Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Instabilt iTunes Media-bibliotek

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-18 19:54

Har upplevt strul någon gång genom åren med mitt iTunes-bibliotek, d v s all min musik och filmer.

Det jag då framförallt drar mig till minnes just nu är att iTunes "tappat kontakten" med biblioteket/mappen iTunes Media.

Just nu, sen ett par dagar, har jag det så t ex.
Det yttrar sig genom att jag inte ser en enda film i mitt bibliotek när jag öppnat iTunes - och enbart några få musikalbum/låtar (16 album) varav sådana som jag genom historien har köpt från iTunes finns bland dessa.

Historiskt har jag tappat kontakten (?) med filmbiblioteket. Då har jag fått göra mig omaket att köra igång varje film (Öppna med iTunes) varpå de hamnat i iTunes igen. Det är ju ett mkt segt steg - när man talar om att göra det flera ggr...

Så kan jag säkert lösa biffen just nu - likaledes genom att starta varje enskild låt... vilket är Big Not, såklart.

Normalt har jag för mig att jag löst det, tänker då på Musiken, genom att under iTunes, Inställningar, Avancerat tillfälligt ändra Placering av mappen iTunes Media - att först välja någon annan plats och sedan backa tillbaka och välja rätt plats igen. Jag tror att jag gjort så någon gång i a f.
Just nu funkar inte det heller.

Puh. Kan man på något sätt börja helt från scratch?
Å hur undviker man att detta inträffar igen?

Arkiv, Bibliotek, Samla ihop filer är f ö skuggat ser jag. Antar att det är det kommandot som skulle lösa det hela.

  • Medlem
  • 2016-07-19 23:10

Testa detta.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-20 15:50
Ursprungligen av alix:

Testa detta.

Tack!

Verkar funka. Åtminstone har processen startat upp (musikfilerna) och den tar tid - vilket ju är ett gott tecken i sammanhanget.

Återstår att se om det även löser film-filerna eller jag måste göra så (omständligt) som jag beskrev. En sak om man behöver göra det 1 gång som sagt, i längden blir det...

Funderar på om detta på ngt sätt kan kopplas till att jag har mina mediafiler på en NAS - men tycker ju inte det då iTunes hela tiden pekar på rätt mapp så som iTunes Media.

Av erfarenhet så är det extremt skakigt att lagra tex itunes eller bilders bibliotek på en NAS.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-20 17:16
Ursprungligen av barbapappa_86:

Av erfarenhet så är det extremt skakigt att lagra tex itunes eller bilders bibliotek på en NAS.

Ehh, OK...

Vad skall man då dem/den till...?

Ursprungligen av Tommy66:

Ehh, OK...

Vad skall man då dem/den till...?

Använd det så att du lagrar din media på ditt NAS, iTunes-databasen på datorn.
Då får du inga problem som dessa.

Se "Move just your media files" här.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-20 18:14
Ursprungligen av keptang:

Använd det så att du lagrar din media på ditt NAS, iTunes-databasen på datorn.
Då får du inga problem som dessa.

Se "Move just your media files" här.

OK, tack för tipset/läsningen.

Han skriver om två metoder, bl a:

Move your entire iTunes folder
"This is a simpler process. Just copy the iTunes folder in your home folder’s Music folder to the NAS. As above, this may take a long time.

The first time you launch iTunes after the move has completed, press the Option key immediately after clicking the iTunes icon. Click Choose Library, and then navigate to the iTunes folder on the NAS. iTunes will then use this library, and, if it’s not available on the network, will alert you. It won’t revert its settings to your local drive."

Ursprungligen av Tommy66:

OK, tack för tipset/läsningen.

Han skriver om två metoder, bl a:

Move your entire iTunes folder
"This is a simpler process. Just copy the iTunes folder in your home folder’s Music folder to the NAS. As above, this may take a long time.

The first time you launch iTunes after the move has completed, press the Option key immediately after clicking the iTunes icon. Click Choose Library, and then navigate to the iTunes folder on the NAS. iTunes will then use this library, and, if it’s not available on the network, will alert you. It won’t revert its settings to your local drive."

