Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Foto vill locka Iphone-användare

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2016-08-09 13:12
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ingen aning om vilken sida du refererar till. Är det sidorna för app store och play store så står det inte någonstans där, men citatet som jag nämnde står som sagt på produktens hemsida.

Men snälla rara nån.Vet du inte ens vilken sida du själv refererar till?
Jag frågade om det Alix påstår finns på den sidan du länkade till.

Citat:

Kvaliteten på foton och filmer reduceras om man inte betalar för mer utrymme i Google foton

Jag har fattat att ni inte bryr er om funktionaliteten innan ni laddar ner.
Acceptera att det finns dom som gör det och man ska inte få skit för det.

  • Medlem
  • 2016-08-09 13:17
Ursprungligen av Hffre:

Men snälla rara nån.Vet du inte ens vilken sida du själv refererar till?
Jag frågade om det Alix påstår finns på den sidan du länkade till.

Jag har fattat att ni inte bryr er om funktionaliteten innan ni laddar ner.
Acceptera att det finns dom som gör det och man ska inte få skit för det.

Nej, du har rätt i att det inte uttrycks tillräckligt tydligt och klart. Fast å andra sidan, är det rimligt att anta att Google ger bort en tjänst gratis med obegränsat med utrymme för bildfiler med originalkvalitet? Nej, knappast. Ändå kan det förstås för den vanlige användaren tolkas så. Den mer professionelle användaren måste så klart sätta sig in i tjänsten innan den används i skarpt läge. Oavsett vad som skrivs och inte skrivs i marknadsföringen av en app. För egen del har jag satt mig in funktionaliteten, och jag bryr mig, och jag har redovisat begränsningarna i tjänsten, med början i inlägg #2.

  • Avstängd
  • 2016-08-09 13:27
Ursprungligen av alix:

Nej, du har rätt i att det inte uttrycks tillräckligt tydligt och klart. Fast å andra sidan, är det rimligt att anta att Google ger bort en tjänst gratis med obegränsat med utrymme för bildfiler med originalkvalitet? Nej, knappast. Ändå kan det förstås för den vanlige användaren tolkas så. Den mer professionelle användaren måste så klart sätta sig in i tjänsten innan den används i skarpt läge. Oavsett vad som skrivs och inte skrivs i marknadsföringen av en app. För egen del har jag satt mig in funktionaliteten, och jag bryr mig, och jag har redovisat begränsningarna i tjänsten, med början i inlägg #2.

Tack det var det jag hela tiden var ute efter
Du frågar mig om det är rimligt att Google ger bort en tjänst gratis med obegränsat med utrymme för bildfiler med originalkvalitet?
Har jag påstått det i något av mina inlägg? Nej det har jag inte och jag förväntar mig inte att något företag gör det.

  • Medlem
  • 2016-08-09 14:04
Ursprungligen av Hffre:

Tack det var det jag hela tiden var ute efter
Du frågar mig om det är rimligt att Google ger bort en tjänst gratis med obegränsat med utrymme för bildfiler med originalkvalitet?
Har jag påstått det i något av mina inlägg? Nej det har jag inte och jag förväntar mig inte att något företag gör det.

Var så god.
Men vad gäller svaret på min fråga saknar ju bristen på fullständig information, som du pekar på, all betydelse för dig. Varför klaga på bristande information som du ändå inte behöver? Är det för att kasta rökridåer kring att Google, som du avskyr, ger en tjänst som Apple inte kan matcha? Ja, jag skulle tro det. Så kallad damage control.

Ursprungligen av Hffre:

Men snälla rara nån.Vet du inte ens vilken sida du själv refererar till?
Jag frågade om det Alix påstår finns på den sidan du länkade till.

Jag har fattat att ni inte bryr er om funktionaliteten innan ni laddar ner.
Acceptera att det finns dom som gör det och man ska inte få skit för det.

Den sida jag refererade till skrev jag URL:en på. Här är den igen: https://www.google.com/photos/about/?hl=sv

Mitt citat var taget direkt från sidan. Här är det igen: "Säkerhetskopiera ett obegränsat antal foton och videor gratis, upp till 16 MP och 1080p HD". Jag skrev även att det inte framgår i varken play store eller app store, så jag förstår inte riktigt vad du eldar upp dig kring?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-08-09 14:24
Ursprungligen av Hffre:

Tack det var det jag hela tiden var ute efter
Du frågar mig om det är rimligt att Google ger bort en tjänst gratis med obegränsat med utrymme för bildfiler med originalkvalitet?
Har jag påstått det i något av mina inlägg? Nej det har jag inte och jag förväntar mig inte att något företag gör det.

