Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ansluta videokamera

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-07-23 15:58

Jag har en Sony HDV/DV Handycam. Den kan anslutas via USB.
Vill nu pröva att ansluta men varken med någon PPCG5 eller min Macbook Pro med Retinaskärm visar eller startar något program.
Bifogar en bild, men vet inte om det är rätt modell.
Hur gör man?

Senast redigerat 2016-07-23 16:17

Har du provat installera senaste PlayMemories Home?
http://support.d-imaging.sony.co.jp/www/disof...

Du kan väl titta på den för att se vilken modell det är?

Som fotograf kan du väl fota och visa Handycam kameran du har, eller har du en mobil så funkar ju det också att fota med.
En del videokameror lägger upp en "diskenhet" på skrivbordet varifrån du kan dra över filmer/foton till datorn, andra funkar ihop med någon app, som Sony's inte allt för gamla grejor använder ju PlayMemories appen som du kan ladda hem från deras hemsida: http://support.d-imaging.sony.co.jp/www/disof...

Normalt måste en DV/HDV anslutas via FireWire, USB fungerar inte vad jag vet.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-07-23 21:49
Ursprungligen av hummel:

Normalt måste en DV/HDV anslutas via FireWire, USB fungerar inte vad jag vet.

finns ingen firewire sladd till den.

Senast redigerat 2016-07-23 22:06
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-23 23:16

Bara för att det sitter en USB-port på betyder inte att man kan föra över filmer med den.
http://www.manualslib.com/manual/157980/Sony-...

https://docs.sony.com/release//DCRSR47_handbo...

Bränn en skiva i kameran och importera mha skivan.

Ursprungligen av reboot81:

Bara för att det sitter en USB-port på betyder inte att man kan föra över filmer med den.
http://www.manualslib.com/manual/157980/Sony-...

https://docs.sony.com/release//DCRSR47_handbo...

Bränn en skiva i kameran och importera mha skivan.

Bränn en skiva? Jag har en snarlik med HDD. Alltid ett elände varje gång man ska få över filerna. Kameran hittas inte etc. Har totalt glömt bort hur jag gjorde sist, för typ 2 år sen. Hr gett upp nu. Filmar med iPad och iPhone istället.

Ursprungligen av torin:

finns ingen firewire sladd till den.

Då får du nog köpa en FireWire-sladd. Berätta gärna vilken model det gäller så ska vi lösa ditt problem.

Kameran på bild har inget FW-uttag.

Saxat från manualen:
Information on using your camcorder connected to a computer will be found in the Operating Guide and the PMB Guide that is the Help of the supplied “PMB (Picture Motion Browser)” software.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-24 11:18

FireWire hette väl i-link på Sonyspråk. Kan det finnas ett sådant uttag?

Ursprungligen av kenjon:

FireWire hette väl i-link på Sonyspråk. Kan det finnas ett sådant uttag?

Nej det finns USB och hörlursuttag endast.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-24 14:26
Ursprungligen av CekariYH:

Nej det finns USB och hörlursuttag endast.

Och analog AV-ut.

Ursprungligen av torin:

Jag har en Sony HDV/DV Handycam. Den kan anslutas via USB.
Vill nu pröva att ansluta men varken med någon PPCG5 eller min Macbook Pro med Retinaskärm visar eller startar något program.
Bifogar en bild, men vet inte om det är rätt modell.
Hur gör man?

TS säger att han inte vet om kameran på bilden för den aktuella modell han har. Vi kanske ska börja med att ta reda på modell av kamera...

Ursprungligen av hummel:

...Vi kanske ska börja med att ta reda på modell av kamera...

Japp.

Förstår inte hur det kan dra iväg till en lång tråd med tips - t.o.m med utdrag ur manual - när vi inte ens vet vilken modell det är.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-07-26 15:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Japp.

Förstår inte hur det kan dra iväg till en lång tråd med tips - t.o.m med utdrag ur manual - när vi inte ens vet vilken modell det är.

Nu handlade det inte om kameran utan om vilket program som skall starta på min PPCG5 som går med 10.4.11 när jag ansluter kameran via USB. Jag har en aning om att jag anslutit den tidigare men så mycket har hänt att jag inte minns. Kanske det är programmet Bildinsamling, Iphoto eller vad.

Men eftersom flera här har funderat över vad Handycam har för tillverkningsnummer osv, så kommer det här:
Sony HDR-HC3E
Digital HD videocamera recorder
N50
1170282

Ursprungligen av torin:

Nu handlade det inte om kameran...

Självklart handlar det om kameran. Om vi inte vet vilken kamera det är, så kan vi inte tipsa om inkoppling, program, m.m.

Ursprungligen av torin:

...Kanske det är programmet Bildinsamling, Iphoto eller vad...

Om detta är den enda frågan, så är det ju bara för dig att testa. Det tar dig max 2 minuter att öppna Bildinsamling och iPhoto (eller kanske snarare iMovie), och se om kameran dyker upp för import där.

