Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Ingen ny Macbook Pro i september

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan vi hoppas på dessa i kommande Mac Book Pro tro?
http://m3.idg.se/2.1022/1.663517/nvidia-gor-b...

Ursprungligen av Chaosstar:

Kan vi hoppas på dessa i kommande Mac Book Pro tro?
http://m3.idg.se/2.1022/1.663517/nvidia-gor-b...

Det är jag väldigt tveksam till.

Ursprungligen av Chaosstar:

Kan vi hoppas på dessa i kommande Mac Book Pro tro?
http://m3.idg.se/2.1022/1.663517/nvidia-gor-b...

"Grafikmonster" och "Apple" i samma mening? Ha!

Ursprungligen av Chaosstar:

Kan vi hoppas på dessa i kommande Mac Book Pro tro?
http://m3.idg.se/2.1022/1.663517/nvidia-gor-b...

Det är nog kretsar som är för dyra för Apples marginaler.

Smartphones, surfplattor, etc är också datorer. När jag använder ordet "datorer" så menar jag givetvis alla sorters datorer - datorer för konsumenter i detta fall (menar alltså inte IBM's forskningsdatorer eller specialdatorer inom kärnfysiken eller kvantdatorer etc etc :-).
En iPhone är en liten dator man håller i handen - en iPad är något större och den största heter iMac. That's it.

Ursprungligen av PaO:

Bra sammanfattning dock tror jag att datorn har börjat spela ut sin roll hos privatpersoner och att mobilen är ersättning. Vikbara enheter som förhoppningsvis kommer nästa år kommer att sätta ännu mer press på datorn i hemmet. Känner flera som inte köper ny dator längre utan klarar sig med surfplattor och smarta telefoner

Ursprungligen av Demiurgen:

Smartphones, surfplattor, etc är också datorer. När jag använder ordet "datorer" så menar jag givetvis alla sorters datorer - datorer för konsumenter i detta fall (menar alltså inte IBM's forskningsdatorer eller specialdatorer inom kärnfysiken eller kvantdatorer etc etc :-).
En iPhone är en liten dator man håller i handen - en iPad är något större och den största heter iMac. That's it.

Jag vill gärna veta källan om dina teorier om att allting blir dyrare! Eller är det dina egna tankar du ventilerar här …? Skulle inte tro det.

Hoppas just det här ryktet har tokfel, min spargris börjar bli mer än larvigt fet nu...

Ursprungligen av oldpeer:

Det är nog kretsar som är för dyra för Apples marginaler.

Kan ju va tillval.
Gissar att ganska många med mig inte bryr sig om datorn kostar 35 tusen eller 40 tusen.

Ursprungligen av Chaosstar:

Kan ju va tillval.
Gissar att ganska många med mig inte bryr sig om datorn kostar 35 tusen eller 40 tusen.

Det är nog ganska få som anser sig ha råd att lägga 35-40 000 kronor på en Mac om en motsvarande PC kostar betydligt mindre, och primära syftet är spel eller grafiskt tunga applikationer. Nåväl, möjligtvis att företagskunderna kan ta sig den friheten då. Men jag tror att det attraherar ganska få privatpersoner. Så jo, tror nog att Apple anser att de kretsarna är för dyra för att det ska vara värt besväret för dem.

Jag säger inte att det blivit dyrare, jag säger att det KOMMER att bli dyrare. Jag spekulerar givetvis eftersom jag inte kan se in i framtiden....inte ens en sekund. Källor? Min hjärnas nervkluster och dess neuroner tar in information och sedan spottas det ut information av olika former - i detta fall att viss konsument-high-tech kan bli dyrare i framtiden pga globala och nationella ekonomiska och politiska svängninga och framtida energipriser som jag påstår kommer att bli mera realistiska (=högre).
Sedan skickar nervsystemet signaler som får fingrarna (muskler) att skiva detta på ett forum på Internet. Allt ät deterministiskt...inget "jag" kan göra något åt. "Jag" är bara en betraktare...en illusion inne i nervklustret.

Ursprungligen av pick-me-up:

Jag vill gärna veta källan om dina teorier om att allting blir dyrare! Eller är det dina egna tankar du ventilerar här …? Skulle inte tro det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-18 15:10

Det har väl aldrig hänt hittills att något har blivit dyrare (i alla fall inte i tekniksammanhang)? Det blir bara billigare och bättre hela tiden.

Ursprungligen av oldpeer:

Det är nog ganska få som anser sig ha råd att lägga 35-40 000 kronor på en Mac om en motsvarande PC kostar betydligt mindre, och primära syftet är spel eller grafiskt tunga applikationer. Nåväl, möjligtvis att företagskunderna kan ta sig den friheten då. Men jag tror att det attraherar ganska få privatpersoner. Så jo, tror nog att Apple anser att de kretsarna är för dyra för att det ska vara värt besväret för dem.

Nja va inte riktigt så jag menade. Men om man maxar en MacBook Pro idag kostar den 35 000 kr. En konfiguration som ändå verkar sälja en del då de alltid har den i lager i Apples butiker (till skillnad från flera andra konfigurationer som måste beställas hem).
Så om vi utgår från att det ändå finns några som är villiga att slänga upp 35 k så kanske några tusen till inte gör så mycket. Så tänkte jag.

Eller också är det så att de utnyttjar den som behöver en bättre dator på studs.

