Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft hånar Apple i ny reklam

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I en ny reklamfilm skrattar Microsoft Surface åt konkurrenten Ipad som utger sig för att vara en dator.

Läs hela artikeln här

Ett OS X för iPad skulle nog hjälpa mycket i den här uppkomna striden. Men näe - det är tydligen inte Apples grej.

  • Medlem
  • 2016-08-16 19:00

Tja, det var upplagt för en käftsmäll...

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2016-08-16 21:55

När företag börjar försöka göra sig lustiga över deras konkurrenters framgångsrika produkter, då vet man att det börjar gå utför för företaget i fråga.

Ingen vill ha deras telefoner: Check
Deras tablets kallas för "iPad" av en stor del av befolkningen: Check
De håller på att förlora den nuvarande generationens konsolkrig mot Sony: Check
Windows tappar andelar varje dag till OS X och Linux: Check
Vulkan flåsar DirectX i nacken vilket kommer innebära att de tappar monopolet på gamers: Check

Frågan är väl snarare; varför skulle man välja en Microsoft-produkt idag om man inte är låst till Windows?

Ursprungligen av robart:

När företag börjar försöka göra sig lustiga över deras konkurrenters framgångsrika produkter, då vet man att det börjar gå utför för företaget i fråga.

Ingen vill ha deras telefoner: Check
Deras tablets kallas för "iPad" av en stor del av befolkningen: Check
De håller på att förlora den nuvarande generationens konsolkrig mot Sony: Check
Windows tappar andelar varje dag till OS X och Linux: Check
Vulkan flåsar DirectX i nacken vilket kommer innebära att de tappar monopolet på gamers: Check

Frågan är väl snarare; varför skulle man välja en Microsoft-produkt idag om man inte är låst till Windows?

Så, det var bättre när Apple försökte slå sig genom Microsofts dominans genom att göra detsamma? Glöm inte att i de flesta konsumenters ögon så var ju faktiskt Windows (PC) en fungerande och då också relativt framgångsrik produkt.

Ja, varför väljer man en Microsoftprodukt idag om man inte är låst till Windows? Det finns nog flera skäl. För min del så är det tyngsta och viktigaste frihet att välja min konfiguration. Hos Apple är jag låst till ett fåtal konfigurationer, och den lilla valfrihet man har kostar allt mer och ger allt mindre värde för pengarna. Lycka till att knåpa ihop en Mac Pro som är lika kraftfullt som min nyaste PC. Ett annat skäl är nog att Windows patchas oftare och Microsoft är något mer öppna om vad de faktiskt åtgärdar. Med Apple vet vi inte ens när nästa patch beräknas komma. Fler skäl? Ptja.. jag kan göra en herrans massa inställningar utan att behöva öppna en terminal och behöva lära mig en satans massa terminalkod. OpenGL är bättre uppdaterat om man vill lira någon speltitel. User interface (UI) känns betydligt mer responsivt än macOS (även om jag föredrar utseendet i macOS före Windows 10). Det finns en filhanterare som är värd sitt namn. Det är inte ett slött skitpissigt filsystem i grunden. Bättre nätverksöverföring om man nu tycker om att sitta och flytta filer mellan server och klient.

Jag kanske inte behöver fortsätta rada upp argumenten.

Det fanns en tid då jag nästan gick över lik för att försvara Apple, men på senare tid så har de helt enkelt börjat tappa stilen. Och att försöka framställa iPad Pro som en ersättare till en riktig dator blir bara löjligt. Vad försöker de uppnå?

Apple måste skärpa sig och vässa produktsortimentet för att fortsätta vara attraktiva. Kanske är det så att man behöver inse att det behövs ett macOS för iPad. Att de måste ta fram en kraftfull Mac, både för konsumenter och för producenter. Och inte minst sluta ta ut ockerpriser för att ändra i konfigurationer och få t.ex mer internminne eller en större SSD. De har helt enkelt inte en lika stor "underdog"-situation längre och måste lära sig att inse att marknaden har förändrats. Bara att titta på Surface Pro 4, HP Spectre Ultrabook och Windows 10 för att fatta att konkurrenterna har börjat komma tillbaka in i matchen..

