Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Video påstås visa Apples Lightning-till-3,5mm-adapter

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så ska det se ut! Precis vad jag förväntade mig - tidigare på detta forum visades en stor anskrämlig sak från tredjepartare och då gissade jag att Apple själva kommer med en som ser ut just så här...EXAKT denna förväntade jag mig. För mig blir detta inga som helst problem. Snyggt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-30 15:04

Om de levererar EarPods med Lightningkontakt är det inget problem för mej heller. Men levererar de med 3,5mm och man är tvungen att använda adaptern, eller köpa andra lurar, då är det skit!
Adaptern kan jag betala extra för.

Ursprungligen av Ljung:

Eftersom de vill att man kör trådlöst ljud via Bluetooth så är det inte ljudkvalitet de sätter i första rummet så billigast tänkbara DAC i adaptern finner jag inte osannolikt.

Med den logiken borde även ljudkretsarna i befintliga Apple-produkter vara kass? (vilket de uppenbarligen inte är..)

Ursprungligen av HåkanE:

Blir ju inte helt lätt att ladda telefonen samtidigt som man lyssnar i lurarna. Det är något jag själv gör ganska ofta på jobbet.

Med lite ansträngning kan man nog hitta en lösning..
(bilden nedan är givetvis enbart en slarvig skiss.)

Senast redigerat 2016-07-30 17:04

Har kört med trådlösa BT hörlurar i en 3-4 år nu så har inga problem med musiken, men har däremot flera tillbehör som går via hörlurskontakten så hopppas att dessa fortfarande funkar med adaptern om nu hörlursuttaget försvinner.

  • Medlem
  • 2016-07-31 10:41
Ursprungligen av kenjon:

Om de levererar EarPods med Lightningkontakt är det inget problem för mej heller. Men levererar de med 3,5mm och man är tvungen att använda adaptern, eller köpa andra lurar, då är det skit!
Adaptern kan jag betala extra för.

Håller med

Eller så skickar Apple med adapter istället för hörlurar

Ursprungligen av PaO:

Eller så skickar Apple med adapter istället för hörlurar

Det är en ny variant - man behåller sin gamla lurar (om man har några) eller betalar extra för ev lightning-earpods eller bluetooth-"airpods".
Jag tror dock att många skulle reagera negativt på ett sådan upplägg. Min uppfattning är att de allra flesta använder lurarna som följer med i lådan och är nöjda med det.

Håller med...har inte Apples egna lurar Lightning-kontakt från och med NU så är det ju som om dom själva inte tror på paradigmskiftet.
Å andra sidan så är det få - åtminstone i min del av planeten (har inte sett en enda senaste året) - som använder Apples egna lurar. Kanske lika bra dom slutar skicka med sina egna lurar...men det tror jag inte...ty Apple vill att t.ex. gamla farmor Ulla ska kunna öppna ett iPhone-paket och några minuter senasre kunna göra ALLT med sin nya pryl...även lyssna i lurar....så dom skickar med lurar (som dom uppenbarligen inte lägger ner vare sig stålar eller hjärta i att ta fram). Jag har en hel låda med alla dessa Apple-lurar som följt med alla mina och familjens iPhones...som reserv...typ...nödläge...dom passar i alla fall inte mina öron eller någon i min familjs öron...vi är nog vanskapta...

Ursprungligen av kenjon:

Om de levererar EarPods med Lightningkontakt är det inget problem för mej heller. Men levererar de med 3,5mm och man är tvungen att använda adaptern, eller köpa andra lurar, då är det skit!
Adaptern kan jag betala extra för.

Senast redigerat 2016-07-31 20:32
Ursprungligen av Ljung:

Frågan är vilken DAC som Apple sätter i adaptern. Sannolikt billigast tänkbara och därmed sämre än den som sitter i nuvarande lurar och som är ovanligt bra för att vara i de här sammanhangen.

Är inte säker på att det sitter en DAC i adaptern. Den interna DAC:en blir de inte av med ändå då högtalaren fortfarande behöver matas. Analogt ljud över lightning är min gissning. Och då är det ännu mer hål i huvudet att ta bort 3.5mm kontakten.

