Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google släpper Android 7.0 Nougat

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter en period av betatestande gör Google sitt operativsystem Android 7.0 Nougat tillgängligt.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-08-23 11:37

Android 7.0 Nougat - For real nuts

Läste ett twitterinlägg om att uppdatera till 7.0 - råder fullständig kaos.

Tur man slipper sånt

  • Medlem
  • 2016-08-23 14:16
Ursprungligen av _empty:

råder fullständig kaos.

Berätta mer. Hårt tryck på servrarna eller att telefonerna kraschar efter uppdateringen?

  • Medlem
  • 2016-08-23 14:37
Ursprungligen av _empty:

Läste ett twitterinlägg om att uppdatera till 7.0 - råder fullständig kaos.

Tur man slipper sånt

Jaså, var läste du om det? Jag kollade Twitter men hittade inte mycket mer än kommentarer att det har släppts och att folk uppgraderar. #AndroidNougat. Fast det klart, ett inlägg är väl lätt att missa.

Ursprungligen av _empty:

Läste ett twitterinlägg om att uppdatera till 7.0 - råder fullständig kaos.
Tur man slipper sånt

Märkligt då att jag i stort sett inte kan hitta några större problem i något flöde i sociala medier eller via Google-sökningar. Kan det vara så att du drog en chansning här och trodde att alla bara ska instämma med att det råder kaos direkt?

Ursprungligen av oldpeer:

Märkligt då att jag i stort sett inte kan hitta några större problem i något flöde i sociala medier eller via Google-sökningar. Kan det vara så att du drog en chansning här och trodde att alla bara ska instämma med att det råder kaos direkt?

Haha, vad chockad jag blir att du och alix är här inne gråter direkt.

Uppdatera nu era enheter.

Ursprungligen av _empty:

Haha, vad chockad jag blir att du och alix är här inne gråter direkt.
Uppdatera nu era enheter.

Jag gråter inte över något, men jag har en viss allergi mot lösa påståenden som saknar grund. Oavsett om det gäller iOS, Android, macOS, Windows eller vad det nu kan vara för diskussion. Jag uppdaterar min enhet när jag känner för det. Dock har inte Samsung kommit ut med Nougat, och det lär nog ta ett tag innan de gör det.

  • Medlem
  • 2016-08-23 15:48

Ja, precis, att ljuga om en sak, bara för att man inte gillar det, eller föredrar något annat, är inte okej. Något svar på min fråga fick jag nämligen inte, däremot fick jag veta att jag "gråter". Jaha.

Ursprungligen av Redaktionen:

Efter en period av betatestande gör Google sitt operativsystem Android 7.0 Nougat tillgängligt.

Läs hela artikeln här

Lite sjukt att nuförtiden emojier ändringar kommer först i listan i en ny version av ett OS!

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-01 23:02

Verkar inte som så många enheter som får nougaten, som vanligt i Androidvärlden då.

  • Medlem
  • 2016-09-02 05:27
Ursprungligen av zappee:

Verkar inte som så många enheter som får nougaten, som vanligt i Androidvärlden då.

Sitter man på Nexus enheter så är Android uppdatering liksviktig
Sitter man med andra tillverkare av Android inte någon panik
De viktigaste funktionerna i Nougat har tex Samsung haft i Touchwiz hur länge som helst
Det är därför jag gillar Touchwiz det tillför många saker jag saknar i vanilla
Tex splitscreen som äntligen kommer till vanilla och jag haft längre vi pratar om flera år

Har 2 Nexus 7 till barnen kör Lollipop helt värdelöst jämfört med min Note 3 på Lollipop

De flesta nya funktioner kommer från tillverkare till Android grunden och inte mycket vice versa

Dock brukar en ny version ge allmänt bättre batteritid och stabilitet och utseende

Många hävdar att säkerhet är bättre med vanilla det stämmer inte. Tex Samsung har sedan ett år tillbaka infört månads säkerhetsuppdateringar till de senare modellerna

Ursprungligen av PaO:

Sitter man på Nexus enheter så är Android uppdatering liksviktig
Sitter man med andra tillverkare av Android inte någon panik
De viktigaste funktionerna i Nougat har tex Samsung haft i Touchwiz hur länge som helst
Det är därför jag gillar Touchwiz det tillför många saker jag saknar i vanilla
Tex splitscreen som äntligen kommer till vanilla och jag haft längre vi pratar om flera år

Har 2 Nexus 7 till barnen kör Lollipop helt värdelöst jämfört med min Note 3 på Lollipop

De flesta nya funktioner kommer från tillverkare till Android grunden och inte mycket vice versa

Dock brukar en ny version ge allmänt bättre batteritid och stabilitet och utseende

Många hävdar att säkerhet är bättre med vanilla det stämmer inte. Tex Samsung har sedan ett år tillbaka infört månads säkerhetsuppdateringar till de senare modellerna

Helt rätt, och glöm inte Knox, jag var inte så mycket för det men nu i Note7 med Iris scanner så kan man ju gömma filer och appar och annat kul
Har precis lagt en beställning på Oneplus3 och har en beställning på Note7 så jag får se vilken jag behåller. Lite besviken på Gorilla glas5 + laggar som jag upplevde på demo exet. Just nu lutar det mot OP3, priset, kvalitén, 6GB RAM tilltalar enormt.

  • Medlem
  • 2016-09-02 20:16
Ursprungligen av reza666:

Helt rätt, och glöm inte Knox, jag var inte så mycket för det men nu i Note7 med Iris scanner så kan man ju gömma filer och appar och annat kul
Har precis lagt en beställning på Oneplus3 och har en beställning på Note7 så jag får se vilken jag behåller. Lite besviken på Gorilla glas5 + laggar som jag upplevde på demo exet. Just nu lutar det mot OP3, priset, kvalitén, 6GB RAM tilltalar enormt.

OP3 är en fin lur
Bokat Note 7 som nog inte kommer på någon månad ännu
Är man inte s-pen fanatiker så funkar många alternativ

  • Medlem
  • 2016-09-02 20:39
Ursprungligen av reza666:

Helt rätt, och glöm inte Knox, jag var inte så mycket för det men nu i Note7 med Iris scanner så kan man ju gömma filer och appar och annat kul
Har precis lagt en beställning på Oneplus3 och har en beställning på Note7 så jag får se vilken jag behåller. Lite besviken på Gorilla glas5 + laggar som jag upplevde på demo exet. Just nu lutar det mot OP3, priset, kvalitén, 6GB RAM tilltalar enormt.

Funderar också på en OnePlus 3. Är ganska orolig över att iPhone 7 inte kommer att hålla mina förväntningar och då blir jag ju nästan tvungen att kolla på andra alternativ som OnePlus 3 och Note 7. Hör av dig vad du bestämmer och tycker, är ju intressant, har testat OnePlus 3 och älskar fingeravtrycksläsaren, snabbheten, och snabbladdningen. Många klagar ju på att "ramen" är för stor på iPhone 6/6S, men personligen så gillar jag den eftersom att den inte "stoppar upp" skärmen när man använder den med en hand. Därför så skulle 7:an passa mig bra, om den får snabbladdning.

Ursprungligen av PaO:

OP3 är en fin lur
Bokat Note 7 som nog inte kommer på någon månad ännu
Är man inte s-pen fanatiker så funkar många alternativ

Ju jag vill jätte gärna testa pennan, jag kanske behåller båda
Fick iof sms tidigare idag från Tele2 att Samsung har hittat problem med batteriet på Note7 så det blir inga leveranser tills det är utrett.
Tidigast blir det Okt säger de.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-02 20:52
Ursprungligen av zappee:

Verkar inte som så många enheter som får nougaten, som vanligt i Androidvärlden då.

Inte bara är det OS:et den totala motsatsen till intuitivt utan dessutom är det rena kaoset kring vilka av alla enheter som egentligen kan uppdatera till det. Som vanligt.

Det är bedrövligt egentligen, att de 2016 har det så väldigt rörigt. Hobby-OS.

