Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chromebook allt mer populär

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den bärbara datorn Chromebook ökar i popularitet, och enligt en analys kommer användarbasen bestå av 17 miljoner enheter om några år.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-08-10 12:48

När den klarar Androidappar blir den svårstoppad. Fast för egen del skulle jag nog skaffa en Chromebit då jag föredrar att bara köra vidare med min skärm, tangentbord och mus. Fast min mini Late 2012 med i7-processor och SSD lär stå sig länge än, så det är inte aktuellt.

Inte för att vara den, men hur blir det med säkerheten då när så mycket skadligt verkar finnas till Android via deras app tjänst(er)?

  • Medlem
  • 2016-08-10 15:09
Ursprungligen av CekariYH:

Inte för att vara den, men hur blir det med säkerheten då när så mycket skadligt verkar finnas till Android via deras app tjänst(er)?

Vad för "mycket skadligt" tänker du på då? "Verkar finnas"? Låter väldigt vagt.

Ursprungligen av alix:

Vad för "mycket skadligt" tänker du på då? "Verkar finnas"? Låter väldigt vagt.

Inte för att jag är expert på Android, långt därifrån, men tycker mig märka att det knappt går en vecka utan att det upptäcks nya typer "virus" och andra "hot" för Android. Tar ofta siffror med en nypa salt men känner folk som drabbats av både det en och det andra så...
Själv har jag klarat mig, än så länge

  • Medlem
  • 2016-08-10 15:53
Ursprungligen av CekariYH:

Inte för att jag är expert på Android, långt därifrån, men tycker mig märka att det knappt går en vecka utan att det upptäcks nya typer "virus" och andra "hot" för Android. Tar ofta siffror med en nypa salt men känner folk som drabbats av både det en och det andra så...
Själv har jag klarat mig, än så länge

Jag fick inget virus eller något skadligt program när jag använde Android. Sunt förnuft räcker ju väldigt långt.

  • Avstängd
  • 2016-08-10 15:59
Ursprungligen av WiFi:

Jag fick inget virus eller något skadligt program när jag använde Android. Sunt förnuft räcker ju väldigt långt.

Jag använde Windows i många år och fick aldrig ett virus men likväl så fanns hotet och risken där.
Samma sak med Android och sunt förnuft är ingen måttstock för det skiljer stort från person till person.

  • Medlem
  • 2016-08-10 16:11
Ursprungligen av CekariYH:

Inte för att jag är expert på Android, långt därifrån, men tycker mig märka att det knappt går en vecka utan att det upptäcks nya typer "virus" och andra "hot" för Android. Tar ofta siffror med en nypa salt men känner folk som drabbats av både det en och det andra så...
Själv har jag klarat mig, än så länge

Android är sårbart på äldre enheter som inte säkerhetsuppdateras. Det finns tyvärr alldeles för många sådana. De olika tillverkarna överger gamla modeller för nya. Det gäller dock inte Chrome OS som Google styr över. Vilket det är fråga om när det gäller Chromebook. Och de får så klart Androidstöd direkt från Google.

  • Medlem
  • 2016-08-10 16:24
Ursprungligen av Hffre:

Jag använde Windows i många år och fick aldrig ett virus men likväl så fanns hotet och risken där.
Samma sak med Android och sunt förnuft är ingen måttstock för det skiljer stort från person till person.

Men herregud. Det räcker långt att tänka ett steg till. Funkar det då?

Om man inte laddar ner vilka appar som helst och tänker till före så är risken betydligt mindre att man blir utsatt för virus och skadliga program. Ladda inte ner vad som helst från tredjepartsappar. Klicka inte på vad som helst. Det räcker väldigt långt.

Jomenvisst, vi som av lång erfarenhet etc vet hur man undviker det mesta är ju en sak, men om det nu blir en typ instegs-dator för unga och skolungdom i landet långt därborta på andra sidan pölen då? eller även här också iofs.

Tänkte inte på att Android och Chrome OS inte var samma då jag läste att appar från deras store skulle gå att använda också, så det kanske inte blir så känsligt som jag trodde.

