Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken förstärkare till de här högtalarna?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Det är så här att jag har tänkt att piffa upp ljudet i vardagsrummet och har hittat ett par bra högtalare. Det är dessa: https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--...

Vilken förstärkare lirar bra med dessa högtalare? Har begränsad budget (1000-1500 SEK), så begagnat är nog att föredra. Jag försöker få så absolut bra ljud för runt 5000 totalt.

Senast redigerat 2016-08-03 15:36

Tips är att kolla på prisjakt.se. Är det begagnat så tycker jag blocket.se är bra.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

...Vilken förstärkare lirar bra med dessa högtalare?...

Du får nog utveckla lite vad du menar med"lirar bra med", annars är det svårt att komma med konkreta tips.

T.ex. vilka olika in- och utgångar behöver du?

Senast redigerat 2016-08-03 15:56
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Hejsan

Det är så här att jag har tänkt att piffa upp ljudet i vardagsrummet och har hittat ett par bra högtalare. Det är dessa: https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--...

Vilken förstärkare lirar bra med dessa högtalare? Har begränsad budget (1000-1500 SEK), så begagnat är nog att föredra. Jag försöker få så absolut bra ljud för runt 5000 totalt.

Kolla upp Ljudfokus
Mycket ljud för pengarna!
Bra kundservice också, i alla fall när jag handlade där
Ring och snacka lite, så får du säkert bra grejer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du får nog utveckla lite vad du menar med"lirar bra med", annars är det svårt att komma med konkreta tips.

T.ex. vilka olika in- och utgångar behöver du?

Enda utgången som är given är från förstärkaren via kabel till en Airport express. Och det ska väl inte vara några problem? Det är väl en vanlig audio-ingång i expressen?

Senast redigerat 2016-08-03 16:39
Ursprungligen av panther:

Kolla upp Ljudfokus
Mycket ljud för pengarna!
Bra kundservice också, i alla fall när jag handlade där
Ring och snacka lite, så får du säkert bra grejer.

Ska göra det. Tack för tipset.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tips är att kolla på prisjakt.se. Är det begagnat så tycker jag blocket.se är bra.

Du tipsar alltså om blocket och prisjakt? Man får tacka för tipsen!

Du har inte funderat på att skaffa Dalis aktiva högtalare istället?
Så slipper du ju en förstärkare?
Annars hade jag kikat på ett simpelt slutsteg.

Ursprungligen av suddgummi:

Du har inte funderat på att skaffa Dalis aktiva högtalare istället?
Så slipper du ju en förstärkare?
Annars hade jag kikat på ett simpelt slutsteg.

Jo, det är klart att jag har funderat på aktiva högtalare - bland annat Sonos. Men blir det verkligen lika bra ljud? Och kan man koppla bort den inbyggda förstärkaren om man skulle vilja ha något annat? Jag vet inte men är försiktigt skeptisk.

Men det är kanske jag som är old school. Till köket har jag köpt en Audio Pro ADDON T3. Är glatt förvånad över hur bra ljud det blir i en sådan liten högtalare över bluetooth.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jo, det är klart att jag har funderat på aktiva högtalare - bland annat Sonos. Men blir det verkligen lika bra ljud? Jag vet inte men är försiktigt skeptisk.

Ring upp hifiklubben och hör om de har dem hemma så kan du ju åka dit och provlyssna. De aktiva hade väl optisk ingång så det kan du ju köra för att få så bra ljud som möjligt från expressen.
Jag tror att förstärkardelen i de högtalarna är betydligt bättre än i en förstärkare för en tusenlapp helt enkelt för att den har designats för ett jobb, att driva just de högtalarna.
Vi körde mycket med Genesis aktiva högtalare i de OB vagnar jag jobbade i och de hade bra ljudbild.
Det som dock alltid saknas i den sortens högtalare är bas men det kan inte lösas med en större förstärkare utan då får man skaffa en sub också. Och om du vill ha en sub får du kanske gå förstärkarspåret i alla fall, om det nu inte finns utgång för det på dem.

Ursprungligen av suddgummi:

Ring upp hifiklubben och hör om de har dem hemma så kan du ju åka dit och provlyssna. De aktiva hade väl optisk ingång så det kan du ju köra för att få så bra ljud som möjligt från expressen.
Jag tror att förstärkardelen i de högtalarna är betydligt bättre än i en förstärkare för en tusenlapp helt enkelt för att den har designats för ett jobb, att driva just de högtalarna.
Vi körde mycket med Genesis aktiva högtalare i de OB vagnar jag jobbade i och de hade bra ljudbild.
Det som dock alltid saknas i den sortens högtalare är bas men det kan inte lösas med en större förstärkare utan då får man skaffa en sub också. Och om du vill ha en sub får du kanske gå förstärkarspåret i alla fall, om det nu inte finns utgång för det på dem.