Ursprungligen av Mactastic:

Är inte säker på att det sitter en DAC i adaptern. Den interna DAC:en blir de inte av med ändå då högtalaren fortfarande behöver matas. Analogt ljud över lightning är min gissning. Och då är det ännu mer hål i huvudet att ta bort 3.5mm kontakten.

Om man tittar på "bottensidan" av en iPhone 6/6s så tar 3,5mm kontakten upp hela höjden av telefonen. Lägger man till en uppskattning av godstjockleken på telefonens hölje och skärm samt själva kontakten inuti telefonen så kan det inte vara mer än bråkdelar av en mm kvar. Alltså definierar 3,5 mm kontakten telefonens tjocklek. Man kan tycka vad man vill om tjocklekar och vikter etc. men här gissar iaf jag att vi ser anledningen till varför man vill ha bort kontakten.
Lägger man dessutom till faktumet att kontakten är drygt 15 mm lång så ser man ytterligare en anledning till att bli av med den för att spara utrymme internt.

Som sagt var, gissningar från min sida...

  • Medlem
  • 2016-08-01 09:46
Ursprungligen av HåkanE:

Om man tittar på "bottensidan" av en iPhone 6/6s så tar 3,5mm kontakten upp hela höjden av telefonen. Lägger man till en uppskattning av godstjockleken på telefonens hölje och skärm samt själva kontakten inuti telefonen så kan det inte vara mer än bråkdelar av en mm kvar. Alltså definierar 3,5 mm kontakten telefonens tjocklek. Man kan tycka vad man vill om tjocklekar och vikter etc. men här gissar iaf jag att vi ser anledningen till varför man vill ha bort kontakten.
Lägger man dessutom till faktumet att kontakten är drygt 15 mm lång så ser man ytterligare en anledning till att bli av med den för att spara utrymme internt.

Som sagt var, gissningar från min sida...

Förra året klarade Huawei att bygga en tunn mobil med 3.5 mm jack

Huawei P8
5.2 tum display
175x72x6.4 mm
Batteri var dock 2600 mAh

iPhone 6S håller är ju lägre och smalare men 0.5 mm tjockare

Höstens iPhone ser ju inte ut att vara mycket tunnare än dagens

Edit
En Googling gav denna länk från 2014

http://www.mobil.se/nyheter/v-rldens-tunnaste...

Senast redigerat 2016-08-01 09:58
Ursprungligen av PaO:

Förra året klarade Huawei att bygga en tunn mobil med 3.5 mm jack

Huawei P8
5.2 tum display
175x72x6.4 mm
Batteri var dock 2600 mAh

iPhone 6S håller är ju lägre och smalare men 0.5 mm tjockare

Höstens iPhone ser ju inte ut att vara mycket tunnare än dagens

Edit
En Googling gav denna länk från 2014

http://www.mobil.se/nyheter/v-rldens-tunnaste...

Ja, tunnhet har det inte med att göra, man kan nog nästan få in två 3,5mm-jack på en iPhone med lite vilja eller en kamerautbuktning.

Anledningen till att man vill ta bort en plugg i en manick - t.ex. en iPhone - är just att man vill ha så få öppningar i den som möjligt - så få ställen som möjligt där det kan uppstå service-ärenden, komma in vatten/fukt, glappa, etc, etc.
All teknik sedan många många år tillbaka handlar om att ha så FÅ kontakter/interface/knappar som det bara är möjligt. Av tekniska skäl, estetiska skäl, tillverkningstekniska skäl och bara för att DET GÅR.

DA/AD görs i telefonen som vanligt (Lightning kranar även analogt ljud i sin standard). Ladd-dockor, bilställ, etc kommer att ha en minisele-hona - många har det redan idag - så laddning OCH lyssning via lurar blir inga problem på det sättet. Skulle Apple lägga DA/AD utanför telefonen så skulle dessa tredjepartsdockor bli dyyyyra. Och - som någon redan sagt här; DA/AD är ju redan gjort eftersom luren har inbyggt högtalare så allt som behövs är att krana ut den anloga signalen via Lightning-kontakten...vilket redan görs...hela tiden...det ligger där...kontant...bara att plocka ut.