  • Avstängd
  • 2016-08-10 17:02
Ursprungligen av WiFi:

Men herregud. Det räcker långt att tänka ett steg till. Funkar det då?

Om man inte laddar ner vilka appar som helst och tänker till före så är risken betydligt mindre att man blir utsatt för virus och skadliga program. Ladda inte ner vad som helst från tredjepartsappar. Klicka inte på vad som helst. Det räcker väldigt långt.

Du behöver inte tala om för mig hur man undviker att får ett virus
Den metoden du säger fungerar bra för många men det finns en anledning till att det finns virus och trojaner.
Att alla inte har samma nivå på sunt förnuft som vi vana användare har och dom går på en nit.
Samma sak med spam och scammers. Dom finns så länge det är någon som går på det.

Men nu tror jag inte att detta är ett problem på en Chromebook för det måste gå installera ett virus program.

  • Medlem
  • 2016-08-10 18:02
Ursprungligen av CekariYH:

Jomenvisst, vi som av lång erfarenhet etc vet hur man undviker det mesta är ju en sak, men om det nu blir en typ instegs-dator för unga och skolungdom i landet långt därborta på andra sidan pölen då? eller även här också iofs.

Tänkte inte på att Android och Chrome OS inte var samma då jag läste att appar från deras store skulle gå att använda också, så det kanske inte blir så känsligt som jag trodde.

Jag hade inte oroat mig alltför mycket. Många skolor som köper in partier av chromebooks (som min gamla skola), har ett internetsnack med sina elever, som sparar alla sina arbeten i molnet. Om det i värsta fall skulle gå åt skogen, (vad jag vet inte skett än), så kan man ju bara återställa den. Inget material försvinner eftersom att allt ligger i molnet. Och visst, det blir svårt om någon trojan låser hela datorn, men för just skolor är chromebooks ett bra alternativ. Billiga och bra. Användarvänliga.

Men visst, jag förstår oron. Ingen gillar väl virus?

Ursprungligen av WiFi:

Jag fick inget virus eller något skadligt program när jag använde Android. Sunt förnuft räcker ju väldigt långt.

Vanligt sunt förnuft är inte så vanligt....
Skulle aldrig tänka mig sitta på ett fik med en Androidlur och göra bankärenden. No way.

Sedan att bara för att du inte fått det så innebär det ju inte att andra klarar sig. Det finns ju webbsidor som man kan hamna på som tar över luren utan att man ens märker ngt...

  • Medlem
  • 2016-08-11 00:22
Ursprungligen av Sixten:

Vanligt sunt förnuft är inte så vanligt....
Skulle aldrig tänka mig sitta på ett fik med en Androidlur och göra bankärenden. No way.

Sedan att bara för att du inte fått det så innebär det ju inte att andra klarar sig. Det finns ju webbsidor som man kan hamna på som tar över luren utan att man ens märker ngt...

Okej, men då tycker vi helt enkelt olika. Tur att många klarar sig då, personligen så tycker jag att du överdriver ganska mycket men fine. Alla tycker olika.

  • Medlem
  • 2016-08-11 05:48

Hade nöjet på flyget att prata med en som jobbade inom utbildning och de överger Apples produkter för Chromebook i dagsläget.
Om man kan leva med begränsningar jämfört med PC så varför inte

Ursprungligen av PaO:

Hade nöjet på flyget att prata med en som jobbade inom utbildning och de överger Apples produkter för Chromebook i dagsläget.
Om man kan leva med begränsningar jämfört med PC så varför inte

Kan eleverna genomföra sina studier för en lägre kostnad så är det bara positivt tycker jag. Det verkar gå hur bra som helst, Chromebook säljer som smör i solsken inom skolan.

I USA har Chromebooks över 50% marknadsandel inom skolan, från 1-2% 2012.

ALLT som är billigt blir populärt.

  • Avstängd
  • 2016-08-11 15:46
Ursprungligen av Gordon67:

ALLT som är billigt blir populärt.

