Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer Radeon 9800 till Sverige?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Är det någon som vet när Radeon 9800 kommer till Sverige?

IMGs lilla reklamtitt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 17:13

Bra fråga...

Jag undrar hur stor marknaden är för kortet dock? Du behöver en ganska kraftig maskin för att kortet ska börja jobba/märka någon stor skillnad från tidigare Radeon 8500/9000 kort (minst 1Ghz G4 skulle jag tippa på).

  • Oregistrerad
  • 2003-08-13 17:23

Mjae, ja och nej. Det du direkt kommer kunna dra nytta av är antialiasing och anisotropic filtering. Det är en av de största poängerna med 9700/9800 korten. Äldre kort som 9000 går på knäna med dessa funktioner påslagna även om du har en grym cpu.

Sen är det riktigt att ett 9800 springer ifrån de flesta processorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 19:36

Jojo, det stämmer. Likt Radeon 8500 ger dig högre upplösning kommer Radeon 9800 ge dig snyggare grafik.

Dock är Radeon 9800 på en snabb maskin MYCKET MER än bara detta. I Quake 3, som någorlunda kan ge Radeon 9800-kortet data, är detta c:a 2.1 ggr så snabbt som en Radeon 9000 kr. Detta är utan att ta in saker som Radeon 9800-kortet faktiskt är superbra på och det är shaders.

Detta är på en G4/1,42 DP. Andra spel kommer nog inte se denna bost eftersom de inte är optimerade för MP eller Altivec.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 20:43

Macoteket verkar få in kortet om 12 dagar enligt deras webbutik. Förkastligt pris dock:

5244kr inkl. moms

I USA kostar kortet 399 dollar vilket blir c:a 4239 kr i svenska kronor med en dollarkurs på 8.5 kr och 25% moms...

Det kommer inte sälja bra tror jag inte...

PC-versionen finns att köpa för 4100:- inkl moms på datorbutiken.se. Priserna på machårdvara kommer alltid att ligga något högre, därför att tillgång/efterfråga spelar in i prisbilden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
PC-versionen finns att köpa för 4100:- inkl moms på datorbutiken.se. Priserna på machårdvara kommer alltid att ligga något högre, därför att tillgång/efterfråga spelar in i prisbilden.

I vanliga fall är det kanske så men i detta fallet kostar:
Radeon 9800 Pro 128 MB AGP för pc 399 dollar
Radeon 9800 Pro 128 MB AGP för mac 399 dollar
för konsumenter på ATI:s hemsida. Alltså samma pris för båda korten.
Tillåt mig tvivla på att ATI tar olika pris för korten i återförsäljarledet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Macoteket verkar få in kortet om 12 dagar enligt deras webbutik. Förkastligt pris dock:

5244kr inkl. moms

I USA kostar kortet 399 dollar vilket blir c:a 4239 kr i svenska kronor med en dollarkurs på 8.5 kr och 25% moms...

Det kommer inte sälja bra tror jag inte...

Inwarehouse säljer ATI Radeon 9800 Pro MacEdition från 4374 kr inklusive moms

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-21 20:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Steephill
Inwarehouse säljer ATI Radeon 9800 Pro MacEdition från 4374 kr inklusive moms

Finns inte dessa kort ännu?!?! :/

Jag har beställt ATI Radeon 9800 Pro 128MB, ADC/DVI som tillval till min G5! Kommer detta bli en försenad leveransen då för mig? Har beställt via AppleStore!

Gäller detta i så fall även min 30gig Ipod? Isight!?

*Buhuuu*

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
Finns inte dessa kort ännu?!?! :/

De presenterades av ATI för några veckor sedan och började samtidigt säljas via deras hemsida. De verkar nu vara på väg till Sverige också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
Jag har beställt ATI Radeon 9800 Pro 128MB, ADC/DVI som tillval till min G5! Kommer detta bli en försenad leveransen då för mig? Har beställt via AppleStore!

Märk att kortet som säljs av Apple Store och andra återförsäljare för montering i G5 och de återförsäljarkort som säljs löst till alla andra macar inte är samma version. Förmodligen har Apple övertygat ATI att producera G5-versionen först.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-21 20:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Sten
De presenterades av ATI för några veckor sedan och började samtidigt säljas via deras hemsida. De verkar nu vara på väg till Sverige också.

Märk att kortet som säljs av Apple Store och andra återförsäljare för montering i G5 och de återförsäljarkort som säljs löst till alla andra macar inte är samma version. Förmodligen har Apple övertygat ATI att producera G5-versionen först.

Aha!! Pust! Tanken på att vänta på sin G5 som inte kan skickas för att Apple saknar delar är inte rolig...

Hugabuga nu börjar min väntan vara olidlig... önskar att jag kunde somna och vakna om ca: 2 veckor!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
Aha!! Pust!