Expressen lirar nog utmärkt med vad man än väljer. Det är klart att de aktiva högtalarna funkar bra. Men kan man inte stänga av förstärkaren i högtalarna blir jag skeptisk till det alternativet. Men jag ska sova på saken...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du får nog utveckla lite vad du menar med"lirar bra med", annars är det svårt att komma med konkreta tips.

T.ex. vilka olika in- och utgångar behöver du?

Kanske missuppfattade jag dig? Den enda ingången (i förstärkaren) jag behöver är från vinylspelaren. Men jag har ju inte köpt förstärkare. Så jag kan inte svara på vilka kontakter jag behöver i övrigt.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Enda utgången som är given är från förstärkaren via kabel till en Airport express. Och det ska väl inte vara några problem? Det är väl en vanlig audio-ingång i expressen?

Du vänder på begreppen. Det är en utgång Airport Expressen som går till en ingång i förstärkaren.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

...Den enda ingången (i förstärkaren) jag behöver är från vinylspelaren...

Bara vinylspelaren? Men Airport Expressen då? Skulle inte den kopplas in?

Senast redigerat 2016-08-05 15:26
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-05 15:12

För den summan (5000 kr) är aktiva högtalare bäst. Och att kunna koppla bort förstärkaren i dem har jag aldrig sett. Varför det? För att kunna ansluta en bättre (dyrare) förstärkare? Då köper man bättre högtalare istället.
Aktiva sub-basar finns också. Mitt 7/2-system hemma har bara aktiva högtalare, likaså ljudanläggningen i uterummet.
Du skriver i inlägg #9 att du är förvånad över ljudet på en liten aktiv låda. Då kommer du bli mer förvånad över en större aktiv låda

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-05 15:14
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Enda utgången som är given är från förstärkaren via kabel till en Airport express. Och det ska väl inte vara några problem? Det är väl en vanlig audio-ingång i expressen?

Ska du koppla in en AE till förstärkaren, då är det nog ingången på förstärkaren de menar...? AE har en 3,5 mm utgång.

Maximal hifi-utdelning på dryga tusen spänn i Göteborg? Helmers HIFI utan tvekan! Nedre Fogelbergsgatan 2 (Vasagatan).
http://oppettider.nu/HelmersHiFi-Goteborg-Xk8...

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Hejsan

Det är så här att jag har tänkt att piffa upp ljudet i vardagsrummet och har hittat ett par bra högtalare. Det är dessa: https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--...

Vilken förstärkare lirar bra med dessa högtalare? Har begränsad budget (1000-1500 SEK), så begagnat är nog att föredra. Jag försöker få så absolut bra ljud för runt 5000 totalt.

Hej!

Ljud är så subjektivt. Bäst att gå till någon Hifi-klubb-butik och provlyssna på olika förstärkare i kombination med de högtalarna. Köpte ett par Dali Menuet tillsammans med Cambridge CXA-60 förstärkare som jag upplevde hade bäst ljud tillsammans. Hade för övrigt ett par Elac aktiva högtalare med Airport Express för några år sedan, mycket bra ljud men väldigt irriterande att det var så komplicerat att stänga av och få en lagom styrka på volymen (det fanns volymvred och strömbrytare på varje).

Ursprungligen av kenjon:

För den summan (5000 kr) är aktiva högtalare bäst. Och att kunna koppla bort förstärkaren i dem har jag aldrig sett. Varför det? För att kunna ansluta en bättre (dyrare) förstärkare? Då köper man bättre högtalare istället.
Aktiva sub-basar finns också. Mitt 7/2-system hemma har bara aktiva högtalare, likaså ljudanläggningen i uterummet.
Du skriver i inlägg #9 att du är förvånad över ljudet på en liten aktiv låda. Då kommer du bli mer förvånad över en större aktiv låda

Jo så är det kanske. Ska fundera på det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du vänder på begreppen. Det är en utgång Airport Expressen som går till en ingång i förstärkaren.

Bara vinylspelaren? Men Airport Expressen då? Skulle inte den kopplas in?

