Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig power supply iMac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Har en iMac från sent 2013 och på sista tiden har det kommit en konstig lukt från ventilationen, det luktar typ lite åt det brända hållet blandat med elektrisk lukt, typ den blir starkar när man använder iMacen ett tag, är det normalt att den luktar lite eller borde jag vara orolig? Kan det vara power supply som håller på paja, borde jag besöka en Apple Store?

Någon kondensator som är på väg att gå sönder/har gått sönder gissar jag.
Sluta använd den och ta den till en verkstad.

Inte så bra om du fortsätter använda den och det smäller i den/börjar brinna.

Ursprungligen av keptang:

Någon kondensator som är på väg att gå sönder/har gått sönder gissar jag.
Sluta använd den och ta den till en verkstad.

Inte så bra om du fortsätter använda den och det smäller i den/börjar brinna.

Ok, har ingen garanti kvar på den, Hur mycket tror du Apple tar för att reparera den?

Ursprungligen av Dangry123:

Ok, har ingen garanti kvar på den, Hur mycket tror du Apple tar för att reparera den?

Fråga Apple. Inget vi kan svara på tyvärr. Skulle tippa på några tusenlappar. Kan vara värt att undersöka om det ev täcks av din hemförsäkring.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-08-25 19:03

Kan tänka mig att en reparation kan bli ganska dyr om du bekostar den själv. Är datorn inköpt inom de tre senaste åren kan du hävda din reklamationsrätt.

Jag fick själv bildskärmen i min iMac 27" late 2012, utbytt på reklamationsrätten tidigare i år, inköpt så att reklamationsrätten täckte felet.

Ursprungligen av Dangry123:

Hej, Har en iMac från sent 2013 och på sista tiden har det kommit en konstig lukt från ventilationen, det luktar typ lite åt det brända hållet blandat med elektrisk lukt, typ den blir starkar när man använder iMacen ett tag, är det normalt att den luktar lite eller borde jag vara orolig? Kan det vara power supply som håller på paja, borde jag besöka en Apple Store?

Har lämnat den på reperation nu, lär bli en saftig prislapp

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-08-27 22:20
Ursprungligen av Dangry123:

Har lämnat den på reperation nu, lär bli en saftig prislapp

Det kan likaväl bli gratis om du hävdar din reklamationsrätt (3 år).

Glöm ALDRIG att googla för att se om det kan vara ett vanligt fel på just den modellen.
Det kan vara något som Apple bekostar. Ibland har man tur!
På min iMac var det fjäder som gick sönder som höll upp vinklingen på skärmen.
Enligt MacSupport skulle det dra iväg på ~2000. De undersökte inte om det fanns ett reparationsprogram på det.
MacForum ville inte heller kolla om det fanns ett reparations program, utan hävdade stenhårt att det inte fanns det.

Eftersom jag hade googlat och hittat att det skulle bekostas av ett reparationsprogram av Apple, även om felet inte varit så vanligt i Sverige så skulle det inte kosta mig inte en krona. Däremot några samtal till Apple och efter att jag fått tag på en Senior advisor som var extremt hjälpsam löste sig det. Men det var lite krångligt att komma fram till support eftersom det inte fanns garanti kvar på min heller.
Summa summarium, man ska inte alltid lita på Apple återförsäljare, de är inte alltid så intresserade av kundens bästa, utan av att tjäna pengar

1
Bevaka tråden