Det måste du väl ändå ha förväntat dig eftersom du blir upprörd över att det INTE är så?!

Ursprungligen av reboot81:

Google Photos lagrar obegränsat med bilder, men är de större än 16MP så förminskas de till just 16MP.

Nu var det ju faktiskt inte riktigt det som jag i fråga satte med den mening du har citerat.

Ursprungligen av timofej:

Tack för infon alix! För mig som är fotonörd är kvalitetsreduceringen helt oacceptabel. Skulle hellre ha begränsat utrymme än kvalitetsreducering.

Och då är det väl bra att Google låter dig välja att ha begränsat utrymme för att bibehålla dina foton? Till skillnad från Apple som faktiskt vägrar låta människor få lite reducerat kvalitet (knappt märkbar) mot att få obegränsat lagringsutrymme.

Ursprungligen av carlsson:

Det (ledsamma?) i sammanhanget är att 98% av världens befolkning inte bryr sig om kvalitén. Det räcker att man ser ungefär vad bilden ska föreställa så blir merparten nöjd...
Det är därför jag gillar Apple – Man är *tvingad* att göra snygga grejer (jämför mallarna i Pages med de i Word t ex).

Ja, tack Apple för att ni tvingar mig att agera på ett visst sätt. Sjukt tacksam. Vad är fri vilja värt i det moderna samhället?

Ursprungligen av Hffre:

Men jösses vad är det mer några av er här egentligen?
Man måste få ställa krav att det går att läsa sig till hur/vad programmen gör innan man installerar det?
Kan det vara så att det är några pro Google användare här som inte tål att man ställer krav.

Du har rätt att ställa krav. Google har inte skyldighet att tillmötesgå dina krav.

Hur många av programmet i App Store för iOS ger fullständig information om användningsområde innan du laddar ner den? Några exempel på appar som inte lämnar den informationen är Messenger och Instagram. Dropbox redovisar inte hur begränsat lagringsutrymmet är om du inte uppgraderar till Pro-versionen. Apple gör inte det heller med iCloud när du registrerar i telefonen så vitt jag kan minnas. Spotify redovisar inte hur låg bitrate som används - varken för de som har Premium eller Standard-konton.

Men det kanske är så att hela världen har fel, förutom du?

Jag är ingen Pro Google-användare, men jag har heller inga problem med att säga att jag tycker att Apple börjar blekna för mycket. De har helt enkelt inte huvudet i matchen, och riskerar att fortsätta få en del pisk över det.

Ursprungligen av Hffre:

Jag har fattat att ni inte bryr er om funktionaliteten innan ni laddar ner.
Acceptera att det finns dom som gör det och man ska inte få skit för det.

De flesta av oss som deltar i diskussionen accepterar det, men vi håller inte med dig i dina slutsatser. Försök att sansa dig lite så ska du se att du får ett bättre och mer tolerant bemötande i forumet.

  • Avstängd
  • 2016-08-10 15:26
Ursprungligen av alix:

Var så god.
Men vad gäller svaret på min fråga saknar ju bristen på fullständig information, som du pekar på, all betydelse för dig. Varför klaga på bristande information som du ändå inte behöver? Är det för att kasta rökridåer kring att Google, som du avskyr, ger en tjänst som Apple inte kan matcha? Ja, jag skulle tro det. Så kallad damage control.

Så bara för att jag inte vill använda tjänsten så ska informationen vara bristfällig?
Hade Apple gjort samma sak med Bilder och iCloud hade jag kritiserat dom också.

  • Avstängd
  • 2016-08-10 15:30
Ursprungligen av barbapappa_86:

Den sida jag refererade till skrev jag URL:en på. Här är den igen: https://www.google.com/photos/about/?hl=sv

Mitt citat var taget direkt från sidan. Här är det igen: "Säkerhetskopiera ett obegränsat antal foton och videor gratis, upp till 16 MP och 1080p HD". Jag skrev även att det inte framgår i varken play store eller app store, så jag förstår inte riktigt vad du eldar upp dig kring?