  • Medlem
  • 2016-08-16 22:24
Ursprungligen av robart:

När företag börjar försöka göra sig lustiga över deras konkurrenters framgångsrika produkter, då vet man att det börjar gå utför för företaget i fråga.

Ingen vill ha deras telefoner: Check
Deras tablets kallas för "iPad" av en stor del av befolkningen: Check
De håller på att förlora den nuvarande generationens konsolkrig mot Sony: Check
Windows tappar andelar varje dag till OS X och Linux: Check
Vulkan flåsar DirectX i nacken vilket kommer innebära att de tappar monopolet på gamers: Check

Frågan är väl snarare; varför skulle man välja en Microsoft-produkt idag om man inte är låst till Windows?

Det är säkert helt sant men gör ändå inte Ipad till en dator.

Ursprungligen av rovart:

När företag börjar försöka göra sig lustiga över deras konkurrenters framgångsrika produkter, då vet man att det börjar gå utför för företaget i fråga.

Jag hoppas du tyckte exakt likadant när Apple hånade Microsoft.

Ursprungligen av robart:

När företag börjar försöka göra sig lustiga över deras konkurrenters framgångsrika produkter, då vet man att det börjar gå utför för företaget i fråga.

Ingen vill ha deras telefoner: Check
Deras tablets kallas för "iPad" av en stor del av befolkningen: Check
De håller på att förlora den nuvarande generationens konsolkrig mot Sony: Check
Windows tappar andelar varje dag till OS X och Linux: Check
Vulkan flåsar DirectX i nacken vilket kommer innebära att de tappar monopolet på gamers: Check

Frågan är väl snarare; varför skulle man välja en Microsoft-produkt idag om man inte är låst till Windows?

Angående göra sig lustiga över, se inlägget från @Borttaget ovan.

Intressanta check-punkter, kan du inte ta fram lite källor för 2,3,4,5 så att vi vet att du har fakta bakom vad du skriver?
1) kan jag hålla med om.
2) ?
3) ?
4) ?
5) ?

On topic, reklamen var kul och är knappt ens ett hån, bara en enkel jämförelse mellan några funktioner.

Senast redigerat 2018-07-23 15:08
Ursprungligen av Borttaget:

Jag hoppas du tyckte exakt likadant när Apple hånade Microsoft.

Apple hånade väl Microsoft när de var "på väg utför" så hans påstående stämmer väl då ?

Senast redigerat 2018-07-23 15:08
Ursprungligen av Anderlind:

Angående göra sig lustiga över, se inlägget från @illerG ovan.

Intressanta check-punkter, kan du inte ta fram lite källor för 2,3,4,5 så att vi vet att du har fakta bakom vad du skriver?
1) kan jag hålla med om.
2) ?
3) ?
4) ?
5) ?

On topic, reklamen var kul och är knappt ens ett hån, bara en enkel jämförelse mellan några funktioner.

Den enda jag vet stämmer är att Sonys ps4a säljer 2 ex på varje Xbox one.
Sony ligger på runt 40 miljoner sålda och Microsoft runt 20 miljoner.

http://www.vgchartz.com

  • Medlem
  • 2016-08-17 04:58
Ursprungligen av robart:

När företag börjar försöka göra sig lustiga över deras konkurrenters framgångsrika produkter, då vet man att det börjar gå utför för företaget i fråga.

Apple ger gliringar till Microsoft och Google/ Samsung/ Android på sina Keynotes och vice versa

Så fungerar världen

Ipad Pro är en helt ointressant produkt, för mig, medan Surface Pro är den ideala, sånär som på en detalj, att den inte också kan köra OS X

Ursprungligen av Mackan1984:

Apple hånade väl Microsoft när de var "på väg utför" så hans påstående stämmer väl då ?

Menar du att åren 2006-2009 gick Apple utför?

För det tänker jag inte hålla med om

För att återkoppla till vad detta handlade om egentligen.

