Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta som "admin" istället för "gäst" till min NAS (Asustor AS-5102T)

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Varje gång jag ansluter till min NAS så ansluter jag som "gäst". Jag måste aktivt välja att ansluta som "admin" varje session.

Går det att ändra så att "admin" blir standardvalet?

Senast redigerat 2016-09-01 13:33
  • Medlem
  • 2016-09-01 13:23

Ja det går att ordna. Men först måste du nog berätta vilken NAS du har. Berätta hur gör du när du ansluter.
För övrigt kan jag rekommendera NAS-tråden.

Ursprungligen av Dalle:

Ja det går att ordna. Men först måste du nog berätta vilken NAS du har.
För övrigt kan jag rekommendera NAS-tråden.

Ok, så det har med NAS:en att göra? Jag trodde det var någon inställning i MacOS.

Jag har en Asustor AS-5102T.

Jag kör via "Gå" -> Anslut till server och sedan sparar jag den som favorit. Den ligger ju sedan i finder och då går jag det hållet direkt. Det är ju här jag alltid blir "gäst" som standard.

Ansluter via afp eller smb? Fick du en pop-up som frågade dig om du var en registrerad användare eller gäst? Har du rätt behörighet på användaren i din NAS?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ansluter via afp eller smb? Fick du en pop-up som frågade dig om du var en registrerad användare eller gäst? Har du rätt behörighet på användaren i din NAS?

SMB tror jag. Jag får inte upp någon popup utan är gäst tills jag aktivt väljer att ansluta som ngt annat. Behörighet tror jag ju absolut att jag har. Dock blir jag aldrig admin i macOS som standard ju.

Ursprungligen av Muyfa666:

...blir jag aldrig admin i macOS som standard ju.

Nu pratar du om något helt annat, känns det som.

Att vara admin i MacOS beror ju på hur MacOS-användaren är inställd - det har inget med NAS:en att göra.

Ursprungligen av Muyfa666:

Hej.

Varje gång jag ansluter till min NAS så ansluter jag som "gäst". Jag måste aktivt välja att ansluta som "admin" varje session.

Går det att ändra så att "admin" blir standardvalet?

Nej, då missförstår du mig. Jag är så klart admin både i min mac och i min NAS. När jag startar mac:en och ansluter till NAS:en för första gången per session så försöker mac:en alltid ansluta som "gäst" per automatik. Jag vill, om möjligt att den ska försöka ansluta som admin som standard istället för gäst.

  • Medlem
  • 2016-09-01 15:21
Ursprungligen av Muyfa666:

Nej, då missförstår du mig. Jag är så klart admin både i min mac och i min NAS. När jag startar mac:en och ansluter till NAS:en för första gången per session så försöker mac:en alltid ansluta som "gäst" per automatik. Jag vill, om möjligt att den ska försöka ansluta som admin som standard istället för gäst.

Prova att inaktivera gästkontot på din NAS. Detta gör du i inställningarna för NASen.

Senast redigerat 2016-09-01 15:31
Ursprungligen av Dalle:

Prova att inaktivera gästkontot på din NAS. Detta gör du i inställningarna för NASen.

Det har varit inaktiverat hela tiden. Likadant på mac:en.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-01 15:44

Prova ⌘+K i Finder
smb://[email protected]

Ursprungligen av reboot81:

Prova ⌘+K i Finder
smb://[email protected]

Ändrar det default användare? Jag kan ju ansluta som admin redan, men jag måste klicka på "anslut som..." och sen fylla i uppgifterna där.

Ursprungligen av Muyfa666:

Ändrar det default användare? Jag kan ju ansluta som admin redan, men jag måste klicka på "anslut som..." och sen fylla i uppgifterna där.

Jag har ändrat som du skrev, plus att jag ändrade till AFP. Det verkar fungera ok nu.

Ursprungligen av Muyfa666:

Jag har ändrat som du skrev, plus att jag ändrade till AFP. Det verkar fungera ok nu.

Jag jublade för tidigt. Det fungerar inte så bra. Detta problemet är en stor anledning till varför jag har svårt att ta till mig Mac fullt ut. De är svårt att söka efter hjälp och på diverse forum får man sällan några svar. Kanske frågar jag för dåligt, men hur svårt ska det behöva vara?

Som jämförelse har detta fungerat bra i PC-världen sen Windows XP.

Ursprungligen av Muyfa666:

Jag jublade för tidigt. Det fungerar inte så bra. Detta problemet är en stor anledning till varför jag har svårt att ta till mig Mac fullt ut. De är svårt att söka efter hjälp och på diverse forum får man sällan några svar. Kanske frågar jag för dåligt, men hur svårt ska det behöva vara?

Som jämförelse har detta fungerat bra i PC-världen sen Windows XP.

Du skulle kunna testa att öppna nyckelringen och ta bort allt som har med den specifika servern (NASen) att göra.
Alternativt kan man skapa ett alias med användarnamn/lösenord integrerat: http://stephanieleary.com/2013/04/mac-tip-saving-passwords-for-smb-connections-without-keychain/

Jag har inte Macen framför mig för att testa men jag har för mig att om man inte matar in lösenordet i aliaset kommer man att få upp en dialogruta med uppmaning om att mata in det.

Ursprungligen av suddgummi:

Du skulle kunna testa att öppna nyckelringen och ta bort allt som har med den specifika servern (NASen) att göra.
Alternativt kan man skapa ett alias med användarnamn/lösenord integrerat: http://stephanieleary.com/2013/04/mac-tip-saving-passwords-for-smb-connections-without-keychain/

Jag har inte Macen framför mig för att testa men jag har för mig att om man inte matar in lösenordet i aliaset kommer man att få upp en dialogruta med uppmaning om att mata in det.

Det verkar tyvärr inte fungera. Jag har rensat allt från nyckelringen, men det blir inte som jag vill. Det kanske helt enkelt inte går.

Jag har fixat i Automator så att rätt server hämtas, sen ansluts, och då får jag upp en dialog där jag ska fylla i användarnamn och lösenord. Jag kan spara detta i keychain så att allt är ifyllt direkt, men jag måste ändå trycka på "Anslut". Går det alls att automatisera sista steget, alltså trycket på anslut-knappen? Jag har lekt lite med att spela in, men det verkar inte fungera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-07 13:40
Ursprungligen av Muyfa666:

Jag jublade för tidigt. Det fungerar inte så bra. Detta problemet är en stor anledning till varför jag har svårt att ta till mig Mac fullt ut. De är svårt att söka efter hjälp och på diverse forum får man sällan några svar. Kanske frågar jag för dåligt, men hur svårt ska det behöva vara?

Som jämförelse har detta fungerat bra i PC-världen sen Windows XP.

Det funkar för mej på Mac mot Drobo, så det har nog inget med att det inte ska gå från OSX kontra XP.

Ursprungligen av kenjon:

Det funkar för mej på Mac mot Drobo, så det har nog inget med att det inte ska gå från OSX kontra XP.

Nu var ju detta mer menat som ett exempel. Jag har själv inte använt XP på ett stort antal år...

Frågan just nu är ju enligt mitt inlägg innan detta.

1
Bevaka tråden