Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stryker ordet Store från sina butiker

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples butiker har i många städer blivit en mötesplats och mer än bara en butik. Nu verkar Apple sluta att kalla dem Apple Store.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Piteå
  • 2016-08-19 11:18

Såg ett exempel med Apple-butiken The Grove. Apple The Grove lät ju konstigt med tanke på den bestämda formen. Men tror jag att jag förstår tanken. Det måste ju vara för att framhäva att man interagerar med Apple när man är på en Apple-butik. Att det liksom inte bara råkar vara en butik som säljer Apple-prylar, utan att man är hos Apple. Det känns som att man höjer statusen för butikerna bara genom den här enkla förändringen och det tycker jag är ett elegant sätt att göra det på. Kan inte påstå annat än att Apple Emporia ser snajsigt ut.

Frågan är hur lönsamt det är med dessa butiker? Man kan ju köpa Apple produkter på BestBuy och en massa andra ställen ändå. Samma sak här i Sverige.

Ursprungligen av johnh3:

Frågan är hur lönsamt det är med dessa butiker? Man kan ju köpa Apple produkter på BestBuy och en massa andra ställen ändå. Samma sak här i Sverige.

Butikerna är inte till för att tjäna pengar utan för att bygga varumärket.

Ursprungligen av pmarriott:

Butikerna är inte till för att tjäna pengar utan för att bygga varumärket.

Visst men de är ju redan ett starkt varumärke, sen finns det ju "inofficiella" Apple butiker som är nästan exakt som de officiella:
http://www.mstore.se/i/store/grafit.html

Så varför satsa så hårt på egna butiker? Men de gör ju som de vill naturligtvis.

Butikerna är skolor (hur använder man en iPad? undrar mormor) och serviceställe och demoplats för en specifik - och unik - estetik. Det är ett sätt att ge mänskligt ansikte åt ett varumärke - visserligen till väldigt få i utvalda urbana kluster, men vad som händer i urbana kluster - där all media produceras - märks överallt. Tänk: man placerar en radiosändares mast där det ger största spridning för signalen.
Hur stor betydelse dessa butiker har för Apple och varumärket Apple vet bara dom själva...men jag är övertygad om att skulle det inte ge positiv effekt - i förhållande till investering - så skulle butikerna utfasas under ett år eller två. Det kan mycket väl hända...om 10 år kan det bara vara ett nostalgiskt - och kanske uppfattas som bissart - minne att Apple en gång i tiden hade butiker.
Å andra sidan är det svårt att stänga ner ty det skulle tolkas som att det "går dåligt" för Apple - att det "är strul" hos Apple. Det skulle säkert ge signaler som inte alls behöver ha ett skvatt med den verkliga orsaken till att man lägger ner butikerna. Så - redan när dom bestämde sig för butiker så räknade dom med detta och jag gissar att butiksverksamheten är en så liten kostnad i det stora så att Apple driver dessa vidare tills butiksverksamheten - av någon anledning - plötsligt genererar negativ effekt på varumärket eller att företaget definitivt HAR ekonomiska problem.

  • Medlem
  • 2016-08-20 17:36

På frågan om butikerna är lönsamma tycker jag man ska läsa det här:

Det går bra nu..

Detta förvånar mig inte...vad som förvånar mig är dock att dessa utomstående källor känner till hur mycket Apples butiker säljer och hur många kvadratmeter dessa butiker är. Är det offentliga uppgifter?

Sedan kan man ju ha en butik på 10 m2 och sälja som smör, men man har 349 medarbetare på heltid i denna lilla butik...och då är ju lönsamheten inte så lysande direkt. Lägg därtill en gigantisk fösäkringskostnad och 37450 kr/kilowatten för el. Hur lönsam är den butiken?
En butiks lönsamhet kan givetvis aldrig definieras efter bara dess yta....det är ju rubbat. Man måste ju se till butikens totala utgifter mot dess inkomster.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

På frågan om butikerna är lönsamma tycker jag man ska läsa det här:

Det går bra nu..

Ursprungligen av Demiurgen:

Detta förvånar mig inte...vad som förvånar mig är dock att dessa utomstående källor känner till hur mycket Apples butiker säljer och hur många kvadratmeter dessa butiker är. Är det offentliga uppgifter?

Det är gissningar.

  • Medlem
  • 2016-08-20 19:30

Hur skulle 349 medarbetare kunna få plats på tio kvadratmeter? Om så vore, hur får kunderna plats?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-22 13:40

Klart att det är bra för Apple, annars skulle de inte öppna så många butiker per månad.
Jag går hellre till en AppleStore än köper på andra ställen, om jag är nära en AppleStore.
Jag tillhör dem som kanske betalar lite mer för upplevelsen i en AppleStore, istället för att leta efter det absolut billigaste stället. Och jag tror inte jag är helt ensam om det, inte ens i Sverige

1
Bevaka tråden