Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stänger man av program som är öppet?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-08-23 23:49

Hej allihopa!

Jag fick en Macbook Air i måndags, och har stött på en del problem som jag lyckats lösa men det här förstår jag inte alls. Jag öppnar Spotify, startar musiken, stänger ner Spotify (genom att klicka på den röda plutten längst upp till vänster med gul och grön plutt) och musiken fortsätter? Hur kan musiken fortsätta när jag stängt ner programmet? Spotify har typ buggat fast så jag behöver starta om det men det stängs ju inte ner, när jag öppnar det igen så är jag där jag lämnade det. Inte alls som på Windows alltså.

Jag är väldigt tacksam för alla tips!

  • Medlem
  • 2016-08-23 23:50

En lösning är att starta om hela datorn men då blir jag ju tvungen att göra det varje gång problemet uppstår. Jag måste ju kunna stänga ner det helt och öppna det igen? Starta om datorn flera gånger är liksom inte ett alternativ.

Du avslutar inte program med "röda plutten", du stänger bara fönstret.

Gå in i menyn däruppe och stäng av programmet, alternativt stäng programmet via docken.

Eller tryck Kommando+Q (som ALT+F4 i Windows).

  • Medlem
  • 2016-08-24 00:00
Ursprungligen av keptang:

Du avslutar inte program med "röda plutten", du stänger bara fönstret.

Gå in i menyn däruppe och stäng av programmet, alternativt stäng programmet via docken.

Eller tryck Kommando+Q (som ALT+F4 i Windows).

Omg, tack för hjälpen. Blev tokig. Konstigt upplagt men nu vet jag i alla fall hur det fungerar. Återigen, ett stort tack!

Ursprungligen av WiFi:

Omg, tack för hjälpen. Blev tokig. Konstigt upplagt men nu vet jag i alla fall hur det fungerar. Återigen, ett stort tack!

Det är därför forumet finns, så man förhoppningsvis kan få svar på sina frågor.

Lite tips på kortkommandon; http://macworld.idg.se/2.1038/1.560819/30-kor...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-24 07:08

Eller varför inte den här eller den här ...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-24 07:11
Ursprungligen av keptang:

Du avslutar inte program med "röda plutten", du stänger bara fönstret.

Gå in i menyn däruppe och stäng av programmet, alternativt stäng programmet via docken.

Eller tryck Kommando+Q (som ALT+F4 i Windows).

Finns det inte en tråd här på 99mac som handlar om dokument- vs applikation-centrerat OS som just det handlar om? Typ att MacOS har menyrad på desktop medans Windows har på varje fönster. I alla fall traditionellt men kanske har det ändrats i Windows 9/10?

Ursprungligen av WiFi:

...Konstigt upplagt...

Annorlunda – ja.
Ovant – ja.
Konstigt – nej.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-24 09:44

Kan dessutom upplysa TS om att program inte behöver stängas av - de program jag använder dagligen (ca 10st) låter jag vara igång. OS X är bra på att hantera (läs pausa) program som ligger i bakgrunden.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-08-24 10:04
Ursprungligen av WiFi:

Omg, tack för hjälpen. Blev tokig. Konstigt upplagt men nu vet jag i alla fall hur det fungerar. Återigen, ett stort tack!

Vi mac användare blir galna på program som stängs bara för att man stänger fönstret. Tyvärr har vissa på Apple tyckt att det är en bra ide också, som i iPhoto. (Har en så gammal mac så jag sitter ännu på iPhoto).

Men vi ser det som en fördel att kunna ha program igång även om de inte har fönster. Så har det varit åtminstone sedan MultiFinder introducerades 1987. Jag kan inte säga hur det betedde sig innan Mulitfinder , men på den tiden kunde man bara ha ett program igång samtidigt på Macen, men beteendet kan ha varit den samma dock meningnslös.

  • Medlem
  • 2016-08-26 16:06

Stöter på problem igen. Jag och mina vänner håller kontakten via Steam, och nu ser det ut såhär... Jag har dragit det till verktygsprogram, men det verkar inte hjälpa? Vart ska jag dra det?

Tillägg: Testat med "program" mappen också.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Annorlunda – ja.
Ovant – ja.
Konstigt – nej.

Jag tycker det var konstigt i alla fall.

Till Program. Sen startar du det därifrån.

  • Medlem
  • 2016-08-26 16:09
Ursprungligen av keptang:

Till Program. Sen startar du det därifrån.

Testade det, hjälpte inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-26 16:13
Ursprungligen av WiFi:

Stöter på problem igen. Jag och mina vänner håller kontakten via Steam, och nu ser det ut såhär... Jag har dragit det till verktygsprogram, men det verkar inte hjälpa? Vart ska jag dra det?

Tillägg: Testat med "program" mappen också.

Jag tycker det var konstigt i alla fall.

I fönstret du har tagit skärmdump på: klicka på ikonen för steam, dra ikonen till mappen applications i samma fönster.
Om det inte fungerar, testa att starta om datorn.

  • Medlem
  • 2016-08-26 16:18
Ursprungligen av bjorsi:

I fönstret du har tagit skärmdump på: klicka på ikonen för steam, dra ikonen till mappen applications i samma fönster.
Om det inte fungerar, testa att starta om datorn.

Funkade inte heller. Märkligt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-26 17:25
Ursprungligen av WiFi:

Funkade inte heller. Märkligt.