Tänk på att ditt Radeon 9800-kort är snabbare än det som vi andra stackare får köpa i handeln. 8 x AGP vs 4/2 x i butikskortet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-21 23:15

Hehe... Jag tror det är mer på hans dator som är snababre än 8X AGP port och ett kort som har stöd för det :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-21 23:16

"Inwarehouse säljer ATI Radeon 9800 Pro MacEdition från 4374 kr inklusive moms"

*Alla hoppar för Inwarehouse!*

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 23:18

Pfff.... är det x4 agp på dessa kort alltså?

Det känns ju kass... på pc får du x8 och 256 mb minne. Behövs! Till doom3! (Som kommer till mac 2010 men ändå...;) )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-21 23:21

På retail-versionen är det 2/4X AGP. Det spelar ingen roll eftersom att INGEN Mac före G5:an har bättre AGP-standard än det.

Tittar du på PC sidan så är det verkligen inte standard med APG 8X. AGP 8X ger heller inte sådan enorm boost i spel troligen. AGP 4X var ingen jättelyft kontra AGP 2X så.

Köper du ett OEM Radeon 9800 till G5:an så är det AGP 8X.

För övrigt tror jag Doom III släpps ganska samtdigt till MacOSX, Windows o Linux. Se bara hur det gick med Quake 3.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Hehe... Jag tror det är mer på hans dator som är snababre än 8X AGP port och ett kort som har stöd för det :rolleyes:

Jo, men det var inte det jag sa. Det finns ingen anledning att himla med ögonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-21 23:57

Tänk på att ditt Radeon 9800-kort är snabbare än det som vi andra stackare får köpa i handeln. 8 x AGP vs 4/2 x i butikskortet.

Hehe... Jag tror det är mer på hans dator som är snababre än 8X AGP port och ett kort som har stöd för det

Puha... det jag menade var att AGP 8X vs AGP 2/4X tror jag i sammanhanget spelar ganska liten roll. AGP 2X -> AGP 4X gjorde ganska liten skillnad. Där du eventuellt kommer märka skillnaden är i 3D-program (eventuellt). Men då tror jag ändå systemarkitekuren i övrig ger mer, procentuell, speedboost, än 8X vs 2 eller 4X APG

Eller vad säger du? :rolleyes:

För övrigt är inte kortet snabbare (så vitt jag vet). Det har bara stöd för en snabbare buss-typ

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Eller vad säger du? :rolleyes:

Det enda jag sa var att BTO-9800 förmodligen är snabbare än retail-9800 eftersom det stöder en snabbare överföring över AGP-porten.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-22 01:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Sten
Tänk på att ditt Radeon 9800-kort är snabbare än det som vi andra stackare får köpa i handeln. 8 x AGP vs 4/2 x i butikskortet.

Coolt! Vi kan tävla om FPS sen!

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Det känns ju kass... på pc får du x8 och 256 mb minne. Behövs! Till doom3!

Kolla Toms Hardware Jag var oxå sur till att börja med över att Apple bara fixat 8 x AGP & 128 MB VRAM på 9800-kortet till nya G5, men testet på Toms visar att det inte gör ngn skillnad.:eek: Jag är något förvånad, men läste liknande resultat på sharkyextreme.

Att ATI inte gör Mac-retailkortet till 8xAGp är ju pga att vi inte haft 8 x agp förrän G5:orna.

Doom 3 kommer till Mac samtidigt som till Windows, vad jag hört. Har du hört något annat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-23 11:03

128MB RAM räcker gott och väl idag. Framtidens spel (säg 1 år eller 2) kommer kunna ta nytta av mer troligen.

Synd dock att inte Apple klämmer i med det bästa i G5:an när allt annat i masknien är i stort sätt top-of-the-line.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-23 12:36

I och för sig så är det trevligt att de ha ett top-of-the-line kort som faktiskt är det på pc med (vad gäller gpu)

Tycker apple ligger efter på grafikort traitionellt sett. Hur kan man mula in et 9000pro i en dual 1.25a t ex?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-23 13:46

Tidigare maskiner har varit bandbredd och CPU-begränsade till stor del. Jag det är en stor anledning till att Apple INTE tryckt in fetare kort.

Bl.a. Mike på xlr8yourmac.com sa det när han testade Radeon 9700 för Mac. "Sadly, many tests are CPU/Sytem-bound".

Men, en Dual G5 (eller SP G5:an för den delen) kan för se kortet med en h-vetes massa data (rent ut sagt ). Där tycker jag man borde satt Radeon 9600 som standard (ett bra kort för "allmänt bruk" och 3D-spel) samt Radeon 9800 128MB i Dual 2Ghz. 256MB kortet borde vara tillval.

Å andra sidan så tror jag Apple tror att många kunder som köper en G5:a kör videoredigering, photoshop arbete eller dyl. Här spelar det mindre roll om du kör ett GeForce 4 Ti, GeForceFX5200 eller Radeon 9800... Dock är det bra för OSX att ha så mkt videominne som möjligt (32MB per skärm helst minimum utifrån mina smärre tester).

1
Bevaka tråden