Senast redigerat 2016-07-27 10:25

Läs manualen för denna här, från sidan 80... http://pdf.crse.com/manuals/2661356131.pdf

Hade samma problem. Kolla VideoGlide - en dongel som kopplar kameran till datorn om du inte har FW. Funkar bra men behöver lite meck...

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-07-27 08:58
Ursprungligen av hoken1397:

Hade samma problem. Kolla VideoGlide - en dongel som kopplar kameran till datorn om du inte har FW. Funkar bra men behöver lite meck...

Hade Bildinsamling i gång, kameran dök upp där, men det stod 0 filer. Vilket är korrekt när det gäller stillbilder. Finns ju inget på det kortet.
Men det är filmen jag ju vill kopiera.

Sök på videoglides hemsida - där finns instruktioner...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-07-27 09:35

Har du provat PlayMemmories som Keptang skrev om redan i andra inlägget? Det är vad som kommer fram på Sonys hemsida om man söker på kamerans modellbeteckning.

http://www.sony.co.uk/support/en/product/hdr-...

Ser ut att blir en evighetstråd av det här också.

Kameran har precis som alla SONY från den tiden en i-Link kontakt vilket är samma sak som Firewire. Man behöver en Firewiresladd med den lilla kontakten (i-Link) i ena änden. Ansluter man den så kommer kamerans filmfiler att dyka upp i iMovie eller i FinalCut om man har det installerat. USB är bara till för att föra över stillbilder från minneskortet.

Ursprungligen av Niklasinorr:

Kameran har precis som alla SONY från den tiden en i-Link kontakt vilket är samma sak som Firewire. Man behöver en Firewiresladd med den lilla kontakten (i-Link) i ena änden. Ansluter man den så kommer kamerans filmfiler att dyka upp i iMovie eller i FinalCut om man har det installerat. USB är bara till för att föra över stillbilder från minneskortet.

Yep, precis som det står i manualen som länkas i inlägg #17.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-27 15:30

Och som det nämndes i inlägg #10

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-27 15:50
Ursprungligen av CekariYH:

Läs manualen för denna här, från sidan 80... http://pdf.crse.com/manuals/2661356131.pdf

Det finns ett skrivfel i manualen. På sidan 80 står det

Citat:

About connection
There are 2 ways to connect your camcorder to a computer:
– USB cable
When copying pictures on a “Memory Stick Duo”
– i.LINK cable
When copying pictures on a tape

när dom pratar om i-link. Byt ut det andra pictures mot movies. Det står rätt senare i manualen.

För att på en Mac importera videoklipp (rörlig bild samt ljud) krävs en FireWire ( i.LINK) kabel för den angivna modellen av kamera. Inget annat fungerar under Mac OS X.
Sedan kan man använda QuickTime-spelaren, iMovie, Final Cut Pro (X) eller liknande för att importera filmerna.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-08-02 17:46

Jag hade en Firewirekabel som passade. Prövade först med att ansluta kameran till min G4 mes syst. 9, men där hände ingenting.
Gick så till min PPCG5 som går med syst 10.4.11. Körde med Bildinsamling.
Där laddades filmen upp, men det tog en fruktansvärt lång tid.
Nu funderar jag som så, att det väl finns något program som går att köra på PPCG5 med 10.4.11 och som gör det snabbare.

iMovie. Om det blir så värst mycket snabbare vet jag inte, men det borde vara bättre än Bildinsamling. Den senaste versionen av iMovie som kan köras på 10.4 är iMovie '08. Om du inte har en skiva med iLife '08 (eller äldre), så är det nog svårt att få tag på idag.

Men annars har du tillgång till allra senaste versionen av iMovie på din nya MacBook Pro Retina. Det ingår till alla nya Macar, så det kan du ladda ner gratis från Mac AppStore.

Men den datorn har ju ingen Firewire-port, så då behöver du en Thunderbolt-till-Firewire-adapter.

Och eftersom den adaptern har Firewire 800, och din kabel från kameran förmodligen har Firewire 400, så antar jag att du behöver en ny Firewirekabel också, från iLink till Firewire 800.

Senast redigerat 2016-08-02 18:13

Om filmerna ligger lagrade på minneskortet (Memory Stick) och inte i ett ev inbyggt minne i kameran, kan man ju skippa allt vad sladdar heter och istället sätta in kortet i en simpel minneskortsläsare (från exvis Classe eller valfri multi-card reader som tar memory stick på Prisjakt) och sedan välja Importera -> Kameraarkiv.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-08-03 10:45
Ursprungligen av johan_tanying:

Om filmerna ligger lagrade på minneskortet (Memory Stick) och inte i ett ev inbyggt minne i kameran, kan man ju skippa allt vad sladdar heter och istället sätta in kortet i en simpel minneskortsläsare (från exvis Classe eller valfri multi-card reader som tar memory stick på Prisjakt) och sedan välja Importera -> Kameraarkiv.

Den här kameran har minneskort där endast stillbilder lagras. Men det som är aktuellt är filmen som lagras på kamerans kasettband.

Bevaka tråden