Ursprungligen av WiFi:

Funderar också på en OnePlus 3. Är ganska orolig över att iPhone 7 inte kommer att hålla mina förväntningar och då blir jag ju nästan tvungen att kolla på andra alternativ som OnePlus 3 och Note 7. Hör av dig vad du bestämmer och tycker, är ju intressant, har testat OnePlus 3 och älskar fingeravtrycksläsaren, snabbheten, och snabbladdningen. Många klagar ju på att "ramen" är för stor på iPhone 6/6S, men personligen så gillar jag den eftersom att den inte "stoppar upp" skärmen när man använder den med en hand. Därför så skulle 7:an passa mig bra, om den får snabbladdning.

Samma här, brukar alltid köpa varje iPhone och har även 6S plus vilket jag inte använt på typ 6 månader.
Jag tror säker iPhone 7 är bra men jag är trött på iOS och alla begränsningar som finns. Jag har vant mig att kunna skicka filer till datorn via Bluetooth, spara filer på luren, höra musik på en lur och prata i en annan med olika profiler (Bluetooth).
Kunna ladda ner filer i bakgrunden.Widgets. Tema.....
Finns tyvärr många saker jag inte kan göra med iOS tyvärr. Men till mina föräldrar och vänner som inte är lika nördiga brukar jag ändå rekommendera iPhone för det är enklare.

Visst kan skriva om upplevelsen när jag får det (runt 13:e Sep om det håller). Du får påminna om jag glömmer

  • Medlem
  • 2016-09-03 21:53
Ursprungligen av zinned:

Inte bara är det OS:et den totala motsatsen till intuitivt utan dessutom är det rena kaoset kring vilka av alla enheter som egentligen kan uppdatera till det. Som vanligt.

Det är bedrövligt egentligen, att de 2016 har det så väldigt rörigt. Hobby-OS.

Oberoende undersökning om man inte har använt IOS eller Android tidigare visar att de är ungefär lika lätta att ta till sig

Det är bara Nexus ägare som behöver en uppdatering snabbt. Vi som har tex Samsung eller andra med gränssnitt har oftast de viktigaste funktionerna redan. Säkerhetsuppdatering är ju månatliga idag

Vill man låta ett företag bestämma hur gränssnitt skall vara gå på IOS
Vill man kunna anpassa det fullt ut med alla möjligheter gå på Android

Personligen är IOS alldeles för begränsat för mig men för många är IOS perfekt

Inget är hobby OS

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-03 22:00
Ursprungligen av PaO:

Oberoende undersökning om man inte har använt IOS eller Android tidigare visar att de är ungefär lika lätta att ta till sig

Det är bara Nexus ägare som behöver en uppdatering snabbt. Vi som har tex Samsung eller andra med gränssnitt har oftast de viktigaste funktionerna redan. Säkerhetsuppdatering är ju månatliga idag

Vill man låta ett företag bestämma hur gränssnitt skall vara gå på IOS
Vill man kunna anpassa det fullt ut med alla möjligheter gå på Android

Personligen är IOS alldeles för begränsat för mig men för många är IOS perfekt

Inget är hobby OS

Hobby-OS menar jag att det är, dels för att det inte alls är så intuitivt som det enligt mig bör vara (har en del erfarenhet själv från Android) men också för att många intresserade som väljer Android före iOS gör det för att de är mer intresserade av att "pilla"/tweaka än att sätta nyttjandegraden främst.

Sedan är det ju fortfarande som jag sa, köper du en Android-telefon idag så är det inte säkert att den kan installera senaste versionen av OS:et som gäller om ett-två år. Helkass.

  • Medlem
  • 2016-09-03 22:11
Ursprungligen av zinned:

Hobby-OS menar jag att det är, dels för att det inte alls är så intuitivt som det enligt mig bör vara (har en del erfarenhet själv från Android) men också för att många intresserade som väljer Android före iOS gör det för att de är mer intresserade av att "pilla"/tweaka än att sätta nyttjandegraden främst.

Sedan är det ju fortfarande som jag sa, köper du en Android-telefon idag så är det inte säkert att den kan installera senaste versionen av OS:et som gäller om ett-två år. Helkass.

