat stora bilder ibland.

Bortsett från skärmstorlek och hårddisk, hur ska jag tänka gällande ovan?

Behöver du ta med datorn? Annars är iMac ett bättre val.

Ursprungligen av grenhall:

Behöver du ta med datorn? Annars är iMac ett bättre val.

Hej, ja jag reser väldigt mycket, så det behövs.

Ursprungligen av theplague:

Hej, ja jag reser väldigt mycket, så det behövs.

Kör rMBP 15''. Jag har den senaste och är grymt nöjd med den. Välj Största disken om du ska jobba med video så du har tillräckligt med utrymme.

  • Medlem
  • 2016-09-09 15:40

Du kommer behöva kraft om du ska hålla på med Photoshop, så kör på en MacBook Pro Retina.

Om du kan vänta lite kommer ju också nya Pro-maskiner antagligen (jag hoppas iaf, pga eget uppgrad-behov!)
Antagl kommer de med Sierra, dvs inte förrän tidigast om ngn månad.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-09 16:32

Budget? Behov att koppla in datorn i något?
Vad man gör i ID/PS spelar roll, men en maxad Air fixar det. Är mer kluven till avsaknaden av retina.
Lagring bör du bry dig mindre om, såvida du inte vet att du behöver konstant tillgång till X GB.
RAM däremote skulle jag maxa oavsett vad du ska ha datorn till.

Vad du än gör, ha is i magen och se vad som kommer till hösten.

Nu skriver han ju nästa MacBook-köp så... ja...

Tack alla!

Ursprungligen av grenhall:

Kör rMBP 15''. Jag har den senaste och är grymt nöjd med den. Välj Största disken om du ska jobba med video så du har tillräckligt med utrymme.

Inte mycket video direkt, men visst laddar ber endel film(tillåtet att diskutera här?) och har ett ganska stort musikbibliotek, så vill kanske ha stor disk pga det.

Ursprungligen av WiFi:

Du kommer behöva kraft om du ska hålla på med Photoshop, så kör på en MacBook Pro Retina.

Är det så viktigt för Phitoshop? Är Photoshop tyngre än Illustrator(frågar av nyfikenhet)?

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Om du kan vänta lite kommer ju också nya Pro-maskiner antagligen (jag hoppas iaf, pga eget uppgrad-behov!)
Antagl kommer de med Sierra, dvs inte förrän tidigast om ngn månad.

Yes, det har jag tänkt i såna fall.

Ursprungligen av reboot81:

Budget? Behov att koppla in datorn i något?
Vad man gör i ID/PS spelar roll, men en maxad Air fixar det. Är mer kluven till avsaknaden av retina.
Lagring bör du bry dig mindre om, såvida du inte vet att du behöver konstant tillgång till X GB.
RAM däremote skulle jag maxa oavsett vad du ska ha datorn till.

Vad du än gör, ha is i magen och se vad som kommer till hösten.

Ang maxad Air, menar du de bästa som släpps, eller att man maxar den själv med innehåll?
Har ju funderat på om det räcker, hmm....
Det faller kanske på att jag behöver disk enligt mitt översta svar här.

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-09-09 22:53
Ursprungligen av reboot81:

Vad man gör i ID/PS spelar roll, men en maxad Air fixar det.

Samtidigt bör man ha datorns livslängd i åtanke. Min Macbook Air från 2011 skulle fungera lika bra om det inte vore för att skärmen fått en smäll men sett till prestandan så håller den inte. Den kraftigaste Macbook Air har väl idag 8 GB RAM vilket jag inte skulle känna mig bekväm med flera år framöver.

Ursprungligen av theplague:

....laddar ner en del film (tillåtet att diskutera här?)...

Nej, inte tillåtet.

Länk till forumreglerna finns längst ner på sidan.

1
Bevaka tråden