Nej du förstår inte. Jag är inte intresserad av vad du citerade utan den informationen som Alix postade.
Jag frågade om DEN information fanns på sidan du länkade till men den gör inte det.

  • Avstängd
  • 2016-08-10 15:40
Ursprungligen av oldpeer:

Du har rätt att ställa krav. Google har inte skyldighet att tillmötesgå dina krav.

Har inte påstått annat heller men jag har all rätt att uttrycka mitt missnöje över den dåliga informationen.

Ursprungligen av oldpeer:

Hur många av programmet i App Store för iOS ger fullständig information om användningsområde innan du laddar ner den? Några exempel på appar som inte lämnar den informationen är Messenger och Instagram. Dropbox redovisar inte hur begränsat lagringsutrymmet är om du inte uppgraderar till Pro-versionen. Apple gör inte det heller med iCloud när du registrerar i telefonen så vitt jag kan minnas. Spotify redovisar inte hur låg bitrate som används - varken för de som har Premium eller Standard-konton.

Inget av dom program du räknar upp förutom iCloud (om man nu kan räkna det som ett program) har jag någonsin laddat ner så det vet jag ingenting om.
Angående iCloud så mig veterligen försämrar dom inga bilder eller du kanske vet mer?

Ursprungligen av oldpeer:

Men det kanske är så att hela världen har fel, förutom du?

Så du menar att alla andra människor i hela världen förutom mig tycker att det är ok med bristande information?

Ursprungligen av oldpeer:

Jag är ingen Pro Google-användare, men jag har heller inga problem med att säga att jag tycker att Apple börjar blekna för mycket. De har helt enkelt inte huvudet i matchen, och riskerar att fortsätta få en del pisk över det.

Åjo du är allt en Pro Google användare. Du bara vågar inte erkänna det

Ursprungligen av oldpeer:

De flesta av oss som deltar i diskussionen accepterar det, men vi håller inte med dig i dina slutsatser. Försök att sansa dig lite så ska du se att du får ett bättre och mer tolerant bemötande i forumet.

Nej du accepterar inte min åsikt eftersom du tydligt skrev att jag har fel.
Att du accepterar Google´s dåliga information utan att invända cementerar att du är en Pro Google användare.
Hade det gällt Apple hade vi allt märkt det med hårdare ordval

Ps: Du ska nog vara lite försiktig med att peka finger åt andra när du inte är bättre själv.

Senast redigerat 2016-08-10 15:57

Jag avstår nu medvetet att svara på det värsta tramset.

Ursprungligen av Hffre:

Har inte påstått annat heller men jag har all rätt att uttrycka mitt missnöje över den dåliga informationen.

Med rätten att uttrycka sig så kommer även rätten för människor att inte hålla med dig.

Ursprungligen av Hffre:

Inget av dom program du räknar upp förutom iCloud (om man nu kan räkna det som ett program) har jag någonsin laddat ner så det vet jag ingenting om.
Angående iCloud så mig veterligen försämrar dom inga bilder eller du kanske vet mer?

iCloud har begränsat hårddiskutrymme istället för att komprimera bilderna. Det upplyses du inte om direkt, utan du måste börja aktivera tjänsten. Är det lika fel, eller är det bara just för att det är Google som du tycker att det är ett felaktigt agerande?

Ursprungligen av Hffre:

Att du accepterar Google´s dåliga information utan att invända cementerar att du är en Pro Google användare.
Hade det gällt Apple hade vi allt märkt det med hårdare ordval

Det är Ditt eget val om Du vill använda eller inte använda Googles tjänster. Du kan inte kräva att Google ska redovisa vartenda litet betydelsefullt villkor innan du laddar ner deras applikationer. Det finns i princip ingen tillverkare som gör det. Inte ens Apple.

  • Avstängd
  • 2016-08-10 16:08
Ursprungligen av oldpeer:

Jag avstår nu medvetet att svara på det värsta tramset.

Och du pekar finger om min attityd.
Du förtjänar inget svar.

Molnbaserad lagring var det ja! Allting hamnar ju i luren i alla fall. SKRÄP!

Ursprungligen av Gordon67:

Molnbaserad lagring var det ja! Allting hamnar ju i luren i alla fall. SKRÄP!

Hur menar du? Vet du hur det fungerar?

Bevaka tråden