Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rekommenderad databas

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!

Jag skall tillverka en enkel reservdelsdatabas för ett litet företag med en produkt.
Jag vill ha möjlighet att lägga in ritningar i olika versioner samt ett antal hundra reservdelar. Dessutom skall det var möjligt att lägga in förebyggande och avhjälpande underhållsåtgärder. Det skall vara möjligt att köra både i PC och Mac! Något bra tips?

Det räcker inte med bara en databas. Titta på Filemaker Pro, fungerar på Mac, Win och iOS.

Ursprungligen av hummel:

Det räcker inte med bara en databas. Titta på Filemaker Pro, fungerar på Mac, Win och iOS.

Finns inget "en databas".
Databas syftar på på en eller flera registerfiler, med bara en fil är det ett enkelt register. Med många register som hör ihop får man en relationsdatabas, oftast bara felaktigt benämnt som en databas.
Ett databas-system som tex Filemaker, är ett relationsdatabas-program i vilket man iofs också kan skapa enkla register.

Om de eller du redan har Office är det en smal sak att få till något i Access.

Ursprungligen av GustafMA:

Om de eller du redan har Office är det en smal sak att få till något i Access.

Access finns väl inte till Mac?

Sorry, hade ingen aning. Det verkar snålt av MS att hålla tillbaka det näst mest användbara Officeprogrammet efter Excel för OSX. Undrar varför de gör så?

Ursprungligen av GustafMA:

Sorry, hade ingen aning. Det verkar snålt av MS att hålla tillbaka det näst mest användbara Officeprogrammet efter Excel för OSX. Undrar varför de gör så?

Ja, det undrar jag med, hade hellre haft med Access än både Powerpoint och Outlook.

Filemaker Pro är det du ska ha.

Kolla filmerna och ladda ner en demo.

http://www.filemaker.com/se/

Lycka till och gör ett inlägg här om du kör fast!

Ursprungligen av carlsson:

Filemaker Pro är det du ska ha.

FileMaker är ett bra val! Databasen kan användas på Mac, Windows, iOS samt, inte att förglömma, med webbläsare (WebDirect) på de flesta plattformar inklusive Android.

Ursprungligen av CekariYH:

Ja, det undrar jag med, hade hellre haft med Access än både Powerpoint och Outlook.

Det beror säkert på användare vad som är viktigast. Men den sortens små snabba databaser som Access är avsett för borde ju rimligtvis ha samma efterfrågan på Macsidan som på PC.

Access är alldeles lysande. Min son (då knappt 6 år) knåpade ihop en databas med spelare, tränare, lag, matcher, turneringar, löpande resultat, erlagda avgifter, klubbinventarier o dyl för sitt knattelag i Access på två kvällar. Med schysta gränssnitt och separat, underliggande databas med automatiserad backup, webåtkomst och enkel administration för folk som verkligen inte kan eller vill kunna något om data. De använder det i hela den lokala knatteligan nu. Jag har svårt att tänka mig att det går att göra enklare. Och så är det ju "gratis" för alla som ändå ska ha Office i vilket fall. Märkligt att det inte finns med i OSX Officepaket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-03 11:46

Jag kan stämma in att Filemaker Pro löser uppgiften gallant.

1
Bevaka tråden