Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac 5k late 2015, köpa?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

Ny på forumet som användare men har kikat in lite då och då. Har varit sugen på en mac ett bra tag nu och fick ett trevligt erbjudande, 15 000 kr för en Imac 5k late 2015. Specs kommer här nedan:

3,3 GHz Intel Core i5
Turbo Boost upp till 3,9 GHz
8 GB
2 TB Fusion Drive
AMD Radeon R9 M395

Kvitto finns dock ingen kartong
Inköpt oktober 2015.

Nu är min fråga är det värt? Ny på apple store går den på 25 000 kr och en ny variant är troligtvis runt hörnet. För mig känns det som ett rimligt om inte för bra pris om man kikar på vad andra imacs brukar gå på, kikade även på den där sidan där man kan se värdet på ens Imac och där ligger just denna kring 18 000 kr beg.

Detta blir min första mac produkt någonsin och har kikat på dem i ca 1 år så, buy buy buy är det enda som går i mitt huvud just nu typ.

Finns det någon samlad tråd där man kan ställa såna här frågor? Ber då om ursäkt för denna tråd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-11 09:22

Jag tycker det låter OK.

Ok! Jag hade tagit den om jag var du. Även om det kommer en ny blir den ju inte sämre för det.

Se till att inte bli lurad bara om du köper den från någon annonsbörs t.ex.

Det är ett fint pris.

Stort tack för alla svar, skall iväg kika på den under veckan. Vet ni om man kan köpa (och om det är värt) applecare protection plan i efterhand?

Ursprungligen av doccia:

Stort tack för alla svar, skall iväg kika på den under veckan. Vet ni om man kan köpa (och om det är värt) applecare protection plan i efterhand?

Om den inte är äldre en ett år ja.
https://support.apple.com/sv-se/HT202702

Jag skulle använt hemförsäkringen om något skulle hända.

Ursprungligen av keptang:

Jag skulle använt hemförsäkringen om något skulle hända.

Sant iofs, skall fundera på saken, först skall köpet genomföras också ju. Yes, den är köpt oktober 2015.

Det ser ut som ett mycket bra pris, anser jag. (Om skicket är i det närmaste perfekt och inga skavanker). Tveksamt om ens en ny motsvarande iMac som kommer är värd minst tiotusen kr. extra.

Ska iväg och kika på den imorgon, blir nog ett köp om allt är bra! Något jag skall tänka på? Titta lite extra på osv? Såg också den här tråden http://www.99mac.se/forum/p/2283423 ( OS X kräver apple-id bekräftelse vilket jag inte har).
Skall jag logga in på mitt apple ID först genom hans inlogg och ladda ner OSX och sen köra en ominstallation?

Hittade den här sidan: http://macworld.idg.se/2.1038/1.519793/sa-rad....

Så efter jag kikat på att allt är OK ber jag honom bara följa anvisningarna på den sidan så kan jag installera OSX på mitt egna account.

När jag säljer en Mac så återställer jag OS så att den ser ut som när man köper ny, dvs rensar och åter-installerar OSet på HDD/SSD utan att fullfölja inloggningen då installationen är klar så att köparen bara behöver göra på samma sätt som om den vore ny.

Är lite inne på samma bana, dock för mig att köpa en helt ny.
Ni som är lite mer insatta, är det en bra idé att köpa en iMac 27" 5K nu?

Alla rykten om uppdaterade varianter verkar ju mest vara för dom bärbara varianterna...

Ursprungligen av zixxel:

Är lite inne på samma bana, dock för mig att köpa en helt ny.
Ni som är lite mer insatta, är det en bra idé att köpa en iMac 27" 5K nu?

Alla rykten om uppdaterade varianter verkar ju mest vara för dom bärbara varianterna...

Om du absolut inte behöver en ny dator just nu, så skulle jag vänta några månader. Det är nog de flesta här överens, tror jag.
Men det är också möjligt att Apple kommer med en ny iMac först nästa år. Oavsett, jag skulle inte betala vad den kostar i dag. Begagnad iMac är bättre köp, om du hittar en för ett bra pris.