Jag gillar Surface. Har två kollegor som använder det i jobbet och med dockningsstation fungerar det superbt.
Och för min arbetsuppgift hade det varit lättare om jag använder Windows. Men fortsätter med Macbook Pro.

Ipad är i mitt tycke ett rent skämt om man påstår att det är en dator. Ser bara användning för den i hemma-miljö.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-08-17 09:36
Ursprungligen av oldpeer:

User interface (UI) känns betydligt mer responsivt än macOS (även om jag föredrar utseendet i macOS före Windows 10). Det är inte ett slött skitpissigt filsystem i grunden.

Håller med dig om allt förutom ovanstående två punkter. I mitt dagliga arbete föredrar jag NFS+ över NTFS tio gånger av tio. Det har färre begränsningar och fungerar snabbare. När det gäller responsiviteten i gränssnittet tycker jag det är dött lopp, även om min Mac är tre år äldre än min Windowsdator.

Ursprungligen av oldpeer:

Så, det var bättre när Apple försökte slå sig genom Microsofts dominans genom att göra detsamma? Glöm inte att i de flesta konsumenters ögon så var ju faktiskt Windows (PC) en fungerande och då också relativt framgångsrik produkt.

Ja, varför väljer man en Microsoftprodukt idag om man inte är låst till Windows? Det finns nog flera skäl. För min del så är det tyngsta och viktigaste frihet att välja min konfiguration. Hos Apple är jag låst till ett fåtal konfigurationer, och den lilla valfrihet man har kostar allt mer och ger allt mindre värde för pengarna. Lycka till att knåpa ihop en Mac Pro som är lika kraftfullt som min nyaste PC. Ett annat skäl är nog att Windows patchas oftare och Microsoft är något mer öppna om vad de faktiskt åtgärdar. Med Apple vet vi inte ens när nästa patch beräknas komma. Fler skäl? Ptja.. jag kan göra en herrans massa inställningar utan att behöva öppna en terminal och behöva lära mig en satans massa terminalkod. OpenGL är bättre uppdaterat om man vill lira någon speltitel. User interface (UI) känns betydligt mer responsivt än macOS (även om jag föredrar utseendet i macOS före Windows 10). Det finns en filhanterare som är värd sitt namn. Det är inte ett slött skitpissigt filsystem i grunden. Bättre nätverksöverföring om man nu tycker om att sitta och flytta filer mellan server och klient.

Jag kanske inte behöver fortsätta rada upp argumenten.

Det fanns en tid då jag nästan gick över lik för att försvara Apple, men på senare tid så har de helt enkelt börjat tappa stilen. Och att försöka framställa iPad Pro som en ersättare till en riktig dator blir bara löjligt. Vad försöker de uppnå?

Apple måste skärpa sig och vässa produktsortimentet för att fortsätta vara attraktiva. Kanske är det så att man behöver inse att det behövs ett macOS för iPad. Att de måste ta fram en kraftfull Mac, både för konsumenter och för producenter. Och inte minst sluta ta ut ockerpriser för att ändra i konfigurationer och få t.ex mer internminne eller en större SSD. De har helt enkelt inte en lika stor "underdog"-situation längre och måste lära sig att inse att marknaden har förändrats. Bara att titta på Surface Pro 4, HP Spectre Ultrabook och Windows 10 för att fatta att konkurrenterna har börjat komma tillbaka in i matchen..

Vilken tur då att folk är olika, att vi värdesätter olika saker och att det finns så många alternativ att välja på

Själv tar jag tex en lättkonfigurerad iPad Pro varje dag framför en traditionell dator.

Fast Surface pro i5 fick ju stordäng av Apples lilla mobilchip

Ursprungligen av pushloop:

Vilken tur då att folk är olika, att vi värdesätter olika saker och att det finns så många alternativ att välja på.
Själv tar jag tex en lättkonfigurerad iPad Pro varje dag framför en traditionell dator.

Ja, det finns väl en handfull alternativ om man envisas med att bara köra Apples produktsortiment. Hurra.

iPad Pro må vara lättkonfigurerad, och den är ett bra val. Det jag säger är att det blir löjligt när Apple jämför med en dator. Den är helt enkelt så avskalad genom iOS så att den inte kan kallas för annat än en surfplatta.