Lite bättre felbeskrivning, tack. Vad förväntar du dig ska hända istället? Får du andra felmeddelanden? Du ger oss inget att arbeta med.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-26 17:27

I och med att du veckar vara en "switcher" bör du gå in på Apples sidor för den gruppen av användare och läsa på. Det vinner du på.

https://www.apple.com/support/macbasics/pctom...

  • Medlem
  • 2016-08-26 19:17
Ursprungligen av frazze:

Lite bättre felbeskrivning, tack. Vad förväntar du dig ska hända istället? Får du andra felmeddelanden? Du ger oss inget att arbeta med.

Jag laddar ner Steam från Steams hemsida och när jag öppnar programmet igenom att klicka på ikonen på startsidan så får jag den där bilden (som finns i mitt #11). Testade starta om datorn igen nu men fick det här felmeddelandet. Det enda jag vill är att programmet/spelplattformen ska öppna.

Tillägg: Jag förstår inte vad de menar med "originalet"? Det finns inga fler nerladdningsfiler från Steam.

  • Medlem
  • 2016-08-26 19:18
Ursprungligen av frazze:

I och med att du veckar vara en "switcher" bör du gå in på Apples sidor för den gruppen av användare och läsa på. Det vinner du på.

https://www.apple.com/support/macbasics/pctom...

Jag har läst dem.

Ursprungligen av WiFi:

Jag laddar ner Steam från Steams hemsida och när jag öppnar programmet igenom att klicka på ikonen på startsidan så får jag den där bilden (som finns i mitt #11). Testade starta om datorn igen nu men fick det här felmeddelandet. Det enda jag vill är att programmet/spelplattformen ska öppna.

Tillägg: Jag förstår inte vad de menar med "originalet"? Det finns inga fler nerladdningsfiler från Steam.

Du har skapat ett alias ser det ut som. Det liknar en genväg i Windows.
När du öppnar den nedladdade filen (din #11) tar du och drar steam över applications och släpper den. Dra bara med pekplattan utan att använda cmd shift eller alt. Alternativt kan du markera steam, trycka cmd+c, dubbelklicka på applications och trycka cmd+v för att klistra in steam. Jag tycker dra-och-släppa är enklare.

Ursprungligen av WiFi:

Stöter på problem igen. Jag och mina vänner håller kontakten via Steam, och nu ser det ut såhär... Jag har dragit det till verktygsprogram, men det verkar inte hjälpa? Vart ska jag dra det?

Tillägg: Testat med "program" mappen också.

Jag tycker det var konstigt i alla fall.

Vad har du dragit till Verktygsmappen och Programmappen? Man ska vanligen INTE dra något till verktygsmappen.

1. I fönstret du har på bilden är ett installationsfönster så dra rutan som det står Steam i till rutan det står Applications på.
2. Det andra Steam som ligger på skrivbordet är en skivavbild för installationen och den ska du inte dra någonstans än.
3. När du gjort 1. dra Steam-iconen på skrivbordet till papperskorgen eller högerklicka och välj mata ut.
4. Stäng fönstret och gå in i Programmappen och leta upp steam applikationen där och dubbelklicka på den eller alternativt klicka på Launchpad i dockan (den som ser ut som en raket) och leta upp Steam-appen därifrån.

  • Medlem
  • 2016-08-26 19:53
Ursprungligen av CekariYH:

Vad har du dragit till Verktygsmappen och Programmappen? Man ska vanligen INTE dra något till verktygsmappen.

1. I fönstret du har på bilden är ett installationsfönster så dra rutan som det står Steam i till rutan det står Applications på.
2. Det andra Steam som ligger på skrivbordet är en skivavbild för installationen och den ska du inte dra någonstans än.
3. När du gjort 1. dra Steam-iconen på skrivbordet till papperskorgen eller högerklicka och välj mata ut.
4. Stäng fönstret och gå in i Programmappen och leta upp steam applikationen där och dubbelklicka på den eller alternativt klicka på Launchpad i dockan (den som ser ut som en raket) och leta upp Steam-appen därifrån.

Alltså, herregud. Ett stort tack till dig och alla ni andra som hjälpte till, nu lyckades jag till slut. Shit vad konstigt och svårt det var nu i början när jag inte förstod. Inte alls som på PC. Ett stort tack till er alla igen!

  • Medlem
  • International user
  • 2016-08-26 22:00
Ursprungligen av WiFi:

Alltså, herregud. Ett stort tack till dig och alla ni andra som hjälpte till, nu lyckades jag till slut. Shit vad konstigt och svårt det var nu i början när jag inte förstod. Inte alls som på PC. Ett stort tack till er alla igen!

Det är en rätt stor aha upplevelse eller hur, och bra mycket enklare eller hur?

Sen finns det även varianter som kommer med en installer då är punkt 1 annorlunda. Lite mer likt som på PC.

Efter detta kan du även slänga filen du laddade ner.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-08-29 11:46
Ursprungligen av juanito:

Efter detta kan du även slänga filen du laddade ner.

En sak till jag kom på såhär i efterhand, du måste inte dra den till Applications mappen, det står dig fritt att dra den vart du vill på hårdisken. Men gör man det så kanske den inte kommer upp i launchpad. Själv drar jag allt till Applications mappen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-08-29 11:51

Om du vill ha en permanent genväg nede i "dock" så högerklickar du på ikonen där nede när programmet är öppens och lägger till det.

  • Medlem
  • 2016-08-29 20:33
Ursprungligen av andas:

Om du vill ha en permanent genväg nede i "dock" så högerklickar du på ikonen där nede när programmet är öppens och lägger till det.

Tack! Har missat det totalt.

1
Bevaka tråden