Nope

  • Medlem
  • 2016-08-11 15:56
Ursprungligen av PaO:

Hade nöjet på flyget att prata med en som jobbade inom utbildning och de överger Apples produkter för Chromebook i dagsläget.
Om man kan leva med begränsningar jämfört med PC så varför inte

För en "vanlig" högstadieelev så blir det inga begränsningar. Den är användarvänlig och meningen med Chromebooks är att spara det mesta i molnet. Problemet för många skolor (läs inte: alla) är att PC/Macbook kostar för mycket (i alla fall på högstadienivå). Vilka begränsningar syftade du på som jag inte har koll på?

  • Medlem
  • 2016-08-11 16:23
Ursprungligen av WiFi:

För en "vanlig" högstadieelev så blir det inga begränsningar. Den är användarvänlig och meningen med Chromebooks är att spara det mesta i molnet. Problemet för många skolor (läs inte: alla) är att PC/Macbook kostar för mycket (i alla fall på högstadienivå). Vilka begränsningar syftade du på som jag inte har koll på?

Inga
Du kan säkert betydligt mer om detta än jag

  • Avstängd
  • 2016-08-11 16:43
Ursprungligen av PaO:

Inga
Du kan säkert betydligt mer om detta än jag

Du skrev nyss att det är begränsningar så då måste du väl kunna uppge några?

  • Medlem
  • 2016-08-11 18:22
Ursprungligen av Hffre:

Du skrev nyss att det är begränsningar så då måste du väl kunna uppge några?

Internet och möjligheter till att installera bredare program

  • Avstängd
  • 2016-08-11 18:31
Ursprungligen av PaO:

Internet och möjligheter till att installera bredare program

Kan inte se att något av det skulle vara en begränsning för det arbetsområde den är tänkt till.

  • Medlem
  • 2016-08-11 19:37
Ursprungligen av Hffre:

Kan inte se att något av det skulle vara en begränsning för det arbetsområde den är tänkt till.

Nej det menar jag inte heller
Jag är positivt inställd till Chromebook och speciellt nu när Google play finns

  • Avstängd
  • 2016-08-11 19:53
Ursprungligen av PaO:

Hade nöjet på flyget att prata med en som jobbade inom utbildning och de överger Apples produkter för Chromebook i dagsläget.
Om man kan leva med begränsningar jämfört med PC så varför inte

Ursprungligen av Hffre:

Du skrev nyss att det är begränsningar så då måste du väl kunna uppge några?

Ursprungligen av PaO:

Internet och möjligheter till att installera bredare program

Ursprungligen av Hffre:

Kan inte se att något av det skulle vara en begränsning för det arbetsområde den är tänkt till.

Ursprungligen av PaO:

Nej det menar jag inte heller
Jag är positivt inställd till Chromebook och speciellt nu när Google play finns

Ok så vad menade du egentligen? För vad jag kan se så nämnde du några enligt dig begränsningar.

  • Medlem
  • 2016-08-11 20:11
Ursprungligen av Hffre:

Ok så vad menade du egentligen? För vad jag kan se så nämnde du några enligt dig begränsningar.

Vi släpper det

  • Avstängd
  • 2016-08-11 20:26
Ursprungligen av PaO:

Vi släpper det

Visst kan vi göra det nu jag fått en sak bekräftad.

Senast redigerat 2016-08-11 20:59
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-12 00:08

Kravet på Internetanslutning är för mej en kraftig begränsning (jobbar med hjälparbete i t ex Afrika emellanåt).

  • Medlem
  • 2016-08-12 00:11
Ursprungligen av kenjon:

Kravet på Internetanslutning är för mej en kraftig begränsning (jobbar med hjälparbete i t ex Afrika emellanåt).

Chromebook offline. Den är alltså inte "död" utan internet. Ska man skicka saker eller surfa behöver för övrigt alla datorer internet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-12 00:19

OK, jag trodde alla appar låg i molnet och inte lokalt...?
Har det varit så hela tiden, eller har det ändrats under senare tid?

Bevaka tråden