Som undertecknad. Hade planerat att skaffa en MBP med (för den tiden) högupplöst skärm med standard i7 CPU i ett land som då inte hade Apple Store på nätet (=Kina anno 2011 för den som undrar). Gick istället till den största fysiska Apple Store i stan för att köpa över disk. Men – om man ville ha den högupplösta skärmen direkt i näven fick man även vackert köpa den dyrare CPU-varianten (2,3 GHz vs 2,1 har jag för mig) för nästan 2000 extra. Dvs den maxade varianten (högupplöst, matt skärm, max CPU, max HD, max grafik).

Nåja, man gråter bara en gång om man köper kvalitet heter det ju...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-23 18:22
Ursprungligen av oldpeer:

iOS-enheterna är bättre, men man ska nog inte kalla det för cutting edge om man med det menar att de ligger i framkant. iPhone kommer ju i regel alltid med sämre hårdvara än konkurrenterna…

Galaxy Note 7 vs iPhone 6S Speed Test

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-23 20:56

Det är inte specen på hårdvaran som betyder något, det är hur operativt tar hand om hårdvaran.

Jag vet inte riktigt vad du vill få ut av detta.

Apple optimerar mjukvara betydligt skarpare. Det är inte så konstigt. De har bara ett fåtal modeller att ta hänsyn till. Samsung (och andra) har en generic android som de anpassar utifrån bästa förmåga. Det klart att att vissa saker då kommer att ladda snabbare. Tittar du på hårdvarunivå så är det fortfarande så att konkurrenterna, som ligger i samma priskategori, erbjuder bättre hårdvara. I fråga om Samsung så dessutom en betydligt bättre skärm.

Det blir intressant att se vad iPhone 7 kommer med, men jag gissar på att den inte heller kommer att mäta sig med Note 7 och kanske inte ens allt som S7 Edge erbjuder. Tråkigt, men sant.

Jag vill ju för övrigt verkligen att Apple ska fatta det här och sluta ta ut hutlösa summor för gårdagens hårdvara. Det skulle verkligen vara svinbra om de kunde skeppa toppmoderna telefoner och datorer. Tänk Macbook Pro med Kaby Lake, 256GB SSD och 16GB ramminne som standard, eller en iPhone 7 med 32GB som ingångslagring, 3GB ramminne, 3000+ mAh-batteri och en svinbra kamera. Men visst, de vill väl värna skyhöga marginaler så det är ju totalt uteslutet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-23 23:36
Ursprungligen av oldpeer:

I fråga om Samsung så dessutom en betydligt bättre skärm.

Det blir intressant att se vad iPhone 7 kommer med, men jag gissar på att den inte heller kommer att mäta sig med Note 7 och kanske inte ens allt som S7 Edge erbjuder. Tråkigt, men sant.

iPad Pro 9.7 Display Technology Shoot-Out
http://www.displaymate.com/iPad_Pro9_ShootOut...

The iPad Pro 9.7 breaks many new records in display performance for:
Highest Absolute Color Accuracy for any display for Both Color Gamuts (1.35 JNCD), Lowest Screen Reflectance for any mobile display (1.7 percent), Highest Peak Brightness in a full size Tablet for any Picture Level (511 nits), Highest Contrast Rating in High Ambient light (301), and Smallest Color variation with Viewing Angle (all under 2.0 JNCD).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-23 23:43

Summerat är Apples iOS-plattform gällande CPU / GPU / Minne (ram + lagring) / touch-screen / touch ID och skärmar outstanding eller cutting edge. Deras produkter har inte allt, men nog ligger deras telefoner och paddor i topp-skiktet genomgående. Visst hjälper hård / mjukvarukontrollen Apple har till viss del men den kommer ex inte minska mängden reflektioner en skärm avger...

Apple vet också hur man tar betalt för sin plattform. I vissa fall, skamliga överpriser om tittar på ex lagring.

Apples Mac-sida däremot känns det mer som de laggar efter. Men man tar likväl otroliga överpriser för sina produkter där. Förvisso fick iMac 5K en ordentlig bump i skärmkvalite, något som nu återfinns i iPad Pro 9.7". Men största sannolikhet där sig även detta till MacBook Pro och kommande iPhone 7.

Ämnet är Rykte: Ingen ny Macbook Pro i september, så diskutera det mer än gärna det, inte iOS eller iOS-enheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-25 01:32

Låter lovande gällande ny MacBook Pro (och nya Macar generellt)!

http://www.macrumors.com/2016/08/24/macos-sie...

Vad är det där för jämrans nyspråk: "Super Speed Plus". Dubbelplusbra?

Men annars - bring 'em on...

Ursprungligen av Erik.dv:

Låter lovande gällande ny MacBook Pro (och nya Macar generellt)!

http://www.macrumors.com/2016/08/24/macos-sie...

Eller kanske även det här:
http://christiantimes.com/article/imac-2016-r...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-25 21:00
Ursprungligen av johan_tanying:

Vad är det där för jämrans nyspråk: "Super Speed Plus". Dubbelplusbra?

Men annars - bring 'em on...

Det låter som nån gammal tvättmedelsreklam. "Via Color Ultra Super Plus med vingar" typ.

Ursprungligen av pick-me-up:

... och samtidigt passa på att göra den ännu tunnare och/eller högupplöst med ännu mer relativt sett strypt prestanda "för att den ändå blir tillräckligt snabb för de flesta"?

Skulle inte förvåna mig.

Samtidigt skrotar de Mac Pro för att en BTO iMac för 30000 extra kan matcha MP i prestanda. Att det finns användare som vill ha en headless mac struntar de i, och/eller hänvisar till en måttligt uppiffad Mini.

(Jag har gärna fel även nu...)

Bevaka tråden