Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme fungerar, men syns inte. Time Capsule fungerar ej.

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

WiFi fungerar, kommer ut på internet via Airport Extreme, som också visar grön lampa på själva enheten. Så långt inga problem.
Men! Trots detta syns inte Airport Extreme i Airport-verktyg – visas alltså inte alls. Kan alltså inte komma åt enheten för inställningar eller uppgradering.
Inte heller syns enhetens Time Capsule i Time Machine, vilket innebär att jag inte kan säkerhetskopiera.
Har kollat om det finns nya uppdateringar till 1) enheten, 2) Airport Verktyg, 3) Time Machine (Systeminställningar), 4) datorn (MacBook Air, 5) Systemet (har senaste 10.11.6), men hittar inget sådant.
Ändå fungerar alltså enheten som router för bredbandet ... Förstår ingenting.
Hoppas på tips!

Testa att återställa den. Ska finnas ett litet hål som du kommer åt knappen med hjälp en en penna eller liknande.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testa att återställa den. Ska finnas ett litet hål som du kommer åt knappen med hjälp en en penna eller liknande.

Jo, jag skulls skrivit att jag prövat med både mjuk och hård återställning utan resultat. Tack ändå.

Om du inte hittar den på datorn någonstans, så låter det som om det
är någon inställning som glappar.
Har du ngn iOS enhet?
Kolla i så fall om du genom AirPort-appen kan hitta den där?

Försök återställ Extremen där i så fall.
Annars försök återställa Airport-appen på datorn genom Timemachine på datorn.

Vad jag kan komma på nu...

Senast redigerat 2016-08-14 16:11

Tilläggsinfo: AirPort Extreme syns inte på någon av mina WiFi-anslutna enheter (MacBook Air, iPad mini4 och iPhone). De har ändå, allihop, WiFi anslutning ...
Har alltså även prövat med både mjuk och hård återställning på Extremen.
Har också prövat med att ansluta MacBooken till Extremen med Ethernet-kabel, men inte heller då visas AE - varken i AirPort-verktyg eller i Finder.

Har du startat om datorn i säkert läge?

Du skriver AirPort Extreme och Time Capsule. Har du din Time Capsule bakom din AirPort Extreme, eller hur har du kopplat?

Ursprungligen av panther:

Om du inte hittar den på datorn någonstans, så låter det som om det
är någon inställning som glappar.
Har du ngn iOS enhet?
Kolla i så fall om du genom AirPort-appen kan hitta den där?

Försök återställ Expressen där i så fall.
Annars försök återställa Airport-appen på datorn genom Timemachine på datorn.

Vad jag kan komma på nu...

Tack - svarade på första delen av ditt tips med du la in det
Men det andra - "återställa AirPort-appen genom TimeMachine på datorn" - fattar jag inte. AirPort Extremen syns inte i TimeMachine. Hur kommer jag åt AirPor-appen via TimeMachine?

Ursprungligen av panther:

Har du startat om datorn i säkert läge?

Nej, eftersom felet finns både på OSX-datorn och på iOS-enheterna - menar du att jag kommer åt Extremen på annat sätt i felsöker läge?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du skriver AirPort Extreme och Time Capsule. Har du din Time Capsule bakom din AirPort Extreme, eller hur har du kopplat?

TimeCapsule är ju hårddisken som finns i AirPort Extremen, och som inte programmet TimeMachine kommer åt - eller förstår jag helt fel?

Låter märkligt, förstår att du är frustrerad.
Har du kopplat ur Extremen ett tag innan du försöker återställa den.
Måste ju gå, tryck länge.

Annars skulle jag prova det mesta, säker start, annan användare, ominstallation..
Ladda ner annan Airport-app via nätet.
Du måste ju lokalisera felet.
Har du provat att återställa Airport appen på datorn genom timemachine som det är nu?

Ursprungligen av br-Augustinus:

TimeCapsule är ju hårddisken som finns i AirPort Extremen, och som inte programmet TimeMachine kommer åt - eller förstår jag helt fel?

