Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Foto vill locka Iphone-användare

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I en ny reklamfilm vänder sig Google Foto särskilt till Iphone-användare med lite lagringsutrymme.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-08-08 20:01

Kvaliteten på foton och filmer reduceras om man inte betalar för mer utrymme i Google foton. Men ska man bara titta på skärm duger det förstås.

Ursprungligen av alix:

Kvaliteten på foton och filmer reduceras om man inte betalar för mer utrymme i Google foton. Men ska man bara titta på skärm duger det förstås.

Vilket nog är i enlighet med flertalets krav.

  • Medlem
  • 2016-08-08 21:04
Ursprungligen av oldpeer:

Vilket nog är i enlighet med flertalets krav.

Antagligen, men om man raderar den högupplösta bilden från kameran och sedan tror att den finns i Google foton så bedrar man sig grundligen.

Ursprungligen av alix:

Antagligen, men om man raderar den högupplösta bilden från kameran och sedan tror att den finns i Google foton så bedrar man sig grundligen.

Om jag raderar en bild från Apple Photos och tror att den finns kvar i molnet så bedrar jag mig själv grundligen, så jag vet inte vad din poäng är i detta fall?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-08 21:47
Ursprungligen av oldpeer:

Om jag raderar en bild från Apple Photos och tror att den finns kvar i molnet så bedrar jag mig själv grundligen, så jag vet inte vad din poäng är i detta fall?

Google Photos lagrar obegränsat med bilder, men är de större än 16MP så förminskas de till just 16MP.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-08-08 22:07
Ursprungligen av alix:

Antagligen, men om man raderar den högupplösta bilden från kameran och sedan tror att den finns i Google foton så bedrar man sig grundligen.

Jag kör backup mot OneDrive och Google Foton och jag ser ingen direkt skillnad mellan bilderna, jag har dock inte detaljgranskat bilderna men spontant ser jag ingen skillnad.

  • Medlem
  • 2016-08-08 22:30
Ursprungligen av EnDumEn:

Jag kör backup mot OneDrive och Google Foton och jag ser ingen direkt skillnad mellan bilderna, jag har dock inte detaljgranskat bilderna men spontant ser jag ingen skillnad.

Nej, som jag skrev innan så blir det ingen skillnad för skärmen. Men bilderna komprimeras. Nedan ser du samma bild före och efter Google foton. Den senare har jag laddat ned från Google foton. Man ska vara medveten om det, tycker jag. Sedan får var och en bedöma om det har någon praktisk betydelse.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-08 22:47
Ursprungligen av alix:

Nej, som jag skrev innan så blir det ingen skillnad för skärmen. Men bilderna komprimeras. Nedan ser du samma bild före och efter Google foton. Den senare har jag laddat ned från Google foton. Man ska vara medveten om det, tycker jag. Sedan får var och en bedöma om det har någon praktisk betydelse.

https://snag.gy/84M3Yt.jpg

Ja jäklar, även bilder under 16MP komprimeras.

  • Medlem
  • 2016-08-08 23:01
Ursprungligen av reboot81:

Ja jäklar, även bilder under 16MP komprimeras.

Ja, i kvalitet, men inte i storlek.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-08-09 00:14
Ursprungligen av alix:

Nej, som jag skrev innan så blir det ingen skillnad för skärmen. Men bilderna komprimeras. Nedan ser du samma bild före och efter Google foton. Den senare har jag laddat ned från Google foton. Man ska vara medveten om det, tycker jag. Sedan får var och en bedöma om det har någon praktisk betydelse.

https://snag.gy/84M3Yt.jpg

Jo, jag vet det. Men jag kan då inte urskilja någon försämring i kvalitet genom att titta på bilderna. Så det är en väldigt bra komprimering de gör, Google. Ser du någon skillnad mellan dina bilder t ex? Genom att granska kvaliteten på varje bild, menar jag.

Tror skillnaden man märker med ögat är minimal, det är ju ändå bilder tagna med en mobiltelefon/platta först och främst som man har användning av det. Där tror jag det är "good enough" alla gånger.

Använder Google Photos själv och det är riktigt bra, och framförallt, bara funkar.

  • Avstängd
  • 2016-08-09 07:16

Dåligt av Google att inte tala om att ALLA bilder komprimeras.

Ursprungligen av Hffre:

Dåligt av Google att inte tala om att ALLA bilder komprimeras.

Ja, fy.
Det står såklart i appen och på webben.

  • Medlem
  • 2016-08-09 09:00
Ursprungligen av Hffre:

Dåligt av Google att inte tala om att ALLA bilder komprimeras.

Google talar om det. Se nedan, ur Google foton från min mobil och från Google foton på internet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-09 10:14
Ursprungligen av alix:

Google talar om det. Se nedan, ur Google foton från min mobil och från Google foton på internet.

https://snag.gy/2xqS7R.jpg

https://snag.gy/pXtNxi.jpg

Tack för infon alix! För mig som är fotonörd är kvalitetsreduceringen helt oacceptabel. Skulle hellre ha begränsat utrymme än kvalitetsreducering.

  • Medlem
  • 2016-08-09 10:17
Ursprungligen av timofej:

Tack för infon alix! För mig som är fotonörd är kvalitetsreduceringen helt oacceptabel. Skulle hellre ha begränsat utrymme än kvalitetsreducering.