Ursprungligen av Gordon67:

Fast Surface pro i5 fick ju stordäng av Apples lilla mobilchip

Jag skickar med lite citat och källor som svar på påståendet.

Citat:

But, for someone who doesn't care much for which OS she's working on so long as it gets done, the Surface Pro 4 maintains its figurative and literal lead against the iPad Pro-
- http://www.techradar.com/news/mobile-computin...

Citat:

The Surface Pro 4 is simply the more capable, flexible, and downright useful device of the two.
Read more at http://www.trustedreviews.com/opinions/ipad-p...
- http://www.trustedreviews.com/opinions/ipad-p...

Ursprungligen av oldpeer:

Ja, det finns väl en handfull alternativ om man envisas med att bara köra Apples produktsortiment. Hurra.

iPad Pro må vara lättkonfigurerad, och den är ett bra val. Det jag säger är att det blir löjligt när Apple jämför med en dator. Den är helt enkelt så avskalad genom iOS så att den inte kan kallas för annat än en surfplatta.

Ungefär lika löjligt som när persondatorer introducerades menar du? Små futtiga datorer som inte ens fyller ett rum borde inte få kallas annat än leksaker

Och nej, givetvis menade jag alla existerande alternativ.

Ursprungligen av pushloop:

Ungefär lika löjligt som när persondatorer introducerades menar du? Små futtiga datorer som inte ens fyller ett rum borde inte få kallas annat än leksaker

Ungefär lika löjlig jämförelse från din sida nu.

Det vi ser just nu är en förgrening i datorevolutionen. Å ena sidan har vi enheter som utvecklas åt ett nytt håll med större skillnader gentemot de senaste decenniernas persondatorer, som å andra sidan fortfarande har en plats och fyller en funktion - även om man kan argumentera att, för persondatorer, behovet för ökad beräkningskraft inte är vad merparten av användarna egentligen har nytta utav eller värdesätter.

Jag tänker att det kan liknas vid utvecklingen inom dator- och TV-spelsvärlden, där en förgrening skedde i samband med smartphonens intåg varpå utvecklingen och försäljningen av enklare spel för kortare spelsessioner återigen tog fart, samtidigt som spelen för konsoler och speldatorer fortsätter att utvecklas och bli mer avancerade. De är alla spel- och spelplattformar som fyller olika syften och som attraherar olika typer av spelare.

Vi som användare kan ju bara glädjas åt att utbudet inom båda produktkategorier är större än någonsin, och därmed även chansen att hitta något som passar oss.

Senast redigerat 2016-08-18 08:52
Ursprungligen av oldpeer:

Ungefär lika löjlig jämförelse från din sida nu.

Det tycker jag absolut inte, jag tycker snarare att det var en rätt bra jämförelse.
Man skulle kunna dra ytterligare paralleller till exempelvis introduktionen av det grafiska gränssnittet, som då rörde runt rejält i grytan bland alla användare som dittills varit vana vid att arbeta i textbaserade OS, för att inte tala om den medföljande musen. Men dessa kontroverser i teknikhistorien är lätta att förbise, vilket är synd med tanke på hur viktiga de varit för utvecklingen av de redskap vi använder i dag.

Ursprungligen av Mackan1984:

Den enda jag vet stämmer är att Sonys ps4a säljer 2 ex på varje Xbox one.
Sony ligger på runt 40 miljoner sålda och Microsoft runt 20 miljoner.

http://www.vgchartz.com

Och Sony släpper snart en ny ps4 som dock inte verkar vara särskilt stor uppgradering. Men blir intressant att se vad som sker efter projekt scorpio som är en stor uppgradering från Xbox one om det jag läst stämmer.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Och Sony släpper snart en ny ps4 som dock inte verkar vara särskilt stor uppgradering. Men blir intressant att se vad som sker efter projekt scorpio som är en stor uppgradering från Xbox one om det jag läst stämmer.