Har du två enheter (Airport Extreme + Time Capsule) eller har du endast en Time Capsule? Vilken version?

Ursprungligen av keptang:

Har du två enheter (Airport Extreme + Time Capsule) eller har du endast en Time Capsule? Vilken version?

Ger endast en enhet, AirPort Extreme som innehåller min säkerhetskopia på en TimeCapsule-hårddisk. Är noga med uppgraderingar, så det är senaste. Men då jag inte kommer pt enheten, kan jag inte ge versions-nummer

Ursprungligen av panther:

Låter märkligt, förstår att du är frustrerad.
Har du kopplat ur Extremen ett tag innan du försöker återställa den.
Måste ju gå, tryck länge.

Annars skulle jag prova det mesta, säker start, annan användare, ominstallation..
Ladda ner annan Airport-app via nätet.
Du måste ju lokalisera felet.
Har du provat att återställa Airport appen på datorn genom timemachine som det är nu?

Ja, det lutar åt ominstallation av enheten eftersom den inte syns på varken OSX eller iOS-enheter.
Tack för alla svar.
Men fortfarande förstår jag nye hur jag kan "återställa AirPort--appen genom TimeMachine" ... ?

Men man måste väl få kontakt mellan enheterna via ethernetkabel? Nuförtiden måste man ju ha en drös adaptrar. Gissar att det är på högersidan av MacBooken, och att kabeln ska gå in i Airporten på den undre Ethernetportar markerad med rund ring?

Du får inga bra svar om du inte ger korrekt information.
Ta reda på vad @Keptang undrar
Du kan googla serienumret på din Time Capsule

Ursprungligen av keptang:

Har du två enheter (Airport Extreme + Time Capsule) eller har du endast en Time Capsule? Vilken version?

Vilken års-modell av Apple router har du @br-Augustinus???

Så du har också drabbats. Du är inte ensam. Jag märkte samma sak idag och det slutade med att jag gjorde en hård reset av min Time Capsule (TC). Kunde inte se TC:n från någon av mina enheter - vare sig Iphone eller MBP - jag kör IOS10 och Sierra betorna men jag hade också problem på min MacMIni där jag inte kör betorna.

Ryktet på nätet säger att det är kopplat till Back to my mac. Så när jag fick tag på TC igen så såg jag till att klicka bort den inställningen.

Gjorde som sagt en hård reset av min TC och efter det så fick jag igång allt igen.

Och jag håller med - det är svårt att följa råd om att hämta saker från TC när problemet är att man inte kan nå den.

En tråd med eventuellt vettig information hittar du här:
https://discussions.apple.com/thread/7636761

Edit: Hård reset: Stoppa in en nål i det lilla hålet på baksidan av TC och tryck in knappen där, låt den vara intryckt i mer än 5 sekunder.

Ursprungligen av BlackSmp:

Så du har också drabbats. Du är inte ensam. Jag märkte samma sak idag och det slutade med att jag gjorde en hård reset av min Time Capsule (TC). Kunde inte se TC:n från någon av mina enheter - vare sig Iphone eller MBP - jag kör IOS10 och Sierra betorna men jag hade också problem på min MacMIni där jag inte kör betorna.

Ryktet på nätet säger att det är kopplat till Back to my mac. Så när jag fick tag på TC igen så såg jag till att klicka bort den inställningen.

Gjorde som sagt en hård reset av min TC och efter det så fick jag igång allt igen.

Och jag håller med - det är svårt att följa råd om att hämta saker från TC när problemet är att man inte kan nå den.

En tråd med eventuellt vettig information hittar du här:
https://discussions.apple.com/thread/7636761

Edit: Hård reset: Stoppa in en nål i det lilla hålet på baksidan av TC och tryck in knappen där, låt den vara intryckt i mer än 5 sekunder.