Yep, men du ska endast flytta ditt media, inte iTunes-databasen.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-21 09:56
Ursprungligen av keptang:

Yep, men du ska endast flytta ditt media, inte iTunes-databasen.

Kanske jag som missuppfattade då - jag tolkade hans text/instruktioner som att det oxå var ett alternativ (ett bättre, när man som jag har hög speta på nätverket)... men semesterhjärnan är nog inte helt hundra.

Som användare - med samma hjärna på väg till havet - kan jag egentligen inte heller se hur jag i iTunes aktivt agerar vad gäller fil/mapp-placering mer än för Placering av mappen iTunes Media. Men skall fortsätta i ämnet i afton. Verkar som att det fungerar nu, efter natt"jobbet", i a f. Dock noterar jag att Filmerna ånyo är "borta".

Känner trygghet i åtgärden oavsett de två alternativen han skriver om - så tack för det!

Vore smutt om det fanns liknande lösning även för Bilder/biblioteksbekymmer... (http://www.99mac.se/forum/t/318225-biblioteke...)

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-08-05 18:18
Ursprungligen av keptang:

Yep, men du ska endast flytta ditt media, inte iTunes-databasen.

"However, if you move just your media files, you must ensure that your NAS (or any external drive) is mounted when iTunes launches. If iTunes doesn’t see that drive, it will search in your Music folder for your media, and won’t find it. It will then switch the location of the media folder in its preferences to that local folder, and copy any new files there. And this gets messy."

Jag uppfattar ovanstående som ett (rejält hot, "... this gets messy"), d v s att alternativet med att även flytta iTunes-databasen till NASen skall vara det bättre av de två. (När man som jag inte lider av låga nätverkshastigheter.)

Eller är jag ute och cyklar, i min tolkning av det författaren skriver?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-05 22:12

Det fyller ingen större funktion, gör som @keptang skriver istället. Om du inte har din nätverksdisk on-line när du startar iTunes skapar den ändå nya filer lokalt.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-08-09 10:16
Ursprungligen av kenjon:

Det fyller ingen större funktion, gör som @keptang skriver istället. Om du inte har din nätverksdisk on-line när du startar iTunes skapar den ändå nya filer lokalt.

Jag skall följa er rekommendation (även om jag tolkar hans budskap som "tvärtom").

Jag antar att problematiken vi touchar här för tillfället ger ett annat iMac-beteende hos mig.
Trots att jag i systeminställningar och i nedre "verktygsfältet"/programikonerna ("Öppna vid inloggning" ej ibockad) inte angivit att iTunes skall starta vid datorstart så gör det detta varje gång. Min gissning är att det hänger ihop med att min iMac och dess program är snabbare än min NAS, om man uttrycker det så. Att det tar för lång tid för NASen och iMacen att skaka hand vid uppstarten av datorn - och att iTunes då känner av detta och rycker ut som ngn försvarare av centrala Mac-program, å startar upp. Är det så?
Å i det läget så uppstår då nämnda problematik, att programmet inte hittar iTunes-biblioteket.
Hade iMacen/"iTunes" lugnat sig lite så hade detta inte inträffat.

Håhåjaja. Mitt nuläge är att jag följde instruktionerna för att flytta enbart mediafilerna samt att iTunes utifrån ovan nämnda uppstartsproblematik ändrat om så nu har jag ett minimalt bibliotek, d v s innehåller inte alla mediafiler som "egentligen" är placerade på NASen.
Det jag behöver åstadkomma nu då är att behålla filerna där men samtidigt korrigera det här med biblioteket så att det blir så som ni rekommenderar. (Att jag då inte kommer att straffas av ovanstående, att det tar en stund för handskaket NAS/iMac vid uppstart, hoppas jag innerligt för annars kvarstår ju problemet enl trådens rubrik.)

Hur gör jag det? Det framgår inte hur man gör det (det "omvända") i artikeln och en googling hjälper mig inte heller.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-08-09 10:23
Ursprungligen av Tommy66:

Jag skall följa er rekommendation (även om jag tolkar hans budskap som "tvärtom").