Senast redigerat 2016-08-01 14:51

Less is more, heter det väl?

Så vida det inte finns en adapter (som gabriela gjorde en slarvig skiss av) som också kan leverera ström till iPhonen så blir det då ingen uppgradering från min nuvarande 6+, använder den mycket i bilen medan jag jobbar för att lyssna på musik/podcasts (kör tidningar) och då behöver jag ha strömförsörjning till den samtidigt som jag behöver 3,5mm stereoplugg för ljud till bilens stereo.
Får väl hoppas att någon tredjepartstillverkare fixar en sådan adapter om det ska bli någon framtida uppgradering.

Den här puckformade bluetooth-adaptern ser häftig ut. Bara att plugga in hörlurarna och stoppa adaptern i fickan, och lightning-kontakten kan användas till att ladda telefonen.
http://www.cultofmac.com/411439/with-a-little...

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Den här puckformade bluetooth-adaptern ser häftig ut. Bara att plugga in hörlurarna och stoppa adaptern i fickan, och lightning-kontakten kan användas till att ladda telefonen.
http://www.cultofmac.com/411439/with-a-little...

http://cdn.cultofmac.com/wp-content/uploads/2016/02/headphone_concept001-780x554.jpg

Bluetooth-donglar finns redan och har funnits i flera år. ClipR t.ex.
Med många bluetooth-lurar så kan man använda sina egna 3,5mm-lurar också istället för det som följer med, så är med SBH52 som jag själv har.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Den här puckformade bluetooth-adaptern ser häftig ut. Bara att plugga in hörlurarna och stoppa adaptern i fickan, och lightning-kontakten kan användas till att ladda telefonen.

Apple har redan den optimala formfaktor för en bluetooth-dongle i en befintlig produkt:

Ursprungligen av Demiurgen:

.. (Lightning kranar även analogt ljud i sin standard). ..krana ut den anloga signalen via Lightning-kontakten...vilket redan görs...hela tiden...det ligger där...kontant...bara att plocka ut.

Nä, lightning är "all-digital". https://www.apple.com/uk/pr/library/2012/09/1...
Alla lightning-tillbehör med hörlursplug el.dyl. har inbyggd DAC och amp. Men man kan ju iofs tycka de är dyra..

  • Medlem
  • 2016-08-01 17:58
Ursprungligen av Demiurgen:

Anledningen till att man vill ta bort en plugg i en manick - t.ex. en iPhone - är just att man vill ha så få öppningar i den som möjligt - så få ställen som möjligt där det kan uppstå service-ärenden, komma in vatten/fukt, glappa, etc, etc.
All teknik sedan många många år tillbaka handlar om att ha så FÅ kontakter/interface/knappar som det bara är möjligt. Av tekniska skäl, estetiska skäl, tillverkningstekniska skäl och bara för att DET GÅR.

Det köper jag

Men Apples val av att inte sätta USB typ C vad tror du om det

För att det gäller licenspengar

Årets iPhone är mellan modell med stor förändring satt till nästa år

Apple puscha ju hårt för USB typ C på nya MacBook

Aha...det hade jag ingen aning om. Korkat av Apple ty Lightning är givetvis inte "all digital" då den t.ex. leder 5 V elström. Att dom valde att inte krana den färdiga analoga signalen som går till den inbyggda högtalaren också i ledare i Lightning-kontakten anser jag vara helkorkat. Den analoga signalen kan gå "över" digitala på samma tråd - inga problem - sådant görs i en massa andra tekniker inom audio och video. Det kan bara finnas en anledning till att Apple valde att inte göra detta: vänder man kontakten åt "fel" håll så blir stereo-höger-vänster-läget "fel"...men sådant skiter ju 99% av befolkningen i :-D.

Ursprungligen av gabriela:

Nä, lightning är "all-digital". https://www.apple.com/uk/pr/library/2012/09/1...
Alla lightning-tillbehör med hörlursplug el.dyl. har inbyggd DAC och amp. Men man kan ju iofs tycka de är dyra..

