Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air blir varm.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en två gammal Macbook Air som blir ovanligt varm även om fläkten jobbar med jämna mellanrum. Är orolig att datorn ska krascha och undrar om det finns någon här som har en ide' varför datorn blir så varm?

Någonting äter CPU.
Öppna Aktivitetshanteraren och sortera efter CPU. Vilket ligger högst?
Avsluta det programmet och/eller uppdatera till nyaste versionen. Ta även bort allt från Startobjekt som du inte använder.

Min gissning är Spotify, det kom en version som dödade CPU:n. Som tur är är det bara att uppdatera.

Vidare, är det inte mjukvara så kan det vara hårdvaran som har blivit nåt lurt med. Reseta PRAM.

Du får nog lämna lite mer information.

- Vilken modell är det?
- Hur är den konfigurerad? (processor, minne, disk)
- Vilken version av OS X kör du?
- Vad använder du datorn till - dvs vilka program är igång när den blir varm?
- Vad innebär "ovanligt varm"? Hur varm blir den? Allting är ju relativt.

Tips:
- Kolla i "Aktivitetskontroll" om det är någon process som tar väldigt mycket kraft.
- Kan vara att öppningarna är igensatta av damm, så att fläktarna inte kan dra in tillräckligt med luft för kylning.

Senast redigerat 2016-09-07 21:52
Ursprungligen av carlsson:

...Reseta PRAM.

Jag tvivlar på att en PRAM/NVRAM-återställning skulle påverka detta. Det är nog större chans om man återställer SMC.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-08 02:12

Eftersom fläktarna varvar ner ibland är den nog inte igensatt av damm.
Den kommer inte att krascha, den blir långsammare och du får ett meddelande om hög temp om den blir för varm.

1
Bevaka tråden