Det får mig undra, hur är det möjligt att folk säljer på blocket så många ”nästan nya” iMac, tom. med obruten förpackning!? Jag skulle aldrig någonsin våga köpa en sån burk osett.

Ursprungligen av pick-me-up:

Om du absolut inte behöver en ny dator just nu, så skulle jag vänta några månader. Det är nog de flesta här överens, tror jag.
Men det är också möjligt att Apple kommer med en ny iMac först nästa år. Oavsett, jag skulle inte betala vad den kostar i dag. Begagnad iMac är bättre köp, om du hittar en för ett bra pris.

Det får mig undra, hur är det möjligt att folk säljer på blocket så många ”nästan nya” iMac, tom. med obruten förpackning!? Jag skulle aldrig någonsin våga köpa en sån burk osett.

Misstänkte det... Det svåra är att jag för tillfället bara har en släpbar dator från jobbet jag tar med då och då.
Även om det nu skulle komma en ny iMac, man bör ju kunna sälja den "gamla" (läs den jag köper nu) för några tusenlappar och då bara uppgradera om det skulle bli intressant?

15000 vs 25000 för en nästan ny dator låter snubblande nära "för bra för att vara sant". Men om kvitto och förklaring till försäljning håller, så...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-08-14 16:09
Ursprungligen av johan_tanying:

15000 vs 25000 för en nästan ny dator låter snubblande nära "för bra för att vara sant". Men om kvitto och förklaring till försäljning håller, så...

Nästan ny?
Den är ju närapå 1 år gammal.

Bra pris dock!

Ursprungligen av zixxel:

Misstänkte det... Det svåra är att jag för tillfället bara har en släpbar dator från jobbet jag tar med då och då.
Även om det nu skulle komma en ny iMac, man bör ju kunna sälja den "gamla" (läs den jag köper nu) för några tusenlappar och då bara uppgradera om det skulle bli intressant?

Rätta mig gärna, (forumrävar), om jag har fel, men det enda du kan byta efteråt på en iMac 27" är bara minnet. Någonting mer kan du inte byta själv. Så är det i dag, och kommer förmodligen att bli i framtiden också.

Ursprungligen av pick-me-up:

Rätta mig gärna, (forumrävar), om jag har fel, men det enda du kan byta efteråt på en iMac 27" är bara minnet. Någonting mer kan du inte byta själv. Så är det i dag, och kommer förmodligen att bli i framtiden också.

Finns rätt så bra dokumenterade guider på iFixit för både RAM, lagring (HDD/SSD och/eller PCI-E), och även processorn.
Läst att det "bör" fungera med en processor med rätt sockel och max 91 TDP.

Ursprungligen av zixxel:

Finns rätt så bra dokumenterade guider på iFixit för både RAM, lagring (HDD/SSD och/eller PCI-E), och även processorn.
Läst att det "bör" fungera med en processor med rätt sockel och max 91 TDP.

Det är möjligt att det går att utföra, men räkna inte med att man kan hitta en verkstad som kan göra jobbet. Är man själv duktig, så går det nog fixa, men då åker alla eventuella garantier …

Ursprungligen av pick-me-up:

Det är möjligt att det går att utföra, men räkna inte med att man kan hitta en verkstad som kan göra jobbet. Är man själv duktig, så går det nog fixa, men då åker alla eventuella garantier …

Självklart är det en hel del pillande, men om man tidigare haft en stationär (läs PC) och bytt ut komponenter samt en del annat pillande så känner man sig kanske inte helt ute på svag is. Men som du säger, med en iMac är det en helt annan sak.

Det som intresserar mig mest är klämma in en 6700 på den minsta modellen, samt 64GB RAM och 2TB SSD...

Ursprungligen av mattiL:

Nästan ny?
Den är ju närapå 1 år gammal.

