Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme, halva hastigheten som router mot direkt-/bryggkopplad

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-22 17:25

Fick 1 GB internet installerat på kontoret, och hade sen tidigare 1 GB internet hemma.

Testa med TPtest 5 (installerar inte flash på produktionsmaskiner).
Via ethernet (wifi avstängt) till Airport Extremen så fick jag mellan 250-350 Mbit/s
Men om jag bryggkopplar eller koppla direkt till ethernet port på fiber switches fick jag mellan 675-800 Mbit/s.
Ethernet draget med CAT 6 kablar.

Testa samma sak hemma sen med MacBook Pro och thunderbolt-ethernet adepter, ungefär samma resultat, halva hastigheten med Airporten som router mot brygg- eller direktkopplad.

Är det bara att accepter läget eller går det att göra något åt det.

Senast redigerat 2016-08-22 18:06

Testat att återställa den? Uppgraderat FW?

Vilken Airport Extreme? Det finns några olika.
Låter som att den inte orkar med trafiken helt enkelt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-22 18:56

Att acceptera vad? Att trådlöst går långsammare än trådat? Eller trodde du att du skulle få 1000 Mbps i överföringshastighet?

Edit: Såg frågan utförligare i rubriken. Ja, trådat är bättre/snabbare än trådlöst.

Ursprungligen av kenjon:

Att acceptera vad? Att trådlöst går långsammare än trådat? Eller trodde du att du skulle få 1000 Mbps i överföringshastighet?

Edit: Såg frågan utförligare i rubriken. Ja, trådat är bättre/snabbare än trådlöst.

Tror det här är problemet:

Citat:

Via ethernet (wifi avstängt) till Airport Extremen så fick jag mellan 250-350 Mbit/s
Men om jag bryggkopplar eller koppla direkt till ethernet port på fiber switches fick jag mellan 675-800 Mbit/s.

Ursprungligen av kenjon:

...Edit: Såg frågan utförligare i rubriken. Ja, trådat är bättre/snabbare än trådlöst.

Trådlöst är inte inblandat överhuvudtaget.

Frågan gäller skillnad mellan bryggkopplad och icke-bryggkopplad Airport Extreme.

Ursprungligen av ne100:

Fick 1 GB internet installerat...

Menar du verkligen B (byte)? 1 GB/s är ju 8 Gb/s. Det är snabbt det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-23 08:07

Jo att köra som router kräver mer av burken (kolla vart paketen ska) än som brygga (bara släpp igenom allt).
Jag fick samma resultat som dej när jag bytte till 1 Gbps. Bytte router till Dovado Pro AC, och fick 850 Mbps i routerläge (dessutom redundans med USBsticka).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-23 09:47

Ok.
Då verkar det som om vi ska fortsätta med Airport Extreme så är ca. halva hastigheten som gäller mot internet och köra kirektkoppla/brygglägge när vi behöver våra 1 Gbps (streama direktsänd video), eller byta till annan router.

1000 Mbps, vad är rimligt att vi ska få.
Vi får mellan 600-800 Mbps om datorn är direktinkopplad i Fiberswitchen, tycker att 900-1000 Mbps är ok men under det är för lågt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-23 11:33

Min ligger på ca 850-860, varierar säkert beroende på ISP och fiberleverantör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-24 08:41
Ursprungligen av kenjon:

Jag fick samma resultat som dej när jag bytte till 1 Gbps. Bytte router till Dovado Pro AC, och fick 850 Mbps i routerläge (dessutom redundans med USBsticka).

Hur funkar den med AirPlay och AirPort Express?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-24 17:07

I vilket avseende då?
Jag har en AirPort Extreme som AP, och en Express som ljudutgång till aktiva högtalare (båda anslutna med Cat5e). Jag använder alltså inte Dovadons wifi, enbart som trådad router/DHCP.

1
Bevaka tråden