Jag antar att problematiken vi touchar här för tillfället ger ett annat iMac-beteende hos mig.
Trots att jag i systeminställningar och i nedre "verktygsfältet"/programikonerna ("Öppna vid inloggning" ej ibockad) inte angivit att iTunes skall starta vid datorstart så gör det detta varje gång. Min gissning är att det hänger ihop med att min iMac och dess program är snabbare än min NAS, om man uttrycker det så. Att det tar för lång tid för NASen och iMacen att skaka hand vid uppstarten av datorn - och att iTunes då känner av detta och rycker ut som ngn försvarare av centrala Mac-program, å startar upp. Är det så?
Å i det läget så uppstår då nämnda problematik, att programmet inte hittar iTunes-biblioteket.
Hade iMacen/"iTunes" lugnat sig lite så hade detta inte inträffat.

Jag har f ö gjort vad jag kan, vad jag förstår, vad gäller att få NASens diskar att starta så fort det går. Genom att lägga till dem som startobjekt under Systeminställningar/Användare/Startobjekt.

  • Avstängd
  • 2016-08-09 11:30

Stänger du av din NAS?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-08-09 11:38
Ursprungligen av Tommy66:

Håhåjaja. Mitt nuläge är att jag följde instruktionerna för att flytta enbart mediafilerna samt att iTunes utifrån ovan nämnda uppstartsproblematik ändrat om så nu har jag ett minimalt bibliotek, d v s innehåller inte alla mediafiler som "egentligen" är placerade på NASen.
Det jag behöver åstadkomma nu då är att behålla filerna där men samtidigt korrigera det här med biblioteket så att det blir så som ni rekommenderar. (Att jag då inte kommer att straffas av ovanstående, att det tar en stund för handskaket NAS/iMac vid uppstart, hoppas jag innerligt för annars kvarstår ju problemet enl trådens rubrik.)

Hur gör jag det? Det framgår inte hur man gör det (det "omvända") i artikeln och en googling hjälper mig inte heller.

Jag googlar men hittar inte lösningen. Har pillat en del med Skapa resp Välja bibliotek genom Alt-tryck vid iTunes-start utan framgång - och vågar inte flytta hur som helst i Finder.

Musiken (komplett) kan jag få access till i iTunes genom att NASen nu finns som val a la bilden nedan, men inte default - samt att jag känner att det inte lär vara optimala Lösningen.
För Film likadant, med skillnaden att iTunes säger att NASen inte innehåller några filmer (vilket den gör, även det under iTunes Media mappen såklart).

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-08-09 11:40
Ursprungligen av Hffre:

Stänger du av din NAS?

No. (Då tuggar den ju ordentligt länge, så om/när jag gör så drar jag inte igång resten innan den smattrat färdigt.)

  • Avstängd
  • 2016-08-09 11:47
Ursprungligen av Tommy66:

No. (Då tuggar den ju ordentligt länge, så om/när jag gör så drar jag inte igång resten innan den smattrat färdigt.)

Ok att du lägger till dom som startobjekt har ingen effekt att diskarna på NAS:en ska starta snabbare.
Så är det alla fall på min Synology att den syns på skrivbordet vid start men det är först när jag går in i en mapp som diskarna börjar snurra. Utan det är för att iTunes/Bilder ska kunna hitta biblioteket eftersom dom klarar inte själva.

Vad är det för NAS du har egentligen? Börjar misstänka att det är den som är boven i dramat.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-08-09 11:51
Ursprungligen av Hffre:

Ok att du lägger till dom som startobjekt har ingen effekt att diskarna på NAS:en ska starta snabbare.
Så är det alla fall på min Synology att den syns på skrivbordet vid start men det är först när jag går in i en mapp som diskarna börjar snurra. Utan det är för att iTunes/Bilder ska kunna hitta biblioteket eftersom dom klarar inte själva.

Vad är det för NAS du har egentligen? Börjar misstänka att det är den som är boven i dramat.

Den här (4TB)... https://www.netonnet.se/art/dator/externlagri...

1
Bevaka tråden