Bra pris dock!

Det är väl samma modell som den som säljs nu (Oct 2015), dvs "current" tills dess Apple behagar släppa en uppdatering. Men visst, sprillans ny är den ju inte.

Ursprungligen av johan_tanying:

Det är väl samma modell som den som säljs nu (Oct 2015), dvs "current" tills dess Apple behagar släppa en uppdatering. Men visst, sprillans ny är den ju inte.

Precis. Cirka tio månader gammal dator 10 000 kronor billigare än en helt ny. Om bara allting är okej med den, så måste det vara ett kanonköp!
Men vad tror ni om alla liknande som är/har varit, till salu på blocket? Något skumt måste det vara …

Någon som tar ut på firman (momsbedrägeri) kanske?

Hm, allt var bestämt pris, tid och plats, checkade med honom igen fredag morgon om allt var OK. Planerat färden (2h enkel) och nöjen, promenad bokat bord på en restaraung osv. Lägger mig tidigt på kvällen och vid 22 tiden ser jag att jag fått ett mail runt 21, där säljaren säger att något har hänt med datorn och han skall skicka in den på lagning. Jag blev så förbannad, har man kommit överens om allt så är det ju klart, men nähe. Värst jag vet är just när något sånt här händer, var helt hypad första mac liksom. Så något måste ju ha varit fel, eller så var det någon som bjöd högre efter vi kommit överens, men då säger man det och inte att den är sönder, eller så var det faktiskt så att den gick sönder men kändes inte så, kass formulering och han ville inte svara på min fråga efteråt. Tur att jag inte betalat något. Aja, får tacka alla för hjälpen!

Kanske någon som läser den här tråden?

Ursprungligen av johan_tanying:

Någon som tar ut på firman (momsbedrägeri) kanske?

För bra för att vara sant m a o...

Ursprungligen av johan_tanying:

Kanske någon som läser den här tråden?
För bra för att vara sant m a o...

Ja det var nog för bra för att vara sant =(. Väntar kanske på en uppgradering till hösten och köper direkt från affär istället. Får se, är dock riktigt sugen på att testa en mac, vart i många år ..

Fan vad tråkigt!

Ursprungligen av doccia:

Ja det var nog för bra för att vara sant =(. Väntar kanske på en uppgradering till hösten och köper direkt från affär istället. Får se, är dock riktigt sugen på att testa en mac, vart i många år ..

Jag förstår hur du känner dig. Efter att ha testat ”den ljusa sidan”, kommer du inte vilja återvända!
MEN det är långt ifrån säkert att det kommer bli några uppdateringar på hela det här året. Omöjligt att sia om i nuläget, men jag vågar på en vild gissning: fifty-fifty.

Ursprungligen av pick-me-up:

Jag förstår hur du känner dig. Efter att ha testat ”den ljusa sidan”, kommer du inte vilja återvända!
MEN det är långt ifrån säkert att det kommer bli några uppdateringar på hela det här året. Omöjligt att sia om i nuläget, men jag vågar på en vild gissning: fifty-fifty.

haha, många säger det. Kan ju säga ios imponerade inte haft både iphone 4 och 4s. Å andra sidan har jag börjat tröttna lite på android nu efter hur många år så kanske ger mig in på att prova ios igen. Men OSX ser ju klart riktigt intressant ut. Sen är Imac så j*kla snygg.

Hej

Lånar tråden lite.

Sitter med handen på köpknappen av en ny iMac retina. Vad säger panelen: köpa nu eller borde jag vänta september ut? Jag är medveten om att det bästa rådet är "köp om du behöver, vänta om du kan". Men jag tänker att i september kommer iPhone samt iWatch eventet vilket borde göra att dom väljer att inte släppa nya iMacs för att inte konkurrera ? Vad tror ni? När kommer nästa modell av iMac och vad tror du den kommer ha för uppdateringar?

Bevaka tråden