Så är det ju att Android har du helt andra möjligheter att sätta prägel på din upplevelse och att många smarta funktioner tex Note serien gör dig effektiv. Trots allt är det en smaksak

Köper du ett flaggskepp från de största tillverkare så kan man räkna med 2 versioner av Android dvs ca 3 år livslängd. Men väldigt få behåller sin telefon så länge idag. Oftast pajar något innan.
Har en Note 3 från 2013 som kör Lollipop kommer troligen inte Marshmallow och definitivt inte Nougat till den. Finns väldigt få saker i både Marshmallow och Nougat som jag saknar förutom kanske utseende men det kan man fixa med launcher mm.

Men hade jag haft en någorlunda ny Nexus som inte fått uppdatering hade jag blivit sur

  • Medlem
  • 2016-09-03 22:14

Intressant hur detta problem uppmärksammas och hanteras.
Hade detta problem drabbat iPhone hade det genast kallats "batterygate" och blivit en stor grej i media. Det hade startats spekulationer om att Apple snart skulle vara klara för konkurs och att kvaliteten bara har blivit sämre sedan Jobs lämnade sitt uppdrag och bla bla bla.
Men nu är det ju inte Apple som har problem utan Samsung. Allt besvaras med en axelryckning, det blir en mindre notis i tidningarna och det hela blåser över på ett par timmar. Och här på forumet kan vi läsa kommentarer som tex:

Citat:

Jaja, vad bra att man inte har fått sin lur så de hinner åtgärda problemet först. Gääääsp

Nu ligger väl inte problemet hos just Samsung eftersom de säkert köper in batterierna från en underleverantör. Men fenomenet är intressant och välkänt.

  • Medlem
  • 2016-09-03 22:26
Ursprungligen av Dalle:

Intressant hur detta problem uppmärksammas och hanteras.
Hade detta problem drabbat iPhone hade det genast kallats "batterygate" och blivit en stor grej i media. Det hade startats spekulationer om att Apple snart skulle vara klara för konkurs och att kvaliteten bara har blivit sämre sedan Jobs lämnade sitt uppdrag och bla bla bla.
Men nu är det ju inte Apple som har problem utan Samsung. Allt besvaras med en axelryckning, det blir en mindre notis i tidningarna och det hela blåser över på ett par timmar. Och här på forumet kan vi läsa kommentarer som tex:
Nu ligger väl inte problemet hos just Samsung eftersom de säkert köper in batterierna från en underleverantör. Men fenomenet är intressant och välkänt.

Om detta hade hänt någon annan tillverkare och den tillverkaren hade agerat likadant som Samsung är svårt att spekulera i hur kunderna hade upplevt det

Det enda vi vet är att Samsung agerade oerhört kraftfullt och snabbt. De flesta i Sverige blir kompenserade dessutom. Elgiganten ger tex 500 kr i tillgodo för förseningen.

Alla som jobbar med tillverkning vet att reklamation alltid kommer att finnas då och då men hur man agerat skiljer agnarna från vetet

Uselt, Kass och dåligt att Samsung inte testat ordentligt men när det väl uppdagades har de agerat exemplariskt. De gick inte ut och sade att det berodde på det eller det andra och försökte sopa något under mattan

Motsatsen är Intel och Pentium på 90 talet här agerade Intel helt fel och det blev värre än om de tagit tjuren vid hornen direkt

Jag vet för jag hade en drabbad dator på jobbet

  • Medlem
  • 2016-09-03 22:41
Ursprungligen av Dalle:

Intressant hur detta problem uppmärksammas och hanteras.
Hade detta problem drabbat iPhone hade det genast kallats "batterygate" och blivit en stor grej i media. Det hade startats spekulationer om att Apple snart skulle vara klara för konkurs och att kvaliteten bara har blivit sämre sedan Jobs lämnade sitt uppdrag och bla bla bla.
Men nu är det ju inte Apple som har problem utan Samsung. Allt besvaras med en axelryckning, det blir en mindre notis i tidningarna och det hela blåser över på ett par timmar. Och här på forumet kan vi läsa kommentarer som tex:
Nu ligger väl inte problemet hos just Samsung eftersom de säkert köper in batterierna från en underleverantör. Men fenomenet är intressant och välkänt.