Var så god. För egen del gör jag backup på bilder på olika hårddiskar. Fotolagringen via Google foton är ett komplement för min del, för att snabbt kunna se och ta del av fotona på flygande fot.

Det (ledsamma?) i sammanhanget är att 98% av världens befolkning inte bryr sig om kvalitén. Det räcker att man ser ungefär vad bilden ska föreställa så blir merparten nöjd...
Det är därför jag gillar Apple – Man är *tvingad* att göra snygga grejer (jämför mallarna i Pages med de i Word t ex).

  • Medlem
  • 2016-08-09 10:36
Ursprungligen av carlsson:

Det (ledsamma?) i sammanhanget är att 98% av världens befolkning inte bryr sig om kvalitén. Det räcker att man ser ungefär vad bilden ska föreställa så blir merparten nöjd...
Det är därför jag gillar Apple – Man är *tvingad* att göra snygga grejer (jämför mallarna i Pages med de i Word t ex).

dåliga blir inte bilderna i Google foton. Men de håller knappast för högupplöst tryck i speciellt avsedda fotomagasin eller utställningar. Att få obegränsat utrymme för hyfsat bra foton, utan kostnad, vad finns det att klaga på? Att det råkar vara Google och inte Apple som står för det? Okej.

För miljoner Instagram-användare är Google Foto en fantastisk tjänst. De flesta av bilderna kommer aldrig visas på något annat än en telefonskärm, eller möjligtvis en laptop. Tycker också John Grubers uttalande om reklamfilmen är spot on:

"Do you smell smoke? That’s the aroma of a sick burn wafting out of Cupertino. This Google Photos commercial is running during the Olympics, and it absolutely nails Apple right where they deserve to be nailed. This commercial is going to turn millions of people with 16 GB iPhones into Google Photos users. Running out of space is a real problem that real people face — and once storage gets tight, it will remain tight until you get a new phone."

  • Avstängd
  • 2016-08-09 11:20
Ursprungligen av keptang:

Ja, fy.
Det står såklart i appen och på webben.

Ursprungligen av alix:

Google talar om det. Se nedan, ur Google foton från min mobil och från Google foton på internet.

https://snag.gy/2xqS7R.jpg

https://snag.gy/pXtNxi.jpg

Det står ingenstans INNAN man laddar ner appen.

Ursprungligen av Hffre:

Det står ingenstans INNAN man laddar ner appen.

Och? De står typ direkt när man öppnar den.

  • Avstängd
  • 2016-08-09 11:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Och? De står typ direkt när man öppnar den.

Varför ska jag behöva ladda ner en app för att hitta information om dess funktionalitet?
Jag ska inte behöva installera appar för att få reda på viktiga funktioner som att den försämrar mina bilder.

Ursprungligen av Hffre:

Varför ska jag behöva ladda ner en app för att hitta information om dess funktionalitet?
Jag ska inte behöva installera appar för att få reda på viktiga funktioner som att den försämrar mina bilder.

Nu vet du så ladda inte ner appen. Undvik även andra appar som du inte vet exakt vad dessa gör innan du installerar och öppnar appen.

  • Avstängd
  • 2016-08-09 11:57
Ursprungligen av Anderlind:

Nu vet du så ladda inte ner appen. Undvik även andra appar som du inte vet exakt vad dessa gör innan du installerar och öppnar appen.

Men jösses vad är det mer några av er här egentligen?
Man måste få ställa krav att det går att läsa sig till hur/vad programmen gör innan man installerar det?
Kan det vara så att det är några pro Google användare här som inte tål att man ställer krav.

Ursprungligen av Hffre:

Varför ska jag behöva ladda ner en app för att hitta information om dess funktionalitet?
Jag ska inte behöva installera appar för att få reda på viktiga funktioner som att den försämrar mina bilder.

Det behöver du inte. Finns information om det på produktens sida tex: https://www.google.com/photos/about/?hl=sv

En annan sak att det inte framgår i tex iOS app store. Och förresten så försämrar den endast dina bilder om du inte betalar som jag förstår det.

Senast redigerat 2016-08-09 12:08
  • Avstängd
  • 2016-08-09 12:03
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det behöver du inte. Finns information om det på produktens sida tex:https://www.google.com/photos/about/?hl=sv

En annan sak att det inte framgår i tex iOS app store. Och förresten så försämrar den endast dina bilder om du inte betalar som jag förstår det.

Nej det står ingenting om det på sidan. Att informationen saknas på iTunes och AppStore är helt enkelt dåligt.

Ursprungligen av Hffre:

Nej det står ingenting om det på sidan. Att informationen saknas på iTunes och AppStore är helt enkelt dåligt.

Tycker det är rätt tydligt:

Citat:

Säkerhetskopiera ett obegränsat antal foton och videor gratis, upp till 16 MP och 1080p HD

  • Avstängd
  • 2016-08-09 12:36
Ursprungligen av barbapappa_86:

Tycker det är rätt tydligt:

Står detta på sidan som jag syftade på?

Citat:

Kvaliteten på foton och filmer reduceras om man inte betalar för mer utrymme i Google foton

Ursprungligen av Hffre:

Står detta på sidan som jag syftade på?

Ingen aning om vilken sida du refererar till. Är det sidorna för app store och play store så står det inte någonstans där, men citatet som jag nämnde står som sagt på produktens hemsida.

Bevaka tråden