Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X kräver apple-id bekräftelse vilket jag inte har.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vore otroligt tacksam för hjälp. Har precis fått en gammal Macbook av brossan. Den är late 2010 och hade OS X redan installerat.

Nu till problemet:

På datan fanns inget lösenord för att kunna komma in på datan, men han hade ett "admin lösen" för att installera program. Detta lösenord hade han glömt och därför kunde jag inte installera ett skit.

Så jag startade helt enkelt med en reboot och körde cmd+r. Formaterade disken och valde "installera osx".

Allt gick fint tills den skall börja hämta installationen, då dyker det upp en bekräftelse från apple-id, så jag skrev in mina uppgifter. Då står liknande "installationen inte tillgänglig" och efter lite googlade verkar det vara pga att jag aldrig köpt osx med mitt apple id, stämmer detta?

Går det i så fall att komma förbi detta eller måste jag köpa en egen kopia av osx? Känns ju dock ganska onödigt med tanke på att det lär kosta mer än vad datorn är värd.....

Tacksam för svar!

Late 2010 finns inte. Menar du mid 2010?
Dagens OSX är gratis så inget du behöver köpa i dagsläget.

Din bror har uppgraderat OSX till en senare version och då krävs AppleID för att verifiera att man har laddat ner det en gång tidigare.

Antingen installerar du om OSX med skivorna som en gång följde med. Eller så låter du någon annan med ett AppleID identifiera sig så att installation slutförs. Du kan senare själv lägga till gratis OSX till ett eget AppleID.

Du skulle kunna prova CMD+ALT+R för Internet-installation men tror datorn är för gammal för att ha denna funktionen om det nu är en dator från 2010.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-11 13:21

OSX kostar väl typ 150 kr...

Edit: Eller kanske inte

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-08-11 13:29
Ursprungligen av Borttaget:

Du skulle kunna prova CMD+ALT+R för Internet-installation men tror datorn är för gammal för att ha denna funktionen om det nu är en dator från 2010.

Den har det.

Senast redigerat 2018-07-23 15:12
Ursprungligen av Borttaget:

Late 2010 finns inte. Menar du mid 2010?
Dagens OSX är gratis så inget du behöver köpa i dagsläget.

Din bror har uppgraderat OSX till en senare version och då krävs AppleID för att verifiera att man har laddat ner det en gång tidigare.

Antingen installerar du om OSX med skivorna som en gång följde med. Eller så låter du någon annan med ett AppleID identifiera sig så att installation slutförs. Du kan senare själv lägga till gratis OSX till ett eget AppleID.

Du skulle kunna prova CMD+ALT+R för Internet-installation men tror datorn är för gammal för att ha denna funktionen om det nu är en dator från 2010.

Tack för bra svar! En följdfråga; om osx idag är gratis, hur kommer det sig då att dom valt att man måste ha hft det innan, blir ju jättekonstigt för ex begagnat marknaden...

Skivorna har jag ingen aning om var dom finns, datorn är ju endå nästan 6-7 år gammal. Och du har rätt, den va mid 2010

Hur fungerar förresten internet grejen du nämnde? Kan man då installera utan skiva och utan appleid?

Senast redigerat 2018-07-23 15:12
Ursprungligen av Svg626:

Hur fungerar förresten internet grejen du nämnde? Kan man då installera utan skiva och utan appleid?

Svaret är ja!

Ursprungligen av Borttaget:

Svaret är ja!

Tack för snabbt svar! Funderar då fortfarande på hur detta skulle gå till, startade nu via cmd+alt+r och myvket riktigt kom en jordglob upp och texten "återskapar internetanslutning", efter detta var klart ca 5 min så kom jag in i samma meny som cmd+r och samma sak händer när jag trycker på "installera osx" alltså den kräver apple-id, vad gör jag fel? Tack på förhand!

Senast redigerat 2018-07-23 15:12
Ursprungligen av Svg626:

Tack för snabbt svar! Funderar då fortfarande på hur detta skulle gå till, startade nu via cmd+alt+r och myvket riktigt kom en jordglob upp och texten "återskapar internetanslutning", efter detta var klart ca 5 min så kom jag in i samma meny som cmd+r och samma sak händer när jag trycker på "installera osx" alltså den kräver apple-id, vad gör jag fel? Tack på förhand!

Du gör inget fel.

Det visar bara att du har fått en äldre version av OSX med denna datorn och Internet recovery kräver AppleID för att försäkra sig om installation av senare version.

Har du inte skivorna så har du bara alternativet ta hjälp av någon annan som redan har OSX kopplat till sitt AppleID.

Ursprungligen av Borttaget:

Du gör inget fel.

Det visar bara att du har fått en äldre version av OSX med denna datorn och Internet recovery kräver AppleID för att försäkra sig om installation av senare version.

Har du inte skivorna så har du bara alternativet ta hjälp av någon annan som redan har OSX kopplat till sitt AppleID.

Okej det förklarar saken, det va ju surt )

Tack så mycket för bra svar!

Senast redigerat 2018-07-23 15:12
Ursprungligen av Svg626:

Okej det förklarar saken, det va ju surt )

Tack så mycket för bra svar!

Om det nu varit din brors dator borde han ha ett AppleID du kan använda för installation.

Ett alternativ (om du inte kan "låna" ett AppleID) är att någon annan laddar ner OS X, och lägger det på ett USB-minne (lämpligtvis med hjälp av DiskMaker X). Sen kan du göra installationen från USB-minnet.

Ursprungligen av Borttaget:

Om det nu varit din brors dator borde han ha ett AppleID du kan använda för installation.

Jo problemet är att han fick den av sin ex flickvänn, dvs installerad med hennes apple-id som är omöjlig att få tag i (läs, ex flickvänn)

Senast redigerat 2018-07-23 15:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett alternativ (om du inte kan "låna" ett AppleID) är att någon annan laddar ner OS X, och lägger det på ett USB-minne (lämpligtvis med hjälp av DiskMaker X). Sen kan du göra installationen från USB-minnet.

Tack för bra tips, går detta att göra från en PC? Dvs finns programvaran för pc också?

  • Avstängd
  • 2016-08-11 16:48
Ursprungligen av Svg626:

Jo problemet är att han fick den av sin ex flickvänn, dvs installerad med hennes apple-id som är omöjlig att få tag i (läs, ex flickvänn)

Så den är inte upphittad på en parksoffa?

Ursprungligen av Hffre:

Så den är inte upphittad på en parksoffa?

Nej, vet dock inte hur brossan ex fick tag i den haha

Ursprungligen av Svg626:

Tack för bra tips, går detta att göra från en PC? Dvs finns programvaran för pc också?

Nej.

- Nerladdningen måste göras på en Mac. Du kommer inte åt Mac App Store från en PC.

- Programvaran för att enkelt skapa ett bootningsbart USB-minne finns inte för PC.

1
Bevaka tråden