Stort TACK! Nu kom allt igång igen.
Stängde av "Tillbaka till min Mac"
Gjorde hård reset på AirPort Extremen – efter att ha gjort om alla inställningar igen till det ursprungliga, FUNKAR DET!
Tack!!!

Ursprungligen av br-Augustinus:

Stort TACK! Nu kom allt igång igen.
Stängde av "Tillbaka till min Mac"
Gjorde hård reset på AirPort Extremen – efter att ha gjort om alla inställningar igen till det ursprungliga, FUNKAR DET!
Tack!!!

Kul att kunna hjälpa:)

Raderas allt om man gör det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-16 14:08

Alla inställningar går nog tillbaka till fabriksinställningar. Men har du en hårddisk, så ändras inte innehållet på hårddisken.

Jag har en TC 3 tb med hårddisk så min timemachine backup skulle vara kvar? eller menar du om man har en extern kopplad till TC, det har jag inte?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-16 14:34

Jag är nästan säker på att allt kommer att vara kvar.

Ursprungligen av bjornryd:

Jag har en TC 3 tb med hårddisk så min timemachine backup skulle vara kvar? eller menar du om man har en extern kopplad till TC, det har jag inte?

Det är lugnt, din backupp finns kvar efter en hårdreset

nu syns den i delat, och alla filer syns men det går inte att säkerhetskopiera

Jag har samma problem sedan två dagar tillbaka! En AirPort Time Capsule 2TB som är ansluten till fiberroutern. Grön lampa, nätverket delas ut korrekt, men jag kan inte göra backup (enheten hittas inte) och i AirPort-appen så är det en gul triangel. Har testat att dra ur sladden på TC, router, starta om MBP och alla iOS-enheter. Kör senaste El Capitan på MBP.

Senast redigerat 2016-08-17 18:04

Lite intressant att mina problem "airport-extreme gor re-direct till xxx-sidor" och efterföljande strul med att få ADSL-Modem, Airport Extreme och Airport Express att fungera tillsammans, och visas korrekt i airport-verktyget, kom ungefär samtidigt med de problem ni beskriver.

Generell hacker-attack, måhända?

Ursprungligen av dxaren:

Lite intressant att mina problem "airport-extreme gor re-direct till xxx-sidor" och efterföljande strul med att få ADSL-Modem, Airport Extreme och Airport Express att fungera tillsammans, och visas korrekt i airport-verktyget, kom ungefär samtidigt med de problem ni beskriver.

Generell hacker-attack, måhända?

Nej, jag tror inte det. Dina problem med re-direct till xxx-sidor beror på något annat.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-08-17 12:37
Ursprungligen av br-Augustinus:

WiFi fungerar, kommer ut på internet via Airport Extreme, som också visar grön lampa på själva enheten. Så långt inga problem.
Men! Trots detta syns inte Airport Extreme i Airport-verktyg – visas alltså inte alls. Kan alltså inte komma åt enheten för inställningar eller uppgradering.
Inte heller syns enhetens Time Capsule i Time Machine, vilket innebär att jag inte kan säkerhetskopiera.
Har kollat om det finns nya uppdateringar till 1) enheten, 2) Airport Verktyg, 3) Time Machine (Systeminställningar), 4) datorn (MacBook Air, 5) Systemet (har senaste 10.11.6), men hittar inget sådant.
Ändå fungerar alltså enheten som router för bredbandet ... Förstår ingenting.
Hoppas på tips!

Så märkligt! Fick exakt samma problem igårkväll! Är det något märkligt på gång med "allas" airport?

Har wifi-anslutning men airporten syns inte som nätverksenhet och inte heller i Airport-appen.

Det löste sig till slut med en Hård återställning https://support.apple.com/sv-se/HT201945 och la in allt på nytt, dvs lösenord och Wifi-namn etc. Nu syns åter min Time Capsule som en nätverksenhet och jag kan återigen köra Time Machine-backup och enheten syns också i Airport-appen.

Bevaka tråden