Jo. Jag tog nog för sjävklart att man kan koppla in de vanligaste prylarna i en förstärkare. Bland annat CD-spelare, vinylspelare och TV.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jo. Jag tog nog för sjävklart att man kan koppla in de vanligaste prylarna i en förstärkare. Bland annat CD-spelare, vinylspelare och TV.

Skivspelare ska du inte ta för givet att du kan koppla in. En skivspelare kräver en RIAA-enhet och den kan sitta i skivspelaren, som en lös enhet mellan skivspelare/förstärkare eller inbyggd i din förstärkare. Att en RIAA-enhet sitter inbyggt i förstärkaren är nog mer ovanligt än vanligt idag än under vinylspelarens storhetstid å andra sidan så finns det idag skivspelare med inbyggd RIAA vilket inte var det vanliga på den tiden.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jo. Jag tog nog för sjävklart att man kan koppla in de vanligaste prylarna i en förstärkare. Bland annat CD-spelare, vinylspelare och TV.

I ett sådant sammanhang är ingenting självklart. Vi känner inte dig, och har ingen aning om vilka behov och krav du har. Att vi förväntades komma med lite allmänna tips, helt "i blindo", är inte särskilt konstruktivt.

Jag anser fortfarande att när du har högtalare för 4000 och stärkarbudget runt 1000-1500 så har du inte så många alternativ förutom någon begagnad 70- eller 80-tals pjäs hos Helmer*. Eventuellt någon mer modern men udda analog AV-stärkare från 90-talet. Där kan man nämligen få tag på äldre men bra utrustning som kvalitetsmässigt kan matcha dina högtalare. Du kan dock inte räkna med att få speciellt mycket fjärrstyrt och/eller digitalt lull-lull för den pengen, utan det blir nog old school rakt över vad gäller manuellt rattande på volymkontroll och fysiskt knapptryckande för val av ljudkällor.

* Jag hoppas han finns kvar - det var ett tag sedan jag var inne hos honom. Annars är det nog bara Blocket, Myrorna och Återbruket i Alelyckan som återstår i Göteborg vad gäller riktig budget-hifi. Eller finns det någon mer?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I ett sådant sammanhang är ingenting självklart. Vi känner inte dig, och har ingen aning om vilka behov och krav du har. Att vi förväntades komma med lite allmänna tips, helt "i blindo", är inte särskilt konstruktivt.

Jo, det är sant.

Jag har ute min Denon AVC-A10SE till salu. En riktigt bra förstärkare som kostade 18k när det begav sig. Hade tänkt mig en femtusing men är beredd att gå ner lite mer om du är intresserad?

http://www.minhembio.com/acarlsson/marknad/35...

Har du kollat på Klipsch R-15PM? Finns i ett otroligt attraktivt paketpris med en Rega LP spelare.

Ursprungligen av carlsson:

Jag har ute min Denon AVC-A10SE till salu. En riktigt bra förstärkare som kostade 18k när det begav sig. Hade tänkt mig en femtusing men är beredd att gå ner lite mer om du är intresserad?

http://www.minhembio.com/acarlsson/marknad/35...

Det blir nog lite dyrt för mig...

Ursprungligen av kenjon:

För den summan (5000 kr) är aktiva högtalare bäst. Och att kunna koppla bort förstärkaren i dem har jag aldrig sett. Varför det? För att kunna ansluta en bättre (dyrare) förstärkare? Då köper man bättre högtalare istället.
Aktiva sub-basar finns också. Mitt 7/2-system hemma har bara aktiva högtalare, likaså ljudanläggningen i uterummet.
Du skriver i inlägg #9 att du är förvånad över ljudet på en liten aktiv låda. Då kommer du bli mer förvånad över en större aktiv låda

Vilka aktiva högtalare rekommenderar du för ett vanligt vardagsrum? Sonos? En enda högtalare Sonos 5 eller system av flera?

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Vilka aktiva högtalare rekommenderar du för ett vanligt vardagsrum? Sonos? En enda högtalare Sonos 5 eller system av flera?

Kolla Klipsh R-15PM! Riktigt bra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-15 21:28

I mitt tycke kostar Sonos mer än vad man får....

Hur löste du det?

Om du fortfarande inte fixat vad du vill ha…
Så hittade jag en Pioneer receiver i källaren som jag glömt bort.
Du kan få den billigt, inget fel på ljudet i den.
Men den hade inte wifi som jag ville ha då jag bytte.

1
Bevaka tråden