Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel vid installation av os x

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-07-31 15:57

Hej på er

Jag var och köpte mig en imac 20" igår och startade upp denna idag för att installera alla prg osv.

Tankade hem senaste osx via appstore och började installera detta men Installationen avbröts och nu kommer jag ingen vart

Startar jag datorn så kommer man bara fram till installationsrutan där det står att det är 24 min kvar av installationen och efter någon minut så står det OS X kunde inte installeras på den här datorn.
Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades.
Avbryt installationsprogrammet så startar datorn om. Försök sedan installera igen.

Har gjort detta ett par ggr utan resultat och cmd + R vid uppstart fungerar inte heller.
Jag kan komma till skivverktyg men det går inte radera eller göra något med disken.

Min fråga är: Vad ska jag göra för att få ordning på detta igen?

mvh
Jens

Senast redigerat 2016-07-31 16:17

Du skriver att det är en 20-tums iMac. Den senaste 20-tummaren kom 2009.

Så vi bör nog först reda ut exakt vilken modell det är, och hur den är konfigurerad (t.ex. hur mycket minne den har).

Om det är 2009-modellen så ska den kunna köra El Capitan.

  • Medlem
  • 2016-07-31 16:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du skriver att det är en 20-tums iMac. Den senaste 20-tummaren kom 2009.

Så vi bör nog först reda ut exakt vilken modell det är, och hur den är konfigurerad (t.ex. hur mycket minne den har).

Om det är 2009-modellen så ska den kunna köra El Capitan.

Japp det stämmer, det ska vara en 2009a
2,4ghz
Två diskar på 250gig styck
Hann inte bli så insatt i vad det var i ram men det tror det var 2-3gig

mvh

Om det är 2,4 GHz så är det "early 2008"-modellen. Men den ska också kunna köra 10.11 El Capitan.

Men du bör nog stoppa i lite mer minne om det ska funka med El Capitan. Den modellen ska inofficiellt klara 6 GB (4+2), och det vore nog bra att satsa på det.

Två diskar?
- Är du säker på det? Har man tagit bort DVD-spelaren, och satt i en extra hårddisk?
- Det kan ju också vara så att det är en 500 GB-disk som är partitionerad i två delar.

Jag hade gjort så här:
- Skapa ett bootningsbart USB-minne med El Capitan. (Använd DiskMakerX. Det är enklare än med Skivverktyg)
- Boota från USB-minnet (Håll nere Alt vid starten, och välj att starta från USB-minnet.)
- Kör Skivverktyg och formatera om hårddisken, och gör en installation "från scratch".

  • Medlem
  • 2016-07-31 21:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det är 2,4 GHz så är det "early 2008"-modellen. Men den ska också kunna köra 10.11 El Capitan.

Men du bör nog stoppa i lite mer minne om det ska funka med El Capitan. Den modellen ska inofficiellt klara 6 GB (4+2), och det vore nog bra att satsa på det.

Två diskar?
- Är du säker på det? Har man tagit bort DVD-spelaren, och satt i en extra hårddisk?
- Det kan ju också vara så att det är en 500 GB-disk som är partitionerad i två delar.

Jag hade gjort så här:
- Skapa ett bootningsbart USB-minne med El Capitan. (Använd DiskMakerX. Det är enklare än med Skivverktyg)
- Boota från USB-minnet (Håll nere Alt vid starten, och välj att starta från USB-minnet.)
- Kör Skivverktyg och formatera om hårddisken, och gör en installation "från scratch".

Okej
Tack för infon

Gällande diskar vågar jag inte svara på :/

Denna datorn skall endast användas till internet, inget avancerat alls så om El capitan kräver mycket så är jag nog mer intresserad av att installera något äldre så datorn flyter på utan problem.
Vet inte alls hur jag ska lösa det isf?
Vill inte kosta på mer minne osv.

Ursprungligen av creew:

...om El capitan kräver mycket så är jag nog mer intresserad av att installera något äldre så datorn flyter på utan problem...

Om du ska gå tillbaka till ett system som kräver mindre, så ska du nog gå tillbaka till Snow Leopard 10.6.

Men gammalt operativsystem kan ge andra nackdelar - t.ex. att man inte kan köra senaste versionerna av diverse program.

Kör med El Capitan, och kör med dina 2-3 GB, och se hur det känns.

1
Bevaka tråden