Samma personer som tycker att Android är dåligt jämfört med Ios tycker att det är konstigt att problem med Ios uppmärksammas mer än problem med Android. Också ett intressant och välkänt fenomen.

Ursprungligen av zinned:

Hobby-OS menar jag att det är, dels för att det inte alls är så intuitivt som det enligt mig bör vara [..]

Vad är du menar gör android mindre intuitivt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-04 11:56
Ursprungligen av PaO:

Så är det ju att Android har du helt andra möjligheter attsätta prägel på din upplevelse och att många smarta funktioner tex Note serien gör dig effektiv.

Som Note 7 då? Den sätter verkligen sin prägel!

Sorry, kunde inte låta bli

Ursprungligen av oldpeer:

Vad är du menar gör android mindre intuitivt?

Till exempel att enkelt kunna hitta det man söker i menyer och inställningar, att hitta rätt funktioner inom en app etc.

  • Medlem
  • 2016-09-04 13:23
Ursprungligen av zinned:

Som Note 7 då? Den sätter verkligen sin prägel!

Sorry, kunde inte låta bli

Till exempel att enkelt kunna hitta det man söker i menyer och inställningar, att hitta rätt funktioner inom en app etc.

Det är lätt att skoja om batteri fadäsen

Denna artikel tyckte jag var bra när jag löste den tidigare i år

http://www.mobil.se/tester/j-mf-rande-tester/...

Inte för att Mobil som annars är lite väl pro Apple ibland korade Android som vinnare utan genomgång av de olika operativsystem med deras fördelar och nackdelar

Ursprungligen av zinned:

Till exempel att enkelt kunna hitta det man söker i menyer och inställningar, att hitta rätt funktioner inom en app etc.

Eftersom iOS bygger på att användaren ska ha så lite som möjligt att säga till om så är det så klart enklare att bygga menyer då det helt inte är så mycket som behöver finnas där. Men det till trots så har jag faktiskt aldrig upplevt några svårigheter att hitta något i Samsungs Touchwiz, och jag kan tänka mig att det blev ännu enklare nu när Note 7 (och kanske fler enheter genom en mjukvaruppdatering) fått en ny och fräsch inledning för att hitta inställningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-04 20:29
Ursprungligen av oldpeer:

Eftersom iOS bygger på att användaren ska ha så lite som möjligt att säga till om [...]

Fel.

Ursprungligen av oldpeer:

Men det till trots så har jag faktiskt aldrig upplevt några svårigheter att hitta något i Samsungs Touchwiz, och jag kan tänka mig att det blev ännu enklare nu när Note 7 (och kanske fler enheter genom en mjukvaruppdatering) fått en ny och fräsch inledning för att hitta inställningar.

Min högst personliga uppfattning, och även mina föräldrars uppfattning (som är över 70 år), är att det är ett väldigt rörigt os i allmänhet och inställningarna i symmerhet.

Ursprungligen av zinned:

Fel.

Vad är fel i mitt påstående?

Apple tillåter dig inte att ändra särskilt mycket. Du kan ändra bakgrundsbilden, flytta om ikonerna lite, ändra ljudsignaler och lite annat smått. Du kan inte byta launcher, inte byta ut standardappar för t.ex webbläsare, inte säkerhetskopiera enstaka delar som dina SMS och sedan göra en återställning, inte installera en app som ligger utanför App Store, inte fullt ut hantera filer och göra egna filöveringar och så vidare. Listan kan göras otroligt lång för att bekräfta att "iOS bygger på att användaren ska ha så lite som möjligt att säga till om".

Ursprungligen av zinned:

Min högst personliga uppfattning, och även mina föräldrars uppfattning (som är över 70 år), är att det är ett väldigt rörigt os i allmänhet och inställningarna i symmerhet.

Dina föräldrars uppfattning kan vi inte verifiera. Det kan lika gärna vara något du påstår. Men jag vågar gissa på att personer som är "tekniskt inkompetenta" inte har märkbart svårare att komma igång med en modern android-telefon än senaste iOS. Skillnaderna i hur man hanterar inställningar är inte så stor som du vill ge sken av, utan det ligger snarare i vad man kan göra.

Bevaka tråden