Dessa uppgraderingar som både ms och Sony släpper är för att klara 4k/VR.
Jag tror dock inte att dessa kommer sälja mer än originalet förrän den försvinner.
Folk ser inte det bästa utan "kan jag spela gta 6 på konsolen som är 1500 kr billigare köper jag ju den".
VR är ett väldigt ensamt sätt att spela och kommer bli lite av en nich-produkt.
Dessutom kostar dessa 3500-4000 utöver konsolen och spelen.

Ursprungligen av Borttaget:

Menar du att åren 2006-2009 gick Apple utför?

För det tänker jag inte hålla med om

För att återkoppla till vad detta handlade om egentligen.

Jag gillar Surface. Har två kollegor som använder det i jobbet och med dockningsstation fungerar det superbt.
Och för min arbetsuppgift hade det varit lättare om jag använder Windows. Men fortsätter med Macbook Pro.

Ipad är i mitt tycke ett rent skämt om man påstår att det är en dator. Ser bara användning för den i hemma-miljö.

Ta fram en reklamfilm från 2006-2009 där Apple hånar MS ?

Senast redigerat 2018-07-23 15:14
Ursprungligen av Mackan1984:

Dessa uppgraderingar som både ms och Sony släpper är för att klara 4k/VR.
Jag tror dock inte att dessa kommer sälja mer än originalet förrän den försvinner.
Folk ser inte det bästa utan "kan jag spela gta 6 på konsolen som är 1500 kr billigare köper jag ju den".
VR är ett väldigt ensamt sätt att spela och kommer bli lite av en nich-produkt.
Dessutom kostar dessa 3500-4000 utöver konsolen och spelen.

Det verkar som folk bryr sig om prestanda med tanke på att Xbox one varit billigare än ps4 länge nu, sedan Kinect slopades.

Jag vet hur VR är . Det är inte alls ensamt eller ja inte mer än när du sitter själv o spelar i soffan äger själv en Htc vive. Skitkul att plocka fram o köra med kompisarna.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Det verkar som folk bryr sig om prestanda med tanke på att Xbox one varit billigare än ps4 länge nu, sedan Kinect slopades.

Jag vet hur VR är . Det är inte alls ensamt eller ja inte mer än när du sitter själv o spelar i soffan äger själv en Htc vive. Skitkul att plocka fram o köra med kompisarna.

Jag tror det var Microsofts horribla lansering kontra Sonys smarta som gav Sony en så bra start.
MS gick ut med att det inte gick sälja vidare begagnade spel, påtvingad Kinect och senare en tusing dyrare än ps4.
Sony tog bort sin kamera, 1000 kr billigare, förlöjliga MS begagnad-strategi och vips så sålde ps4 som smör.
Du vet hur det funkar, desto fler kompisar med en viss konsol desto större sannolikhet att du köper samma.
Då spelar inte ett par hundringar någon roll längre.

Ja VR är jätteskoj men har svårt att se att 30-40 miljoner väljer det alternativet på Sonys konsol.

Ursprungligen av Mackan1984:

Ta fram en reklamfilm från 2006-2009 där Apple hånar MS ?

Nu missförstod du mig.

Jag vet det är perioden då Apple hånar Microsoft.

Men anser inte det är perioden det gick utför för Apple.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-08-17 23:18
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ipad Pro är en helt ointressant produkt, för mig, medan Surface Pro är den ideala, sånär som på en detalj, att den inte också kan köra OS X

Det är väl bara en tidsfråga innan allt fungerar som det ska:
http://www.insanelymac.com/forum/topic/309890...

?

Ursprungligen av Borttaget:

Nu missförstod du mig.

Jag vet det är perioden då Apple hånar Microsoft.

Men anser inte det är perioden det gick utför för Apple.

Och jag vet att perioden startade i början på 90-talet då Steve Jobs gick ut med Ett antal hånande kommentarer i diverse medier.
"Unfortunately, people are not rebelling against Microsoft. They don’t know any better."
"Microsoft has no taste" osv...
Sen om jag inte minns fel så var inte Apple eller jobs på topp riktigt då ?

Senast redigerat 2018-07-23 15:14
Bevaka tråden