Ursprungligen av Demiurgen:

Aha...det hade jag ingen aning om. Korkat av Apple ty Lightning är givetvis inte "all digital" då den t.ex. leder 5 V elström.

En finess med lightning-gränssnittet är att användningen av ledarna är "adaptiv" - dvs efter handskakning mellan device och host kan ledningarna användas till signal eller ström efter vad som behövs.
Man kan givetvis tänka sig att Apple utökar protokollet att inkludera någonslags analog signalering (polaritet är inte något problem), men det behövs ändå en lightning-kontroller i hörlurskontakten.

Att växla analoga signaler kräver reläer/transistorer - det skulle bli en komplicerad och skrymmande lösning - som ändå måste kontrolleras digitalt...och en "västersignal eller "högersignal" har dessutom inget identifiering - hur ska "handskakningen" veta att vänster/höger är "fel"? Notera: 5V strömmen i Lightning (eller USB som ju ligger i botten av allt) har ju identifiering...den ena är plus och den andra minus (eller "jord"). Alltså lätt för "systemet" att veta vad som är vad och växla "rätt" om det behövs. En analog sterosignal däremot...det är en "jord" och två anonyma "plus"...information om vad som ska vara "vänster" och "höger" finns inte i signalerna som sådana.
Jo, Lightning - och alla andra digitala lösningar för att slippa sätta in kontakter "rätt håll" är en välsignelse (själv sätter jag in USB-kontakter fel 90% av alla gånder och får vända kontakten ). Men det är lösningar som bara görs "enkelt" i helt digital miljö och analog miljö där analoga signaler är "kända" (signalerna har i sig själv information om vad dom "är" - t.ex. "plus" och "minus".

Jag menar dock att Apple borde ha lagt ut analoga stereosignalen och sedan låta det bli som det blir (höger/vänster i lurar eller aux till stereon etc) - låta ödet bestämma så att säga. Ty...musikkonsumenter vet ändå inte om det blev "fel" och många sätter dessutom på sig lurar hursomhelst och har ofta L i högerörat och R i västerörat...etc...etc...
Jag själv är noga med att alltid höra L/R rätt - gör/mixar egen musik - men jag tror att allmänheten inte ens håller reda på det nuförtiden. Apple kunde ha glömt hela detta resonemang helt enkelt...left/right...bara det är stereo... that's it.
OCH...märker man att det blev "fel" L/R när man satt i Lightning-kontakten så kan man ju bara vända den.

Men...Apple valde att helt skita i analoga signalen alltså - den som redan finns i telefonen. Det tycker jag var fel och på grund av det beslutet så måste dockor/adaptrar/etc nu alltså alla ha en inbyggd DAC och mycket varierande kvalitet och som gör alla tillbehör minst dubbelt så dyra (kanske 3 ggr så dyra). För en struntsak alltså! Apple toig ett beslut på luddiga grundewr enligt mig. Dom gjorde FEL. Hade det inte redan funnits en DAC i luren (som ju matar den inbyggda högtalaren) så hade jag köpt deras beslut. Men inte som verkligheten är nu.

Ursprungligen av gabriela:

En finess med lightning-gränssnittet är att användningen av ledarna är "adaptiv" - dvs efter handskakning mellan device och host kan ledningarna användas till signal eller ström efter vad som behövs.
Man kan givetvis tänka sig att Apple utökar protokollet att inkludera någonslags analog signalering (polaritet är inte något problem), men det behövs ändå en lightning-kontroller i hörlurskontakten.

Ursprungligen av keptang:

Bluetooth-donglar finns redan och har funnits i flera år.

Det är möjligt. Jag skrev aldrig att det inte finns. Men det vore en bättre lösning än en trådbunden adapter enligt mig.

Bluetooth är inget alternativ då det inte är samma sak...en oerhört stor och betydande sak skiljer: Bluetooth kräver el - måste alltid vara laddade med energi för att funka. BT är vackert som det är - fenomenal teknik - men det är inte smma sak...inget alternativ alls till trådat. Skulle inte just denna enorma skillnaden av fundamnetal betydelse finnas så skulle givetvis allt redan vara BT - trådat skulle bara vara ett minne blott.

Bevaka tråden